Használt autó: BMW hármas, E 36

1991-es modellévi újdonságként jelent meg az E 36-os hármas BMW, az E 30-as széria utóda. 1991 végén megjelent a 115 lóerős 325td, 1992 elején a hengerenként négyszelepes 318iS is kijött. 1992 őszén debütált a 286 lóerős, háromliteres M3 kupé.

1993 őszén a töltőlevegő-hűtővel kiegészített, 143 lóerős 325tds volt az újdonság, a kabrió is ebben az évben mutatkozott be. Lényeges módosítás volt 1993 végén a négyhengeres benzinmotorok esetében az elszakadásra képes vezérműszíj lecserélése a legfeljebb megnyúló láncra. A lánccal hajtott vezérműtengelyes motorváltozatok teljesítménye két lóerővel nőtt.

1994-ben megjelent a 3-as Compact. A Compact más fényszórókat, 65 helyett csak 52 literes tankot és az E 30-as sorozatból átvett, egyszerűbb hátsó futóművet és belső teret kapott. Szintén 1994-ben indult a négyajtós M3 sorozatgyártása. A 90 lóerős 318tds is ekkor lépett piacra.

Kombit 1995-től lehetett kapni az E 36-ból. A BMW 1995-ben egy újabb motorváltozat premierjét tartotta, ez volt a 170 lóerős 323i, 2,5 literes hengerűrtartalommal.

Még ebben az esztendőben 321 lóerősre és 3.2-esre módosult az M3 motorja, a sportmodell hatfokozatú kézi váltóval futott. Az M3-as BMW-t kabrió karosszériával és és SMG (Sequenzielle M-Getribe – soros kapcsolású kézi váltóval) is meg lehetett rendelni.

1995 második felében kisebb modellfrissítésre került sor, ami a kifelé domborodó vesékről ismerhető fel a hűtőmaszkon. 1996-ban eltűnt a 325i, 1998-ban az E 46-os, jelenleg is gyártott típus leváltotta a cikkben bemutatott E 36-os hármas BMW-t.

Sportossága, pompás vezethetősége, nagyon jó irányíthatósága ellenére az E 36-os BMW jó rugózási kényelmet biztosít. A nagyobb terhelés elviselésére méretezett kombi ebben a versenyszámban lemarad, de kezelhetősége, útfekvése pont olyan jó, mint a limuziné.

370 és 1320 liter között mozog a Touring csomagtere, ami igen csekély érték egy középkategóriás kombitól. A limuziné 435, a Compacté 300 liter. A hátsó térkínálat minden hármasban szerény.

Az ülések kényelmesek, a zajcsillapítás hatékony. A műszerfalvilágítás azért borostyánsárga, mivel az emberi szemet ez bántja legkevésbé a BMW szerint.

7 éves pályafutása során sokféle motorral volt gyártásban az E 36. 100 illetve 102 lóerős az alapmodell, a 316i. Az ezerhatos motor teljesítménye megfelel a hármashoz, a fogyasztás 7 és 11 liter között változik. Hazánkban kevesebbet kínálnak eladásra a 318i-ből. A 113-115 lóerős négyhengeres érezhetően élénkebbé teszi a nem túl nagy tömegű autót, átlagfogyasztása 9 liter 100 kilométerenként.

A tulajdonos véleménye: Horváth András, BMW 325tds, 1995, 141 000 km

Németországból vettem a szervizkönyves autót nem egészen 100 000 kilométerrel, mert az itthoniak gyakran lelakottak voltak. Rendkívül megbízható az autó. Néhány havi itthoni használat után elöl kerékcsapágyat és trapézgömbfejet, illetve hátsó szilenteket cseréltem rajta. A magyar utak azóta sem tudták tönkretenni a futóművet.

Nagyon sok extra van benne, például gyári telefon, gyári CD-tár és kétzónás klíma. Mindig sportos autóim voltak, ezalatt is M-Technic felfüggesztés van. Sporfutóműve ellenére rendkívül kényelmes az autó, jók az ülései is. Télen jó minőségű téli gumival hóban sem volt problémám a hátsókerék-hajtás ellenére.

Nem tetszik a kormányban, hogy semerre nem lehet állítani. A 325tds nyomatékból megy, autópályán és jó minőségű országúton érezni, hogy mennyire nem a rossz utakra tervezték. Lételeme az autópálya, 160-170 az utazósebessége, ekkor is 10 liter alatt marad a fogyasztása. Átlagban 8,5 literrel eljárok

Innen már a hathengeres motorok következnek. A 150 lóerős kétliteres hangjával, könnyed felpörgésével és kulturáltságával elkápráztatja az embert, kis fordulaton mutatott gyengeségével és 7,5-14,5 literes fogyasztásával már nem annyira. Az átlag nagyjából 10 liter.


Nem fogyaszt többet a kétliteresnél a 325i, illetve a vele gyakorlatilag azonos teljesítményű 328i. Utóbbinak jóval egyenletesebb a nyomatékleadása és 280 Nm-rel a csúcsérték is nagyobb. A 192 és 193 lóerős motor nagyon sportosan viselkedik a hármasban, hangja is élményszámba megy.

Már a 328i is minden jóval elhalmozza a vezetőt, mit mondhatunk akkor a két M3-ról. A 286 lóerős, ötsebességes modell is komoly sportautó, a 321 lovas, 1995-től gyártott M3 autópályán csendesebb és kevesebbet fogyaszt. Használtan közös hátrányuk, hogy általában már többen is kiélték rajtuk autóversenyzői hajlamaikat és állapotuk messze van az újszerűtől. A 8-17 literes fogyasztás ekkora teljesítményű motoroktól csekélynek mondható, 12-13 literrel könnyen el lehet járni az M3-mal.

Háromféle dízelt kínált a gyár. A 318 TDS csak 1,7 literes 90 turbódízel lóereje ellenére gyenge. Átlagosan 7 litert fogyaszt. Jobb választás a töltőlevegő-hűtős 325tds a 325td-nél. A tds-ben a 143 lóerős motor sokkal többet nyújt a 115 lóerősnél, a fogyasztás 7-11 liter közötti.

Korai hármasoknál elszakadhat a vezérműszíj, csereperiódusát egy idő után csökkentette a BMW, a szíj előírás szerinti cseréje nem tűr halasztást. A gyújtásvezérlés mellett a generátor meghibásodása említhető hibaokként az elektronikában.

Kidolgozási hibáktól nem mentesek a kis BMW-k, az ülések és a tolótető esetleges zörgése, valamint a központi zár elromlása említhető. A kezdeti nehézségek után a BMW számos hibaforrást kijavított, az első két évet leszámítva az E 36-os BMW jó minőségű és megbízható autó, ha tisztességesen karbantartják.

Rozsdásodástól semmi okunk tartani, a motorok élettartama hosszú. Várhatóan csak a nagy hőterhelésű turbódízelek hengerfeje igényel javítást, a hathengeres benzinesek nagyon sokáig tartanak.

A hasznaltautok.vezess.hu adatbázisban 990 000 forinttól találni E 36-os BMW-t, a plafon a cikk feltöltésekor 2,7 millió forint volt.