2-2,5 millió forintot sokféleképp el lehet költeni családi autóra. Jó vétel lehet például egy majdnem új Partner vagy Berlingo, egy keveset futott Meriva vagy Hyundai Elantra. Ott van még a Mazda6, és ha jól jön hét ülés, akkor az MCV nevű kombi a Dacia Loganból. Vagy ami igazán kézenfekvő: a Ford Focus és a Skoda Octavia második generációja.
Sokaknak elérhető
Mindkettőt nagyon jó autónak tartjuk. A Focus vezethetőségével és a darabos PD TDI-nél vonzóbb dízelmotorjával, az Octavia okosabban kialakított és tágasabb belső terével kerekedik konkurense fölébe. Összehasonlítható motorokkal, nagy tépelődés árán az Octavia nyerne, de ez a cikk nem arról szól, hogy melyik jobb autó a kettő közül.
A tulajdonos véleménye: Kern László, Ford Focus 1,6 TDCi 110, 2005
Tavaly október óta használjuk a Focust, amely banki visszavett autó volt. 2,1 millió forintos irányárából nem sikerült alkudnunk. A vásárláskor egy fém és egy műanyag turbócsőre kellett költeni mintegy ötvenezer forintot, illetve a hűtőventilátorra 57 ezret. A turbót még az autó értékesítése előtt cserélték, amióta nálunk van, nem kellett szervizbe vinni.
Egyedül a zörgések zavarnak a Focusban, máskülönben jó vételnek bizonyult, mert erős és takarékos autó, szívesen vezetem. Nemrég költöztünk, a hurcolkodás során nagyon bevált a kombi tágas és könnyen bővíthető csomagtere. Nem vezetek spórolosan, de a motor így is csak 6,5 litert fogyaszt átlagosan, amivel nagyon elégedett vagyok.
Dízelt vagy benzinest?
Mire számíthat az ember, zsebében bő kétmillió forinttal: érdemes egy modern dízelt választani vagy érjük be egy kevésbé rizikós, de kevésbé vonzó szívó benzinessel?
Dízelmotoros autót azért vesznek a cégek és a magánemberek, hogy sokat, akár évi 40-70 ezer kilométert menjenek vele.
Négy-öt évesen, mire a jól felszerelt, dízel kompakt autók értéke 2,5 millió forint alá olvad, 100 ezer km eltérés is lehet az öngyulladós és a benzines modellek futásteljesítménye között.
A tulajdonos véleménye: Molnár László, Skoda Octavia 1,6, 2005
27 ezer kilométerrel vettem a Skodát, 2,2 millió forintért. Megérte a többhónapos keresést, mert később is jó családi autó lesz, ha kislányunknak testvére születik. Kifejezetten Octaviát akartam és dízeleket is néztem, de sokkal drágábbak voltak. Ezért az összegért 150-180 ezret futott autót kaptam volna, ami túl sok és évi 12-15 ezer kilométerre nekem felesleges a TDI.
A motort pörgetve könnyű előzni a 102 lóerős benzinessel, a fogyasztása nem alacsony, de elfogadható. Budapesten kívül 6,7-7,5 liter között járok, a fővárosban 9-9,5 literre is felmegy a fogyasztás a sok rövid út miatt. Szeretem az Octavia kényelmét, csendjét, a sok rakodóhelyet és tágasságát. Tolatóradar nélkül nagyon nehéz lenne parkolni vele, a magas far miatt érdemes beszereltetni a csipogót 20-30 ezer forintért.
A cikkben szereplő autók között elvileg 62 000 km a futáskülönbség, a Focus 1,6 TDCi órája bő 93 ezer kilométert mutatott, az Octaviáé 31 ezret. Persze szervizkönyv nélkül, csak az órának nem érdemes hinni, ne kergessünk illúziókat.
Ha tutira nem lesz pechünk, akkor dízel
Használtan véve a modern dízelmotorok sokkal több kiadást tartogatnak, ha nincs szerencsénk. Tehát van, aki csak örül a bőséges nyomatéknak és az alacsony fogyasztásnak, mások azonban a többszörösét kifizetik javításra az üzemanyagon megspórolt summának.
Lapozzanak, az alkatrészárakkal folytatjuk. A Fordhoz szinte minden olcsóbb, ami viszont a dízelmotorhoz kell, az nagyon viszi a pénzt
Egy szívó benzines motorban is elromolhat akár mind a négy henger gyújtótrafója, gyengélkedhet az alapjárati léptetőmotor, de ezek ára apróság egy modern dízel nyavalyáihoz képest.
Ford Focus 1,6 TDCi 110, 2005 | Dízel alkatrész-árak | |
Nagynyomású szivattyú (gyári felújított) | 198 660* | |
Nagynyomású szivattyú (gyári új) | 215 000* | |
Porlasztóelem | 118 575** |
*Leadandó cseredarabbal
**Rossz esetben hengerenként kell egyet cserélni. Ára motorváltozattól függően lehet kicsit alacsonyabb is, az adott alvázszámú kombihoz ezt mondta a szervizprogram.
Precíziós alkatrészen nem segít a kábelkötöző
A cikkben szereplő, márkaszervizes árakat nem lehet harmadolni. A Volkswagen-konszern autóiban (Audi, SEAT, Skoda, VW) használt PD TDI és a többi autógyártó által preferált közös nyomócsöves dízel befecskendező-rendszerek precíziós és nagyon drága alkatrészekből állnak.
Különben nem tudnának 1200, 1600, újabban 2000 baros csúcsnyomással üzemelni. Abba érdemes belegondolni, hogy ez majdnem ezerszerese annak a légnyomásnak, ami a gumiban megtartja az autó súlyát. Ezekben a motorokban Jani bá’ nem tud csodát tenni a kábelkötözővel.
Erősebb, takarékosabb és elhasználtabb a dízel
A két autó között jól látszik, hogy mivel jár a tohonya és torkos benzines kiváltása egy takarékos és életerős dízellel.
A Focusban háromszor annyi kilométer van, hátul zörög, a váltó kapcsolhatóságán érezni a megtett 93 ezer kilométert, ami több is lehet, mert szervizkönyv nem volt az autóhoz.
Az Octavia viszont makulátlan autó. Futóműve halk, motorja finoman surrog, a nagykanizsai márkaszervizben, 6000+6000 forintért elvégeztetett állapotfelmérés és hibakód-kiolvasás sem tárt fel semmilyen problémát.
Amit az autó újonnan tudott, azt négy és fél évesen, féláron, de csak 31 ezer kilométerrel is megadja. Viszont a motorja lustább, átlagosan vagy két literrel többet fogyaszt és a Skoda alkatrészárai is jóval magasabbak a Ford-márkaszervizekben uralkodó árszintnél.
Vigyázni kellene
Dízelmotorral tehát azonos áron elhasználtabb autót kapunk, persze nem feltétlenül rosszabbat. Mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy autózik-e annyit és képes-e vigyázni a szívó benzinesnél érzékenyebb modern dízelre, hogy megérje a benzines, netán az autógázüzem helyett a dízelt választani.
Mert nem is a modern dízelmotorokkal van baj, hanem azokkal a tulajdonosokkal, akik indulás előtt nem várják ki azt a bő fél percet, amíg az olaj körbeér, hidegen pörgetik és tapossák a dízelt, megállás előtt nem hagyják fél-egy percig üresben lecsengeni a turbót.
Bár vannak rá módszerek, a dízelmotor állapotát nehéz ellenőrizni, az előző tulaj vezetési szokásait pedig ritkán ismerjük. A Focus és az Octavia esetében a gyakorta cégautós előélet sem kelt bizalmat.
Alkatrészárak |
Ford Focus 1,6 TDCi (2005) | Skoda Octavia 1,6 (2005) |
Bal első fényszóró | 26 640 Ft | 63 900 Ft |
Levegőszűrő/olajszűrő | 3280/3560 Ft | 8760/3420 Ft |
Első féktárcsa (db) | 16 050 Ft | 23 570 Ft |
Jobb első kerékagycsapágy | 20 910 Ft | 56 800 Ft |
Külső féltengelycsukló | 66 870 Ft | 122 000/63 400* Ft |
Első fékbetét-garnitúra | 12 850 | 27 309 Ft |
Pollenszűrő | 5050 Ft | 6949 Ft |
Gyújtótrafó | nincs (21 200** Ft) | 14 800*** Ft |
*Gyári felújított, cseredarab ellenében
**Hídtrafó az összes hengerhez, az 1,6 literes, benzines Focus 1,6 TI-VCT adata
***Hengerenkénti trafó
Forrás: fővárosi márkaszervizek
Tartaléknak félmillió
Akár Focusból egy TDCi, akár Octaviából egy TDI, akár bármilyen más, modern dízelmotoros autó megvásárlása a cél, kétmillió körül csak az ugorjon bele a használt dízelbe, akit nem vág földhöz félmillió forintnyi alkatrészcsere. Esetleg négyszázezerért egy kettős tömegű lendkerék a Scénic 1,5 dCi-be stb.
Ha ezeket a százezreket gond előteremteni, inkább tankoljanak többet a maradibb benzinesbe: egyszerű motorkonstrukciójuk kevesebb hibalehetőséget tartogat és azonos áron jóval kevesebbet futott autót kapnak.