Sokan rajonganak a Suzukiért, de legalább ugyanennyien autószámba sem veszik a „mi autónkat”. Hosszú utánjárás után találtunk egy háromgyermekes családot, akik végre érdemei szerint tekintenek a Suzuki Swiftre, használják évek óta, és minden előnyével, hátrányával tisztában vannak. Ők nem rajonganak az autóért, és a kínzó kisebbrendűségi komplexus sem alakult ki bennük, ami kellőképpen elvakítaná őket, hogy mindenféle csodálatos, nem létező tulajdonsággal ruházzák fel a jószágot. Tisztában vannak vele, hogy nekik ez az ideális autó és elégedettek vele.
A gép
Az áldozat egy 1999-ben született, hajdanán tűzpirosban pompázó, 1,3-as motorral felszerelt szedán képében várt rám. 5 esztendővel ezelőtt került a mostani tulajdonoshoz, előtte – ahogy a mesékben lehet olvasni – egy nyugdíjas bácsi hajtotta, akinek ez volt az első új autója. Ez a vásárlás után még egy darabig látszott is az autón, amelynek a motorterében akár műteni is lehetett volna és három évre visszamenően megvolt az összes tankolás számlája is. Ez a beteges tisztaság azonban hamar elmúlt, mostanában már nem múzeumi tárgyként kezelik az autót.
Már az autó kiválasztása is meglepően sok előkészületet vett igénybe. A tulajdonos hölgy az édesapjától kapta a kis Suzukit, aki komoly közvélemény-kutatásra adta a fejét, mielőtt döntött volna. Tisztában volt vele, hogy a tanár férj és az egyetemre járó feleség nem képes akármilyen autót fenntartani a három csemete mellett. Összesen hat autószerelőt kérdezett meg, ők mit vennének 1,5 millióból. A válaszokat értékelve döntött a Swift mellett.
Szerviz
Bár az autó jó ideig precízen vezetett szervizkönyvvel büszkélkedhetett, mára már ez is csak történelem. Természetesen a kötelező olajcserét, átvizsgálást nem kerülheti el, a takarékosság jegyében nem a drágább márkaszervizbe hordják.
Ebben a tekintetben nincs kifogás az autó ellen, eddig sokat nem kellett rákölteni. Egyedül a típushibaként is emlegetett féltengely gumiharang cseréjével kellett már két alkalommal is soron kívül felkeresni az autószerelőt, de igazából a néhány ezer forintos tétel nem borította fel alapjaiban a fillérre kiszámolt családi költségvetést. Ezen felül néha a kipufogó szenved kisebb-nagyobb károsodásokat, de ez nem az autó számlájára írható, hanem a lesből támadó fekvőrendőrökére.
Fogyasztás
Az hamar kiderült, hogy a négyliteres fogyasztás normális használat mellett csak szép rózsaszínű, városi legenda. Ez a példány, főként budapesti használat mellett 7,6 liter benzint enged le a torkán, ami talán kicsit soknak tűnhet egy ekkora járgánynál. Hosszabb országúti menetnél ebből még le lehet faragni egy keveset, például a legutóbbi erdélyi kirándulásnál 6,3 literes átlag jött ki.
Ennek ellenére biztosan van olyan sofőr, aki extrém körülmények mellett képes ennél jóval gazdaságosabban is autózni, de a 90-nel, behajtott tükörrel, 6 baros guminyomással véghezvitt éjszakai autózások fogyasztási adataira szerintem a világon senki sem kíváncsi.
Kattintás után eláruljuk a legnagyobb dícséretet és kiderül, van-e igazság a Swift legendás megbízhatóságában.
Puhatestű
Egyik legkritikusabb pontja a kocsinak a bádoglemezekből hajtogatott karosszéria. Ezt az első koccanásnál megtapasztalták, mikor az ABS és légzsák nélküli autóval belecsúsztak az előttük haladóba. A szerencsére lassú tempónál bekövetkezett ütközés után az autó eleje szinte teljesen széthullott, bár a motor megúszta a találkozást.
A legendás megbízhatóság
Az alacsony fenntartási költségek mellett a megbízhatóság is a kis Suzuki mellett szól. Gazdáját sosem hagyta még ott, pedig a tulajdonos elmondása szerint néha extrém körülmények között használják, sőt a terepjárás sem ismeretlen a kisautó számára. Majd a még szépülőfélben lévő ház mellett pihenő irgalmatlan kiterjedésű deszkahalomra mutat, amiből hamarosan kerítés lesz. Ezek a kétméteres darabok is a kocsi csomagtartójában utaztak, – igaz kicsit kilógtak, de sebaj – a cementtel, építőanyaggal és a bontási törmelékkel felváltva.
A legnagyobb dícséret
Mivel a család a tervek szerint még további két személlyel gyarapodni fog, a Swift előbb-utóbb kicsi lesz ennyi embernek. Sokat tanakodtak, miféle hétszemélyes autót tudnának megfizetni, de igazán egyik sem volt nyerő. Így egyelőre egy második használt Suzuki beszerzése tűnik a legvalószínűbb megoldásnak.
Ami jó benne és ami borzalmas
A már említett alacsony fenntartási költségek és megbízhatóság mellett a csomagtér méretével is elégedett a család. Sőt, valamilyen varázslattal még három gyermekülést is be tudtak passzírozni hátra, így ezzel sincs gond, a kisautó térkihasználására sincs panasz.
Azonban a karosszéria gyengesége mellett a belső tér silánysága is bosszantó. 140 környékén a közelgő rezonanciakatasztrófa előszele veszi el a vezető kedvét a további gyorsítástól, de városi tempóban is minden apróság zörög, zakatol. Szintén a mérleg bosszantó serpenyőjébe került a motor erőtlensége és a magas fogyasztás is.
Szóval ezeket tudja egy Suzuki Swift, bő százezer kilométer után. Csodálnivaló fogyasztásról, sportos motorról, kényelmes utastérről nem meséltek a tartósteszt főszereplői, de a legendás megbízhatóság igaznak tűnt. Az árát egész biztosan megéri, de senki ne legyen bele szerelmes. Arra van más.