2001-től 2007-ig
Ez a 2001 októberi Laguna még az első gyártási évben készült. Sok márkatársával ellentétben tulajdonosa egyszer sem élt át vele kétségbeesett pillanatokat, talán mert az első pár évet másnál töltötte az autó. A mai tulaj használtan keresett elég speciális családi autót, mármint nagyot, erőset és nem dízelt. Mivel Mondeo ST 220-ból nagyon kevés volt, a cikkben szereplő Laguna mellett döntöttek.
Általában nívós felszereltséggel keltek el a középkategóriás Renault-k, de ez az autó átlagon felüli. Másfél éve sikerült 2,7 millióért megvásárolni, nagyon kevés kilométerrel és biztonságos előélettel. A vezetőülés kárpitján már ez a csekély futásteljesítmény is meglátszik, de a többi ülés különleges bőrhuzata még eredeti szépségében pompázik.
A tulajdonos véleménye: Pintér Balázs, Laguna 3,0 V6, 2001, 59 000 km |
Másfél éve vettük meg a Lagunát egy SEAT Cordoba SX 2.0 16V után, hosszas keresgélést követően. Dízelmotor fel sem merült, én az erős benzines autókat szeretem. Csak városban 15 litert fogyaszt, autópályán viszont tempomatos 130-nál ez lemegy 8 literre.
A jó pakolhatóság miatt kerestünk kombit vagy ferdehátút. Sajnos a Laguna Grandtour sem sokkal nagyobb, az ötajtós csomagtere lehetne tágasabb. Belül ritka kényelmes, ami nekem fontos, ezért a 17 colos gyári felniket is 16-osra cseréltem. A számos belső lámpácska fényárját kimondottan szeretem az autóban. A hathengerest is élvezem, nem kell haboznom előzéskor. Több Clio is van a családban, ezért nem félek a francia autóktól. A csomagtérajtó kitámasztói elfáradtak, időnként kézzel kell besegíteni a teleszkópoknak. A légkondi kijelzőjének háttérvilágítása ájult még el, amire 60 000 forintos javítási árajánlatot adott a márkaszerviz. Egy cimborámmal kimértük, hol eresztett el a forrasztás és megjavítottuk magunk. Két gyújtótrafó romlott még el és az eltelt időben nagyjából 6 liter olajat kellett utántöltenem két csere között. |
Körülöleli a családot
A Laguna könnyen meghódítja az embert. Kényelmes és esztétikus belül, hátsó lábtere és fejtere csak átlagos, de szűknek nem mondhatni. Menet közben csendes, barátságos, nyugodt karakterű autó. Sportos stílussal nem fog feküdni, ahhoz túl szivacsos a vezethetősége, de biztonságosan körülöleli a családot és mehetünk vele békében.
Az idillt persze rögtön megzavarja egy rosszul megválasztott motor, konkrétan az alapváltozaté. Az 1,6 literes benzines fogyasztása 6-12 liter között mozog, nehéz neki az 1,4 tonnás autó. 8,5-9 liter körüli átlagával a 121 lóerős 1,8-as takarékosabb és sokkal használhatóbb.
Pompás és rizikós dízelek
A dízelmotorok finoman járnak, erősek, keveset fogyasztanak. A leggyakoribb a 120 lóerős 1,9 literes, étvágya 5-10 liter között mozog. A 2,2 dCi fél-egy literrel torkosabb és még nyomatékosabb.
Főként dízellel lehetne a Laguna kiváló utazóautó, ha nem jelentkeznének minőségi problémák. A Lagunával a Renault öngólt rúgott magának. Az első pár évben komoly gond volt a megbízhatósággal, főként a dízelek produkáltak horrorsztorikat, amit tetéztek a magas alkatrészárak és szervizdíjak.
Sokan utálják, sokan szeretik a Lagunájukat. Pár tanács jön a kattintás után, hogy megússzuk a ráfaragást!
Javult a minőség
Mivel az 1,9 és a 2,2 dCi-ből sokat vettek, a Laguna minőségi hibáiról számos sirámot hallani-olvasni. A rossz hír persze gyorsabban terjed és mélyebb nyomot is hagy annál, hogy kellően elismerhetnénk: az autó időközben sokat javult. A meghibásodások csökkenése az ADAC-statisztikában is megnyilvánul. Az évekig kiábrándító eredmények után a Laguna az utóbbi két évben jobb az átlagnál.
Fajsúlyos hibából akadt elég. A kuplungmunkahenger cseréjére például még mindig szívesebben költenénk, mint egy teljes váltóhiba orvoslására. Sajnos mindkettő ismert jelenség a Lagunánál.
Bajok kívül-belül
A dízelekben a turbófeltöltővel van az átlagnál jóval többször baj. Többek között nálunk a Sanománál is haltak meg 1.9 dCi motorok turbóhiba miatt, teljesen normálisan vezető felhasználók alatt. Ha csak a feltöltőt kell cserélni, de a motor nem sül be végzetesen, akkor jól megúszta az esetet az érintett. Nem ritka hibaforrás a kipufogógázvisszavezető-szelep is.
Belül a deréktámasz válhat hatástalanná, de még gyakrabban jelentkezik gond a légkondicionáló kijelzőjével. Előfordulhat, hogy az indítókártya leolvasóberendezése megadja magát.
Egy árban az alap és a csúcs
A futómű bajai között a kisebb érvágás a keréknyomás-ellenőrzés elszállása, de költeni kellhet a meghibásodott lengéscsillapítók, stabilizátorok és lengőkarok cseréjére.
A Laguna értékvesztése gyors és intenzív, a különböző motorú és felszereltségű kocsik árban nagyon összeérnek 4-6 éves korukra. A dízelek is hívogatóan jó áron várnak új tulajra, de aki a biztonságra megy, az ennél a típusnál mérlegelje komolyan a benzinmotorokat!
1,6 millió forinttól
A legolcsóbb autókat 1,6-1,7 millió forintért elhozhatjuk, a kínálat bőséges, mert az itthoni cégautók mellett külföldről is jött be Laguna. Messze kerüljük el az olcsó dízeleket, ha a rendszámuk az évjáratuknál sokkal fiatalabb és nincs vezetett szervizkönyvük!
Jó vétel az 1,8-as
A 3,0 V6 költségeitől annyira fél a piac, hogy időnként az 1,6 literes árában kínálják. Aki nem városban jár, annak a két motor között hasonló tempónál csupán két liter lesz a fogyasztáskülönbség, ha siet, még ennyi sem, és ezért egy egészen másmilyen autóban ülhet.
Én saját magamnak a viszonylag takarékos 1,8 literes benzinest választanám, mert az 1,6-os gyenge, a többet futott dízelek esetleges drága javításától kiráz a hideg, a hathengeres pedig városban megkéri a magáét. Az utóbbi igaz a szintén vonzó turbófeltöltésű kétliteres benzinesre is.