Használtautó-vásárláshoz egyre többen visznek rétegvastagság-mérőt (a merészebbek egyszerűen kölcsönkérik a kereskedésben lévőt), az óvatosabbak ragaszkodnak a kocsi értékéhez mérten fillérekbe kerülő márkaszervizes állapotfelméréshez is. Nepperektől és márkakereskedések használtautó-üzletágában dolgozóktól is azt halljuk, hogy a vevők egyre felkészültebbek.
Van viszont egy alkatrész, amelyek cseréje 250-500 000 forintba kerülhet, sokan mégsem tudnak róla eleget. A kettős tömegű lendkerékről van szó, amire elsősorban a dízelben gondolkodóknak kell odafigyelniük. Amíg működik, nagyon jó, hogy van, de amikor elhasználódik, cseréje igen drága. Nézzünk egy példát egy kevéssé fényűző, 1,5 millió Ft alatti dízel Swiftre!
Lendkerékcsere Suzuki Swifthez
Kéttömegű lendítőkerék: 240 000 Ft
Kuplungtárcsa: 38 200 Ft
Kuplungszerkezet: 48 700 Ft
Kinyomócsapágy: 101 700
Munkadíj: 27 400 Ft
Összesen: 456 000 Ft
Forrás: saját gyűjtés Suzuki-márkaszervizekben
Mivel ez az egy alkatrész elviszi 12 teletank árát, összegyűjtöttük, amit a használtautó-vásárlóknak érdemes tudni róla.
Mire jó?
A kettős tömegű lendkerék kényelmi tétel. Egy rezgéscsillapító, komfortnövelő eszköz, amivel a motorról a karosszériára átterjedő rázkódás, rezgés csillapítható. Mivel az utóbbi 15-20 év közvetlen befecskendezésű, sornégyes dízelmotorjainak járása kulturálatlan és a keresztben beépített motor jobban átadja a rezgéseket a karosszériának, mint a hosszmotor, a legtöbb tömeggyártású dízelautóban ott van ez az alkatrész. Kettős tömegű lendkerékben hazánk nagyhatalom, mert a LuK Szombathelyen gyártja őket.
Nemcsak a dízelekbe rakják!
E46-os 3-as BMW-t kereső kollégánk is belefutott abba, hogy egyre több benzines autóban is ott van ez a kényelmi extra. Ez nem kortól függ, a 2003-ban leváltott V40-es Volvókban is volt, legalábbis a kétliteresben. A közelmúlt Opeljei közül a turbós benzines C Vectrákban is H Astrákban is megtalálható, míg a szívómotoros benzinesekből kimaradt. TSI Octaviákban ugyanúgy megtalálható a bonyolultabb lendkerék, mint a dízelekben. A 2010 utáni Ford Focus és C-Max esetében az 1,6-os Ti-VCT szívómotorokhoz egytömegű a lendkerék, a turbós egyliteres és 1,5-1,6 literes EcoBoost motorokhoz viszont kettős tömegű lendkereket társított a gyár. Nincs más megoldás, mint alvázszám alapján utánakérdezni a kinézett autónak.
Mennyit bír ki?
Élettartama merőben használat- és lábfüggő. Autópályán 300-350 000 kilométert is tarthat, mert nincs terhelés alatt, városban, főleg céges kulcsos autókban 150 000 kilométert sem mindig bír ki. A kettős tömegű lendkeréknek az elindulás a legnagyobb pofon, de mivel a motor járása kis fordulaton egyenetlenebb, mint magas fordulatszámon, 2000-es fordulat alatt egyenletes sebességnél is kap rendesen.
Kímélni akkor tudjuk, ha kerüljük a több fokozatot átugró visszakapcsolásokat és lassan, finoman engedjük fel a kuplungpedált elinduláskor. Az alapjáraton indulás viszont az erős rezgések miatt a lendkeréken nem segít, csak a kuplungtárcsa élettartamát növelhetjük meg vele.
Dízel és benzines: kéttömegű lendkerék-árak
BMW E46 320d 150 LE (2003-2005) 265 000 Ft
BMW E46 320i 221 000 Ft
Opel Vectra C 2007 1,9 CDTI 150 LE 257 000 Ft
Opel Vectra 2,0T 2007 175 LE 246 000 Ft
Forrás: Bárdi Autó webáruház
Honnan tudom, ha rossz?
„Használt autókon kétféleképp ellenőrizhetjük a lendkerék állapotát. Ha cserére érett, a motor leállításakor csattanó hang hallatszik a motortérből. Ugyanez jelentkezik közvetlenül a motor beindítása után is, ám ezt elnyomhatja a motorhang. Szintén a lendkerék elhasználódására utal, ha alapjáraton a kuplungpedált enyhén benyomva a pedálon remegést érzünk” – mondja Kézdi László, az Opel Interat műszaki igazgatója.
Szakembernek az erősödő rázkódás is árulkodó, de egy trampli négyhengeres dízel, pláne hidegen eleve olyan egyenetlenül jár, hogy a laikusnak ez nem segít. Tárjuk ki az ajtót, ha már nagyon rossz a lendkerék, a dízelmotor remegtetni fogja.
Legyen inkább egytömegű?
Amikor elhasználódik, a kéttömegű lendítőkerék bizonyos autótípusokban helyettesíthető egytömegűvel. Közel nem minden autóhoz, de az alkatrészgyártók, például a National vagy a Valeo, sok modellhez kínálnak kiváltószettet.
Opel Vectra C 2007 1,9 CDTI 150 LE
Kettős tömegű lendkerék 257 000 Ft
Kiváltószett (lendkerék+kuplungtárcsa és kuplungszerkezet) 243 500 Ft
Forrás: Bárdi Autó webáruház
A példabeli dízel Vectra esetében a sima lendkereket, kuplungtárcsát és kuplungszerkezetet tartalmazó készlet sem kerül annyiba, mint önmagában a kettős tömegű lendkerék. Igazán sokat akkor spórol, amikor a következő kuplungozáskor elég „csupán” 150 000 forintért a kuplungtárcsát, a kinyomócsapágyat és a szerkezetet cserélni, a negyedmilliós lendkereket nem. Az egytömegű lendkerék hátránya a több rezgés és a magasabb zajszint.
Hogyan spórolhatunk?
Listaáron a nagy autóalkatrész-forgalmazó cégeknél igen drága ez a tétel. Érdemes a környékbeli autószervizeket megkérdezni, hogy a szerelőknek járó, 20-30 vagy akár 45-50 százalékos kedvezményt részben vagy egészben továbbadják-e az ügyfélnek, ha az ő nevükben rendeli meg a lendkereket.
Mivel az engedmények forgalomarányosak, a szerviz sem jár rosszul, de 50-100 ezer forint megtakarításáért megéri végighallgatni pár visszautasítást. Sok ügyféladatbázist építő alkatrészes cég kínál engedményt ilyen-olyan adatok megadásáért vásárlóinak már az első alkalommal.
Ha szerencsénk van, más autó jutányosabbra árazott lendkerekével helyettesíthetjük az elhasználódottat. Munkatársunk 159-es Alfájába például egy Opel alkatrészét építették be, mert gondos méricskélés alapján ugyanakkorának bizonyult. Így munkadíjjal együtt megúszta a cserét 180 000 forintból, míg az Alfához az alkatrész önmagában 250 ezer Ft lett volna. Jó szerelő kell hozzá és kitartó kutatómunka, de érdemes megpróbálni.
Mitől kettős tömegű?
|
A szokásos lendítőkerék tömegének egyik része továbbra is a motor tehetetlenségi nyomatékához tartozik, a másik viszont a sebességváltó tehetetlenségi nyomatékát növeli. A szétválasztott tömegeket rugós csillapítórendszer kapcsolja össze
A természettudományos ismeretterjesztés jegyében közöljük az alkatrész működési elvét a lendkerékgyártással is foglalkozó Schaeffler-csoport weboldalára hagyatkozva. Tehát a belsőégésű dugattyús motor a maga periodikus munkaütemeivel forgó lengéseket kelt a hajtásláncban, ennek következménye a sebességváltó zörgése és a karosszéria rezonanciája. A tengelykapcsoló (kuplung) feladata a motor rezgéseinek hatékony elszigetelése. Fizikailag a megoldás megnövelni a sebességváltó tömegtehetetlenségi nyomatékát anélkül, hogy nagyobb legyen a kapcsolandó tömeg. Ezáltal csillapodnak a motor forgólengései, és elérhető a kívánt komfort. Mellesleg még a sebességváltó terhelése is csökken. Az itt vázolt fizikai elvet valósítja meg a kéttömegű lendítőkerék. A szokásos lendítőkerék tömegének egyik része továbbra is a motor tehetetlenségi nyomatékához tartozik. A másik rész viszont a sebességváltó tehetetlenségi nyomatékát növeli. A két, egymástól szétválasztott tömeget egy rugós csillapító rendszer kapcsolja össze. Az egytömegű lendkerék egy tömör vastárcsa, amelynek akkor sem tud nagy baja lenni, ha az autó már a bontóban pihen.
Nem biztos, hogy utángyártott alkatrészt venni és maszeknál szereltetni a végén olcsóbb lesz, mint nekifutni ugyanennek a márkaszervizekben. A márkaszervizekben a váltó le- és felszerelésével, időnként a futómű-segédkeret kiszerelésével járó munkára sokszor igen szűkre szabott normaidő van. Ennél többet nem számolhat el a szerviz, nem lehet megnyomni a ceruzát, mert „nagyon össze volt gyógyulva”.
Sok márkánál fut kedvezményprogram többnyire 4-6 évnél idősebb autók márkaszervizes karbantartására. Az Opelnél például magánautósoknak 30 százalékos alkatrészár-kedvezmény és 10 százalékos munkadíj-engedmény adható. A 300 ezres kéttömegű lendkerék ára így 200 000 Ft. A javítás a teljes kuplungcsere 100-150 ezres költségével együtt akkora tétel, hogy jobb utánajárni az áraknak.
A végén az olcsó a drága?
Ha fel is merül, semmiképp nem javasoljuk önállóan csak a lendkerék vagy csak a kuplungszett cseréjét. Néha a régi, kopott, lógó és az új alkatrészt össze sem lehet illeszteni, vadházasságuk rosszat ígér. A két költséges műveletet sajnos egyben kell letudni. Olyan ez, mint a vezérműszett és a vízpumpa: külön-külön cserélve a végén sokkal többet hagyunk ott a szervizben és a hajtáslánc is veszélyben van.
Milyen autókban van?
Legyünk gyanakvóak, ha egy kereskedő vagy szerelő fejből rávágja, hogy van-e vagy nincs az autóban kettős tömegű lendkerék. Gyakorlott márkaszervizes munkafelvevőknek is utána kell nézniük, ha ritkább motorváltozatra kérdezünk rá.
Az egyetlen biztos forrás a márkaszervizek és alkatrészkereskedések adatbázisa, de ebből is csak alvázszám alapján derül ki, milyen lendkerék van az autóban. Évjárattól is függhet és persze motorváltozattól.
Ami nem számít, az az autó mérete és ára. Az 1,25 literes dízelmotorhoz a Suzuki Wagon R+, Ignis és Swift dízelekben ugyanúgy van kéttömegű lendítőkerék, mint az 1,6, 1,9 vagy 2,0 literes dízel SX4-ekhez. „Bár motorjuk azonos, a dízel Wagon R+ és az Ignis DDiS kuplungcseréje kevésbé költséges, mert a Swiftben speciális kinyomócsapágy van, míg a másik kettőben ez az alkatrész nem 100 ezres nagyságrend, hanem ennek negyede” – tudtuk meg Varga Mihálytól, a Suzu Géro Kft. szakemberétől.
Például a Volkswagen Golf V és az előző Škoda Octavia korában a kettős tömegű lendkerék az összes 1,9 és 2,0 literes turbódízel mellé járt. Ma a kétezres dízelekhez van, az 1,6-os TDI modellekből többnyire hiányzik, csak az Audi építi be kényelmi többletként. Az 1,4-es PD TDI Fabiákban és más konszernautókban is kéttömegű a lendkerék, mert a háromhengeres motor rázkódása ezt tette szükségessé.
A Renault és a Dacia modellek esetében csak a 65-85 lóerős 1,5 dCi motorokhoz nincs kettős tömegű lendkerék. A 110 lóerős változatok a Dustertől a Scénicig megkapták, ahogy az 1,9, 2,0 literes motorok is. Az Opelek közül már a H Astra összes dízelváltozatában is volt kettős tömegű lendkerék, a C Vectránál szintúgy.
Azonos motorok estében is eltérhet az autógyártók gyakorlata. Bár a Ford és a PSA Peugeot Citroën 1,6 literes dízelmotorjai megegyeznek, a francia autókban a 75 és a 90 lóerőst választva egytömegű lendkeréknek örülhetünk, a 110 lóerősben van kettős tömegű. A Ford Focusokban viszont a gyengébbikhez is jár.
Otthagyni vagy megcsináltatni?
Ha sikerül kedvezményt találni és hosszú távra tervezünk, a 150-200 000 forintos lendkerékjavítás egy 2-3 milliós használt autónál nem akkora tétel, hogy csak ezért otthagyjunk egy ismert szervizmúltú, jónak tűnő kocsit. Mert nincs sok belőlük. Ha megcsináltatjuk a kuplungcserével együtt, 150-200 ezer kilométerig nem lesz rá gondunk.