Ez egy igaz történet arról, mi mindent kell belekalkulálni egy használt autó árába, mielőtt nekivágunk a nyugatnak a nagy fogás reményében. Egy hazánkfia elhatározta, hogy hoz egy Ford Focust az ezredfordulóról, ha már munkaügyben nyugaton jár és hazafelé a barátai megteszik a kitérőt a kedvéért.

Focus 1,6, 1000 euró körül

Kinézett egy korrektnek tűnő ötajtós Focust, 2000. augusztusi autó, óra szerint 181 000 kilométerrel. Az alja nem rozsdásodik, az 1,6-os szívó benzinmotor és a kézi váltó meg nem nagy kockázat. Rendes állapotban ezek az autók itthon 600-650 ezer Ft körüli áron mennek, a képeken is csúfak alig olcsóbban. Kinti értékük 1100 euró körüli, persze nagy a szórás.

Olcsó német vagy osztrák használt autók behozatalának értelmét megkérdőjelezhetik a magyar közterhek. Egy példa az életből

Az eredeti forgalmival megússzuk a külföldről származó használt jármű adatainak származásellenőrzését, amivel mentesülünk 10 900 Ft eljárási díjtól

Az eredeti forgalmival megússzuk a külföldről származó használt jármű adatainak származásellenőrzését, amivel mentesülünk 10 900 Ft eljárási díjtól

Emberünk átnézte és kipróbálta az autót, majd megvette és hazafelé alaposabban is megismerte. A kék ötajtós jónak bizonyult, 7,2 literes fogyasztással hazajött Tirolból, a gazdi örült is neki, majd nekiállt honosítani.

Az első váratlan tétel a vizsga volt. Az autó minden felkészítés nélkül megfelelt a műszaki vizsgálaton, de a tulaj 39 090 forintot hagyott a közlekedési hatóságnál az egyedi forgalomba helyezési engedélyért és a vizsgáért. Aki érvényes német vagy osztrák műszakival veszi az autót, 8000 forintért honosíthatná a vizsgát. Ennek akkor van értelme, ha legalább egy év műszaki van az autón, mert a két évig érvényes műszaki vizsga díja 16 290 Ft.

Belül sincs lelakva az autó, 1100 euró körüli áron ez nem magától értetődő

Belül sincs lelakva az autó, 1100 euró körüli áron ez nem magától értetődő


Így számoltunk:

Az autó kinti értéke

kb. 320-350 000 Ft
Hazaút
Osztrák és magyar autópálya-matrica kb. 6000 Ft
Üzemanyag 700 kilométerre kb. 19 000 Ft
Táplálkozás az úton 6000 Ft
Próbarendszám 4 napra 20 000 Ft
Összesen 51 000 Ft

A költségek részletesen

Tényező Költség, Ft
Az autó értéke 320-350 000
Kiutazás költségei (Üzemanyag oda-vissza 1400 km, útdíjak, étkezés) 50 000
A hazaút költségei (P-rendszám, útdíjak, üzemanyag, étkezés) 51 000
Illetékek és adók
Vagyonszerzési illeték 33 300
Regisztrációs adó 68 000
A regadó befizetésének banki költsége 1100
Egyedi forgalomba helyezési engedély 22 800
M1 kategóriájú jármű forgalomba helyezés előtti műszaki vizsgálata 16 290
Forgalmi engedély 6000
Törzskönyv 6000
Rendszámtábla 8500
Hátsó érvényesítő címke 585
Állami terhek összesen 162 575
 A teljes forgalomba helyezés ügyintézőjének megbízási díja (NKH- és NAV-ügyintézés, vizsgáztatás, okmányiroda, P-rendszám a vizsgához) 25-35 000 Ft
Mindösszesen az autó árán felül 288 575-298 575 Ft

Aki hozzáadja a kiút költségét külön autóval, ami matricákkal-üzemanyaggal, fizetős vécékkel, kávékkal újabb 50 000 Ft, máris 600 000 forintnál tart. Az 1000 eurós Focus hirtelen a duplájába kerül.

P-rendszám: kockázatos, de népszerű

Nagyobb az osztrák rendszámkeret a németnél vagy a magyarnál. Minimum gyorskötözővel vagy hazai rendszámkerettel érdemes készülni, ha Ausztriából hoznánk autót P-rendszámmal

Nagyobb az osztrák rendszámkeret a németnél vagy a magyarnál. Minimum gyorskötözővel vagy hazai rendszámkerettel érdemes készülni, ha Ausztriából hoznánk autót P-rendszámmal

Nagyobb az osztrák rendszámkeret a németnél vagy a magyarnál. Minimum gyorskötözővel vagy hazai rendszámkerettel érdemes készülni, ha Ausztriából hoznánk autót P-rendszámmal

 

Sokan hozzák haza az autókat P-rendszámmal, főleg, ha az olcsójából merítenek, műszaki nélkül. Ausztriában ohne vagy kein Pickerl, esetleg Pickerl abgelaufen olvasható a hirdetésekben, német keresőkben ohne TÜV a gyakori megjelölés. Mivel a P-rendszám nem külföldi autók hazagurítására szolgál, használata jogilag minimum aggályos, nem javasoljuk ezt a módszert.

De ha valaki mégis ezt választja, annak minden kockázatával, tudjon az alábbiakról. Ez szürke zóna, az információk az ebben utazóktól származnak, nem a hatósági jogértelmezést tükrözik. A napi bérleti díj 5000-6000 Ft, két napnál rövidebb időszakkal nehéz megúszni, még Ausztriát megjárva is. A rendszám átadásakor kauciót kell fizetni, ami 50 000 Ft körüli összeg. Lehet 40, de lehet 60 ezer forint is.

Népszerű, de rizikós módszer P-rendszámmal hazahozni az autókat. A próbarendszám nem erre szolgál, még ha bérelhető is napi 5000 Ft körüli összegért

Népszerű, de rizikós módszer P-rendszámmal hazahozni az autókat. A próbarendszám nem erre szolgál, még ha bérelhető is napi 5000 Ft körüli összegért

Népszerű, de rizikós módszer P-rendszámmal hazahozni az autókat. A próbarendszám nem erre szolgál, még ha bérelhető is napi 5000 Ft körüli összegért

 

A rendszám mellé járhat egy megbízási szerződés is, amelyben a P-rendszám használatára jogosult cég ügyvezetője megbízza a bérlőt, hogy fuvarozási vagy más feladatot végezzen a cégnek a bérlési időszakban. Papíron ez az irat legalizálná a használatot a rendőrök előtt. De ez az a dokumentum, amelynek létezése miatt a NAV szakemberei megbüntethetik a rendszámbérlés résztvevőit. A sofőr persze igyekszik a kamu megbízási szerződést minden más irattól külön tárolni és csak a rendőröknek megmutatni.

A P-rendszám a nyelvi korlátok miatt is népszerű, de némi német vagy angoltudással a szabályos és kinti okmányirodákban többnyire másfél órán belül kiállítható német exportrendszám költsége 30 napra biztosítással kb. 40 000 Ft, 14 napra csak 10 euróval kevesebb (részletesen ld. itt) . Ha a rendőrök a jogosulatlan használat miatt elveszik a próbarendszámot, amire volt elég sok példa, ugrik a mintegy 50 ezres letét is.

Egy biztosítási brókercég vezetője arra hívta fel figyelmünket, hogy a P-rendszámot nem egy esetben a be nem fizetett kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (KGFB) ellenére is ki lehetett váltani. Egyetértünk vele, hogy nem frankó biztosítással öngyilkosság útnak indulni! A kötelező 1,6 milliárd forintig térít, például tartós rokkantságot okozó baleset utáni kártérítések, életjáradékok folyósítására. Aki érvénytelen kötelező felelősségbiztosítású P-rendszámot bérel egy neten kitúrt ismeretlentől, magára vonja ezt a térítési kötelezettséget, mert a károsultnak a károkozó helyett térítő MABISZ-alap a teljes jogi arzenállal le fogja venni a károkozón a költségeit. A legfontosabb tehát a KGFB-befizetési igazolás, a felelősségbiztosítás érvényességének ellenőrzése a biztosító ügyfélszolgálatán.

Sok a költség

Nyilván nem mindenki áldozna 25 000 forintot egy rátermett okmányirodai ügyintéző megbízási díjára, bár így kényelmesebb és főleg gyorsabb. Ő intézte a vámhatósággal a regadót, szerzett vizsgaidőpontot, ő járt a Mozaik utcában vizsgáztatni és az okmányirodában is. Így három munkanappal a hazaérkezés után már megvolt a magyar rendszám a kocsira, de ha van rá idő, nem ördöngösség végigjárni ugyanezt. Kollégánk is megtette a középmotoros Toyota MR2-vel.

689 km után még nem volt üres a tank, a Focus 1,6 benzines autópályán beérte százon 7,2 literrel

689 km után még nem volt üres a tank, a Focus 1,6 benzines autópályán beérte százon 7,2 literrel

Ennek tükrében érdemes kiszámolni, hogy érdemes-e belevágni a behozatalba. Miskolcról, Kőszegről vagy Békéscsabáról sem jó visszautazni dolgavégezetlenül, de ugyanez 500-1000 kilométerrel végképp nagy érvágás. Legalább ilyen rossz megvenni egy közepes autót, ha már idáig eljöttem alapon, de az utazásba ölt idő, energia és pénz tagadhatatlanul kényszerítő erő.

Kell a kétnyelvű adásvételi

Fontos, hogy ne felejtsünk el kétnyelvű adásvételi szerződést írni, amivel megspórolható a hivatalos fordítás tetemes többletköltsége. Érdemes kinyomtatni egy német-magyar adásvételit. Sok sikert az autóvásárláshoz, akár itthon, akár külföldön!