Röviden – Használt Ford Mondeo 2001-2007 (Mk3) | |
---|---|
Mi ez? | Középkategóriás családi autó, limuzin, ferdehátú és kombi karosszériával. 2001 és 2007 között volt kapható. Modellfrissítés: 2003-ban és 2005-ben. Négyhengeres dízel és benzines illetve V6-os benzines motorok, 90-226 lóerő között. |
Mennyibe kerül? | 250 ezer forinttól felfelé, nagyjából 1,15 millió forintig. |
Melyik motor jó bele? | A négyhengeres benzinesek, ha nem zabálják az olajat. A bátrabbaknak a TDCi dízelek, főleg a 2,2 literes. |
Mi van helyette? | Japánból a korabeli Nissan Primera vagy a Mazda6. Esetleg B5-ös VW Passat és az Opeltől a C Vectra, de mindegyik drágább. |
2000/2001 fordulóján a Ford leváltotta a szilvamaszkos Mondeót egy igazán jó autóval. Egy ponttal lemaradt ugyan a 2001-es Év Autója címről az Alfa Romeo 147 mögött, de ez mit sem von le értékeiből. Gyorsan hervadó árával a használt Ford Mondeo Mark3 tuti tipp a használt családi autót keresőknek.
Karosszéria
Két átdolgozás is érte az autót. A 2003-as továbbfejlesztés után vált trapéz alakúvá az addig kerek első ködfényszóró és a kicsit buta, egybepiros hátsó lámpa is sikkesebbre váltott. 2005-ben újra frissült a típus.
Elvárható az ezredforduló után készült autóktól, hogy tíz év felett se korrodáljanak vészesen. A Mondeo ezt tudja is, legfeljebb az igénytelenül javított balesetes példányok rohadnak. Az ajtókon azonban a rendesebb példányokon is számítani kell rozsdásodásra, főleg a hátsók alján, amit a cikkhez fotózott autón is javítani kellett. Nézzük meg a csomagtérajtót is, 2003 előtti autókon simán barnulhat.
Belső tér
Mindhárom verzióban bődületesen nagy az utastér. A csomagtartó a kombiban és az ötajtósban sokkal jobban kihasználható a nagyobb rakodónyílással, mint a limuzinokban. Az autó árkategóriáján messze túlmutató kényelmet kínál az eltalált ülésekkel, a kulturált zajcsillapítással és a remekbe sikerült futóművel.
196 000 km után a fotózott autó utastere igen jó állapotban van. Az üléskárpitok sokáig bírják, a kapcsolók nem kopnak-öregednek olyan sebességgel, mint egy Focus II-ben. Ám a szokásos kopott kormányon és váltószoknyán túl van mire figyelni.
A tulajdonos véleménye: Mikló Géza, Ford Mondeo 2,0 Ghia 2001, 196 000 km
A tulajdonos hét közben nemigen használja az autót a fővárosban, csak hosszabb utakra veszi elő. Tetszik neki a Mondeo, de az észérvek is mellette szóltak
1,6-os Mitsubishi Carismám hirtelen amortizációja után új autót kellett keresnem maximum 900 000 forintból, átírással. A dízelektől a sok standard kilométeróra-állás tántorított el. Szinte rendelésre lehetett volna kérni 150, 180 vagy éppen 250 ezer km-rel az autókat. Végül négy típusra szűkítettem a mezőnyt: Peugeot 406, Renault Laguna, Ford Focus és Ford Mondeo. Az MKIII-as Mondeók régóta tetszettek, leginkább abból fájt a fogam egy megkíméltebb darabra.
A kiszemelt autó egy család tulajdonában volt újkora óta. 2007-ig vezették a szervizkönyvét, az azt követő időszakról vaskos számlaköteggel várt akkori gazdája, ami eleve jó pont volt. A 790 000 forintos irányár után 730 ezerben egyeztünk meg. Komolyabb sérülés nem érte az autót, az eredetvizsgán csak a bal első lámpa sarkánál találtak vastagabb a festékréteget egy bő tenyérnyi folton.
Másfél DIN-es méretével nem szabványos a gyári fejegység. Az integrált CD-tárat a tulaj javította meg, két fillérből
A 107 kW-os (145 LE) láncos motorral megnyugtatóak az erőtartalékok, teljesen elfogadható fogyasztás mellett. Országúton 6,2-vel is jártam már, de 7 liter környékén simán megáll. 130-nál 3500-at fordult a főtengely, a hatodik fokozat jól jönne. Ilyen tempónál tartható a 8 liter környéki fogyasztás nyáron klímával, négy fővel is. A városi fogyasztás eléggé el tud szállni, rövid távon, sok lámpával mértem már kicsivel 12 liter fölötti értéket is télen. Mivel én keveset járok Budapesten belül, így ez nem probléma.
Az ülések hosszú távon is kényelmesek, nem zsibbadok el bennük. Ehhez nagy segítség a tempomat, amiről először nem is gondoltam, milyen jó dolog. Nem kezdek el fészkelődni az ülésben és nem fog figyelmetlenségből nagyon felkúszni a mutató. Belül kevés a rekesz kisebb-nagyobb tárgyak elrejtésére.
Eddig egy váratlan kiadás volt: a bal hátsó rugó eltört, és magával vitte a toronycsapágyat meg a lengéscsillapítót, amiket persze párban kellett cserélni. Nem esett jól a közel 180 ezres kiadás, de legalább újabb 10-15 évre rendben van. Összességében azt kaptam, amit vártam: hosszú távon is kényelmes, reális áron fenntartható utazóautó a Mondeo, amely városon kívül érzi igazán jól magát.
1,8-as motorral, főleg lépcsőshátú kasztnival sok az alapverzió, ám az autók zöme jóval gazdagabban felszerelt. Próbáljuk ki az automatikus légkondicionálót, az ülésfűtést és a szélvédőfűtést! A 2004-es modellévi ráncfelvarrás utáni autókban még ülésszellőztetés is lehet, az se maradjon ki! Ellenőrizzük a navigációsrendszer működését is, a Denso-berendezéssel adódhatnak bajok.
Futómű, fékrendszer
Kategóriájának egyik legjobb futóművét kapta az igazából második generációs (de Mk, azaz Mark III-ként ismert) Mondeo. Jó vezethetőséghez finom rugózás párosult. A kombi nagyobb terhelésre méretezett futóműve egyszerűbb konstrukció, mint a limuziné vagy az ötajtósé.
Akárcsak a Fusiont vagy a Fiestát, a Mondeót is sújtja a rugótörés. Rosszul hangzik, de ne úgy képzeljük el, hogy térdre zuhan tőle az autó. Javítása viszont nem olcsó
Szilentekre és függőleges stabilizátorkarra (kutyacsont) is kell néha költeni, de egyik sem vészes tétel. A kormányszervo szíjfeszítőgörgőjének javítására jó megoldás a görgőt nagyobb terhelést elviselő csapágyra cserélni, lásd itt. A rögzítőfék problémás, mert a kézifékkötél megnyúlhat, a fék megszorulhat, főleg, ha a karbantartások alkalmával elmarad az ápolása. Aki Mondeóban gondolkodik, nézzen utána, hogy a Ford-márkaszervizek a Motorcraft Szerviz 5+ programban éppen mit kínálnak kedvezményesen a típushoz!
Fogyasztás
Benzines | Dízel | ||
Motor: | Fogyasztás: | Motor: | Fogyasztás: |
1,8 110 LE | 8,20 l/100 km | 2,0 TDDi 90 LE | 6,55 l/100 km |
1,8 125 LE | 8,42 l/100 km | 2,0 TDDi 115 LE | 6,86 l/100 km |
1,8 SCI 130 LE |
8,57 l/100 km | 2,0 TDCi 115 LE (5 fok.) | 6,64 l/100 km |
2,0 145 LE | 8,92 l/100 km | 2,0 TDCi 130 LE (6 fok.) |
6,75 l/100 km |
2,5 V6 170 LE | 9,91 l/100 km | 2,2 TDCi 155 LE | 6,64 l/100 km |
3,0 V6 204 LE | 10,31 l/100 km | ||
3,0 V6 226 LE | 10,84 l/100 km |
Kövéren szedve az ajánlott motorok. Forrás: Spritmonitor.de
Benzines motorok
Nehéz mellényúlni a négyhengeres szívó benzinmotorokkal, ha megmaradunk a direktbefecskendezéses SCi helyett a sokkal elterjedtebb variánsoknál. Az 1,8-as, láncos szelepvezérlésű motor elég az autóhoz, a 110 lóerős sem vészesen bágyadt, a 125 lóerős korrekt. A 145 lóerős kétezres igen jól muzsikál benne.
Egy elromló gyújtótrafó nem nagy tétel, igazán súlyos baja a szívórendszer örvénylapátjainak van. Ezekből a pillangószelepekből minden hengerhez egy van. Ritkább, hogy a mechanikát mozgató vákuumos rendszer csatlakozója romlik el, gyakoribb a lapátok tengelyének kikopása a rögzítésükből, amit ezen a Mondeón is javítani kellett.
Az ezredforduló utáni dízel BMW-khez hasonlóan a letörő lapátokat a motor beszippanthatja, ami nem kis rombolással járna az égéstérben. Fotók és részletek erről a Ford Mondeo Club Hungary igen hasznos oldalain. A gyári szívósor ára megközelíti a 200 000 forintot, olcsóbb cuccal is 50-60 ezer Ft csak az alkatrészköltség.
Hibaforrás lehet a fojtószelepállás-érzékelő (TPS – throttle position sensor), amely a gázpedálállást érzékeli. Hibája egyenetlen alapjáratban, gázadásra rángató motorban mutatkozhat meg.
V6: inkább a csúcsmodellt
Speciális motor a láncos szelepvezérlésű háromliteres V6, amelyből 204 és az ST220-ban 226 lóerős volt kapható. A 75,3 lóerős literteljesítményből is látszik, hogy nem egy kihegyezett versenymotor van benne, mégis bekrepált belőle néhány. Talán a nem elég jó olajtól. A sportos V6 csak igen jó minőségű olajjal működik hosszabb távon. 5W30 helyett csakis 0W40-es kenőanyaggal érdemes járni és bemelegítésére is ügyelni kell. Ennél a motornál az esetleges olajfogyasztás miatt sűrűn rá kell nézni a nívópálcára.
Az ST ellen szól a jó drága kuplungszett, a költséges gumiméret, mellette a hangja, a hangulata és az ereje. Érdemes a frissebbet venni belőle, amelyben hatfokozatú kézi váltó van. Öttel nem nyújtja ugyanazt, és elvileg a motor csapágyai is tartósabbak lettek a hatgangosban.
A V6-os benzinesek közül a 2,5 literes, 170 lóerős a legkevésbé vonzó, mert nem különösebben erős és adódhat gond a hajtókarcsapágyakkal. A nagyobb fordulatszámon a teljesítménynöveléshez hozzájáruló IMRC-egység (Intake Manifold Runner Control) is hibaforrás.
A négyhengeres benzinesek, köztük a kétliteres hibája lehet a vezérműlánc megnyúlása. Vagy a kigyulladó sárga kontroll-lámpából, a lánc zörgéséből, esetleg a szabálytalan alapjáratból ez a gond jól beazonosítható.
Dízelmotorok
Kevés autóval lehet annyira ráfaragni, mint egy reményeinkben ideális, de pénztemetőnek bizonyuló dízel Mondeóval. Akinek minden gond előjön, az cseréltethet 200 ezerért kettős tömegű lendkereket kuplungszettel, 300 000 Ft körül nagynyomású szivattyút, injektorokat darabonként 100 000 forintért, javíttat turbót 100-150 000 Ft körül és áldoz még egy kicsit a tanktisztításra meg a turbócsövek cseréjére. A Mark III-as Mondeók Delphi-injektoraival nem jók a szerviztapasztalatok, nem véletlenül van más befecskendező-rendszer az utódában.
A legfontosabb tisztában lenni azzal, hogy az adagolós TDDi és a modernebb, közös nyomócsöves befecskendezésű TDCi Mondeókat nem véletlenül hirdetik 250-400 ezer kilométerrel Németországban . A használtan kaphatók zöme itthon is rengeteg kilométeren van túl.
Aki dízel Mondeo vásárlását tervezi, olvassa végig ezeket a tanácsokat és vagy vegyen egy halál olcsó autót 350 000 Ft körül, amitől nem is várhat sokat vagy vigye dízeles műhelybe az autót nyomásveszteségmérésre és átvizsgálásra. A 90-155 lóerős motorok viselkedése, takarékossága hozza az elvárhatót, csak a 130 lóerős alapjáratközeli letargiáját kell megszokni, amíg kitör a 330 Nm.
Gyakori a turbófeltöltő gumicsöveinek repedése, olaj is távozhat a levegővel, így a hibát az olajsárról kiszúrhatjuk a motortérben. A gyatra csövek pótlása gyári alkatrésszel költséges, kiváltásukra viszont van ötletes és költséghatékony példa. A dízelek generátora felől érkező csúnya hang és a rángatás szabadonfutó szíjtárcsa beépítésével szüntethető meg.
Más dízelmotorokon is probléma a dízelek rákkeltő kipufogógázából lerakódó retek, amitől a kipufogógáz-visszavezető (EGR) szelep nem tud rendesen működni. A szelepet nem kell cserélni, szerencsére tisztítható. Bevett megoldás, bár mi nem ajánljuk az eleve mérgező dízelekkel a környezetszennyezés tovább súlyosbítását az EGR-szelep kiiktatásával. Aki önző és tesz minderre, itt megtalálja a ledugózás menetét.
Ár: 800 ezer alatt is akadnak jók
Benzines és dízelmotoros autót egyformán kapni 350 000 forinttól. Aki egy kecsegtetőbb Mondeóra vágyik, szánjon rá 700-800 ezer forintot és ennyiből jó eséllyel talál vonzó, korrekten szervizelt autót. A legtöbbe a modellváltás előtti dízelek kerülnek, de ezek ára sem haladja meg az 1,5 millió forintot.
Alkatrészárak, szervizmunkák
Első féktárcsa: 12-21 000 Ft
Első lengéscsillapító: 14-29 000 Ft
Hátsó rugó (Monroe): 13 000 Ft
Hátsó kipufogódob (Ferroz): 19 000 Ft
Hátsó kipufogódob (Bosal): 22 500 Ft (130 LE TDCi)
Benzines
Gyújtótrafó (NGK): 16 500 Ft
Kuplungszett (Ford): 59 000 Ft (négyhengeres benzines)
Szívórendszer örvénylapátjainak cseréje: 47-100 000 Ft+17 000 Ft munkadíj
Komplett új szívósor: 180 000 Ft
Dízel
Kuplungszett lendkerékkel (Valeo): 193 000 Ft (130 LE TDCi dízel)
EGR-szelep tisztítása: 12 000 Ft
EGR-szelep cseréje: 70+5000 Ft-tó
Nagynyomású üzemanyag-szivattyú 285 000 Ft (TDCi dízelek)
Adagoló: 470 000 Ft (2002-ig gyártott TDDi dízelek)
Részecskeszűrő: 227 000 Ft (2,2 TDCi)
Forrás: Cromax.hu