Utánanéztünk, hogy a nagyobb autómárkák hálózata hogyan próbálja a márkaszervizekben tartani vagy oda visszacsábítani a garanciaidőn túli autók tulajdonosait. Azt tapasztaltuk, hogy az erős engedményekkel a karbantartási csomagok ára simán versenyképes a független műhelyekkel. Nem a számlát sosem adó, erősen svarcban dolgozó szakikkal, hanem a komolyan vehető műhelyekkel, ahová vissza lehet menni reklamálni.
Tehát azoknak, akik otthon cserélik az olajat meg a szűrőt, szeretnek ezzel bíbelődni és az egészet kihozzák 10-12 ezer forintból, ez a cikk nem biztos, hogy érdekes. Aki viszont szervizbe hordja 4-5 év feletti autóját, annak érdemes tovább olvasni a Ford Mondeóról és csak később átkattintani Rúzs és gépzsír rovatunk friss posztjaira.
Ford
Mostanában jelent meg itthon a Motorcraft szervizprogram, amely a Ford-szervizek munkáját teszi elérhetővé olcsóban a legalább öt éves autókra. A bevonzó ajánlat az olaj, az olajszűrő, a légszűrő cseréje és az autó komplett átvizsgálása 23 900 forintért. Mivel nem árt a személyes tapasztalat, kerítettünk egy előző generációs Mondeót és bejelentkeztünk vele az akciós karbantartásra egy fővárosi márkaszervizbe.
Talán túl sok embert rúgtak ki a válság miatt, talán a téli átgumizás köti le a kapacitásokat, mindenesetre sokat kellett telefonálni, hogy ne egy hétre kapjunk időpontot az amúgy alig több mint egyórás műveletre.
Végül a Ford Petrányi budaörsi úti telepe lett a helyszín, a közeli szervizek közül ide sikerült leghamarabb bejelentkezni. A 2002-es, 125 lóerős Mondeóval a megbeszélt idő előtt érkezünk. A munkafelvételen sok az ügyfél és még több a feladat, de egy fiatalember tud velünk foglalkozni.A munkafelvevő kijött, megnézte az autót és nagyon korrekten elmondta, mit tartalmaz az igényelt szolgáltatás és miért nem egyenértékű az éves szervizzel.
Ezt más kollégái is említették, mikor az időpontra vadásztunk, de egy tájékozatlan ügyfélnek ez kellemetlen meglepetés lehet. Tény, hogy a hirdetésekben nem éves karbantartásról van szó és a honlapon is egyértelműsítik a helyzetet.
Mivel a tizenéves ötajtós rég nem garanciális és ritkán lépi át a megyehatárt, mi most maradunk az alapcsomagnál. Az olaj meg az alkatrész ebben is gyári és az 50 helyett 20 pontot érintő átvizsgálás biztosítja a kocsi tisztességes átnézését.
Két órára vállalják a munkát. A környékbeli használtautó-kínálat átnézése után ebédelni megyünk. Hamarosan csörög a telefon, hogy a repedt hűtőfolyadék-kiegyenlítő tartályból folyik a hűtőközeg és az egyik féltengely gumiharangja is szakadt, a bejutó szennyeződés megeszi a drága alkatrészt. Mindkettőre kapunk árajánlatot, mert a munka munkát hoz a szervizeknek, de a tulajdonos a tartályt már beszerezte, a gumiharangot pedig megoldja a szokott helyen.
A fekete Mondeo 1,8 a vállalt időpont előtt negyed órával készen várt, ülésén nejlonhuzattal, kormányán védőfóliával. Udvariasan a főbejárat elé parkolta le valaki, így nem kellett keresgélnünk a jókora parkolóban.
Mivel nem az éves karbantartásra fizettünk be, az ígért 23 880 forint áll a számlán, viszont nem jár fordos pecsét a szervizkönyvbe. Ezt a mi esetünkben a Motorcraft bélyegzője helyettesíti a szervizkönyvben és a márkaszervizes szervizszámla is hitelesíti, hogy áldoztunk az autó jólétére.
Opel
Az Opel a legelsők között indított kedvezményes szervizprogramot Szerviz 4+ néven a négy évnél idősebb autókra, amely ma a MyOpel aktivitás része. 1,6 literes, szívó benzines H Astrára egy olajcsere 13 900 forinttól indul. 1,4 literes motorral szintén H Astrára a gyertyacsere, a pollenszűrő, a légszűrő, az olaj és az olajszűrő cseréje kijön 40 990 forintból.
A motorcraftos megoldással ellentétben az Opel-márkaszervizekben a megszokott pecsét jár az autók szervizfüzetébe az elvégzett munkák után.
Amennyiben az adott modell vagy motorváltozat nem jogosult a kedvezményes karbantartásra, érdemes konzultálni a szakemberekkel. Tapasztalataink szerint a munkafelvevők kellő kreativitással jóárasíthatják a szervizmunkákat mondjuk az 1,8 literes B Zafirára is. Részletek ezen a weboldalon.
Peugeot
Peugeot-tulajdonosok a Főnix-programban tartathatják karban és javíttathatják autóikat jobb áron a márkaszervizekben. Nem olcsóbb szervizcsomagokkal dolgozik a hálózat, hanem a végszámla összegéből jár engedmény, akár kétéves autókra is.
Renault
Az importőr Szerviz 5+ programja a Renault és a Dacia modellek gyakoribb karbantartási munkáira koncentrál. Az olcsóbb, Motrio-pótalkatrészek mellett itt az óradíj is ötödével alacsonyabb a normál tarifánál. (A Motrio a Renault diszkont alkatrészmárkája, amely árban az utángyártott alkatrészekkel igyekszik konkurálni.)
Egy ezerhatos benzines Mégane II kombi esetében 15 390 Ft az olajcsere, 95 900 Ft a vezérműszíjszett cseréje és 36 590 forintért adnak két új első lengéscsillapítót. A Scénic II árai hasonlók, a Thaliákra és a kettes Cliókra minden jutányosabb valamivel. A Daciákra viszont nincs külön ársáv, hiába az a konszern olcsó autója.
A márkaszervizek itt is beépítenek felújított alkatrészeket az eredeti gyári garanciával, ami főleg a húzósabb árú tételek esetében számít (pl. sebességváltó, hengerfej, kormánymű, befecskendező szivattyú, turbófeltöltő, klímakompresszor). Részletek a programról itt.
Škoda
Több vonalon futnak a kedvezmények a Škodák karbantartására. A 4+ esetében bizonyos szervizmunkákból engednek el adott összegeket, például kerékagycsapágyat cseréltetve 15 ezer, két első lengéscsillapítót cseréltetve 18-24 ezer, vízpumpástul A vezérműszettet újra váltva 23-30 ezer forintot.
Transzparensebb a 8 év feletti autók 8+ programjának árképzése, ahol konkrét csomagokra is van ajánlat. Például az éves szerviz a mobilitásgarancia meghosszabbításával 34 400, az első féktárcsák és betétek cseréje 54 000 forintba kerül a példaként megadott Octaviákban 1,4 vagy 1,6 literes benzines motorral.
Vannak továbbá a konszern más márkáihoz is kínált Economy-alkatrészek, például féktárcsából, fékbetétből, lengéscsillapítóból. Részletesebb információ erre található a nyolc év feletti autók szervizmunkáiról.
Toyota
A Toyota 4+ szervizprogram esetében egy 2006-2009 közötti, 1,4-es benzines Corollát választottunk példaautónak. Itt az évente vagy 15 ezrenként esedékes karbantartással az olaj- és az olajszűrőcsere 22 100 forintért, amit kiegészíthet a pollenszűrő és a nagyjából 5000 forintos légszűrő cseréje.
Utóbbit nehéz kiszámítani, mert az egyik autóban hamarabb kell újjal pótolni, a másikban ritkábban, és néha elég kifújással tisztítani.
A bővebb csomagok a fékfolyadék (60 ezer kilométerenként) és a pollenszűrő cseréjével lefedik a nagy szervizeket 36 500 forintért, munkadíjjal együtt. Ha a gyújtógyertyákból is új kell, akkor 48 500 Ft az ár. Ezekkel a szervizcsomagokkal értelemszerűen a szervizkönyv is toyotás pecséttel gazdagodik, növelve az autó értékét és megkönnyítve eladását használtan.
A márkaszervizes karbantartással egy évre meghosszabbodik a Toyota Europe Assistance védőszárny-szolgáltatás, az autó 12 éves koráig.
Volkswagen
Korosabb autókra a Volkswagen márkaszervizek is adnak kedvezményt. Például az első féktárcsák és fékbetétek cseréjekor 23 000 Ft az engedmény, ha a vezérműszíjat és a vízpumpát cserélteti a tulaj, akkor 30 000 Ft jön le a végösszegből.
Volkswagen-tulajdonosok számára megtakarítást ígérnek az Economy alkatrészek. Ezek nem rosszabbak a normál gyári alkatrészeknél, de élettartamuk rövidebb. Alacsonyabb árukkal a gyár arra a folyamatra reagál, hogy az autók egyre csökkenő értékének egyre aránytalanabb részét nem hagyják ott a tulajdonosok a szervizhálózatban karbantartási munkákra. Például egy kipufogódobnál 33 százalékos az árkülönbség a normál és az Economy pótalkatrész között. A kedvezményekről információk itt.
Kinek jó ez?
Mivel a korosodó autókra kitalált szervizprogramok a normál díjszabásnál jóval alacsonyabb árszinttel működnek, a márkaszerviz felára nagymértékben csökken vagy el is tűnhet a független javítóműhelyekhez képest. Márkaszervizben is akad kókler, de ahol százával javítanak azonos típusú autókat, ott óhatatlanul kialakul a típusismeret a munkatársakban.
Az engedményes szervizcsomagokat különösen azoknak az autósoknak érdemes megfontolniuk, akik keveset használják kocsijukat. A használtpiacon a szokatlanul alacsony futásteljesítmény valódiságában mindenki kételkedik, többnyire joggal. Egy márkaszerviz bélyegzője a szervizkönyvben és pecsétes számlája, rajta az óraállással, a bizalmatlanabb vevőket is leszereli.