Röviden – Használt Opel Astra G | |
---|---|
Mi ez? | 1997-ben bemutatott kompakt autó, rendkívül széles karosszéria- és motorválasztékkal. 2004 és 2010 között Lengyelországban készült, Astra Classic II néven. |
Mennyibe kerül? | 370 000 forint körül mérik a legolcsóbbakat, a 2008-2009-es autók ára felmegy 1,3 millió forintig. 700 000 Ft körül már jókat kapni. |
Melyik motor jó bele? | Egyik benzines sem veszélyes, de talán a láncos, Z14XEP motorkódú 1,4-es legjobb. Dízelként az 1,7 literest vennénk, közös nyomócsöves befecskendezéssel. |
Mi van helyette? | Például Citroën Xsara, de leginkább is első generációs Ford Focus és Dacia Logan. A Golf IV puccosabb, de több vele a baj, a békalámpás Corolla fapadosabb, de hibátlanul üzemel. Az én tippem a FIAT Stilo és a Chevrolet Lacetti: olcsók, alkatrészáraik alacsonyak, megbízhatóságuk jó és elég sok belőlük a gazdagon felszerelt példány. |
Talán csak az első Ford Focust javasoltam annyi használt autót kereső ismerősnek, mint a G Astrát. A kettővel ezelőtti Astra-generáció vállalható kényelmű és biztonságú, tágas, nagyon gazdaságos és mai szemmel is esztétikus használt autó, amelyből nagyon nagy a választék. Jó vétel lehet, de csak ha ismerjük a hibáit.
Karosszéria, utastér
Máig egyedülálló az Opel Astra G karosszériaválasztékának gazdagsága, még a Renault Mégane sem kínált ennyiféle verziót. A három- és ötajtós ferdehátút kiegészítette a szedán és a kombi, illetve a Bertone üzemében összeszerelt kabrió valamint a szép vonalú Coupé. Az Astra padlólemezére épült 1998-tól a Zafira A.
Anno az Euro NCAP töréstesztjén meglett a négy csillag, de az oldalirányú ütközés értékelésénél a has és a medence védelme gyengének bizonyult. A fejet és a mellkast viszont oldalütközésben is jól védte az autó, pedig nem volt oldallégzsák a tesztelt modellben.
16 éve kezdődött az autó forgalmazása, de a használt G Astrák sem rozsdásodnak. Sem látványosan, mint elődje, sem alattomos helyeken. Ha korróziót látunk, az nagy valósínűséggel egy igénytelenül kijavított baleset nyoma.A minőségérzet a típus bemutatásakor sem volt jó, cserébe a belső tér nem pusztul le az évek során. Belül a kormány kürtgombja lyukadhat ki idővel, ami a cikkhez kölcsönkért, 120 ezret futott autóban még ép, de az ajtóbehúzó környékén ebben is karcos, csúnya a műanyag.
Szerviztapasztalatok – Mit mond a mester?
17 éve dolgozom Opel-márkaszervizekben, a G Astra az Opel palettáján belül is elnyűhetetlen autónak számít. 1998-től egy év/15 000 km volt a szervizperiódus, amit a gyár 2001-ben egy év/30 000 kilométerre emelt, mind a dízel, mind a benzines motorokkal. A kedvezményes Szerviz 4+ programban az olajcsere 9990 forintba kerül félszintetikus olajjal és 13 990 forintba 5W30 viszkozitású szintetikussal. Amennyiben a motor túl van 150-200 ezer kilométeren illetve fogyaszt némi olajat, akkor a kicsit vastagabb, 10W40-es, félszintetikus kenőanyagot javasoljuk ügyfeleinknek.
Az Ecotec-motorok olajfogyasztási hajlama főleg az X14XE és az X16XE benzineseket sújtotta, az összes többi benzines és dízelmotort jóval kisebb arányban érintheti. A forgalmiban található motorkódból kiderül, melyik négyhengeres van az autóban.
Saját magamnak a láncos szelepvezérlésű, 1,4 literes benzines motorral vennék használt Opel Astra G-t, amely a Z14XEP motorkódról azonosítható. A szíjas motor halkabban működik, de azon időszakosan költeni kell a vezérműszett cseréjére. A láncot viszont, ha meg nem nyúlik, talán sosem kell kicseréltetni.
Viszneki Ferenc szervizvezető, Opel Maxabo
Sajnos a GM megfúrta azt a modellfrissítést, amivel az autó közelebb került volna a belül sokkal szebb Golf IV-hez. (De a négyes Golf használt autóként csak alkatrészárával és rozsdavédelmével van a G Astrával egy szinten, megbízhatósága közel sem ilyen jó.)
Fogyasztás, motorok
Hosszú pályafutása során a G Astra rengeteg motorváltozatban készült, az országúton valóban 4,4 literrel elgurítható Eco4 dízeltől a kétliteres, benzines turbóig. A benzinesek közül a leginkább a láncos szelepvezérlésű 1,2 és 1,4 literes ajánlható. Az ezerkettes gyenge, de nem is kér sokat a kútnál, az 1,4-es temperamentumos és takarékos is.
Az 1,6-os Twinport többet fogyaszt, de nagyobb nyomatéka miatt kellemesebb vele az élet. Ellene a szívócsatornák esetenként elromló állítórendszere szól, de ez nagyon ritka hiba. A 100 lóerős, 16 szelepes 1,6-osból nagyobb eséllyel futunk bele olajat fogyasztó darabba, de ereje és takarékossága miatt így sem beszélnék le róla senkit.
Motorváltozat | Átlagfogyasztás | Motorváltozat | Átlagfogyasztás |
1,2 16V 65 LE | 6,68 l/100 km | 2,2 16V 147 LE | 8,82 l/100 km |
1,2 16V 75 LE | 7,41 l/100 km | 2,0 16V OPC 160 LE | 9,11 l/100 km |
1,4 16V 90 LE | 7,48 l/100 km | 2,0 Turbo 192 LE | 9,87 l/100 km |
1,6 8V 85 LE | 7,72 l/100 km | 1,7 Eco4 dízel 75 LE | 4,85 l/100 km |
1,6 16V 100 LE | 7,52 l/100 km | 1,7 CDTI 80 LE | 5,48 l/100 km |
1,8 16V (115/125 LE) | 7,98 l/100 km | 2,0 DI/DTI 82/100 LE | 6,20/6,07 l/100 km |
2,0 16V 136 LE | 8,56 l/100 km | 2,2 DTI 125 LE | 6,29 l/100 km |
Forrás: Spritmonitor.de.
Hibalehetőségek, benzinesek
Főként az X14XE és X16XE motorkódú benzinesek égették el előszeretettel a kenőanyagot, de ez a probléma nem általános. A sok olajat fogyasztó és csak városban használt benzineseken az EGR (kipufogógáz-visszavezető) szelep elkokszolódhat, amit cserélni kell.
Az 1,4-es benzinest sújtotta a vezérműtengely gyárilag hibás rögzítése. Erre visszahívás is volt, mert a gyengén meghúzott csavarok fellazultak és kettétört a kipufogó oldali vezérműtengely. A korábbi javítások miatt a mai használtautó-kínálat Astráiban ez a baj már nem fenyeget.
Elsősorban az 1,4-es benzines hibája az olajnyomásgombából csöpögő olaj, amit nem nehéz meglátni a motor felső részén. Árulkodó az égett olajszag és az olajnyomáslámpa felvillanása, ha a csatlakozó telefolyt olajjal és kontakthiba keletkezett benne.
Nagy különbség a korábbi és a 2003 utáni autók között, hogy az 1,2 és 1,4 literes benzines szelepvezérlése az addig szíj helyett láncos lett. Utóbbi a jobb, mert a láncot csak akkor kell cserélni, ha zajossá válik. Kattogó hangja először csak hidegindításkor tűnik fel, később melegen is. Ha furcsa zajt hallunk, keressünk fel egy márkaszervizt, mert a végső stádiumban a lánc átugorhat, és súlyosan károsodhat a motor.
Nem bölcs dolog kihagyni a 60 ezrenként esedékes gyertyacserét, mert ha ez elmarad, tönkremegy a gyújtótrafóhíd. A hídtrafó utángyártott alkatrészként nagyjából 30 ezres, gyári eredetiben 72 500 forintos tétel, de két év garancia van rá.
Az 1,4-est érintheti a vízpumpa felső csonkjának törése. Ha letörik, ömlik ki a hűtőközeg, de veszélyesebb ez a hiba, ha csak repedt és szivárgásnyomot kéne észlelnünk a csőcsatlakozásnál vagy megérezni a fagyálló szagát. Javítása műanyag helyett fém csővel apró tétel, de ha nem tűnik fel a hűtőfolyadék fogyása, a motor hengerfejes lehet.
Elvétve, de elromolhat a beszívott levegő útját irányító Twinport-csappantyú. Itt a komplett egységet kell cserélni, ami elvisz 170 000 forintot. Inkább az 1,6-os Twinport-motorokon akadt rá példa, a hibát a sárga motor-kontrollámpa felgyulladása jelzi.
Pár éve összehasonlítottuk a használt G Astrát két konkurenssel. Áruk időközben félmilliót esett, de a verdikt ma is érdekes.
Hibalehetőségek, dízelek
Több Opel-márkaszerviz szakemberét felkerestem a cikk kapcsán, akik egyetértettek abban, hogy a dízelek közül az 1,7-es Isuzu-motorral kevesebb a gond, főleg, ha már közös nyomócsöves (common rail) befecskendezésű.
Az Opelnél tervezett, 16 szelepes (de egy vezérműtengelyes!) 2,0 DI és a 2,0 DTI baja az üzemanyag-ellátás, konkrétan az elektronikusan vezérelt adagoló. Az adagoló nagyon nem vált be, mára pedig felújítása irreális költsége az autó értékéhez képest. Van ugyan bontottan is, de belekerül 150 ezer forintba, amihez adjunk még hozzá legalább 50 ezret a beszerelésért.
Ennek a motornak az EGR-szelepe jellemzően csak a szívócsővel együtt cserélhető, ami újabb érvágás az olcsó használt dízelben reménykedő tulajnak. További probléma a változó lapátgeometriájú (VTG) turbó. Ha a VTG feltöltőnél elég a megszorult lapátállítást tisztítani, az kijön 50 ezer forintból, a feltöltő teljes felújítása legalább 120 000 Ft.
Ezzel szemben az 1,7 literes dízel turbója egyszerűbb, fix lapátszögű és adagolójának inkább a vezérlése hibásodik meg, ami 50-60 ezer forintért javítható. A legjobb a Z17DTL kódú motort választani a 2004-es modellévtől, amely közös nyomócsöves és többnyire EGR-szelepe is tisztítható. Viszont egy utángyártott injektor ehhez is 100 ezer forintba kerül.
Futómű
Kevés autóban van ennyire strapabíró futómű, de találhatunk némi alkualapot. A rugóstag felső gumiágyazása, a toronygumi gyakran összelapul. Nem okoz kopogást, nem is érezni, de az autót állapotfelméréshez megemelve lóg miatta a kerék. Nagy ritkán stabilizátor-összekötő pálcát vagy kormányösszekötő gömbfejet kell cserélni, egyik ára sem éri el a 10 000 forintot. A felfüggesztés szinte elnyűhetetlen, a kombi megrakva is állja a sarat.
Egész ritkán a szervokormány olajszivárgásával lehet gond, de ezt jól nézzük meg a kiválasztott autón! Ha kívülről kicsit is olajos a kormányösszekötők harmonikaszerű gumiharangja, akkor belül már tele van olajjal. Olaj híján elromlik a szervokormány, ami régebben 300 ezres cserét jelentett (vagy bontólátogatást), de a kormánymű felújítására időközben ráállt pár cég és náluk megússzuk 60 ezer Ft körül.
Használtautó-piaci árak
Nagyjából 350-400 ezer forintért megvehetők a legolcsóbb G Astrák a használtautó-piacon. A legalsó ársávban is elég sok a behozott kocsi, de ebben mindig a nepperek jók, első nekibuzdulásból ne vágjunk neki a nyugatnak egy használt Opel Astráért. 550-600 ezer forintból kapni szervizkönyves, légkondis modelleket, jellemzően 200-300 ezres futásteljesítménnyel. A 2009-es autók ma is megérnek 1,1-1,3 millió forintot, motortól és állapottól függően.
Alkatrészárak és karbantartási költségek
Olajcsere: 9990 Ft 10W40 félszintetikus olajjal, 13 990 Ft szintetikus 5W30 motorolajjal*
Vezérműszett cseréje: 39 900 Ft-59 900 Ft*
Toronygumi: 50 000/25 000 Ft
Gyújtótrafóhíd: 72 500/30 000 Ft
EGR-szelep (benzines): 64 000/66 000 Ft
Vezérműlánc cseréje: 70-80 000 Ft
Letört vízpumpacsonk cseréje: 15 000 Ft
Kuplungcsere: 180 000/120 000 Ft +munkadíj: 60 000 Ft
Kormánymű-felújítás: 60 ezer Ft
1,7-es dízel adagoló vezérlőegységének javítása 50-60 000 Ft.
Bontott adagoló 2,0 DT és DTI: 150 000 Ft
*Szerviz 4+ programban
Külön megjegyzés híján az adatok az 1,4 literes benzinesre vonatkoznak. Elöl a gyári, majd az utángyártott alkatrész irányadó listaárai.
Forrás: saját gyűjtés Opel-márkaszervizek és alkatrészek-forgalmazók kínálatából