Egymillió forintot ezerféleképp el lehet költeni családi autóra. Beleugorhatunk egy öreg, de hatalmas egyterűbe, nyomoroghatunk egy újabb és gazdaságos kiskocsiban, feszíthetünk egy elaggott luxusgépben. Mi sok más ésszerű autó közül három gyakori típust választottunk ki, mindegyiket egymillió forint körüli összegből.
Renault Mégane 1.4 16V, 76 ezer km, 910 000 Ft
Első benyomásunk, hogy a 2001. decemberi Mégane a legavíttabb a három közül, bár a másik kettőben sokkal több kilométert mutat az óra.
A váltó megakad, pontatlan és gázadásra-gázelvételre kóvályog a váltókar a hajtáslánc lágy felfüggesztése miatt. És ennél nemigen akadna jobb, mert ez a kocsi alig futott, nem volt agyontörve, valóban megkímélt darab.
Tegnapelőtt
A Mégane-ben a kormány bután ferdén áll és bár legalább fel-le állítható, az üléshelyzet nem ideális. Elöl csak a sok rakodóhelynek örülhetünk. Hátul nagyon kényelmes a térbőség, a ferdehátú kasztni fejtérben is engedékeny. A csomagtartó is tisztességes méretű, a helykihasználás jóval ügyesebb több mai kompakt autóénál.
Biztonságban a Mégane vezet
Tíz évvel ezelőtt mindhárom típust tesztelte az Euro NCAP. Az Astra 25 pontot kapott a laborbeli zúzás után, amennyit a Focus. Az Opel a frontális, a Ford az oldalütkzésben volt kicsit jobb. Az oldallégzsákok bevezetése után a Renault újratörette az addig is négycsillagos Mégane-t, amely a konkurensek 25 pontjával szemben harmincat ért el a hatásosabb oldalvédelemnek köszönhetően. Az elgázolt gyalogosokkal és a kerékpározókkal az Astra és a Mégane gonoszul elbánik, amit négyből egy csillaggal honoráltak a tesztelők. A Focus se jó, de kevésbé kegyetlen: eredménye két csillag. |
A francia autók kényelme az első Mégane-ra is áll, a maga árszintjén kényelmesen rugózik, nem hangos és örülünk a gazdag felszereltségnek is, benne a kormányról vezérelhető rádióval.
A motorja jó
Figyelemre érdemes az 1999-es modellfrissítéssel bevezetett 16 szelepes motorgeneráció. Az 1,6-os is kiemelkedik a mezőnyből, de a takarékosabb ezernégyes még jobb vétel. 95 lóerőt tud, az autó remekül gyorsul vele és rugalmas is. Az igazi értékét mégis a fogyasztás adja meg, mert Budapesten is 7-7,5 literből eljár a Mégane 1.4 16V.
Opel Astra G 1.2 16V, 2003, 143 ezer km, 1 080 000 Ft
A legalább százötvenezer forinttal többet, bő egymilliót érő G Astra viharvert karosszériája dolgos évekről és néhány ütközésről árulkodik.
A királykék alapszín nem bírja a karcokat, egy világos metálfényezés ebből a szempontból is jobb választás.
Alapmodell, de nagyon egyben van
Nem érezni a 143 000 kilométert a szervizkönyves autón, nagyon egyben van. A futóművéből nem jönnek vészjósló hangok, szépen fut egyenesen, nem csikorog a fék.
Tisztán dolgozik a kuplung és alapjáraton rezzenéstelenül forog a motor. Belül szinte nyomtalanul telt el a hat év, minden kárpit és belső téri elem ép, ami van benne, az működik.
Ebben az alapmodellben még kormányállítás és ülésmagasság-állítás sincs, de mindezek híján is kényelmes vezetni. A fapados G Astrában az ülés hosszában gigantikus tartományban állítható és minden tekerentyű jó helyen van. Hátul nincs akkora, mint a Mégane, de a Focusnál kicsit tágasabb a lábtere.
Lapozás után a Ford Focus következik, szó lesz a dízelekről és megmondjuk, melyik autóért adnánk pénzt
1.4-es motorral lenne az igazi
Az Astra G nem egy érzelemdús gépezet, de jól a kezünk alá dolgozik a mindennapokban. Az ablakok egy érintésre végigfutnak fel-le, a központi zár távirányítóján nem kell törpe lakatokkal küzdeni, mert egyértelmű a nyitás-zárás jelölése. A sok rakodóhely és a nagyra nyíló csomagtér is jól jön.
A konkrét autónak egy baja van, az ezerkettes motor. Sík úton tűrhetően dolgozik, de hegynek fel vagy több utassal harmatgyenge.
Rossz rágondolni, hogy a Caravanhoz is választható volt. A tulajdonos 6,5 literes átlaggal ingázik egy sváb faluból a fővárosba, aminél a vérbő 1,4-es motor egy jóval hajtósabb tesztünkön nem fogyasztott többet.
Ford Focus 1.6 Turnier, 1999, 118 ezer km, 1 045 000 Ft
Ebből a hármasból a Focus a legjobb autó, a maga idejében is jóval nagyobb dobás volt az Astránál vagy a Mégane-nál.
Kifejlesztésekor hasznát vették a harmadik életszakasz gúnyának, olyan okos apróságok vannak benne, mint a műszerfal bal szélére tett csomagtérnyitó. Így az ablakon benyúlva is nyílik a csomagtér, ha már egyébként kulcs kell hozzá.
Egy-négyes Focust ne vegyünk
Elöl kicsit szűk az ülés állítási tartománya, ami legfeljebb a hátsó utasok lábterének használ. Az ötajtós 350 literes csomagtere kisebb a G Astráénál vagy a Mégane-énál, a konkurenseknél szintén ajánlható négyajtós és a kombi itt is megoldást jelent a cuccok elnyelésére.
A cikkben egy 1999-es kombi szerepel. A gyenge és semmivel nem takarékosabb ezernégyessel szemben az egy-hatos benzinessel ez a létező legjobb kombináció, mégis elvihető durván egymillió forintból, annyira lecsúsztak a használtautó-árak. A motorja energikus, vegyes fogyasztása nem megy 7,5-8 liter fölé, a váltó még 10 éves korban is kellően pontos. A tükrökből sajnos alig látni valamit.
A Focus időtálló
A Focus aduja a pazar futómű és az élvezetes kormányzás. Bármelyik mai autóval szemben megállja a helyét, ha a kutyacsontot, a szilenteket és amit még kell, időben kicserélteti a tulajdonos.
Mi van a dízelekkel?
Mindhárom modellből kapható dízelváltozat, különböző konstrukciójú és teljesítményű motorokkal. Van 1,7 literes, Isuzu-eredetű motor (pl. Astra Eco4) és 2,0 vagy 2,2 literes saját dízel az Opelben, szívó- vagy turbódízel Mégane, a Focusból hagyományos adagolós TDDi vagy közös nyomócsöves TDCi 75 és 115 lóerő között. Hozza vagy viszi a pénzt? Sokszor megírtuk, hogy rossz esetben a használtan vett dízelek javíttatása többe kerülhet az üzemanyagon megfogott forintoknál. Elég néhány konkrét alkatrészárral indokolni az óvatosságot, ami nem márkafüggő! A dízelek adagolóját és közös nyomócsöves (common rail) befecskendezési rendszerét legtöbbször a Bosch szállítja az autógyártóknak, utóbbit ritkább esetben a Delphi vagy a Siemens VDO. A régebbi dízel sem golyóálló A gázolaj minőségére érzékeny, közös nyomócsöves dízelmotorokhoz egy nagynyomású szivattyú 500-600 ezer forintba kerül, a porlasztócsúcs ára ki- és beszerelés nélkül 100-120 ezer forint, és ebből hengerenként van egy. A Renault dCi, az Opel CDTI, a Ford TDCi néven kínálja közös nyomócsöves motorjait. A cikkben jóval olcsóbb autókról van szó, az alacsonyabb árúak között a régebbi konstrukciójú (Ford: TDDi, Opel: DTI, Renault: dTi) dízelek mozognak, de ezek sem veszélytelenek. Ha más nincs is, egy turbócsere 100-150 ezer forintos költségéből sokat lehet autózni. Mivel mindhárom típusban jók az 1,6-os és a Focust kivéve az 1,4 literes benzines motorok, a kisebb kockázat miatt ezek megvásárlását tanácsoljuk. |
Melyik nyer? Majdnem holtverseny
A választék mindhárom típusból bőséges, megéri rászánni az időt sok autó megnézésére és kipróbálására. A kipróbált autók mindenesetre biztatóak, hiszen egymillió forint körüli áron sikerült tényleg megkímélt, jó állapotban lévő autókat találni.
Nehéz eldönteni, melyiket vegyük, mert azonos összegért az olcsóbb Mégane-ból jobb állapotút kapunk, de ez nem feltétlenül jelent vonzóbb autót a másik kettőnél. Hármunk közül Nagy Dénest a Focus, Rácz Tamást a G Astra fogta meg. Nálam a Focus volna a favorit, de mivel nem férek el benne rendesen, marad az Astra. Kellett nekem nagyra nőnöm.
Az alkatrészárakat és a hibalehetőségeket összegyűjtöttük a túloldalra
Astra, Focus, Mégane: ami elromolhat
Mégane I: akadnak bajai
Hosszú olajcsere-periódusával és kis fogyasztásával a Mégane gazdaságossága kiváló lehetne, ha nem adódna néhány példánynak a legtöbbféle baja a három típus közül. A gyújtótrafó a Focuson is gyakorta elhagyja magát és az Astránál sem ismeretlen hiba, de a Renault hengerenkénti trafóiból több fogy.
Viszont a másik kettőben a kerékcsapágyak lényegesen tovább bírják és a tulajok jó eséllyel megússzák az esetleg eltörő hátsó lengéscsillapítók pótlását és a motortartó bakok cseréjét, mert a Mégane-ban ezek a hibák sem zárhatóak ki. Időnként a vízpumpa adja fel, a gázbovden szakadása jóval olcsóbban orvosolható gond. Mindennek dacára a cikkben szereplő Mégane-ba csak tankolni kellett eddig az olajcserén kívül, bár ez a ritkább eset.
Astra G: jórészt sokat kibír
Az Astra technikája alapvetően tartós. A gyertyacsere elhanyagolása azonban növeli a trafók terhelését, így idő előtt elhalhat a gyújtótrafó. Baj adódhat a stabilizátorrúd bekötésével és időnként elöl a rugótányért kell egyengetni. Esetenként meghal a Lambda-szonda, a központi kijelző pixelhibáját az Astra G megörökölte az elődtől. A rémes olajfogyasztás inkább az 1,6-os motorok esetében fordulhat elő, a kimúló vízpumpa minden Astrát érinthet.
Focus I: nagy dobás volt
A Focus igen jó minőségű autó, a benzinesek jellemző baja a gyújtótrafó hibája, a régebbi TDDi dízelek főleg adagolóhibákkal ürítik a tulaj erszényét, a dízelekről lásd a keretest.
Rozsdásodás törött és összegányolt autók esetében jelentkezik, máskülönben 10 év körül sem jellemző. A szenvedélyesen rohadó F Astrák után az utód rozsdavédelmét végre az Opelnek is sikerült megoldania. A kipróbált verziókban a Mégane olajcsere-periódusa kedvezően hosszú: egy év/30 000 km. A Focus 1.6 évente vagy húszezer kilométer után igényli az olajcserét, az Astránál ez az évjárattól is függ, a gyakori Z14XEP kódjelű egy-négyesé harmincezer km. Ezt a verziót a szíj helyett láncos vezérlés miatt is érdemes előnyben részesíteni.
Márkaszervizes bruttó alkatrészárak, forintban
Focus 1,6, 1999 |
Astra G 1,2, 2003 |
Mégane 1,4 16V, 2001 |
|
Gyújtótrafó* | 29 000 | 69 729 | 12 451 |
Első kerékcsapágy | 10 875 | 85 636** | 23 764 |
Hátsó kerékcsapágy | 13 645 | 82 209** | 18 049 |
Első lengéscsillapító | 28 860 | 29 852 | 22 914 |
Két első féktárcsa | 25 550 | 47 078*** | 34 699 |
Első fékbetét-garnitúra | 11 940 | 13 681 | 13 212 |
Gyári motorolaj/liter | 2990 (5W30) | 3540 (5W30 vagy 5W40) | 2455 (5W40) |
Olajszűrő | 1760 | 1936-2700 | 3451 |
Komplett féltengely | 80 000 (külső csukló: 51 000) |
101 000 (csak külső csukló) | 142 964 (gyári felújított: 42 882) |
*Az Astra és a Focus esetében hídtrafó az összes hengerhez, Mégane: hengerenkénti trafó
**Az Astrához csak ABS-jeladóval és aggyal együtt kapható
***Fékbetétekkel együtt
Forrás: Opel Inveszta, Szolnok; Renault Autócentrum Szabó, Érd; Ford-márkakereskedések
Alkatrészt más, nem gyári forrásból is lehet keríteni. A legismertebb autóalkatrész-kereskedelmi hálózatokon felül kezdő Focus-tulajok is ismerik a Cromax nevét, a Renault esetében pedig ott van például a gyári kötődésű, de alacsonyabb árakkal dolgozó Motrio.