Röviden: FIAT Punto II használt autó
Mi ez? A FIAT százéves évfordulójára, 1999-ben bemutatott, 2003-ra felfrissített-elcsúfított kisautó. 2005-ben a Grande Punto csak részben váltotta le, Punto Classic illetve Zastava 10 néven élt tovább.
Mennyibe kerül? 300 ezer forint körül elvihetők a legolcsóbbak. A használtautó-piacon a dízeleknek és a 131 lóerős HGT sportmodelleknek minimális a felára az 1,2-esekhez képest. Légkondival a 8-10 éves, modellfrissítés utáni autók ára 600 ezer forint körül kezdődik.
Melyik motor jó bele? Az 1,2 és az 1,4 literes szívó benzines illetve lánccserével az 1,25 literes dízel.
Mi van helyette? Többek között Nissan Micra és Renault Clio, de nem azonos évjáratból.
Aktuális használtautó-bemutatónkban a FIAT Punto második generációja szerepel. Lehet pár baja, de összességében sokat nyújt az áráért
Szépek a kárpitok, igényes az utastér, még 140 ezer km lefutása után is

Szépek a kárpitok, igényes az utastér, még 140 ezer km lefutása után is

Szépek a kárpitok, igényes az utastér, még 140 ezer km lefutása után is


Amikor a FIAT 1999-ben bemutatta, tulajdonságai alapján a kettes Punto a legjobb kisautók közé tartozott. Fejlesztése során odafigyeltek az Euro NCAP elvárásaira, voltak közös nyomócsöves befecskendezésű dízelmotorok benne, kényelme, tágassága, felszereltsége, igényes belső kialakítása túlmutatott a kiskategórián. Kérdés, mi marad meg ebből használtautó-piacon kapható autókban?

Nem túl gyakori jelenség, de a 2003-ra időzített modellfrissítés az autónak kívül és belül sem tett jót. Belső kialakítása igénytelenebbé vált, a nagy fényszórókkal arca bambára váltott. A csomagtartó 297 literes, ami jónak számít a kategóriában. Az utastéri műanyagok megfelelőek, nem lógnak ki a kisautók átlagából, de nem is fogalmazzák újra a minőségérzetet.

Sokféle motor

A motorválaszték igen széles. Vannak benne 1,9 literes, kamrás és közös nyomócsöves befecskendezésű dízelek, ott a 131 lóerős sportmodell a Barchetta 1,75 literes szívómotorjával, 2003-tól pedig az apró Multijet dízel is elérhető. Utóbbiak közül a turbóhibán a használtként árultak már rég túl vannak, még garanciában cserélték rajtuk, ha gond adódott a feltöltővel.

Bár a legkorábbi autók már 14 évesek, a második generációs Puntón nem jellemző a karosszéria rozsdásodása

Bár a legkorábbi autók már 14 évesek, a második generációs Puntón nem jellemző a karosszéria rozsdásodása

Kezdettől fogva adott volt a City-gombbal megnövelhető rásegítésű kormányszervo, amivel néha baj adódik a nyomatékérzékelő miatt

Kezdettől fogva adott volt a City-gombbal megnövelhető rásegítésű kormányszervo, amivel néha baj adódik a nyomatékérzékelő miatt

Kezdettől fogva adott volt a City-gombbal megnövelhető rásegítésű kormányszervo, amivel néha baj adódik a nyomatékérzékelő miatt


A motorpalettáról az 1,2 16V az ideális motorváltozat: van benne olaszautós tűz, fogyasztása 5 literre lemegy egyenletes országúti tempónál. Sőt, a cikkben látható autóval a tulajdonos rekordja 4,1 liter mérsékelt és egyenletes országúti tempóval. Városban 7 liter alatti átlaggal járhatunk.

Jó hozzá az ezerkettes

A cikkben látható autó túl van egy gépműhelyes hengerfejsíkoláson, amire a kiégő hengerfejtömítés miatt vitte a tulajdonos. A súlyos beavatkozás nem érződik a használt FIAT Puntón, talán csak a nagyobb kompresszió miatti élénkebb menetteljesítményekből derülne ki.

Milyen kisautót vennél félmillió forint körül?
Ilyen Puntót
69% (1459)
Inkább kettes Cliót
7% (144)
Valami japánt
14% (307)
Valami németet
7% (152)
Valami mást
3% (65)
Az igényes kárpitok, a nagy hely és a kulturált működés korrekt használt autónak mutatja a próbaúton a 140 000 kilométert futott FIAT Puntót. Sajnos a típust a hengerfejtömítés gondjain túl váltóhiba is fenyegeti, ami súlyos gond.

Igen jól együtt lehet élni a 60 lóerős 1,2 8V-vel is. Korán megjön a nyomatéka, finoman jár és városi forgalomban igazán elég az autóhoz. A 8V, az otto-vu ezúttal nem a V8-as motort, hanem a nyolcszelepes változatot jelöli.

A 2003 utáni modellekhez jó választás a 95 lóerős 1,4-es a Stilóból, amelyet szintén fenyeget a hengerfejtömítés kiégése. A tömítés maga olcsó alkatrész, de cserélni drága, mert a művelet munkaigényes, a vezérműszíjat is le kell venni a cseréhez. A baj az, hogy a hűtővíz elmehet a tömítetlen helyen vagy belefolyhat a motorba. Ha kevesebb a hűtőfolyadék, akkor túlmelegszik és tönkremegy a motor. Ha viszont a tömítés az olajkör felé ég át, akkor elég a motorolaj és kenés híján szépen meghal a motor.

Szerviztapasztalatok: FIAT Punto II

Főként a kiégő hengerfejtömítés okoz problémát a motorokkal. Ez az autó már volt hengerfej-síkoltatáson

Főként a kiégő hengerfejtömítés okoz problémát a motorokkal. Ez az autó már volt hengerfej-síkoltatáson

Főként a kiégő hengerfejtömítés okoz problémát a motorokkal. Ez az autó már volt hengerfej-síkoltatáson


A hengerfejtömítés hibája az 1-es és a 4-es hengert érinti, többnyire a 60 lóerős benzinesnél fordul elő, az 1,2 16V változatban lényegesen ritkábban. A szervokormány visszajelzője a kormány nyomatékérzékelőjének meghibásodása miatt világíthat, de ez kigyulladhat akkor is, ha a kormány jól működik. Az egyik oldali ablaktörlő az ablaktörlő-rudazat mechanikus kopása miatt válhat működésképtelenné.

A dízel- és benzines motorok szelepvezérlése szíjas. Az 1,25 literes dízelmotor szelepeit azonban lánc mozgatja, amelyet elvileg 300 ezer kilométer megtétele után kell cserélni. Ám a megnyúlt lánc olyan motorhibát okozhat a szelepvezérlés átugrásával, hogy aki kicsit is óvatos, inkább 100 000, de legkésőbb 150 000 kilométerenként cseréltesse ki a láncot és a láncfeszítőt. Ha a lánccal bármi gond van, azt a motor beindítása után jelentkező csörgő-zörgő hangból egy laikus is azonosíthatja.

A szervizperiódus a benzines és a dízelmotorok esetében is 20 000 kilométer. Bár léteznek 30 ezres intervallumú motorváltozatok is, érdemes húszezrenként olajcserére vinni az autót. Classic Line néven az idősebb autókhoz a FIAT (a Renault Motrio-programjához hasonlóan) kedvezményes árú kopóalkatrészeket kínál gyári beszállítóktól. Ezekkel például a fékek javítása válik jutányosabbá.

Olcsón fenntartható

Használt autókánt a Punto karbantartása kevés pénzből megoldható. A FIAT-márkaszervizek az öt év feletti autókhoz kedvezményes alkatrészárakat nyújtanak és a presztízsérték nélküli márka vevőköre nem is fogadna el átlagos alkatrészárakat.

Nem gond bontott alkatrészt találni, akár a bekrepáló motorvezérlést, akár karosszériaelemet kell pótolni. Az első fékbetétek cseréjével 40-50 ezer kilométerenként érdemes számolni, az első féktárcsák élettartama sem sokkal hosszabb, nagyjából 60 ezer km.

Szervizmunkák körülbelüli árai

Hátsó kipufogódob-csere: 30 ezer forint

Vezérműlánccsere: 60-70 ezer forint

Vezérműszíjszett- és vízpumpacsere: 70-80 ezer forint

Kuplungszett cseréje: 80 ezer forint

Dízel injektor cseréje: 100 000 forint/db

Bruttó forintárak munkadíjjal együtt, márkaszervizben. Forrás: saját gyűjtés

Árak: 300 ezer forinttól

Kettes Puntót már 300 ezer forintért kaphatunk. 400-450 ezer forintból már találni egy 10-12 éves autót korrekt állapotban, ami kényelméhez, a négycsillagos törésteszthez és az autó használhatóságához képest vonzó összeg. Mivel a nagyobb, modernebb, biztonságosabb (és sokkal nehezebb) Grande Punto is elvihető egymillió forint alatt, jellemzően a legdrágább darabokért sem adnak 900 ezer forintnál többet.

300 ezer forintból kijönnek a legolcsóbbak, a kínálat teteje 900 ezer Ft körül kapható használt autóként

300 ezer forintból kijönnek a legolcsóbbak, a kínálat teteje 900 ezer Ft körül kapható használt autóként

Szerinted hány pontot ér használtan a FIAT Punto második generációja?
átlag
7.41
szavazat
2794
Szerinted hány pontot ér használtan a FIAT Punto második generációja?