Röviden: FIAT Punto II használt autó | |
---|---|
Mi ez? | A FIAT százéves évfordulójára, 1999-ben bemutatott, 2003-ra felfrissített-elcsúfított kisautó. 2005-ben a Grande Punto csak részben váltotta le, Punto Classic illetve Zastava 10 néven élt tovább. |
Mennyibe kerül? | 300 ezer forint körül elvihetők a legolcsóbbak. A használtautó-piacon a dízeleknek és a 131 lóerős HGT sportmodelleknek minimális a felára az 1,2-esekhez képest. Légkondival a 8-10 éves, modellfrissítés utáni autók ára 600 ezer forint körül kezdődik. |
Melyik motor jó bele? | Az 1,2 és az 1,4 literes szívó benzines illetve lánccserével az 1,25 literes dízel. |
Mi van helyette? | Többek között Nissan Micra és Renault Clio, de nem azonos évjáratból. |
|
Amikor a FIAT 1999-ben bemutatta, tulajdonságai alapján a kettes Punto a legjobb kisautók közé tartozott. Fejlesztése során odafigyeltek az Euro NCAP elvárásaira, voltak közös nyomócsöves befecskendezésű dízelmotorok benne, kényelme, tágassága, felszereltsége, igényes belső kialakítása túlmutatott a kiskategórián. Kérdés, mi marad meg ebből használtautó-piacon kapható autókban?
Nem túl gyakori jelenség, de a 2003-ra időzített modellfrissítés az autónak kívül és belül sem tett jót. Belső kialakítása igénytelenebbé vált, a nagy fényszórókkal arca bambára váltott. A csomagtartó 297 literes, ami jónak számít a kategóriában. Az utastéri műanyagok megfelelőek, nem lógnak ki a kisautók átlagából, de nem is fogalmazzák újra a minőségérzetet.
Sokféle motor
A motorválaszték igen széles. Vannak benne 1,9 literes, kamrás és közös nyomócsöves befecskendezésű dízelek, ott a 131 lóerős sportmodell a Barchetta 1,75 literes szívómotorjával, 2003-tól pedig az apró Multijet dízel is elérhető. Utóbbiak közül a turbóhibán a használtként árultak már rég túl vannak, még garanciában cserélték rajtuk, ha gond adódott a feltöltővel.
|
A motorpalettáról az 1,2 16V az ideális motorváltozat: van benne olaszautós tűz, fogyasztása 5 literre lemegy egyenletes országúti tempónál. Sőt, a cikkben látható autóval a tulajdonos rekordja 4,1 liter mérsékelt és egyenletes országúti tempóval. Városban 7 liter alatti átlaggal járhatunk.
Jó hozzá az ezerkettes
A cikkben látható autó túl van egy gépműhelyes hengerfejsíkoláson, amire a kiégő hengerfejtömítés miatt vitte a tulajdonos. A súlyos beavatkozás nem érződik a használt FIAT Puntón, talán csak a nagyobb kompresszió miatti élénkebb menetteljesítményekből derülne ki.
Igen jól együtt lehet élni a 60 lóerős 1,2 8V-vel is. Korán megjön a nyomatéka, finoman jár és városi forgalomban igazán elég az autóhoz. A 8V, az otto-vu ezúttal nem a V8-as motort, hanem a nyolcszelepes változatot jelöli.
A 2003 utáni modellekhez jó választás a 95 lóerős 1,4-es a Stilóból, amelyet szintén fenyeget a hengerfejtömítés kiégése. A tömítés maga olcsó alkatrész, de cserélni drága, mert a művelet munkaigényes, a vezérműszíjat is le kell venni a cseréhez. A baj az, hogy a hűtővíz elmehet a tömítetlen helyen vagy belefolyhat a motorba. Ha kevesebb a hűtőfolyadék, akkor túlmelegszik és tönkremegy a motor. Ha viszont a tömítés az olajkör felé ég át, akkor elég a motorolaj és kenés híján szépen meghal a motor.
Szerviztapasztalatok: FIAT Punto II
|
A hengerfejtömítés hibája az 1-es és a 4-es hengert érinti, többnyire a 60 lóerős benzinesnél fordul elő, az 1,2 16V változatban lényegesen ritkábban. A szervokormány visszajelzője a kormány nyomatékérzékelőjének meghibásodása miatt világíthat, de ez kigyulladhat akkor is, ha a kormány jól működik. Az egyik oldali ablaktörlő az ablaktörlő-rudazat mechanikus kopása miatt válhat működésképtelenné.
A dízel- és benzines motorok szelepvezérlése szíjas. Az 1,25 literes dízelmotor szelepeit azonban lánc mozgatja, amelyet elvileg 300 ezer kilométer megtétele után kell cserélni. Ám a megnyúlt lánc olyan motorhibát okozhat a szelepvezérlés átugrásával, hogy aki kicsit is óvatos, inkább 100 000, de legkésőbb 150 000 kilométerenként cseréltesse ki a láncot és a láncfeszítőt. Ha a lánccal bármi gond van, azt a motor beindítása után jelentkező csörgő-zörgő hangból egy laikus is azonosíthatja.
A szervizperiódus a benzines és a dízelmotorok esetében is 20 000 kilométer. Bár léteznek 30 ezres intervallumú motorváltozatok is, érdemes húszezrenként olajcserére vinni az autót. Classic Line néven az idősebb autókhoz a FIAT (a Renault Motrio-programjához hasonlóan) kedvezményes árú kopóalkatrészeket kínál gyári beszállítóktól. Ezekkel például a fékek javítása válik jutányosabbá.
Olcsón fenntartható
Használt autókánt a Punto karbantartása kevés pénzből megoldható. A FIAT-márkaszervizek az öt év feletti autókhoz kedvezményes alkatrészárakat nyújtanak és a presztízsérték nélküli márka vevőköre nem is fogadna el átlagos alkatrészárakat.
Nem gond bontott alkatrészt találni, akár a bekrepáló motorvezérlést, akár karosszériaelemet kell pótolni. Az első fékbetétek cseréjével 40-50 ezer kilométerenként érdemes számolni, az első féktárcsák élettartama sem sokkal hosszabb, nagyjából 60 ezer km.
Szervizmunkák körülbelüli árai
Hátsó kipufogódob-csere: 30 ezer forint
Vezérműlánccsere: 60-70 ezer forint
Vezérműszíjszett- és vízpumpacsere: 70-80 ezer forint
Kuplungszett cseréje: 80 ezer forint
Dízel injektor cseréje: 100 000 forint/db
Bruttó forintárak munkadíjjal együtt, márkaszervizben. Forrás: saját gyűjtés
Árak: 300 ezer forinttól
Kettes Puntót már 300 ezer forintért kaphatunk. 400-450 ezer forintból már találni egy 10-12 éves autót korrekt állapotban, ami kényelméhez, a négycsillagos törésteszthez és az autó használhatóságához képest vonzó összeg. Mivel a nagyobb, modernebb, biztonságosabb (és sokkal nehezebb) Grande Punto is elvihető egymillió forint alatt, jellemzően a legdrágább darabokért sem adnak 900 ezer forintnál többet.