Röviden – Suzuki Ignis, 2003-2008 (esztergomi modell) | |
---|---|
Mi ez? |
Magas építésű kisautó, családi kocsinak is elmegy, ha nincsenek nagy igényeink a csomagteret illetően |
Mennyibe kerül? | 800 ezer alatt indulnak a hibátlan, 100 ezres futás alatti példányok |
Melyik motor jó bele? | Mindegyik, de sztrádázni inkább az 1,5-ös, spórolni inkább a dízel |
Mi van helyette? | Swift, Wagon R – itthon olyan olcsón autózni, mint egy Suzukival, csak egy másik Suzukival lehet. Na jó, esetleg Dacia Sanderóval |
Nincs sok pénzem és megbízható kocsi kéne, milyen autót vegyek? – hangzott el már számtalanszor a kérdés minden autós újságíró felé. Suzukit, hangzott el számtalanszor a válasz. Na de most komolyan, jött számtalanszor az első reakció.
Na de most komolyan: ha olcsón akarsz autózni, vegyél Suzukit!
Adatlap
Használtautó-teszt: Suzuki Ignis 2003-2008
Motor | 1328 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 93 LE |
Nyomaték | 118 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 11,1 sec |
Végsebesség | 160 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 6,5 l / 100 km |
Magyarországon gyártották, nincs semmi presztízsértéke, eleve kedvező áron vihető el használt autóként. 100.000 kilométer alatt, 8 év alatt és 800 ezer forint alatt tolonganak az eladó autók, java részük leellenőrizhető előélettel, eredeti magyar forgalomba helyezéssel. Az 1,5-ös kicsit drágább, az 1,3-as dízel kicsit még drágább, de még így is: melyik más márka tud ilyet?
A nyomott ár oka, hogy az Ignis valahogy kicsit mostohagyermeke a Suzukinak. A Swift, a később érkező Splash, de még a horgászos reklámos Wagon R is inkább benne van a köztudatban, mint az Ignis. Tegye fel a kezét, aki tudta, hogy már tíz éve árulni kezdték itthon a hazai gyártású Ignist, és már 5 éve, hogy nem kapható újonnan! Na ugye.
Ja, különben az Ignis halálát a Splash bevezetése okozta 2008-ban; az Ignis és Wagon R közös utódja sokkal menőbb kasztnival egyszerre váltotta a két régi modellt.
Még egy érdekes adat: a nagy autómárkák követhetetlen marketingpolitikájának köszönhetően az Ignis bizonyos piacokon Chevrolet (vagy Holden) Cruze néven futott tíz évvel ezelőtt. Nahát!
Rosszabb a presztízse mint a megjelenése
Sem külsejében, sem belterében nem szolgál rá az Ignis a Suzukikkal kapcsolatos hazai előítéletekre. Vidám, tetőkorlátjaival és magas építésével viccesen nagyoskodó kisautó, a nagy ablakfelületeknek köszönhető jó kilátással, tágas fejtérrel és ugyan csupán 236 literes, de a korabeli Swifténél azért nagyobb, jó arányú csomagtérrel.
A vaskos kormány, a komoly műszeregység, a korosztályában kifejezetten nívósnak számító gyári rádió (még kazettás fejegységként is jól néz ki és nem szól elfogadhatatlanul rosszul) kifejezetten kellemes összhangot alkot a kabinban. Az Ignisben nem rosszabb a hangulat, mint egy korabeli és azonos árfekvésű francia vagy német kiskocsiban.
A képeken szereplő használt autó beltere – a képek alapján szinte tapinthatóan – komoly családi igénybevételnek volt kitéve 9 éven át. Ennek ellenére semmilyen érdemi amortizációt nem tapasztaltam rajta, kivéve a félig leszakadt kalaptartót. Kárpitok, ablakkurblik, gombok, küszöbök: majdnem mint az új.
1,3-as vagy 1,5-ös?
Az Ignis városi-elővárosi forgalomban takarékos autó, nem is csoda, hiszen benzinmotorral egy tonnát sem nyom. A nagy tempó viszont extrém módon képes megemelni az étvágyát, hiszen a sebességgel négyzetes arányban változik a leküzdendő légellenállás, az Ignisre pedig csak rá kell nézni, hogy lássuk: nem valami áramvonalas autó. Hiteles gyári forrást nem is találni erre az adatra, az egyetlen műszaki leírás, ahol pontos értéket találtunk, cW=0,5, ami épp csak egy kicsivel jobb a külső sárhányós, 0,51-es alaktényezőjű Citroën Kacsáénál.
Az 1,3 literes blokk is bőven elég a kocsihoz, 93 lóerős papíron a VVT krómbetűkkel illetett, változó szelepvezérlésű változat. Egy ilyen zümmög a fotókon szereplő szürke, kilencéves kocsiban. Pöccre indul, virgoncan pörög, fordulaton erős, alul nyomatékos – kiváló szerkezet. Teljesen elegendő a kilenc és fél mázsás kocsihoz. Átlagos használatban 6-7 liter közti fogyasztással lehet számolni. A fotókon szereplő kocsi sok rövid úttal és alkalmankénti hosszabb, tempósabb menettel 9 litert eszik a családi statisztika szerint, de az ilyen másodautó használat ezzel jár.
A mai ízlésnek hosszú áttételezésű (faltól falig kb. 3,3 fordulat), de kemény kormánnyal, a feszes futóművel fürge, agilis autó az Ignis, nem sokban marad el fürgeségben a nevében is ezt viselő Swifttől. A hátsó merev hidat a sznob autós újságírók hajlamosak voltak és ma is hajlamosak rettentő szarnak leírni, én is úgy emlékeztem rá, mint Isten átkára. Pedig nem is olyan rossz. A nagy kátyúkon tényleg nagyokat üt, de kisebb úthibákon nem ránt nagyobbat, mint a legtöbb csatolt hosszlengőkaros kisautó.
Az 1,5 literes, 99 lovas motor csak akkor jöhet jól, ha gyakran autóznánk sok felnőttel. Nagyobb tömeget kellemesebb karakterisztikával, de persze nagyobb étvággyal szállít a nagyobb, de alig erősebb blokk.
Ha még olcsóbban akarsz autózni, vegyél dízelt!
Bár hangos és nagy tempónál még hangosabb, a Fiat-féle 1,25 literes dízelmotorral nagyon spórolós kisautóval furikázhat a család. Az öt liter alatti fogyasztás szinte biztos, de ha 100 alatt marad a tempó és nem rontja el a fogyasztást az Ignis pocsék aerodinamikája, négy liter alá is be lehet csordogálni a dízellel is csak 1020 kilós kocsikával. Viszont a dízel Ignisek drágábbak, egy százezret futott, 6-7 éves kocsiért 1,3-1,4 milliót simán elkérnek, 40-50%-os az árkülönbség a benzinesekhez képest. Mikor jön ez vissza tankolásban?
Igazi autók, igazi árak
Van a piacon Ignis bőven: eladó hátul merevhidas Suzukik az Expressz keresőjében.
De ha egyszer tényleg jó ez a motor! 200-250 ezer km-ig nem szokott gond lenni vele, és ha a Fiat négyhengeres kis dízelblokkja nem csak Suzukiban, de a Fiatok mellett Opelekben is szolgált. Ha egy négyajtós Astra vagy egy hétszemélyes Doblo kasztniját is rá merték bízni, igazán nem lehet gond neki az Ignis pici bódéja, ugye?
Alkatrészárak
Egészen csekély pénzekből fent lehet tartani egy Ignist. A képeken szereplő autó egyszer megpihent egy árokban, küszöb- és padlólemez-javítással, 1-2 elemcserével megállt a tízezres nagyságrendben. Időszakos szerviz húszezrenként jön, a benzinesnél gombokért. Futómű-alkatrészek? Eleve nem nagyon kopik, hisz japán mérnöki munka az Ignis, de ha mégis, egy kerékcsapágy az Unixnál 11463 forint, ha gyári, és 8450 forint, ha nóném. Vízpumpát 13 ezerért kapunk (ugyanez mondjuk egy 1,4-es Peugeot 206-oshoz ugyanattól a gyártótól 11 ezer forint).
A magyar gyártás nagy előnye nem is a katalógusáruházak listaáraiban van, hanem ott, hogy bármelyik vidéki szervizben azonnal tudnak alkatrészt adni és beszerelni, olcsón. Olyan nincs, hogy valahol ne lenne OBD-kábel egy Ignishez.
A normál életbentartás költségei pedig úgy kalkulálhatók, ahogy egy ilyen olcsó tömegmodellnél elvárható. Egy 14-es, 165 mm széles gumiszett nem fog lyukat ütni a családi büdzsén, ha elvásik a gyári.
Típushibák
Kicsit akadozni szokott a váltó, de nem ez a fő baja. A Swifthez hasonlóan az Ignisnél is előjöhet a váltóhiba, konkrétan a nyelestengely alulméretezett csapágya kezdhet morogni, ami már előrevetíti a kényszerű szervizlátogatást. Az 1,3 literes autókat sújtó gond javítása Suzukira szakosodott maszekoknál 90 000 Ft körüli tétel. Nem a gyári alkatrészként 10 000 Ft alatti csapágy a drága, hanem a munkaráfordítás magas. A váltócsere munkadíja nagyjából 30 000 Ft, a bontott váltók árát ehhez hozzáadva mindenki kalkulálhat, mivel jár jobban. Erről részletesen a Swift III (sokaknak Swift II) használt autó tesztjében írunk.
Tulajdonosi tapasztalat
A szürke kocsi 2004-es évjáratú, második autóként szolgál egy családnál, 60 ezer kilométer van benne. Nem ritka az ilyen visszafogott futásteljesítmény ezeknél az autóknál, a bevezetés évében Suzuki-szokás szerint erősen túlárazott kiskocsi ára 1-2 év alatt drasztikusan visszaesett, innentől pedig a sznobizmustól mentes családokban, ha második új autó beszerzése került szóba, nem is volt kérdés, hogy mit válasszanak. Swift, Ignis, Wagon R – ez pedig már csak ízlés kérdése volt.
A képeken szereplő használt autó háromgyerekes családnál szolgál, el is tudja vinni mind a három gyereket – de csak mert időben elszórva érkeztek. Rendes, „repülős” gyerekülésből hátra nem lehet berakni hármat, de két teljes gyerekülés és egy magasító már gond nélkül elfér.
Az Ignist hajtó anyuka kiemelte az 1,3-as motor agilitását, erejét, azzal a kikötéssel, hogy ha négy felnőtt ül a kocsiban, drasztikusan visszavesz az arcából a kocsi. Hibája sosem volt az Ignisnek (60 ezer alatt miért is lett volna), az egy-két karosszériajavítás pedig, ami a stresszes anyukalét velejárója, 1-2 tank benzin árából kijött.
Hogy szeretik-e? Szeretik, de nem nagyon, inkább csak úgy egyszerűen nincs panaszuk rá.
Kinek nem ajánljuk?
Aki érzelmileg ennél jobban szeretne viszonyulni autójához, ne vegyen Ignist. Kicsit nyomasztó érzés lehet a Lidl/Aldi/CBA parkolójában görcsösen nyomkodni a kulcs gombját, hogy melyik szürke, sárga, fekete Suzuki is az enyém a sok közül?
Aki viszont csak egy megbízható, tervezhető költségekkel fenntartható családi kisautóra vágyik, boldog lehet az Ignisszel. Nem pattog annyira, mint a sznob újságírói dogma tartja, kilencévesen is jó érzés vezetni a pörgős benzinesekkel, 100 alatt nem is eszik – mi kell még nyolcszázért egy szinte új kocsitól?