4-5 évente jelenik meg egy-egy új Mazda 323 sorozat. A most bemutatott autó a kettővel korábbi generációhoz tartozik, amely 1989 és 1994 között készült. A csapotthátú mellett a Mazda gyártott limuzin, kombi és ferdehátú, bukólámpás 323 F modelleket is. A kombi megőrizte a korábbi generáció szögletesebb formáját. 1991-ben visszafogott modellfrissítés következett, amit a keskenyebb első lámpákon vehetünk észre.
A karosszéria kidolgozása jó, az anyagok tartósak, de nem a legszebbek. A csomagtér eleve nem nagy (310 literes), ráadásul a széles lámpák leszűkítik a nyílását. A limuzin és a kombi raktere nagyobb, 415 illetve 378 liter. Elöl jó a térkínálat, a hátsó utasoknak viszont nem sok hely jut. A nyers hangon pörgő motorok és a kemény rugózás miatt a kényelem kifogásolható. Az útfekvés jó, a kezelhetőség szervokormány nélkül is megfelelő.
1,4 és 1,6 literes benzines motorok dolgoznak a legtöbb 323-ban. Az 1,8 literes benzinesből találni néhány szívó változatot. Az összkerekes, 163 lovas turbós nagyon ritka, jórészt széthajtott rali edzőautókban lelhető fel. 73 lóerős az alapmodell, 6,5 és 8,5 liter között el lehet járni vele, megfelelő temperamentum mellett. Élénk és sportos az 1991-ig 84, majd 88 lóerős ezerhatos. Takarékos is, fogyasztása 7-tól 9 literig terjed. Kevés van a szívódízelekből, amelyek 1,7 literesek és 57 lóerősek. Fogyasztásuk 5 és 7,5 liter változik.
Megbízhatóságával a Mazda 323 példásan jó eredményeket ér el a hibastatisztikákban. Nincsenek komolyabb típushibák. A kipufogó és a fékvezetékek rozsdásodása igényel némi figyelmet. Egy normális állapotú és megfelelően karbantartott 323-as Mazdán a legritkább esetben fordulnak elő olyan hibák, amelyek megállásra kényszerítenék az embert. A rozsdavédelem átlagos, a futómű robosztusságával sincs gond.
A hasznaltautok.vezess.hu adatbázis alapján nagyjából 600 és 950 000 forint között mozognak az árak. A Mazda 323-as kínálat legnagyobb részét az ezerhatos benzinesek teszik ki.