Nyugaton néhányan a kettes és a hármas Golf modellváltásánál a hajukat tépték, mert alig változott az autó formája. Akkor mit mondjunk mi a négyütemű Trabantra, amely egy az egyben megőrizte az 1964-ben bemutatott előd formáját. A Trabant gyár 1989-ben jutott el a négyütemű motorig, akkortól készült sorozatban a Trabant 1.1.

Hazánkba 1990 és 1991 között érkezett nagyobb mennyiségben négyütemű Trabant. 38 865 autó készült, nagyjából egy harmadukat vásárolták meg magyar honfitársaink. A német újraegyesítéssel és a nyugati autómárkák megjelenésével a meglehetősen drága négyütemű Trabant iránti kereslet rohamosan csökkent. 1991-ben megszűnt a gyártás is.

Kombi (Universal) és limuzin karosszéria mellett a hobbiautónak illetve katonai célra szánt Tramp kivitel is kapható volt. A Tramp vászonteteje leszerelhető volt, oldalajtaját lánc helyettesítette. A motorválaszték az összes modell esetében a Volkswagen Polo 1043 köbcentis licencmotorjára korlátozódott.

Nagyon rossz a váltó kapcsolhatósága. A kettest egyenesen utálja, recsegés nélkül alig lehet váltani, akár fel, akár visszakapcsolunk. A hátramenetet sem könnyű betenni. Hiába költözött a váltó kormány mellől a padlóra, a kétütemű kilincsváltója nagyságrendekkel jobban működött.

Kényelemről nehezen beszélhetünk az autóban. Az első üléseket alig lehet hátratolni, formájuk olyan, amilyen. A gázpedál megmaradt a torpedólemez közepén, az index nem tér vissza kanyarodás után, az utastérbe szerelt ablaktörlőmotor zajos, a hátsó lábtér minimális. A vízhűtéses motor miatt a fűtés tisztességes. A tükrökből alig látni valamit.

Rossz úton az 1.1 modell a kétüteműnél kevésbé pattog. A keresztlaprugó helyébe lépő első MacPherson gólyaláb és a kanyarstabilizátor jót tett az úttartásnak. 70 km/h fölött már intenzív a sebességérzet. 100 körül a szűk utastérben megjelenik a félelem utastársaink arcán, a 130-as végsebességgel ne is riogassuk őket.

Átlagos keleti autókhoz képest is alig fognak a szervorásegítés nélküli fékek. A menetteljesítmények jók, a 40 lóerős motor nyomatékos, a 700 kilós autót nagyon jól viszi. Jellemzően 6,5 és 9 liter közötti a benzinigény, átlagosan 7 literrel kell számolni. A fogyasztás a szögletes karosszéria nagy légellenállása miatt országúton nem annyira alacsony, mint amit a motor alapján várnánk.

A tulajdonos véleménye: Hangay Attila, Trabant 1.1, 1991, 104 000 km

Igazából megszerettem a Trabantot. Bárhol otthagyhatom, nem lopja el senki, ha pedig meghúzzák, félreteszek két ezrest a javításra, az még jattal is elég. Elsőre a seregben megismert cimborák állították be a porlasztót, amitől a kocsi nagyon ment, de 11 litert fogyasztott. Szóltam nekik, hogy ez nem lesz jó, így visszacsavarva sem lomha a Trabant, de már elég 7-8 liter 100 kilométerre. Attól viszont félek, hogy valaki belém jön, mert az ütközésvédelem jelképes. Remélem, nem így alakul, ha mégis, akkor meg ezt dobta a gép.

Kelet-nyugati öszvér konstrukciója miatt a négyütemű Trabant nehezebben szerelhető a kétüteműnél. A gyári útmutatás szerint kuplungcseréhez például ki kell venni a motort. A műanyag karosszéria elemek nem rozsdásodnak, a küszöb és a váz minden más fémeleme rohad. Főleg a küszöbök hajlamosak korrodálni. Elektronikai hibákra az autó primitív elektronikájának köszönhetően nem kell számítani. Kombikon elromolhat a hátsó ablaktörlő.

Kedvező áron mérik az alkatrészeket, csak a lengéscsillapítók drágasága meglepő. Nemrég Budapesten 2400 forintért pótoltuk az elszakadt kuplungbowdent gyárinak mondott újjal, amit 20 perc nézelődés és fejvakarás után újabb 20 perc alatt kicseréltünk egyetlen csavarhúzóval felszerszámozva. Erre az autó egyszerűsége miatt minden laikus képes. A főfékhenger nem sokáig bírja, gyakran fogyó alkatrész.

60 000 kilométerenként vezérműszíjat kell cserélni, a 10 000 forint körüli vízpumpa élettartama is nagyjából ugyanennyi. Gondot okozhat az utángyártott alkatrészek részben silány minősége.

Jórészt 150 és 220 ezer forint között kaphatók a négyütemű Trabantok a hasznaltautok.vezess.hu adatbázis szerint. 250 ezer forintot, vagy annál többet csak hivatalosan átalakított, benzin-gázüzemű autóért kérnek. Érdemes egy kombit kiszemelni.

Minden hibája ellenére a Trabant (a kétütemű is) nagyságrendekkel jobb autó egy hasonló árban mért Kispolskinál. Külső méreteihez képest nagyon nagy a csomagtartója, megbízhatóan működik, élettartama jóval meghaladja a 100 000 kilométert. A négyütemű jól megy és fogyasztása sem rossz.