1996 végén a Volkswagen lelépte vetélytársait az új Passat bemutatásával. Az akkori középkategóriás tömegautóknál jóval magasabb színvonalú termékkel jelent meg. Az új autó az 1994 és 2000 közötti Audi A4-re és a mostani Audi A6-ra épül. Emiatt a Passat a keresztmotorról hosszirányban beépített motorra állt át. A jövőre megjelenő utód újra keresztmotoros lesz. 1997-ben debütált a kombi, 2000 második felében modellfrissítés következett. 2002 elején 130 lóerőre nőtt a kétliteres benzines teljesítménye.
Elődjénél kevésbé tágas a mostani Passat, de még így is rengeteg hely van benne. Az ülések nagyon kényelmesek, a Trendline sportülései még jobbak. Kiváló az üléshelyzet, a kormány tengelyirányban is állítható. A rugózási kényelem nem az igazi, az útfekvés és a kezelhetőség jó.
Új Passatokban kiemelkedő a minőségérzet, ami a kárpitok meglazulásával és zörgésével párhuzamosan romlik. Az anyagminőség mégis jó. A dízelek hidegindítás után igen hangosak, a szélzaj a csekély légellenállás miatt nem zavarja az utazást. A Passat összkerék-hajtással is kapható.
Közepes benzinesek és jobbnál jobb TDI-k alkotják a motorválasztékot. Az 1,6 literes, 100 vagy 102 lóerős benzinestől ne számítsunk sok jóra, lomha és fogyasztása 8,5 és 12 liter közötti. A hengerenként ötszelepes egy-nyolcas 125, turbóval 150 lóerős. Utóbbi nagyon fürge és erejéhez képest 10-11 liter körüli fogyasztása sem vészes.
Kétezres benzinesből nem sokat találni. A 115 lóerős motor kiegyensúlyozott, mindenben átlagosat nyújt. Hengerenként öt szeleppel 130 lovas. A 2,3 literes V5-ös motor sokat fogyaszt, a hengerenként négyszelepes változata (2000 után) 20 lóerővel erősebb, élénkebb és gazdaságosabb is.
V6-os motorral kifinomult és erős a Passat, a 193 lovas ötszelepes gép fogyasztása elfogadható, 10 és 16 liter közötti. Sportos és előkelő a W8-as motorral szerelt benzinfaló csúcsmodell.
Passatot használtan is négyhengeres TDI-vel érdemes venni. Az összes dízel jól húz. 4,5 és 8 liter közötti fogyasztásukkal takarékosságuk bőven a konkurencia előtt jár, egyedül zajosságuk és rezgéseik árnyalják kiváló tulajdonságaikat. 1998-ig csak 90 és 110 lóerővel volt kapható az 1896 köbcentis blokk. Az erősebbikben piros volt az I betű a TDI-jelzésben.
1998 őszén megjelent az első adagoló-fúvókás PD TDI 115 lóerővel, egy idő után hatfokozatú kézi váltóval. Ez a motor sokkal nyomatékosabb a korábbi kettőnél és nem olyan erőtlen kis fordulaton, mint a modellfrissítéssel bevezetett 130 lóerős. Mindkettő farán piros D és I utal a nagy teljesítményre, a forgalmiban 85, vagy 96 kW-os teljesítmény szerepel.
Használt autóként alig jutnak szerephez a 100 lovas PD TDI motoros Passatok, amelyek 2002-ben jöttek ki a piacra. A V6-os, 150 lóerős dízelmotor finomabban jár a négyhengereseknél, szép a hangja, de többet fogyaszt és nem sokkal erősebb.
1997-ben az első futómű lengőkarjainak hibalehetősége miatt volt visszahívás. 2002 őszén a motorkárosodásokat megelőzendő a fogasszíj feszítőgörgőjének fellazuló rögzítőanyája miatt hívták be átvizsgálásra az érintett autók tulajdonosait.
Gyakori hiba a légtömegmérő meghibásodása, amit TDI típushibaként tartanak számon, pedig a benzines Passatokat is érintheti. Könnyű felismerni az alkatrész meghibásodását a lanyha húzóerőről. A rossz utakat megszenvedi a futómű, az első lengőkarok gyorsabban elhasználódnak, mint Nyugat-Európában. Gond lehet a zárakkal, esetleg a kerékcsapágyakkal, az üzemanyag pumpával vagy a berepedő szélvédővel.
A vezérműszíj cseréjét és átvizsgálását nem szabad elhanyagolni, mert súlyos motorhiba következik a szíj elszakadásából. A hibalehetőségek ellenére a Passattal a legritkább esetben robban le az ember, mindent egybevetve megbízható és tartós autó.
Alaptalanok a félelmek a TDI-k nagy literteljesítményétől, a dízelmotorok nincsenek túlhajtva, sokszázezer kilométert elfutnak megfelelő olajjal. A Passatok használtan is nagy értékű autók, nem érdemes a márkaszervizek elkerülésével spórolni a karbantartáson és a vezetett szervizkönyv hiányában 15-20 százalékot elveszíteni az autó értékéből.
Ellenőrizzük, hogy a szervizkönyvben található matrica adatai megegyeznek-e pótkerékvályúban lévő matrica adataival. Fogjunk gyanút, ha valamelyik hiányzik. Márkakereskedésekben meg lehet kérdezni, hogy az adott autó tényleg járt-e a kötelező szervizeken. Van, ahol vonakodnak ilyen adatot kiadni, van, ahol mondjuk 1500 forintos szolgáltatási díj fejében teljesítik ezt a kérést.
6-7 éves benzineseket 1,8-2,3 millió forintért találni, a dízelek ára inkább 2,5 millió körül szóródik. A 3-4 éves négyhengeres autók ára 2,5 és 3,5 millió forint között mozog. A klímaberendezés még 2002 januárjában tesztelt Passatban sem volt alapfelszerelés. Klíma nélkül bajos újraértékesíteni az autót. A kombik és a limuzinok között nincs nagy árkülönbség.
A hasznaltautok.vezess.hu adatbázisban a Weltauto minőségi használt autókból álló kínálata is megtalálható. A cikk feltöltésekor 66 darab 1996 utáni Passat szerepelt az adatbázisban.
Nagyon sok Passatot hoznak be Nyugat-Európából, de nem szabad azt hinni, hogy a szervizkönyves, tip-top autók érkeznek hozzánk. A kiváló állapotú autók kint sem olcsók, nehéz nagyot kaszálni rajtuk.