1991-ben a Citroën piacra dobta a ZX-et. Az autónak nem volt közvetlen elődje, a BX-nél kisebb, az AX-nél jóval nagyobb volt, nagyjából a korábbi GS/GSA sorozat helyét foglalta el. Mon Dieu! – kiáltottak a futurisztikus és bonyolult Citroënek rajongói a típus megjelenésekor. A Citroën alaposan felhergelte őket az acélrugós, kutyaközönséges felépítésű autóval.
1991-ben a PSA konszern úgy döntött, hogy a Peugeot 405 után most Citroën ZX karosszériát húznak szinte verhetetlen sivatagi autójukra és ezentúl a Citroën arat a Párizs-Dakaron.
A ZX egy jámbor alsó középkategóriás autó, amely három- és ötajtós karosszériával, illetve az 1994-es modellfrissítés után kombiként is készült. A ráncfelvarrás után az autó a teli orrmaszk helyett hűtőrácsot kapott. Kínában létezik belőle limuzin is, ZX Fukang néven. 1997-ben a Xsara leváltotta a típust.
Sokféle benzinmotor szerepelt a kínálatban. Nálunk szinte ismeretlen az 1,1 literes, 60 lóerős, amely a Peugeot 306-ban is elérhető volt. Az 1,4 literes 75 lóerős, fogyasztása általában 6 és 9 liter közötti. 89 lóerős az ezerhatos, amely jó egy literrel többet fogyaszt.
A cikkben bemutatott autóban 1,8 literes motor van, amely hengerenkénti befecskendezővel 103 lóerős. Ez a változat a magas biztosítási terhek ellenére érdemes a figyelemre, mert a nagy motor már kényelmes tartalékkal viszi az autót, fogyasztása pedig nem magasabb az ezerhatosénál, városban sem megy 10 liter alatti. Ez a blokk 90 lóerővel is létezik, hengerenként négy szeleppel 110 lovas.
Még nem ért véget a motorok sora, mert a ZX Volcane-ban 1,9 literes, 121 lóerős motor volt. Ez a blokk 16 szelepes hengerfejjel is gyártásban volt, majd egy kétliteres benzines jött, 163 lóerővel.
Kétféle dízelt lehetett kapni. A 69 lóerős szívódízel nyomatékos, keveset fogyaszt és elég finoman jár. Élettartama annyira hosszú, hogy a franciaországi importőr az előző Toyota Corollába beépítve 5 év/1 millió kilométeres garanciát vállalt rá, emlékezetes reklámfogás volt. A turbódízel 90 illetve 92 lóerős, nagyon élénken megy, fogyasztása 5,5 és 8 liter közötti.
Hátul kicsi a fejtér, a lábaknak sem sok hely jut, de ezzel az utastér kritizálását be is fejezhetjük. Az ülések puhák, mint a békacomb, annak, aki ezt szereti, kényelmesek. A zajszint nem magas és olyan különlegességet is megtalálunk ebben a típusban, amilyen a sínen csúsztatható hátsó ülés. Ez már csak ezért sem jelenhetett meg elsőként a Renault Twingóban, vagy a Toyota Yarisban.
Zuhogó esőben baj van, mert az ablaktörlő egykarú. Túl gyorsan indított kanyarban a passzív önkormányzású hátsó futóművel gyűlhet meg az ember baja. Az önkormányzó futóművel a hátsó kerekek kanyarban néhány fok erejéig az elsőkkel azonos irányba fordulnak.
Az egyenesfutással és normális sebességhatárokon belül a kanyarstabilitással sincs baj, a rugózás kényelmes. A csomagtartó a kombi esetében igen nagy, a ferdehátúaké átlag alatti.
Hibalehetőségként az elromló generátort, a motorirányító elektronika meghibásodását említhetjük, előfordulhat a kuplungbowden és a gázbowden elszakadása. A fékek ellenőrzéséről sem szabd megfeledkezni, mivel féloldalasan foghat a kézifék és az üzemi fék (lábfék) hatásossága sem mindig megfelelő.
150 000 kilométerig ritkán van gond a féltengelyekkel, az első fékbetétek nagyjából 30 000 kilométerig bírják, a féktárcsák élettartama ennek a duplája. A tárcsák és betétek kopása lassabb lehetne.
Előfordulnak kontakthibák, a világítás ellenőrzésével ezek egy része a vásárlás előtt lefülelhető. A váltóban az átlagosnál gyorsabban elhasználódhatnak a szinkrongyűrűk.
Figyelni kell a hűtőventilátor hőkapcsolójára, a termosztát esetleges hibájára, a tömítetlen hűtőrendszerre. Ezek következményeként a hengerfejtömítés kiégése jelentkezhet. Ez a benzineseknél gyakoribb, a dízeleknél olajszivárgásnál nagyobb bajokra ritkán kell számítani.
A futóműben a hazai útminőség áldozata lehet a hátsó függőleges stabilizátor, az első felfüggesztésben az alsó szilentblokk, vagy hátul a lengőkarcsapágy. Az általában zokszó nélkül üzemelő autókban a gyári védelem sikeresen távol tartja a rozsdát.
Nem sok ZX-et látni a használtpiacon. A hasznaltautok.vezess.hu oldalon hat ZX-et találtunk. Az árak kedvezőek az autó tudásához képest, a hasonló korú hármas Golfok vagy F Astrák többe kerülnek. A legolcsóbb ZX-eket 500 000 forint alatt megtalálni. 8-9 éves autókat nagyjából 750-850 ezer forint körül lehet elhozni. A kombik és a dízelek ára magasabb, egy késői turbódízel ZX kombi 1,2-1,3 millió forintba is kerülhet.