A TULAJDONOS VÉLEMÉNYE Burai László, Citroën Berlingo 1.4i, 2000, 122 000 km Néhány év alatt elég sokat mentünk a Berlingóval, nagyon szerettük a nemrég eladott autót. Rengeteg hely van benne, aránylag kényelmes, mindent el lehet vinni, több költözést kiviteleztünk vele. Az 1.4-es benzines kicsit erőtlen, de autópályán tartja a 140-et különösebb erőlködés nélkül, ennél többet nem szabad várni tőle. Országúton a fogyasztás 90-100-as tempónál 6-7 liter között tartható, városban 8,5 liter körül. Nagyobb javítást csak a hűtőventilátor igényelt, egyszerűn két év után sem kopott be a lapát és emiatt nem kapcsolt be, amikor kellett volna. A kulcs pedig egy év után nem távirányított. |
|
1996 őszén a Párizsi Autókiállításon jelent meg a Citroën Berlingo és testvérmodellje, a Peugeot Partner. A személyautó változat a városi kisáruszállító komfortosabb változata. 1999 tavaszától lehet kapni felárért az oldalsó tolóajtós kivitelt, az addigi két első ajtóval a Berlingo nem egy ideális családi autó.
1999-től rendelhető lett a 90 lóerős HDi turbódízel, 2001-től a 16 szelepes ezerhatos. 2002 őszén volt a modellfrissítés, amit a nagyobb első lámpákról és a belső térben a glóbusz alakú levegőkilépőkről könnyű kiszúrni. A személyautó kivitelekhez 2000 óta a bal oldalra is kapható hátsó tolóajtó.
Hazánkban nem volt kapható az 1,1 literes, 60 lóerős benzines az autóhoz. 21,6 másodperces százra gyorsulását ismerve nem kár érte. 75 lóerős az alap benzinmotor. 6,5-10 liter közötti fogyasztásával és elfogadható menetteljesítményeivel ez a motor is megfelel a célnak.
90 lóerős az 1,8 literes benzines, nyomatékleadása jó, de az 1.4-esnél közel két literrel többet fogyaszt és a kötelező biztosítása is többe kerül. 2001-ben a 109 lóerős ezerhatos leváltotta a 90 lóerőst. Ezzel a motorral teszteltük az autót, fogyasztásával és élénkségével is elégedettek voltunk.
Nagyon hosszú életű, kiforrott motor az 1,9 literes szívódízel, kerekítve 70 lóerővel. Járása bemelegedés után kellően finom, zajszintje nem bántó. Fogyasztása 5,5 és 8,5 liter közötti. A Berlingo-kínálat legdrágább motorja a 90 lóerős, közös nyomócsöves HDi dízel. Ha belefér a büdzsébe, érdemes mellette dönteni. 5,5 és 8 liter közötti fogyasztásával, nyomatékosságával ez a motor illik legjobban a dobozos Citroënhez.
Külföldön egy ideig kapható volt 4×4-es változat a 90 lovas benzinesből és a szívódízelből. Ehhez a növelt hasmagasságú modellhez felező is járt, mint a terepjárókhoz. Ezt a kivitelt a francia Dangel fejlesztette ki, amely cég már az 505-ös Peugeot-ból is gyártott terepes kivitelt. Most a két dízelmotorral rendelhető 4×4-es autó, három difis helyett viszkokuplungosra egyszerűsített hajtáslánccal.
Bármely motort is választjuk, autópályán a nagy légellenállás miatt ne számítsunk akkora végsebességre, mint egy hasonló teljesítményű személyautónál.
Döntő érv a Berlingo mellett a csomagtér tágassága (664-2800 liter). Nagyon sok hely van az utastérben is, csak a hátsó ülésekre körülményes a bejutás tolóajtó nélkül. A tolóajtó hiánya az első 2 évben gyártott Berlingók legnagyobb hibája, főleg a Renault Kangoo-val összehasonlítva. A kényelemmel nincs baj, nem szabad egy Xantiára számítani, de kategóriáján belül a Berlingo ebben is jó, hosszú utakat sem tortúra megtenni vele.
Biztonságos az úttartás, ezzel kapcsolatban nem merül fel kifogás, a hátsó üléssorban gyenge fűtés miatt inkább. Néha ki lehet fogni egy-egy harmonikatetős autót is. Ennek vonzereje részben ellensúlyozza az olcsó utastéri anyagokat, a praktikus, de slampos kidolgozású belső teret.
Lerobbanástól nem kell tartani a Berlingo esetében, a komoly meghibásodások ritkák. A világítással és az elektronikával kapcsolatban az átlagosnál gyakrabban találnak kifogásolnivalót a német vizsgáztatóintézetek. A kipufogó átrozsdásodására az első négy év után lehet számítani.
A motoron és a váltón olajfolyás jelentkezhet. Az utastérben a zörgő műanyagokkal nincs mit kezdeni. A futóműben főként a hátsó kerékcsapágyak meghibásodása okozhat gondot. Többször adódik gond az ékszíjfeszítő szerkezettel. A Berlingókhoz szükséges kopó alkatrészek költségét a Hegyalja Kft. árai alapján közöljük.
Nagyjából 1 350 000-1,4 millió forinttól kapható Berlingo, ezért a pénzért alapfelszereltségű, 1997-es benzines autót találni. A hasznaltautok.vezess.hu adatbázis alapján az árak motortól, ajtószámtól és évjárattól függően 1,4 és 3,8 millió forint között mozognak.
A szívódízelek hozzávetőlegesen 200 ezer forinttal drágábbak egy hasonló évjáratú 75 lóerős benzinesnél. 2000-es évjáratú 75 lóerős benzineseket 1,9-2,0 millió forint körül találni. A HDi-k ára a csekély értékvesztés miatt magas, jórészt 2,6 millió forint feletti. A használt Berlingók általában többet futottak az átlagosnál.
A tulajdonosról ezúttal nincs képünk, mert ő fényképezte az autót. Köszönjük segítségét!