Használt autó: Fiat Bravo/Brava

 

A TULAJDONOS VÉLEMÉNYE

Romet Róbert, Fiat Bravo 1.4 12v, 1998, 96 000 km

Olyan, mintha rám fröccsöntötték volna az autót: az üléshelyzet, a kapcsolók, a kilátás is tökéletes számomra. A Bravómnak lelke van, jól kell vele bánni, amit meghálál, ha elhanyagolják, azt viszont megbosszulja. Eddig javítani kellett a hátsó ablaktörlő motorját és a csomagtérajtó zárját, egyszer cseréltünk gyertyakábelt. Néha 10 nap alatt 3 izzó is elszáll, máskor egy év alatt sem romliok el ennyi. A lengéscsillapító fogyóeszköz, hátul a harmadik, elöl a második garnitúrát használom.

Tág keretek között mozog a fogyasztás, 7 és 12 liter közötti, utóbbit télen, rövid utakon mértem. A Bravo nagyon stabil, jól irányítható. Megengedi a sportos vezetést, de mégsem pattog és dobál. A kényelmét jónak tartom és viszonylag csöndes is. A vezetési élvezet és a Bravo kényelme feledteti a kisebb problémákat, ráadásul még sosem hagyott ott az út szélén.


Jól indult a Fiat Bravo/Brava pályafutása. A rendkívül tágas Tipo utódja elnyerte az Év Autója 1995 címet. Az ötajtós Bravát a családok, a háromajtós Bravót a fiatalosabb és sportosabb kocsira vágyók autójának szánta a Fiat.

1995-től készült az első sorozat. Az 1998-as modellfrissítést követően még három évig maradt gyártásban a Bravo/Brava páros, majd a a Stilo megjelenésével kifutottak. A Bravo/Brava sorozat limuzin és kombi párja Marea néven futott, végig sikertelenül.

Az eredeti formaterv nem avult el. A Bravában tágas és praktikus a belső tér, a rugózási komfort és az ülések kényelme átlagos. A Bravo hátsó ülésein és csomagtartójában is sokkal kisebb a hely. A Brava 380 literes csomagtere jóval nagyobb a kategória átlagánál. A vezethetőség szervokormánnyal jó. Korához képest a Bravo és a Brava is tisztességes védelmet nyújt utasainak ütközéskor.

80 lóerős az 1,4 literes benzines motor. 7-10,5 literes fogyasztásával nem fogyaszt sokat az erőforrás, a menetteljesítmények is hozzák az elvárhatót. Az 1998-as modellfrissítést követően egy ezerkettes, 80 lóerős benzines nyitotta meg a sort. A nagy kasztniban derekasan dolgozik a pörgős és takarékos motor.

100 kilométeren átlagosan 9 literrel érdemes számolni, ha az ezerhatos benzinest választjuk. A 90 vagy 1998 után 103 lóerős motor jól viszi az autót. Ritka a 8,5-11 litert fogyasztó egy-nyolcas benzines 113, és főleg az öthengeres 147 lóerővel. A Lancia Kappa motorja gran turismot varázsol a Bravo HGT-ből.

75 és 100 lóerőt teljesítenek a korai, hangosan működő turbódízelek. Fogyasztásuk 6,5-7 liter körül tartható. 1998-tól jelent meg a 100, majd 105 lóerős JTD dízel, amely ereje és étvágytalansága miatt nagyon ajánlható.

A Fiatokra a nyolcvanas évek végéig jellemző erős rozsdásodás és megbízhatatlan elektromos rendszer jórészt a múlté. A Bravo és a Brava megbízhatósága megfelelő, de a mindennapok nem egészen felhőtlenek.

Érdemes odafigyelni a gyorsan elhasználódó lengéscsillapítókra, a váltóból érkező hangokra és a vezérműszíj előírás szerinti cseréjére, a szíj szakadása tönkreteheti a motort. A karosszéria rozsdavédelme és a fényezés tartóssága jó. A futóműalkatrészekre nem jellemző a korrózió. A kipufogó viszonylag hamar átrozsdásodik, majd eltörik.

Túlmelegedés fenyegeti a motorokat a termosztát esetleges hibájából, ami a hengerfejtömítés átégésével járhat. Előfordul az üzemanyagpumpa, a gyújtás, a befecskendezés meghibásodása, elromolhat az indításgátló vagy a fékrásegítő, utóbbi miatt 1997-ben visszahívás is volt. A kuplungbowden szakadása miatt nem egy Bravo/Brava, illetve a velük megegyező Marea robbant már le, ami főleg az 1995 és 1997 között gyártott autókat érintheti.

Viszonylag jó áron hozzájuthatunk az alsó középkategóriás Fiatokhoz. A hasznaltautok.vezess.hu adatbázisban nagyon bőséges a választék, akár Bravát keres valaki, akár a sportosabb Bravót nézte ki magának.

Nagyjából egymillió forinttól mennek felfelé az árak a Brava esetében, Bravót kicsit olcsóbban is kapni. Az árkülönbség 100-150 ezer forint a Brava javára. A közös nyomócsöves, JTD motoros dízelek ára hozzávetőleg 1,8 millió forintnál kezdődik. A késői, benzinmotoros autók ára 1,6-2,0 millió forint. Sok a jól felszerelt, klímás Bravo és Brava.