1999 őszén mutatkozott be a Skoda Fabia. A VW-konszernen belül ez volt az első autó, amely a jelenlegi VW Polo padlólemezét megkapta. Egyesek szerint azért, mert a korábbi VW-elnök, Ferdinand Piëch egyik kedvence a Skoda volt.
Realistább megközelítés szerint a Fabia elsőségével egy két éve gyártott, kiforrottabb műszaki alapra épülhetett a 2001 őszén debütáló Polo és a 2002-ben bevezetett Seat Ibiza. Ugyanez volt a módszer a hetvenes években is, amikor a Golf I technikája korábban megjelent a Scirocco kupéban.
2001 februártól a kombi, 2001 júniustól a lépcsőshátú gyarapította a magyarországi kínálatot. A kombiból haszonjármű változat is van Praktik néven. Akár a benzines, akár a dízelmotor-kínálatot vesszük, mindkettő igen széles és több változáson is átment, jóllehet a Fabia még csak ötödik éve van a piacon.
2002 őszi, vagy későbbi Fabiákban megtalálható a háromhengeres benzinmotor. A hengerenként kétszelepes 54, a négyszelepes 64 lóerős. Előbbi váltotta le az 50 lovas egyliterest és az ezernégyes blokk 60 lóerős változatát. Az 1,2 literes motorok tesztfogyasztása 5,5 és 9 liter között volt.
A régi, 1,4 literes Skoda motorblokk 60 és 68 lóerővel is kapható volt. Korosságuk ellenére mindkettő megfelelő erőforrás, visszafogottan vezetve fogyasztásuk kedvező: városban is 8 liter alatt tartható, országúton, autópályán 5,5-7 liter körüli.
100 és 75 lóerővel is kapható a Volkswagen-féle 1.4 16V benzines. Előbbi magas fordulatra hangolt, ritka a piacon. Utóbbi egy közepes motor, mindenben az átlagost hozza. A kétliteres, 115 lóerős benzines a limuzinhoz kapható, minimális volt rá a kereslet.
64 és 130 lóerő közötti a közvetlen befecskendezéses dízelek teljesítménye, amelyek szerepe nem jelentős hazánkban. Az összes Fabia dízelmotor zajos. A tesztelt SDi (szívódízel) átlagfogyasztása csupán 4,8 liter volt, a motor kellően erős.
A 75 lovas, háromhengeres PD TDI dízel kis fordulaton mutatott vérszegénysége minden elindulásnál idegesítő, de csak 4-6 litert fogyaszt. A 100 lóerős PD TDI nagyon jó utazóautót farag a Fabiából, keveset is fogyaszt, de irreálisan sokba kerül. Az RS modell 130 lóerős dízelére ugyanez igaz.
Kényelmével és méreteivel is kiemelkedik a kiskategóriából a Fabia. Hossza 396 centi, pont akkora, mint a Fiat Tipóé. A térkínálat jó, a ferdehátú csomagtartója átlagos, 260 literes. A kombiba és a limuzinba jóval több csomag fér.
Igen jók az ülések, két felnőttnek hosszú utakra is kényelmes az autó. A rugózás hangolása jól sikerült, a kényelemre és az úttartásra sincs panasz. Szervokormány nélkül nehezen vezethető az autó, néhány modell alapfelszereltségéből hiányzik a rásegítés.
Hibaforrás a motoros ablakemelő, mint a négyes Golfnál is, az elektromos hibák egy részéért a központi zár felelős. Néha hibás műszerekkel és gyújtáskapcsolóval is találkozni.
A Fabiában bevezetett elektrohidraulikus szervokormánnyal előfordul tömítetlenség. A futóműből érkezhetnek zavaró hangok, de a kerékfelfüggesztés kellően erős, a kormányösszekötők, lengőkarok, kerékcsapágyak tartóssága jobb az átlagnál.
TDI motorral nem sok Fabia kelt el hazánkban, ezeknél az erőforrásnál feltétlenül az előírt időben kell cserélni a vezérműszíjat, ehhez a motorhoz az olaj elég drága. A kipufogó átrozsdásodása a 4 éves autók esetében már nincs messze.
Ha csökken a hűtővíz szintje, általában a csőcsatlakozásoknál jut ki a hűtőfolyadék vagy a csövek eresztenek. Olajfolyás csak ritkán tapasztalható. Rozsdásodástól egyáltalán nem kell majd tartani, még 10-12 éves autók esetében sem. A Fabiához keresett alkatrészek költségét a Hegyalja Kft. árai alapján közöljük.
A jó értéktartás miatt a Fabia is azon autók közé tartozik, ahol a kedvező hitelek és az új autó csábítása miatt sokan inkább újat vesznek, mint egy maximum 4 éves használtat. Ez az autó keresettsége ellenére megnehezíti eladását használtan.
Aki mégis marad a használtaknál, minimum 1,5 millió forintot tervezzen be egy Fabiára. Újonnan az összes dízel aránytalanul drága, ami évek múlva is érződik árukon. A 68 lóerős Skoda motoros változat jó választásnak tűnik, ebből a legnagyobb a kínálat. A hasznaltautok.vezess.hu adatbázisban 100-nál több Fabia található.