A TULAJDONOS VÉLEMÉNYE Dankánics Tamás, Nissan Primera 1.6 GX, 1998, 113 000 km Korábban egy 1995-ös Nissan Sunnym volt és a Primerába átülve minőségi ugrást vártam a középkategóriás és korszerűbb autótól. Néhány javítás és a gumik cseréje után most tényleg azt érzem, hogy nagyságrendekkel jobb autóban ülök, csak a motorzaj erős egy kicsit. Sok apának gondot okoz a babakocsi szállítása. Amióta Primeránk van, nem kell azon gondolkodnunk, hogy mit, hova tegyünk, minden elfér. Egy négytagú család kényelmesen elindulhat vele nyaralni, a csomagtér az egyik legerősebb pontja az autónak. Az utastér is táncteremnyi, például elférek a magamnak beállított ülés mögött. Nagyon elégedett vagyok az autó fogyasztásával. 30:70 arányban járok vele városban és autópályán 140-nel. Ötödikben ekkor 3500-at forog a motor, az 55 literes tankból 700 kilométert ki lehet hozni, ami 7,8 literes átlagfogyasztást jelent. |
|
1990-ben a Nissan a Primerával leváltotta a Bluebird-öt. Az első széria az Opel Vectra A méretre szabott ellenfelének tűnt, például kétliteres motorjai ugyanúgy 115 és 150 lóerőt teljesítettek. Az Angliában gyártott autót a Nissan 1996-ban új modellel váltotta fel.
Három év múlva, 1999 őszén, a gyár előrukkolt a ráncfelvarrás utáni Primerával a 2000-es modellév újdonságaként. Az autó a cikkben bemutatott típusra épül, de nagyobb benne a hátsó lábtér, csekélyebb a zajszint és javult a biztonsági felszereltség, többek között az öt hárompontos övvel és a nagyobbra méretezett oldallégzsákkal.
A kombi 1998-ig az első Primera generáción alapult, míg a limuzin és a ferdehátú műszakilag a modellváltással megújult. A régebbi típusból a Nissan még Japánból hajózta be a kombikat, szemben a végig európai gyártású limuzinnal és ferdehátúval.
Számos 1,6 literes, 90, vagy 1997-es gyártástól 100-103 lóerős Primerákat találunk a használt piacon. Ezzel a motorral sem szorulunk a kapaszkodó sávba, az autó meglepően jól megy. A nyolc liter körül mozgó átlagfogyasztás szintén meggyőző érv az ezerhatos motor mellett.
Kétliteres motorral 6-6,5 literes minimum és 12,5 literes maximális fogyasztásra érdemes számítani, reális átlagként 9,5-10,5 litert jelölhetünk meg. A 130 lóerős motor kellően erős. Évjárattól függően 140 vagy 150 lóerős a szintén kétezres sportmodell, amely a kombiba nem került bele.
Kétliteres szívódízellel alig bukkanni egy-két Primerára, a hangos és korszerűtlen motorért sose fájjon a szívünk. 1996-tól volt kapható a 90 lóerős turbódízel, amely szintén korszerűtlen, de nem rossz választás és legalább van belőle választék használtan.
Méretes utasteret alakított ki a Nissan a 2600 milliméteres tengelytávú autóban. Hátul is bőven elegendő a hely magas embereknek. Az autó előnyei közé tartozik a nagyon tágas, és a ferdehátú, illetve a kombi esetében könnyen pakolható csomagtartó.
Méreteihez képest a Primera jól vezethető, az átlagosnál agilisabban cikázik egy kanyargós országúti szakaszon. Az Euro NCAP törésteszten 1997-ben három csillagot kapott az autó, nem szerepelt rosszul.
Kényelmét tekintve a Primera elmarad a középkategóriás kocsikban elvárhatótól. A rugózás nem elég komfortos, az ülések viszont igen jók. A kényelmen igazából a hangos motorok rontanak sokat. A klímaberendezés nem áll feladata magaslatán, hőségben nagyon küszködnie kell az utastér lehűtéséért.
Hamar kipipálhatjuk a jellegzetes hibák fejezetet, a Primerákkal nem szokott gond lenni. Ha mégis előfordul meghibásodás, akkor az első kerékfelfüggesztést, az önindítót, a generátort érintheti régebbi autókban.
Ha valaki jellemzően rövid, városi utakra használja az autót, akkor a kipufogók gyors átrozsdásodásával kell számolni, ez a törvényszerűség a kipufogóban megülő kondenzvíz miatt a Primerára is igaz. Tartós és alapos a karosszéria rozsdavédelme, rozsdásodást a kipufogórendszer felfogatásainál érdemes keresni.
1,4-1,5 millió forinttól kapni ezerhatos, 1996-os gyártású Primerákat a cikkben látható modellből. Az árak 2000-es évjáratú, de az átalakítás előtti autók esetében 2-2,1 millió forintig emelkednek. A modellfrissítés utáni autók ára általában 2,1 és 3,5 millió forint közötti, az eladásra kínált Primerák legnagyobb része igen jól felszerelt. A hasznaltautok.vezess.hu adatbázisban 2,5 millió forint körül bőséges a választék a 2000-es modellévtől gyártott autókból. Aki korábbi Primerát keres, 1,5 millió forinttól találhat megfelelő autót.
Érdemes a kombikra vagy a ferdehátú Primerákra kivetni hálónkat, mivel ezek sokkal praktikusabbak a limuzinnál. A Nissanok közmondásos megbízhatóságát a nagy-britanniai Sunderland-ben összeszerelt autók is hozzák. Az alkatrészárakat a Hegyalja Kft. árai alapján közöljük.