Az 1983-ban bemutatott Golf II-t három- és ötajtós, ferdehátú karosszériával lehetett kapni. A kabrió az egyes Golfra épült, kombi nem volt, kompakt egyterűkről akkor még szó sem esett.
Műszakilag megegyezett a Golffal a Jetta. A lépcsőshátú autót Németországban sokan lenézik és azt mondják róla, hogy csak a kalaptartón guruló WC-papír gurigával és bólogató kutyával az igazi. A Jetta ugyanolyan jó minőségű autó, mint a Golf II, de sokkal nagyobb a csomagtere.
1986-ban a VW a négykerék-hajtású Golf Syncro-val bővítette a választékot. Ez a típus kapott először blokkolásgátlót a Golfok közül. 1987-ben a Frankfurti Autókiállításon volt látható a modellfrissítés utáni Golf II. A visszapillantó tükrök az A-oszlop tövébe kerültek, a hátsó embléma a bal oldali lámpa alól középre költözött, módosult a hűtőmaszk.
1988-ban a Rallye Golf G60 mutatkozott be, 160 lóerős, G-alakú spirálfeltöltős motorral, négykerék-hajtással. Még erősebb, 210 lóerős volt a csupán 70 példányban gyártott Golf Limited G60. Később az elsőkerekes GTI G60 is megkapta a spirálfeltöltős motort.
1990-ben kijött a Golf Country, egy emelt hasmagasságú, összkerekes szabadidőautó. 1991-ben az Év Autójának megválasztott Golf III leváltotta a típust, a Jettát a Vento követte. A kettes Golfot az új modellel párhuzamosan gyártották 1992 decemberéig.
Összesen 6 301 000 darabot gyártott a Volkswagen a második generációból. Az egyes Golfból 1983-ig 6 780 050, a hármasból 4 805 900, a negyedik generációból pedig 4,3 millió készült.
Minden igényt kielégít a motorválaszték szélessége. Az alapmodellt az 55 lóerős ezerhármas mozgatja, nem is rosszul, 6-9 literes fogyasztás mellett. Sokat látni az ezerhatos Golfokból. A szabályozott, vagy szabályozatlan katalizátortól függően 70, 72 vagy katalizátor nélkül 75 lóerős motor autópályára is kellően erős, fogyasztása nem magasabb az ezerhármasénál.
Nagyon nyomatékos és harmonikus erőforrás a 90 lóerős 1.8-as, fogyasztása 7-10 liter között mozog. A kétszelepes 1.8 GTI-ben ez a motor 107 illetve 112 lóerős lehet. Hengerenként négyszelepes Golf GTI-t 1986-tól gyártottak, katalizátor nélkül 139, károsanyag-átalakítóval 129 lóerőt teljesít.
54 lóerős az 1,6 literes szívódízel, fogyasztása 5 és 7 liter közötti. Ebből a motorból többféle turbódízel is kapható volt. A Golf II modellciklusának végén kijött a 60 lóerős, kis nyomású turbós változat. Sokkal többet látni a 70 lóerős TD-ből, amely használtan nagyobb rizikót jelent, mint a szívódízel, és átlagosan majdnem egy literrel többet fogyaszt. 1989-től az 1.6 GTD teljesítménye 80 lóerő lett.
Belül a Golf II tágasságával, jó zajcsillapításával és kényelmes üléseivel vív ki elismerést, persze a 200 és 700 000 forint között kapható többi autótípushoz viszonyítva. Az útfekvés stabil, pedig a Golf II híres arról, hogy éles kanyarban felemeli az ívbelső hátsó kerekét.
345 literes a Golf csomagtartója, a Jettáé 550, családi autónak jobb választás a limuzin. Nagy terheléssel a Jetta viselkedése kiszámíthatatlanná válhat, ha a vezető elméretezett sebességgel érkezik be a kanyarba. A Golf hátránya a gyenge reflektor.
Mechanikailag és rozsdavédelme alapján is nagyon hosszú életű a Golf II, ha a minimális karbantartást megkapja. A váltók és a motorok sok százezer kilométert bírnak gond nélkül, a vezérműszíjat 90 000 kilométerenként kell cserélni.
Pár száz forintos parafa tömítéssel orvosolható hiba a szelepfedél tömítés melletti olajszivárgás. Az elektronikus porlasztó néha gyengélkedik, ezt méréssel a pocsék CO-értékekből, vagy az egyenetlen alapjáratról ismerhetjük fel. A hátsó ajtók kilincsével adódhat baj, továbbá az ajtón belül lévő fóliák idővel összezsugorodnak és emiatt beázhat az ajtó.
A rozsdásodás elleni védelem pompás, a minimum 12, maximum 21 éves autók nem rohadnak szét. A kormánymű és a féltengelyek masszívsága is dicséretes. Átvizsgálásnál a porózus fékcsövekre, a fékvezetékekre, a hátsó fékmunkahengerekre és a hátsó futómű gumialkatrészeire kell odafigyelni.
Jórészt 650 000 forint alatt maradnak a kettes Golfok árai, a legolcsóbb autókat 180-200 ezer forinttól lehet megszerezni. A korabeli Golfok alapfelszereltsége minimális volt, a Volkswagen rendkívül szűkmarkúan bánt a széria extrákkal, elég csak a négysebességes váltós Golf C-t és CL-t megemlíteni.
A sok extrával ellátott, késői Golfok és Jetták 750-800 ezer forintot is megérhetnek szép állapotban, igazolhatóan kevés kilométerrel. A hasznaltautok.vezess.hu adatbázisban már 300 ezer forint alatt is lehet Golf II-t találni, de nagyon szép autókat is fellelhetünk az árskála másik végén, érdemes böngészni.
Az alkatrészárakat a Hegyalja Kft. adatai alapján közöljük.