Ha valaki azt mondja, hogy Suzuki, nem kérdezünk rá, vajon a Swiftre gondol-e, mert tudjuk, hogy igen. 1988 őszétől volt gyártásban a japán kisautó, hazánkban 1992-től 2003 első feléig készült.
A Swift Suzuki Cultus és Geo Metro néven is ismert Európán kívül. A 15 évig gyártott autótípuson 1996-ban és 2001-ben volt modellfrissítés, az elsőnél erősebb lett a karosszéria. A cikkben bemutatott Swift 1.0 az 1996 második felétől gyártott közötti változat.
A Swiftből négykerék-hajtású is készült, amely egy idő után a Subaru Justy néven is kapható volt. A ritka változatok közé tartozik a háromsebességes automata kivitel, amely az egyliteres és az 1.3-as motorhoz volt párosítható. Az automata sokat ront a menetteljesítményeken és a fogyasztáson is. Még ritkább a kabrió, amelynek gyártása 1997-ben szűnt meg.
A 374,5 centis hosszhoz képest igen tágas a karosszéria, de a ferdehátú esetében a csomagtartó nagyon szűk. A négy- és ötajtós változatban a hátsó ajtók nem nyílnak elég tágasra, testesebb embereknek nehézkes a ki- és beszállás.
53 lóerős az egyliteres motor. A háromhengeres benzines kellően erős a minimális súlyú autóhoz, fogyasztása városban sem haladja meg a 7,5-8 litert, országúton 5-6 liter is elég. Nagyon takarékos az ezerhármas motor is, amely a Swiftet sportosan viszi. Aki hosszabb úton, kis terheléssel 90 km/h körül megy, 5 liter alatti fogyasztást is elérhet.
Bár a 40 literes tank kicsi, a Swiftek hatótávolsága kellően nagy. 2002-ben jelent meg a 16 szelepes 1,3 literes motor, 85 lóerővel. A fogyasztás és a menetteljesítmények ennél a változatnál is ötöst érdemelnek.
Raliautók alapjaként ma is nagyon jó megoldás a Suzuki Swift, főleg a 101 lóerős, ezerhármas GTi. A nagyon pörgős és legalább ilyen hangos motorral szerelt GTi Swifteknél sem kell 8,5 liternél magasabb átlagfogyasztásra számítani.
Nagyon jól megy az ezerhatos változat is, ezt a 95 lóerős motort a limuzinhoz lehetett kapni. A motor fogyasztásával nincs baj, viszont a Swift fékrendszere egyszerűen alulméretezett a 180 feletti sebességre képes autó erejéhez mérten.
Itt el is érünk a Swift gondjaihoz: nagyon sok minden a lehető legolcsóbb benne. Az utastérben a silány anyagok, a sivár, kemény műszerfal, a hitvány gumiból készülő váltókarborítás szúrják az ember szemét. A zárakról és a kilincsekről is ordít az olcsóság, az üléstámlából kinövő, csökött hátsó fejtámlák nem biztosítanak semmilyen védelmet. A kis teljesítményű akkumulátort a bekapcsolva felejtett fogyasztók hamar lemerítik.
A tulajdonos véleménye: Belovári Tibor, Suzuki Swift 1.0, 1998, 54 000 km Munkaeszköznek és használati tárgynak tekintem az autót, ezért elégedett vagyok a Swifttel. Karbantartási költsége elenyésző, a biztosítás díj és a súlyadó is kedvező. Hat év alatt javításra 11 000 forintot költöttem, ebből közel 8000 volt az akkumulátor, emellett egy kipufogó hegesztésre és egy féltengely gumiharangra emlékszem. A fogyasztása kedvező, Budapesten, nem kímélő üzemben 7-8 litert fogyaszt . Előnye, hogy könnyű vezetni, a váltó és az összes pedál kis erővel mozog. Hátránya, hogy a Swift is fapados a kemény rugózás miatt, de a fapadosság az újonnan kétmillió forint alatti autókra általában igaz. A Swift tényleg egy no contact autó, semminek nem szabad nekimenni vele, mert borzasztó gyenge a karosszériája. Álló helyzetből jól gyorsul, de országúti sebességnél alig van tartaléka a motornak. A csomagtérnyílás kicsi, viszont két méteres méretig simán lehet vele polcokat, deszkákat szállítani. Nem az autó hibája, de nem jó érzés a Swiftben ülve, hogy a Suzukit sokan lenézik, semmibe veszik. Előfordult, hogy szándékosan leszorítottak, amit nem biztos, hogy meg mert volna tenni az illető, ha egy erősebb autóban ülök. |
Több ezer Swift készült Esztergomban hátsó ablaktörlő és fűtőszál nélkül, használtan lehetőleg kerüljük el a spártai felszereltségű autókat. Kényelmével a Swift nem arat babérokat, a rugózás kemény, a motorzaj nagyobb sebességnél erős, az ülések sem valami jók, a gördülési zaj gyengén csillapított.
A háromhengeresnél sokkal kiegyensúlyozottabban jár az ezerhármas, négyhengeres motor, az egyliterest típusjelzés nélkül is elárulják a rezgések. A zörgéseken nem kell felháborodni, gyakran előfordul a Swifteknél, ahogy a hátsó rugótornyok végéről leeső műanyag burkolat és más kisebb kidolgozási hiba.
Könnyen és jól vezethető az autó, úttartása jó. Szervo nélkül is könnyű a kormányzás. Autópályás sebességénél a papírvékony autóban igen gyenge az ember biztonságérzete. A Swiftet ütközésvédelmi hiányosságai miatt állandóan gyalázzák internetes fórumokban, szerintünk joggal.
Aki a garanciaidő lejárata után is márkaszervizben tartatja karban az autót, amit mi is tanácsolunk Olvasóinknak, válasszon inkább 1998 utáni autót, amelyeknek szervizperiódusa 10 000 helyett 15 000 kilométer. A maximálisan megbízható és zokszó nélkül üzemelő autókon apróságokat kell ellenőrizni vásárlás előtt. Nézzük meg a féltengely gumiharangokat, a lyukon eltűnő kenőanyag és a bejutó szennyeződést hamar tönkreteszi az alkatrészt.
A futómű elviseli a magyar utak gödreit, a gömbfejek, lengőkarok az átlagosnál ritkábban szorulnak cserére. A kerékcsapágy is bírja a gyűrődést. A megkérdezett, pécsi márkaszervizben az átvizsgálás árát 6000 forint alatti összegben jelölték meg, kár kihagyni a motordiagnosztikát, fékhatásmérést, futóművizsgálatot és általános állapotfelmérést tartalmazó átvizsgálást.
Gyakorlatilag sosincs baj a motorokkal. A motorokon általában nem, a lengéscsillapítókon viszont érdemes olajfolyás nyomait keresni. A kipufogók átrozsdásodása 3 évenként bekövetkezhet városban használt autóknál. A rozsdavédelem és a fényezés tartóssága gyengébb az átlagosnál, a kuplungtárcsa betétje városban gyorsan elfogyhat. Az alkatrészárakat a Hegyalja Kft. adatai alapján közöljük.
A Suzuki ványadt és veszélyesen gyenge karosszériája egy előnnyel legalább jár. Mivel a nagyon puha autókat nehéz jól helyreállítani, viszonylag könnyű felfedezni rajta az üközések nyomait, például a csálén illesztett lökhárítókat. Ne mulasszuk el megnézni a motorházfedelet! Ezt az elemet belülről gyárilag nem fényezik, csak lefújják. Ha a motorháztetőt felhajtva belül is csillog a fényezés, akkor az az elem nem eredeti, minden bizonnyal törve volt a kiszemelt autó orra.
Használt Swiftjüket nagyon sokan beszámíttatják egy új Suzukiba, nem ritkán egy Ignis árába. A kínálat nagyon bőséges, az árak is széles skálán mozognak. A legolcsóbb, 1990 előtti autókat 500 000 forintért meg lehet szerezni. A hasznaltautok.vezess.hu adatbázisban 550 000 forinttól megtalálni a kocka Swiftet követő első autókat, összesen 240 Swift közül lehetett választani a cikk feltöltésekor. Az 1996-os modellfrissítés utáni Swiftek ára egyszerű felszereltséggel mintegy 740-850 000 forint közötti. 3-4 éves autókat 1,05 és 1,3 millió forint körül találni.
Műszakilag a Swift jó autó, pontos váltóval, pörgős motorokkal, jó úttartást biztosító, elöl-hátul független kerékfelfüggesztéssel. Gazdaságossága verhetetlen, fogyasztása minimális, megbízhatósága egyértelmű. A mérleg másik serpenyőjében gyenge kényelem, a Swift és a Suzuki rossz imázsa és a híresen rossz biztonság áll.
Aki minél alacsonyabb összegből szeretné megoldani az autózást, a nyilvánvaló hátrányok ellenére is jól jár egy Swifttel, és melyikünk ne szeretne kevesebbet költeni benzinre, szervizre és biztosításra?