Használt autó: Ford Mondeo 1993-2000
Világautóként tette híressé a Ford az első Mondeót. A világautó koncepció jegyében ugyanazt az autót a Föld több pontján is gyártják, kicsit a helyi igényekhez passzítva a műszakilag közel azonos autókat. A Mondeo Mercury Mystique és Ford Contour néven is kapható volt. Bár az elv évtizedekkel korábban is létezett, a Mondeo az első világautóként vonult be a köztudatba.

Szinte forradalmi vívmányként a Sierra utódjához alapáron járt a vezető oldali légzsák, ami nagy szerepet játszott abban, hogy a típus első lett az 1994-es Év Autója választáson. Az első generációs Mondeo 1993 és 2000 között készült. A Mondeóval közös padlólemezre épült a Ford Cougar kupé.

Egy modellfrissítést ért meg a típus 1996 őszén, a külső módosítások közül a szilva hűtőmaszk megjelenése a legfeltűnőbb. Hosszabb lett a váltóáttételezés, az átdolgozás során a futóművön és a kormányon is változtatott a Ford. Mindkettő az autó erősségévé vált, bár korábban sem volt rossz.

Nagyon alapos volt az 1997-es modellévre időzített ráncfelvarrás, az autó biztonságosabbá is vált, továbbá nőtt a hátsó lábtér az első üléstámlák kimélyítésével, ráadásul a kidolgozás is jobb lett.

Háromféle karosszériával volt forgalomban az 1993-ban bevezetett Mondeo. A Ford sok piacon azonos áron kínálta a négyajtós lépcsőshátút, a ferdehátú limuzint és az igen népszerű kombit. Utóbbiból összkerék-hajtású változat is volt 1,8 és kétliteres motorral.

Biztonságossága mellett kényelmével és tágasságával is jó pontokat szerez a Mondeo. Jók az ülések, a vezethetőség, a pontos kormányzás, a fékek hatékonysága és az úttartás is elismerését érdemelt a korabeli tesztekben. A csomagtér nagyon öblös.

Ötféle benzines és egy dízelmotorral lehetett megrendelni az autót. A benzinesek mindegyike hengerenként négyszelepes, amivel a Ford jóval megelőzte az európai konkurenseket. Az 1.6-os 90, illetve 1998-tól 95 lóerős.

115 lóerőt ad le az 1.8-as négyhengeres benzines. A kétezres Mondeók motorja kezdetben 136, majd 130 lóerős volt. V6-os, 2,5 literes motorral készült a csúcsmodell, amelyből a 170 lóerős mellett az ST 200-ban egy 205 lóerős motor dolgozott.

9-10 literes fogyasztásra kell számítani városban egy ezerhatos Mondeónál, autópályán és országúton 7 liter alá is lemehet a fogyasztás. Elsősorban tohonyasága szól az 1,6 literes motor ellen. A 115 lóerős lényegében nem fogyaszt többet a kisebb benzinesnél, de kellően erős.

A tulajdonos véleménye: Lacza Zoltán, Ford Mondeo 2.5 V6 24V, 1995, 166 000 km

Tartottam attól, hogy mibe nyúlok bele egy nagy motorú használt autó megvásárlásával, de pár év elteltével a V6-os motorról csak jót mondhatok. Tartósan bírja a 190-200-as utazótempót autópályán és ekkor sem fogyaszt többet 11 liternél. Városban 12 literrel eljárok, 2 litert bőven megér az a többlet, amit a hathengeres motor ad egy egy-nyolcashoz képest.

Jónak tartom a Mondeo futóművét, korához képest élvezetesen vezethető. A kombi csomagtartójába minden elfér, hátul is kényelmesen nagy az utastér. Három fiammal nem kíméljük az autót, mindannyian szeretünk sportosan vezetni, de csak egy vízpumpacserére emlékszem a Mondeónál.

Városban a kétliteres Mondeo nagyjából 10-12 litert fogyaszt, hosszabb utakon 7-10 liter elég neki. Ez az erőforrás, ha nem is sportos, de igen jól megfelel a célnak. Sportos menetteljesítményekre vágyóknak az igazán erős V6-os motor a megoldás, 8-12 liter benzin árán, amin nincs mit kifogásolni.

88-ról 1997-től 90 lóerőre nőtt az 1,8 literes, nem közvetlen befecskendezéses dízel teljesítménye. A kamrás dízellel 6-8 literes átlagra érdemes számítani vegyes használatban, nem túl élénk menetteljesítmények mellett. A dízelmotoros Mondeo főleg autópályás sebességtartományban gyorsítva válik lomhává, a motor járása darabos és hangos.

Sok Mondeo tulajdonos panaszkodik a generátorok cseréje miatt. Figyelni kell a vezérműszíj cseréjére, főleg az első évjáratoknál fordult elő szakadás még a 60 000 kilométeres csereperióduson belül is. Hosszú utakon használt Mondeókban is képződik annyi kondenzvíz a kipufogóban, hogy a hátsó dob ne tartson tovább, mint 3 év.

Az első felfüggesztésben a gumi alkatrészek fáradására kell figyelni. A motorok élettartama hosszú, rozsdásodás a karosszérián nem jellemző. A cikkben látható autó futóművét már megkapta ugyan a felületi rozsda, de ez nem veszélyes.

Elektronikus hibalehetőségként a gyújtás meghibásodása említhető, az önindító és az üzemanyagpumpa hibája is előfordul. Kisebb a gond, ha a benzinóra és a kilométeróra-spirálja szorul cserére.

A tapasztalatok szerint nagy futásteljesítményű Mondeókkal is bátran el lehet indulni külföldi túrákra. Az autó megbízhatósága jónak mondható, ami még egy érv mellette, ráadásul az árak sem magasak.

Nyugat-Európában igen erős a Mondeók értékvesztése, érdemes lehet a behozatalban gondolkodni. Aki az itthoni kínálatból választ, 700-750 ezer forinttól ülhet be egy 10 év feletti Mondeóba. A modellfrissítés utáni Mondeókat 1,3 millió forinttól felfelé kínálják megvételre. A legtöbbet a dízel kombik érnek, 1999-2000-es évjáratú autókat 1,8-2,1 millió forintért kapni. A hasznaltautok.vezess.hu adatbázisban 749 000 és 2,4 millió forint között találtunk Mondeókat a cikk feltöltésekor.