A TULAJDONOS VÉLEMÉNYE Kitzinger Zsolt, Mitsubishi Lancer 1.3 GL, 1998, 102 000 km Hat évvel ezelőtt újonnan vettem az autót. Ára meglehetősen magas volt, de bőven megérte. A kilométerre vetített üzemeltetési költsége nagyon alacsony. Városban 7,5 litert fogyaszt, hosszabb úton 5,2-t. Autópályán 140-150-nél sem emelkedik 6 liter fölé a fogyasztás. Kényelmesek az ülések, a 420 literes csomagtér kellően nagy, öten is elfértünk a Lancerben külföldi úton. A futómű kopogása, zörgése az egyetlen feltűnő zajforrás, a motor csendes és az erejével sincs baj. 5,5 évesen az átrozsdásodott kipufogót kellett kicseréltetnem, más javítás még nem vált szükségessé. Néha felmerül, hogy lecseréljem az autót, de hasonló minőségű autót csak kétszer annyiért kapnék, amennyit a Lancer ér, ezért megtartom. |
|
Persze hogy van kedvem, majd jól agyondicsérem, mondta a hat éves Lancer tulajdonosa arra a kérdésünkre válaszolva, hogy írhatunk-e autójáról tanácsadó rovatunkba. Jellegtelen és sokak szerint unalmas a Lancer, de gazdáját derekasan szolgálja, több százezer kilométeren át.
1996-ban a Colttal együtt debütált a piacon a vele műszakilag megegyező új Lancer. A Lancer négyajtós lépcsőshátú limuzinként és kombi karosszériával volt megvásárolható, de az összkerék-hajtással is kapható kombi az előző generációra épült.
75 és 90 lóerős benzinmotorokból állt a választék, a kombiban 113 lóerőt adott le az 1,6 literes benzines. 2000 őszén némi külső frissítésen ment át az autó, amit legkönnyebben a krómcsíkos hűtőmaszkon venni észre.
Ekkor nőtt a motorok teljesítménye, az 1,3 literes 82, az ezerhatos 90-ről 103 lóerőre izmosodott. 2003-ban a Frankfurti Autókiállításon jelent meg a Mitsubishi Lancer kilencedik generációja, amerikaias stílusú formával.
Általánosságban azt mondhatjuk, hogy a Lancer egy kulturált autó, a korabeli japán standardnak megfelelően sivár, de jó minőségű, tartósan jól összeszerelt belső térrel.
Belül jól kialakított üléseknek örülhetünk. A térkínálat megfelelő, a hátsó lábtér nem szűk, magasabb utasok feje is elfér.
Nagyon jól működik a váltó, kis erővel, pontosan és rövid utakon jár, megadja a japán autóktól megszokott precizitást. A fékek hatásfoka nagy igénybevételnél csökken, a menettulajdonságok biztonságosak.
3000-es fordulaton leadja maximális nyomatékát az 1,3 literes motor, ezért egészen jól használható. Mivel a Lancer súlya nem nagy, a 75 vagy 82 lóerős motor elegendő hozzá. A fogyasztás alacsony, városban 8-8,5 liternél nem megy feljebb, lakott területen kívül 5,5-7 liter a sebességtől függően.
Sportosnak nem mondanánk, de a 90 vagy 103 lóerős ezerhatos motornál a Lancer jobban megy az átlagnál. Bár a fogyasztás magasabb, mint az alapmotoré, még így sem kedvezőtlen.
Ha megvan a kiválasztott Lancer, elsőként a vezérműszíj előírás szerint cseréjét ellenőrizzük. A szíjat 90 000 kilométerenként kell újjal felváltani. Más hibaforrást kár keresni a nagyon megbízható, kitűnő minőségű autóban.
A cikkben látható, nem egészen hat éves autón az átrozsdásodott kipufogódob szorult cserére, ami 4-5 év körüli autóknál előfordul, a Lancer ebben is kicsit jobb az átlagnál. Hébe-korba kiég egy izzó, a 97-98-as évjáratoknál esetenként előfordult kuplunghiba. A motorházat jellemzően csak akkor kell kinyitni, ha kifogyott az ablakmosó.
Némi kímélettel a féktárcsák és a kuplung élettartama is bőven meghaladja a 100 000 kilométert, egy jól karbantartott Lancer esetében nem kell rettegni a magas futásteljesítménytől. A karosszéria rozsdavédelme nem kiemelkedő, de megfelelő.
Szűk választékból meríthetünk csak használt Lancert keresve. Sok tulajdonos úgy gondolja, hogy a használt Lancerekért kapható összegért nem érdemes megválni a megbízható, kényelmes és kedvező fogyasztású autótól. A hasznaltautok.vezess.hu adatbázisban 1 050 000 forinttól találtunk a cikk feltöltésekor a bemutatott Lancerrel megegyező típusú autókat.