A TULAJDONOS VÉLEMÉNYE Pazár Tibor, Saab 9-5 2.0 T, 1998, 167 000 km Használtan vásároltam a 9-5-ös Saabot, amit nagy örömmel használok. Amióta nálam van, egyedül a kilyukadt kipufogót kellett cserélni, ami egy öt éves autótól szerintem nem mondható váratlannak. Nagyon tetszik az autóban a biztonságossága és az összes tipikus Saab-os részlet, például a kézifék melletti gyújtáskapcsoló. Hosszú úton verhetetlenül kényelmes és fogyasztása is sokkal alacsonyabb annál, amire a legtöbben a turbós benzinmotortól számítanának. A Saab autópályán 140-150-es sebességgel és autóúton 110-zel haladva, persze klímával 9-9,5 litert fogyaszt vegyesen. Csak városi használattal 10,5-11 liter fogy el komolyabb igénybevételnél. |
|
1997-ben, 14 éves gyártás után a Saab leváltotta a 9000-es sorozatot a 9-5-tel. Az elsőkerék-hajtású nagyautóból a korábbi felállással szemben nem volt ferdehátú, viszont a limuzin mellé 1999-ben kijött a kombi. A kombi csomagtartójába két pótülés rendelhető. A 2002-es modellévre megjelent a modellfrissítés utáni 9-5. Az átdolgozás során az autó 1265 ponton módosult, de külseje alig változott.
Minden 9-5 turbómotoros. Kezdetben háromféle benzines motor volt, 150, 170 és 200 lóerővel, 2.0, 2.3 3.0 literes hengerűrtartalommal. Az alapmodell a 150 lóerős Ecopower változat kétliteres motorral. Az 1985 köbcentis erőforrásból idővel 185 lóerős kivitel is megvásárolhatóvá vált. A fogyasztás 8 és 14,5 liter között mozog.
A 2,3 literes blokkot 2001-re 170 helyett már 185 lóerős kivitelben kínálta a gyár, de 2004-től 220 lóerős verzió is elérhető a 2290 köbcentis motorból. 230, illetve 2002-től 250 lóerős teljesítménnyel ez a motor hajtja irtózatos erővel az Aero sportmodellt. A 2004-es modellévre megérkezett a 305 lóerős turbómotor 420 Nm nyomatékkal.
TiD néven futnak a Saabnál a közvetlen befecskendezéses dízelmotorok. A 2,2 literes, 120 lóerős motor az Astrától a Fronteráig számos Opelben is dolgozik. A nem túl korszerű, de nagy nyomatékú és kis fogyasztású motor volt a második dízel a Saab csúcsmodelljében. A háromezres, 176 lóerős dízelmotort a gyár már 2001 végén felvette a kínálatba. A dízelek használtan is szerephez jutnak.
Mindegyik motorról elmondható, hogy kis fordulaton is erősen húznak, a benzinesek fogyasztása a teljesítményükhöz és a turbófeltöltéshez viszonyítva kedvező, a dízelek még takarékosak is. Például a V6-os háromliteres fogyasztása is megáll 9-16 liter között. A dízelek között a 2,2 literessel 6-10, az Isuzu fejlesztésű V6-ossal 6-12 literes fogyasztásra kell számítani.
Pompás kényelmű, nagyon tágas, kiváló ülésekkel ellátott utazóautó a Saab 9-5, jókora csomagtartóval. A külső méretekhez képest a vezethetőség jó. A svéd nagyautóhoz olyan luxusextrákat kínál a gyár, mint a szellőztethető első ülés, aktív fejtámlák kezdettől fogva alapáron jártak a világ egyik legbiztonságosabb autójának tartott Saabhoz.
Több visszahívás is érintette a 9-5-ös sorozatot az ADAC német autóklub feljegyzései szerint a motorvezérlő elektronika, az első felfüggesztés hibája és a légzsákvezérlés hibás csatlakozása miatt. Még néhány gond támadhat az alapjában véve megbízhatóan működő autóval, a gyújtást érinti a gyújtótekercsek esetleges rövidzárlata.
Turbós autóknál, így a 9-5-ben is elsőként a feltöltő állapotát kell ellenőrizni. Ha hidegindításnál kékes füst látható, akkor közeledhet a turbófeltöltő cseréje, ami 400 000 forintos tétel a megkérdezett szerződött márkakereskedő partnernél, a pécsi Mischl Autóháznál.
Elektromos zűrök nem jellemzők, esetleg a Saab Information Display-ben összefolyik néhány kristály 150-200 000 kilométert futott autókban. A kijelző cseréje vidéki márkaszervizben 80 000 forintból jön ki.
Előnye a Saab 9-5 motorjainak, hogy a háromezres dízelt kivéve mindegyikben lánc mozgatja a szelepeket, nem pedig szíj. A lánc kevésbé hajlamos elszakadni elhanyagolt motorokon. 15 000 kilométerenként kis-, 30 000 után nagyszerviz következik.
Hozzávetőleges pontossággal 2,5 millió forintban jelölhető meg a 9-5-ös Saabokért minimálisan elkért összeg. Ezért az árért jórészt 150 lóerős, 1998-as autókat hirdetnek az eladók. 2002-es autókat 5,5-7 millió forint körül kapunk. A hasznaltautok.vezess.hu adatbázisban 10 9-5-öst találtunka cikk feltöltésekor, 2,2 és 8,5 millió forint közötti áron.
Nagyon sok a külföldről behozott, bizonytalan előéletű autó a piacon, a márkaszervizben történő átvizsgálást mindenképpen javasoljuk, ami nagyjából 10 000 forintba került volna a nem budapesti márkaszervizben.
A vételárak a nagy értékvesztés miatt az autó tekintélyéhez, minőségéhez és tulajdonságaihoz képest kedvezőek, de a felső középkategóriában megszokott magas biztosítási és karbantartási költségekkel számolni kell.