Használt autó: VW Polo 1994-2001

Használt autó: VW Polo 1994-2001 35

A TULAJDONOS VÉLEMÉNYE

Németh Gergely, VW Polo 1.045, 1995, 111 000 km

Leszámítva a gyenge motort, a VW Polo jó autó. Szeretek benne ülni, minden a helyén van, a váltó és a kormány fogása jó, a pedálerők is azok. Az enyémben nincsen kormányszervo, de szerintem ez nem vészes. Nagyon nagy előnye, hogy elöl két méternél magasabbak is elférnek benne.

Autópályán, országúton és városban átlagosan 6,5 litert fogyaszt. A rövid fokozatok miatt 120 fölött megugrik a fogyasztás, mert nagyon pörög a motor. Komolyabb gond az első tulajdonosnál töltött évek során sem volt vele, néha olajat kell cserélni benne és ennyi elég neki.


1994-ben mutatta be a gyár a harmadik új generációt a Polóból. Az egykori Audi 50-re épülő első generációval, majd a szintén csak kétajtós karosszériával kapható második szériával ellentétben, a harmadik Polo négy oldalajtóval is gyártásban volt.

Négyféle karosszéria szerepelt a kínálatban, meredekhátú 2 vagy 4 oldalajtóval, kombi és limuzin. A jó kis VW Derby nem maradt utód nélkül, a Spanyolországban 1995-től gyártott Polo Classic a Seat Cordobára épült, ahogy az 1997-ben megjelent Polo Variant is. A Polo limuzin már szerepelt a rovatban.

A legvidámabb változat a Harlekin volt, amely 1995-ben a Frankfurti IAA-n jelent meg és nagy sikert aratott. A tarka Polók állítólag egy színűként születtek, de még a gyárban megbolondították őket a más autókról átszerelt, négyféle színű karosszéria elemekkel.

1999 őszén, a 2000-es modellévre alaposan felfrissült az autó. A dupla kereklámpás Polo 2001 szeptemberében, a Frankfurti Autókiállításon mutatkozott be, leváltva a harmadik szériát.

Tekintélyes motorválasztékkal készült ez az autótípus. Az 1043 köbcentis és 45, illetve 999 köbcentiméteres és 50 lóerős motor harmatgyenge, gyakorlatilag csak városi közlekedésre alkalmas. Erőtlenségén a rövid áttételezés sem segít, a fogyasztásnak viszont nem tesz jót. A benzinigény 6 és 9 liter közötti százon. Az 50 lovas motor 1996-ban váltotta le elődjét.

Sokkal kedvezőbb a kép az 1,4 literes, 60 lóerős motor esetében. A 43 lóerős literteljesítmény a kőkorszakot idézi, de nem szabad a papíradatok alapján leírni ezt az erőforrást, mert nagyon egyenletes a nyomatékleadása és váratlan élénkséget biztosít az autónak. Az átlagfogyasztás 6 és 8 liter között mozog a használattól függően.

A 16 szelepes, 1.4-es 75 lóerős motor étvágya nagyjából 5,5-től 10 literig mozog, erőnléte megfelelő. Ugyanezt a motort 100 lóerős kivitelben érdemes elkerülni, mert kis fordulaton semmi ereje, fogyasztása 6-10,5 liter, ráadásul a gyár 98-as benzint ír elő hozzá.

1999-ig a Polo az 1,6 literes, 75 lóerős motorral is kapható volt. A kis fordulatra hangolt, nyomatékos motor hibája a viszonylag magas, 6,5-11 literes fogyasztás, de viselkedése kellemes, a mindennapokban jól használható.

A legnagyobb teljesítményű motor a 120 lovas Polo GTI ezerhatosa, amely erős, pörgős és fogyasztása is elfogadható, 7-11,5 liter között mozog.

A kamrás, 64 lóerős szívódízel nem a legkorszerűbb darab, élettartama hosszú, erőnléte közepes, és 5-7,5 literes fogyasztása nem rossz. Az Auto Bild információi szerint a német posta szállítói hivatalból gyötörték a típust, ezeken a gyakorlati teszteken derült ki, hogy a dízel rázkódásától elpattanhat a szélvédő és kiszakadhat az ajtózsanér.

Szintén 64 lóerős az SDi, azaz a közvetlen befecskendezéses szívódízel. Az 1996-ban kihozott dízel sem egy erőgép, de csak 4,5-6,5 litert fogyaszt.

Még takarékosabb a 75 lóerős, 1,4 literes TDI. A kis fordulaton nehezen életben tartható motor 2000-től hengerűrtartalmát meghazudtolóan jól megy, fogyasztása 4-6,5 liter, hangja a három henger miatt jellegzetesen wartburgos.

Itthon alig ismert az 1.7 SDi, amely például a Seat Arosát is hajtotta. 4-6 liter elég a 60 lóerős szívódízelnek.

Benne volt ebben a sorozatban az 1,9 literes TDI is, 90 és 110 lóerővel. Ha nem volnának ilyen drágák, zajosságuk ellenére is mindenkinek ajánlanánk őket. Nagyon erősek és csupán 4,5-7,5 liter között fogyasztanak.

A korábbi Volkswagen iskolának megfelelően a vevőknek drágán meg kellett fizetniük azokat az extrákat, amiket a francia vagy olasz konkurensek alapáron adtak, pedig a Polo alapára sosem volt alacsony. A használt Polók egy része emiatt gyengén felszerelt.

A Polo nagy erénye a felnőttség, amin például a tisztességes zajcsillapítást, a kategóriához mérten tágas utasteret, a kényelmes rugózást, a jó első üléseket és a biztonságos úttartást értjük.

Az első ülések állítási tartománya extrém tág, ezért igen magas emberek is váratlanul jól elférnek elöl. A 260 literes csomagtartó átlagos a kiskocsik között.

Korához, méretéhez és árkategóriájához képest a Polo nem csak kényelmes, de biztonságos is, van benne anyag. A Polo gyors kanyarokban nyugodtan viselkedik, nem lepi meg a vezetőt. A kormány rásegítés nélkül elég nehezen jár parkolásnál.

Bár az 1994 utáni Polók stabilan működnek, néhány gond előfordulhat. Gond az elektromos rendszeren belül a motoros ablakokkal lehet, főleg a bal oldalival, illetve az indításgátlóval és esetenként a gyújtás is rakoncátlankodhat.

Az erőátvitelben a nehezen járó, helyenként elszakadó kuplungbowdennél nagyobb baj a váltó olajszivárgása. A váltó annál a szimmeringnél hajlamos engedni az olajat, ahol ki-be jár a kapcsolórúd. Az olajszint csökkenésével az ötödik fokozat kenés nélkül maradó tengelye és csapágya tönkremehet. A váltóolaj szintje házilag nehezen ellenőrizhető, ha olajfoltokat látunk a parkolóhelyünkön, nézessük meg szakemberrel az olajmennyiséget.

Polót keresve a hűtőrendszer meghibásodásaira is figyelni kell, mint minden használt autónál. A hűtéscsövek tömítetlensége mellett a termosztátok meghibásodása is előfordul, ami túlmelegedést okozhat.

A kipufogódobról a borítólemez általában már 2-3 év után lekorrodálódott, de a dob tovább húzza. A kipufogóleömlőt idővel a motor vibrációja ítélheti cserére, ami főleg a 45 lóerős Polók esetében fordulhat elő, a kiegyensúlyozottabban járó, alublokkos motorokkal nem.

A futómű az átlagosnál strapabíróbb, a féltengelycsuklók és a fékek is bírják a terhelést, esetleg a hátsó kerékcsapágyak igényelhetnek cserét, illetve elöl az alsó lengőkarok.

Nem tipikus Polo 6N betegség, de elromolhat a hőmérséklet jeladó, a motor így nem kap elég dús keveréket és hidegen nehezen indul. Az alapos rozsdavédelemre a használt Polót vásárlók is számíthatnak.

Kicsivel 800 ezer forint alatt kelnek el a legolcsóbb harmadik generációs Polók. A széria legkésőbbi darabjai most 3 évesek, áruk meghaladhatja a 2 millió forintot. A cikk feltöltésekor 790 000 és 2 450 000 forint között találtunk 6N Polókat a hasznaltautok.vezess.hu adatbázisban.