Használt autó: Honda Civic, 1991-1995
1991 őszén a Frankfurti Autókiállításon a VW Golf III és az Opel Astra F premierje elhomályosította a Honda Civic bemutatását. Az azóta eltelt időben nyilvánvalóvá vált, hogy a három autó minősége és megbízhatósága alapján a Civic jóval nagyobb figyelmet érdemelt volna.

Háromajtós meredekhátú, négyajtós limuzin és 1993-tól egy kétajtós lépcsőshátú kupékarosszéria alkotta a kínálatot. A Shuttle kombi a szögletes elődmodell formájával élt tovább. A Civic családhoz tartozik a CRX sportkupé, amely 2+2 üléses ferdehátúból kétülésessé vált leváltásakor, 1992 tavaszán.

Csak 1995-ben jelent meg a ferdehátú Civic, amelyre az Aerodeck nevű kombi is épült. Ezek a modellek párhuzamosan készültek a későbbi Civic-kel, amely az 1996-os modellév újdonsága volt.

Háromajtós karosszériával a Civic rögtön tartogat egy különlegességet, a keresztben osztott hátsó ajtót. A csomagtér ettől nehezebben megpakolható lett, ezért a következő sorozatból kimaradt ez az „extra”.

Az ötödik Civic generáció amolyan régi vágású japán autó, tehát a karosszéria könnyű és nem igazán masszív. A motorok robbanékonyak és nagyon takarékosak. Útfekvése nagyon jó, alacsony karosszériájával oldalszélre sem érzékeny.

Kényelmi hiányosságain nincs mit szépíteni: a motorok zajosak, a rugózás kemény, a gumizajból is túl sok bejut az utastérbe. A Civic térkínálata hátul szűk, csomagtartója sem tágas.

Alapmodellként a 75 lóerős, 1,3 literes motor szolgált. 5-8,5 literes fogyasztása elég erős érv mellette, de a menetteljesítményei még nem hozzák a Civic-re jellemzőnek tartott sportosságot.

1,5 literes motort választva már a dinamizmussal sincs baj, sőt. Szerintünk ezek a választható legjobb motorok az autóhoz. 90 lóerős teljesítménnyel voltak kaphatók. A fogyasztás nem különbözik az 1,3 literesétől, átlagosan 6-7 liter, városban taposva sem megy 9 fölé. Több autóban van 1,6 literes motor, az ESi erőforrása 125 lóerős.

A TULAJDONOS VÉLEMÉNYE: Pausch Brigitta, Honda Civic 1.5i, 1992, 147 626 km

A Civicet csak csodának hívjuk, egyszerűen imádom ezt az autót! Formája abszolút időtálló és színe is tökéletes. Azért is szeretem ennyire, mert átsegített a kezdő vezetők legnehezebb időszakán, az automata váltóval nagyon egyszerűen vezethető és elég erős is.

A Civic azért jó, mert bárkinek megfelel: tipikusan fiataloknak való, mert ha odalépek neki, jól megy, tipikus városi autó, mert automata váltós és az enyém tipikus női autó, mert piros. A könnyűfém felnik nemrég kerültek rá, a 195/50-es gumikkal a Civic pattogósan megy, de nagyon stabil, kanyarban meg sem dől.

400 kilométerenként tankolok, ha ennek fele autópálya, fele város volt, akkor 8 litert fogyaszt, csak városban 8,4-8,6 litert. Ez automata váltóval egyáltalán nem sok, a kocka Civic 1.5i-m is fogyasztott ennyit.

Utólag 60 000 forintért beépítettük a szervokormányt, előtte nagyon nehéz volt parkolni. Nem tartozom a pöttöm nők közé, de így is zavaró a túl alacsony ülés, a mai kisbuszos személyautók mögül nehezen látok ki. A másik problémám, hogy nincs hova pakolni, még egy telefont is nehéz elhelyezni.

A legerősebb modell a VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control – elektronikusan szabályozott változtatható szelepvezérlés és szelepemelés) motoros egy-hatos benzines volt. Az 1.6 VTi nem kevesebb, mint 160 lóerőt teljesített.

A 100 lóerős literteljesítmény és a 8000 fölötti maximális fordulatszám ellenére átlagosan 8 liter elég egy Civic VTi-nek. Aki takarékosan vezet, 7 liter alá is leviheti a 160 lóerős autó szomját.

Szériában ötsebességes kézi váltó járt, de kapható volt négyfokozatú automata is. A Civic automatája nem öli ki az autóból a sportosságot. Négyesből simán kettőt visszakapcsol és kettesben a piros mezői elejéig forgatja a motort, ami 6600-as fordulatot jelent.

A cikkben bemutatott Civic generáció gyártása kilenc éve megszűnt, így a vitán felül kiváló megbízhatóság és az autóra jellemző példás minőség ellenére is adódhat néhány gyengeség a használtakkal.

Esetenként olajpáránál több is szivároghat a difinél, vagy a váltóból. A motorok idős korukban sem hajlamosak ereszteni az olajat. A korróziógátlás alapos, a karambolmentes autókon nem jellemző a barnulás. Esetenként a fényszórók rozsdásodhatnak.

A futómű műszakilag fejlett konstrukciójú és igen tartós, a fékalkatrészekhez hasonlóan. A hátsó kipufogódob átrozsdásodása normális jelenség, ebben az évek múlásával a Civic is érintett lehet. A magas fordulaton járatott motoroknál nagyon ügyelni kell a vezérműszíj előírás szerint cseréjére. Egészen ritkán, de előfordulhat a hengerfejtömítés átégése vagy a gyújtás meghibásodása.

Sportos autókból nehéz megkíméltet találni a piacon, ez a részben gyötrelmes előéletű Civic-re is áll. Az árak körülbelül 800 000 forinttól mozognak fölfelé. Az ötödik generáció utolsó darabjai és a hatodik széria első példányai árban majdnem összeérnek.

Az ötödik sorozatú Civic ára 1,2 millió forintig megy fel, az utódmodell nagyjából 1,3 millió forinttól kapható. A hasznaltautok.vezess.hu adatbázisban 920 000 forinttól vásárolhattunk volna negyedik generációs Civic-et a cikk feltöltésekor.