Használt autó: Ford Mondeo II

 

A TULAJDONOS VÉLEMÉNYE

Kecskés István, Ford Mondeo Turnier 2.0 TDCi 2002, 78 000 km

Céges autóként használom a Ghia felszereltségű Mondeót. Azt mondják, hogy a legjobb autó a céges autó, de ezen belül is vannak fokozatok, nekem a Mondeo a legjobb. Az elmúlt két évben nagyon meggyőzött, családi autóként saját magam is ilyet választanék.

Rengeteg hely van benne elöl és hátul is, a csomagtartójában a gyerekek játéktalicskájától a nagymama komódjáig minden elfér, néha persze le kell hajtani a hátsó ülést.

A dízelmotor karakterisztikáját erősen szokni kell, mert alul nagyon nem húz, 2000-től viszont padlógáznál tűzijátékot rendez, kézi váltóval ez még rosszabb volna. Nálam 7,4 litert fogyaszt átlagosan, ha nincs benne város, akkor 6 is elég.


2000 őszén négy fontos újdonság mutatkozott be a középkategóriában. A modellfrissítés utáni Volkswagen Passat mellett a Párizsi Autókiállításon kapott utódot a Citroën Xantia, a Ford Mondeo és még a Renault Laguna I is. Minden idők legszorosabb befutójában a Mondeo egy ponttal kikapott az Alfa 147-től a 2001-es Év Autója választáson.

2002 őszén debütált a sportos ST 220. 2003 nyarán a Mondeo krómozott hűtőmaszkot kapott a modellfrissítés keretében, belső tere elegánsabbá vált néhány apróság megváltoztatásával. A Mondeo összesen 1500 ponton módosult.

Megmaradt a három karosszériatípus, a Ford lépcsőshátú limuzin, ferdehátú és kombi karosszériával gyártotta a második Mondeót. Az összkerék-hajtás viszont eltűnt a modellváltással, az európai tömeggyártók közül például az Opel is így döntött a Vectra A, Vectra B váltásnál.

Hazánkban az 1,8 és 2,0 literes benzines, illetve a 115 és a 130 lóerős dízelmotor játssza a főszerepet a használtpiacon, de ennél jóval szélesebb a Mondeo motorválasztéka. 110 és 125 lóerős teljesítménnyel kapható az 1,8 literes benzines. A motor a nem egészen 1,4 tonnás Mondeo normális mozgatására a 110 lóerős változatban is alkalmas. A fogyasztás 6,5 és 12 liter közötti, átlagosan 9 liter jellemző.

2004-es modellévi újdonság volt az 1.8 SCi. 5,5 és 10,5 liter közötti benzinmennyiséget kell tankolni 100 kilométeren a közvetlen befecskendezéses benzinmotor esetében.

Kategóriájának legjobb motorjai közé tartozik a Mondeo kétliterese. A motor erős, rugalmas, nem zajos és nem tiltakozik az erős kihúzatások ellen. A 145 lóerős benzinessel átlagosan 10 litert kell tankolni százon.

Használtan a 170 lóerős, 2,5 literes V6-os, illetve a Mondeo ST 220 sportváltozatot hajtó, 226 lóerős, háromezres benzines nem játszik szerepet.

A típus fiatalsága ellenére a dízelmotorok között komoly váltás zajlott le. Kezdetben a Duratorq DI motorcsalád kétliteres, 90 és 115 lóerős tagjai alkották a kínálatot, egyik sem tartozott a közvetlen befecskendezéses dízelmotorok élvonalába, de a 115 lóerős bőséges erejét látva ebből mit sem érezni. Fogyasztásuk úgy 5,5 és 10 liter között ingadozik, hangjuk gyorsításnál erőteljes.

2001-től a Ford bevezette a Duratorq TDCi motorcsaládot, amelyből kétféle, 115 és 130 lóerős kétliteres kapható. A jóval korszerűbb, közös nyomócsöves dízelek fogyasztása 100 kilométeren 5,5 és 9,5 liter közötti, autópályán 6-6,5 literrel már nagyon gyorsan haladhatunk. A 115 lóerős elosztós adagolós dízel eltűnt, a 90 lóerős viszont megmaradt belépőmodellnek.

Klasszikus családi autóként a Mondeóban nagyon sok a hely, csomagtere miden verzióban igen tágas. A kényelmes ülések a jó zajcsillapítással átlagon felüli utazóautóvá teszik. A Mondeo kombi egyszerűbb konstrukciójú, kevesebb helyet foglaló hátsó futóművével is élvezetesen vezethető. Az igényesebb konstrukciójú hátsó felfüggesztéssel, a pontos és közel optimális rásegítésű szervokormánnyal a limuzin és a ferdehátú a kanyargós országutak fenegyereke, persze nem a sportautókhoz, hanem a középkategória átlagához viszonyítva.

Egyrészt fiatalsága, másrészt jó minősége és megbízhatósága miatt, a Mondeo hibalistája gyorsan kimeríthető. A második generációnál az üzemanyag-ellátással akadhat gond a szivattyú vagy a csövek hibája miatt. A nagy nyomású befecskendezéssel működő dízeleket érintheti az üzemanyag vezetékek és a töltőlevegőt vezető csövek hibája.

Az elektromos rendszer hibaforrásai közül az ADAC német autóklub néhány autó esetében vacakoló motorvezérlést, nedves gyújtógyertyákat, hibás generátort vagy önindítót jegyzett fel. A felsorolt hibák ritkák, a Mondeók megbízhatóságára a Ford büszke lehet, már csak azért is, mert ezt a típust az átlagnál kevésbé érintik elektromos hibák. A problémák főleg az első évben gyártott autóknál jelentkeztek, ha egyáltalán előjönnek.

A cikk írásakor látott árak alapján jóval hárommillió forint alatt is ki lehet fogni egy 2000 utáni Mondeót. 2001 első felében forgalomba helyezett 115 lóerős dízeleket 3,1-3,4 millió forintért találni. 2003-as TDCi dízel Mondeókat egy évesen 4,5-4,9 millió forintért kapni, ami nagy áresés a 6,5 milliót meghaladó új árhoz képest. A hasznaltautok.vezess.hu adatbázisban 2,6-2,7 millió forinttól szerepelnek Mondeók.