A TULAJDONOS VÉLEMÉNYE Baji Tibor, Peugeot 306d, 1997, 219 000 km Kameratechnikusként főleg stábautónak használom a 306-ost. Nekem nagyon tetszik a dízelmotorja, mert 5000 forintból stabilan elmegy 400 kilométert. Ez 5,5 liter alatti fogyasztást jelent autópályán 120-140 között és országúton. A szívódízel egészen erős, 180-at lehet vele menni, de ez nem jellemző rám. Az autó másik nagy erénye a megbízható és kis fogyasztású motoron kívül a nagy csomagtartó, ahol majdnem mindig elfér az összes kamera, statív és hangcucc. Eddig nem volt vele sok baj, például az elektromos ablakemelő romlott el, de a kemény strapa ellenére is egészen jól bírja magát. |
|
Jó három éve váltotta le a Peugeot 306-ot a 307. A Peugeot-nál a 3 jelzi a modell méretét, a középső 0 hagyományosan adott, a 6 pedig a generáció számára utal. Furcsának tűnhet, hogy a 309-re hogy következhetett a 306, de szerintünk a 309 számozása a furcsa.
A Peugeot a 305-tel megszakadt sort folytatta, amikor 1993-ban bemutatta a 306-ot. Utódai közül elsőként az ötajtós 307 érkezett meg, bemutatója a 2001-es Genfi Autókiállításon volt. A 306 kombi még 2002-ben is készült.
1994-ben jött ki a kabrió és a négyajtós limuzin. 1997-ben a modellfrissítés és a kombi változat megjelenése hozott újdonságot a 306 történetébe. A közös nyomócsöves befecskendezésű HDi dízel 1999-ben debütált a 306-ban.
Ebbe az évben kaptak mintázatlan burát az első fényszórók, megjelent az Isofix gyermekülés rögzítő rendszer a hátsó üléshez,a kétliteres motor 132 lóerős lett hengerenként négy szeleppel.
A PSA Peugeot Citroën nem hirdette olyan bőszen a padlólemez-stratégiát, mint a Volkswagen, de ettől függetlenül közös műszaki alapra gyártotta autóit. A 306 testvérmodellje a Citroën ZX.
Ferdehátú három- és ötajtós, lépcsőshátú limuzin és kombi karosszériával készült a legtöbb 306, a Pininfarina formatervű, szemrevaló kabrió igazi ritkaság. Szépségét nem teszi tönkre a biztonságot javító bukókeret, gyártását is a Pininfarina végezte.
Hátul és a csomagtérben kevés helyet nyújt a ferdehátú 306, a limuzinban és a kombiban legalább a csomagtér tágas (alaphelyzetben 463 illetve 442 liter).
A limuzin hátsó ülése 3 centivel hátrébb van, mint a ferdehátúban, ezenkívül a kevésbé lehúzott tetővonal is javítja a térkínálatot. A lépcsőshátú 306 érdekessége, hogy kapható volt hozzá hátsó ablaktörlő, amit más autóknál is helyeselnénk.
A futómű nem a tipikusan franciásnak tartott lágy himbilimbit nyújtja, a 306 felfüggesztése inkább sportosra, mint kényelmesre hangolt. Ami az ülések kényelmét illeti, a 306-os a maga korában sem volt az élvonalban ebben a tekintetben.
Itthon jelentéktelen az 1,1 literes, 60 lóerős motor szerepe. Az alap benzines hazánkban a 75 lóerős 1.4-es motor volt, amelyen nem érezni, hogy ez a legolcsóbb választás. Kedvező kötelező biztosítása mellett váratlanul eleven viselkedése és 5,5-9,5 fogyasztása is előnyös.
1997-ig 89 lóerős volt az 1,6 literes benzines. A jó nyomatékleadású motor fogyasztása is rendben van. A 109 lóerős 16 szelepes benzines a nagyon bőséges motorválasztékon belül is az egyik legjobb választás a 306-hoz. Erejére biztosan nem lesz panasz, 6-11 liter közötti, átlagosan 8,5 liter körüli fogyasztása kedvező.
Nem sok van az 1,8 literes motorból, amely hengerenként két szeleppel 101, 16 szelepes hengerfejjel 110 lóerős. Több 306-os kabrió fut a 121 lóerős kétliteres benzinessel. Ez a motor erős, de sokat fogyaszt, úgy 8 és 13,5 liter között. Átlagosan kicsivel több, mint 10 literre kell számítani.
GTI is szerepelt a kínálatban 306 S16 néven. A kétliteres, magas fordulatra hangolt motor nagyon sportos, 163 lóerejével vadul gyorsítja az autót.
A dízelek között az 1,9 literes szívódízel sokat autózóknak talán a legjobb választás. A 64, majd 68 lóerős motor rendkívül kiforrott és szinte végtelen élettartamú, igazán megbízható vas. Járása a kamrás szívódízelek között kulturáltnak mondható, ereje – jó nyomatékleadása miatt – kényelmesen elegendő az autóhoz. Fogyasztása 5 és 7,5 liter között mozog.
Hasonló a fogyasztása a kamrás turbódízelnek, amely 90 lóerős. Ez a motor szintén egy sok százezerszer bevált erőforrás, finoman jár és egészen erős.
Biztosan sokan szemeznek a modernebb HDi dízelekkel. A több alkatrész miatt egy jóval bonyolultabb turbódízel több hibalehetőséget is tartogat, abban sem vagyunk biztosak, hogy az 1000 bar feletti nyomással dolgozó közös nyomócsöves rendszer örökké ellenáll ennek az irtózatos nyomásnak.
A kétliteres HDi dízeleket tulajdonságaik alapján csak dicsérhetjük, a 90 lóerős változatban bőven elég erő van, a motor csendes és finoman fut, 4,5-8,5 liter közötti fogyasztása is dicsérendő. Ennek ellenére 4-5 éves korban nem biztos, hogy érdemes a bonyolultabb dízelt választani a kamrás szívódízel helyett.
A 306 esetében nem meglepő az olajfolyás a motoron és az erőátvitelen. Az elektromos rendszeren belül a kábelek okozhatnak bajt, de az indításgátlóval, a motoros ablakokkal és a gyújtótekercsekkel is adódhat gond. A gáz és a kuplungbowden esetében előfordul szakadás.
A hengerfejtömítés átégése inkább a dízeleknél, mint a benzineseknél fordulhat elő. A hűtéscsövek fáradására érdemes figyelni. A karosszéria közepes minőségét jelzik a zörgések, kinyíló kesztyűtartók, berepedő szélvédők.
Nagyjából 660-700 000 forintnál kezdődik egy 10 év feletti 306-os Peugeot ára. A HDi motoros modellek ára nem megy kétmillió forint alá. A hasznaltautok.vezess.hu adatbázisban 550 000 és 1 890 000 forint közötti árban találtunk 306-os Peugeot-kat a cikk feltöltésekor.