Japán után
Mi vesz rá valakit, hogy 160 000 majdnem hibátlanul megtett kilométer után a Hondájából átüljön egy európai autóba? A piros Bora tulajdonosát az a hit és bizalom vitte a márkaváltásba, amit egy igazi német autó iránt táplált.
Ezúttal a német autók nimbusza adta el a Borát, mert a Golf II, az Audi 80, az Opel Ascona, a W 123-as Mercedes és sok társuk évtizedeken át bizonyította, hogy a Made in Germany mit is jelent. Szocializációnk során belénk ivódik az alapelv: a német autó a jó autó.
A tulajdonos véleménye: Korossy Ferenc, VW Bora 1,6 2002, |
Csalódtam a kocsi összeszerelési minőségében, pedig épp azért vettem meg használtan, mert ez német. A fogyasztásával nincs bajom, országúton 6,5- Elvártam volna a márkától, hogy visszahívják az autót a számos váltóhiba miatt, de ilyesmiről szó sincs, ezért kénytelen voltam zsebből állni a cserét. Ez a technika és a megbízhatóság az eddigiekben nem tűnt átlagon felülinek, az az érzésem, hogy az enyémet nem is Németországban rakták össze. |
Elöl kényelmes, hátul kijózanító
Egy Opel-kereskedésben állt a kocsi, akkor 100 000 kilométerrel, klímával, de elöl is tekerős ablakokkal. A Civic ment, a Bora jött, és az eltelt két év alapján a tulaj változatlanul bízik a német autókban, csak az övével van pechje.
1998-ban mutatták be a Borát, utódja, a Jetta tavaly jelent meg Magyarországon. Összkerékhajtással és kombiként is gyártotta a Volkswagen, de itthon elenyészően keveset találni belőle.
A Bora is illeszkedik a Volkswagen korábbi névadási gyakorlatába, egy száraz, hideg szélről nevezték el, amely az adriai térség lakóit gyötri lökéseivel.
Autóként a Bora egészen más, igen barátságos az utasokkal. Egyedül a hátsók lábterét tolták el a tervezők, akik ugye abból gazdálkodhattak, amit a padlólemezt adó Golf IV tudott. Ez híresen kevés.
Kényelmes
Ha senki nem magasabb az átlagnál, négyen azért elférnek. Elöl hosszabb távok megtételére is alkalmas az autó, csendes, kényelmes és gyors kanyarokban is megnyugtató a futóműve.
Használtan megvéve az ülések és a kényelem a legjobb a Borában, mert a szalonban pompázó új autók ragyogása gyorsan megkopik.
Nagyon ritka a Boráéhoz mérhető motorválaszék, a 75 lóerős 1,4-estől öt- és hathengeres benzinesekig volt minden, az 1,9 literes TDI-ket is ideértve. A két kis benzinesen kívül az 1,9 literes TDI-ből fut számottevő mennyiség.
Drágán javítható hibákról lesz szó a lapozás után, ott jönnek a TDI-k és az árak is
Jó étvágyat!
Az 1,4 literes benzines az alapmotorokkal összemérve nem teszi rosszul a dolgát, 6-10 literrel elvan. Gyengeségével együtt több örömünk telhet benne, mint az ezerhatosban, amiből messze a legtöbb van a piacon.
Az átlagost alulról közelíti, pörögni lusta, erőssége talán a nyomatékleadás közepes fordulaton és az élettartam. Nem kell vinnyogtatni a 100 lóerős motort ahhoz, hogy együtt mozogjunk a forgalommal és a komfortot sem zavarja meg. 6,5 és 12 liter közötti fogyasztása nincs arányban közepes kvalitásaival, ennek fejében többet várna az ember.
TDI-dízelek
A dízelmotorok 90 és 130 lóerő közötti teljesítménnyel készültek. 100 kilométer megtételéhez durván 4,5-8,5 litert kell tankolni beléjük. A dízelek gyakori hátránya a magas futásteljesítmény, függetlenül attól, mit mutat a számláló.
A cikkben látható Bora megbízhatósága nem váltotta be a tulajdonos reményeit, és nem ő az egyetlen, aki így járt. A karosszéria jó minőségű, de erre is költeni kell időnként, mert az orra nagyon alacsony. Lóg is a lökhárító, mert minduntalan hozzáütődik a fényezetlen koptatórész az aszfalthoz, a tulaj épp a műanyagoshoz készült a fotózás utáni napokban.
A Borában nem sajnálnám a motoros ablak hiányát, mert akinek van, annak baja is akad vele. A motoron kívül az ajtóba beeső üvegek veszik igénybe a tulajdonosok béketűrését.
Költséges váltózűrök
Elektromos zűrt okoznak időnként a meghibásodó gyújtótrafók, de a fajsúlyos gondok a sebességváltóhoz kapcsolódnak. Előfordul hogy akadozik, főleg egyesbe nehéz betuszkolni, de durva hibája is van. A váltócsere a Bora-tulajdonosokra leselkedő legcsúnyább veszély, több százezres kiadás.
A motorokkal nincs sok gond, a dízelek és a benzinesek is bírják a megpróbáltatásokat. A tartós dízeleket a vezérműszíj szakadása ölheti meg, ennek cseréjén sose spóroljunk! A légtömegmérő hibáját az elgyengülő motoron azonnal megérezni, amivel még gond adódhat, az a turbófeltöltő. A linkre kattintva kiderül, milyen tünetek esetén óvakodjunk az öngyulladós motortól.
Másfél milliótól
Belül az évek múlásnak látványos kísérője az elegánsnak szánt bevonat kopása az ablakemelők környékén az ajtóbehúzónál. Ez is jó példa arra, hogy a Bora szeretne többnek látszani önmagánál, de ez csak ideig-óráig sikerül.
Ára használtan sem süllyed mélyre. A nagy csomagtér, a tetszetős dizájn, a komfort, a márkanév és a bizalom megvédi a gyors értékvesztéstől. A legalacsonyabb árúak kijönnek 1,5 millióból, a TDI-k esetében 2,1 millió forint a minimum.