Közel 9 milliós Renault Clio 1
Mi kerül ebben a fotelben...? Szedjük szét!

Mi kerül ebben a fotelben…? Szedjük szét!

Mi kerül ebben a fotelben…? Szedjük szét!


Az autó költséges dolog, ezzel a legtöbben tisztában vagyunk, akik tartunk belőle. Azt viszont, hogy mennyit is költünk rá valójában, valószínűleg kevesen számoltuk eddig össze. Egyszerűbb kikalkulálni, hogy mennyit spórolnánk az el nem szívott cigivel, vagy mennyivel lennénk gazdagabbak, ha nem költenénk 20 ezreket a gázszámlára.

Az autózás jóval összetettebb annál, hogy kapásból rávágjuk, mibe is kerül valójában. Talán jobb is így. Mi most mégis megpróbáljuk kiszámolni az újautó-tulajdonosok éves költségvetését. Előre szólunk, fájdalmas lesz.  

A bonyolult matematikai műveletek elvégzését egy gondos gazda segítségével tudjuk véghezvinni, aki pontosan jegyzetelt az elmúlt 4,5 évre visszamenően, amikor 1,6-os, benzines Renault Cliója még vadonatúj volt.
 
Kérésünkre előkereste a vásárlás óta felmerülő költségek számláit, és hosszú napok fárasztó munkája árán összeszámolta a papírfecniken néhol már elhalványult számokat, hogy rémisztő tapasztalatait most rajtunk keresztül megoszthassa olvasóinkkal.
 
1. év – A legolcsóbb

Még nem látod, de sokba lesz ez az autó (Vezess.hu archiv)

Még nem látod, de sokba lesz ez az autó (Vezess.hu archiv)

Sokba lesz ez az autó (vezess.hu archiv)


Az éves ráfordításokat tekintve az első esztendő lehetne az összes közül a legkedvezőbb, ha nem számítanánk ide a 3,2 milliós vételárat, amit akkoriban az 1,6-os, 110 lóerős Clióért kértek.

A beszerzés évében a fekete jószág (képeinken nem az áldozat látható) még további 850 ezer forintot húzott ki az a tulajdonos zsebéből, ami már önmagában is riasztó. Ebből 4 téli gumit vásárolt acélfelnivel, átesett az első olajcserén, és a nehézkes légzés orvoslására egy mosható sportlégszűrőt kapott.

A ráfordított összeg majdnem felét (megközelítőleg 400 ezer forintot) a tankolás emésztette fel a megtett 20 ezer kilométer alatt, de az akkoriban 23 év körüli férfi tulajdonosra kiszabott 85 ezer forintos éves kötelezőbiztosítás se kutya. További 206 ezer forintot emésztett fel a casco, ezt a kötélidegzetűek esetleg megspórolhatják. A 8 ezer forint alatti súlyadó szinte említésre sem méltó.

1. év
Vételár 3 200 000 Ft
Éves ráfordítás 846 552 Ft
Havi átlagos ráfordítás 70 000 Ft
Göngyöleg 4 046 552 Ft

2.év – 620 ezer benzinre

Tulajunk nem adta az arcát a cikkhez

Tulajunk nem adta az arcát a cikkhez

Tulajunk nem adta az arcát a cikkhez


Mozgalmas második év következett az első után, év végére 31 ezerrel mutatott többet a számláló, mint 12 hónappal korábban. Ilyen futásteljesítmény mellett őrülten magas, 620 ezer forintos benzinszámla jött ki, és két újabb olajcserét is meg kellett ejteni.

A szervizköltséget még az első fékbetétek és a revízió ára dobta meg, de a végösszeg még így is 100 ezer alatt maradt, kereken kettőezer forinttal. Pont ennyire kúszott fel a kötelező ára is, a cascóra viszont ebben az évben 30 ezerrel több ment el, mint egy évvel korábban. Az összes költség 1 milliót és 60 ezret tett ki. 

2. év
Eddigi költség 4 046 552 Ft
Éves ráfordítás 1 061 769 Ft
Havi átlagos ráfordítás 88 500 Ft
Göngyöleg 5 108 321 Ft

3. év – 334 ezer szervizre

Csábító akciók

Csábító akciók

Csábító akciók


A harmadik évig meglepően jól tartotta magát a Clio, beindult amikor kellett, soha nem hagyta cserben az alapos tulajdonost. Ebben az évben járt le a garancia, és a gondos mérnöki tervezésnek köszönhetően pont ezután kezdte magát megmakacsolni a szerkezet, csak hogy a szervizben is örüljenek.

Az eddig 100 ezer forint körüli szervizköltség hirtelen felugrott 334 ezerre, miközben többször is előjött egy bosszantó hiba, amit a felsőholtpont-jeladó cseréjével sikerült hosszabb-rövidebb időre orvosolni. A 36. hónap végére már 76 ezer km volt az autóban, ami magával vonzott két újabb olajcserét, és több kopó alkatrész cseréjét is.  Új első/hátsó fékbetétek, ékszíj, gyertyák, ablaktörlők kerültek a helyükre, de a belső hőmérséklet-érzékelő is cserére szorult.

A hírhedt magyar útminőség ebben az évben a felnik görgőzését és a hátsó lengéscsillapító cseréjét csikarta ki a tulajból, de a futómű többi része a következő években terhelte csak igazán a pénztárcát.  Benzinből ebben az évben is több mint 500 ezer forintnyi égett el a motorban, a súlyadó maradt, a kötelező csökkent valamicskét, a casco megint emelkedett.

3. év
Eddigi költség 5 108 321 Ft
Éves ráfordítás 1 230 482 Ft
Havi átlagos ráfordítás 102 540 Ft
Göngyöleg 6 338 803 Ft

4. év – még drágább

A korábban is felmerülő indítási problémák újra előjöttek, így erre a következő évben is kellett költeni. Újabb felsőholtpont-jeladó csere, de ezúttal a hozzátartozó vezetékek is megújultak. A gyújtással is adódott egy kis probléma, ezt új gyújtótekercsek beépítésével gyógyították.

Megvolt a két elmaradhatatlan olajcsere is, elöl a betétek mellett a féktárcsák is elkoptak, hátul ebben az évben elég volt egy kis zsírozás, tisztítás. A futómű vadiúj gömbfejekkel és axiálcsuklókkal gazdagodott.

Mivel a súlyadó teljesítményalapúra váltott, erre idén 14 ezret kellett félretenni, igaz az éves 1,2 millióhoz képest ez még mindig nulla. Egy okos váltással a kötelezőt viszont sikerült 92-ről 54 ezerre leszorítani, míg a casco továbbra is 260 ezret vitt el a kasszából. Üzemanyagra ebben az évben is irtózatos pénzt ment el, a 28 ezer kilométert nagyjából 600 ezer forintból lehetett megtenni.

4. év
Eddigi költség 6 338 803 Ft
Éves ráfordítás 1 275 980 Ft
Havi átlagos ráfordítás 106 331 Ft
Göngyöleg 7 614 783 Ft

5. év –  a csúcs

Hova tűnt az a sok pénz?

Hova tűnt az a sok pénz?

Hova tűnt az a sok pénz?


Ugyan a cikk születésekor ötödik életévének még csak a felénél járt az autó, de az már jól látszott, hogy ez az év minden eddigit felülmúl majd. Az eltelt néhány hónap alatt a szervizben már 337 ezer magyar forintot kellett otthagyni.
Eljött az ideje a vezérműszíjcserének, a kuplung is frissítésre szorult, a vízpumpa sem működött rendesen, továbbá a kerékcsapágy és a féltengely is zúgott már. Esedékes lett a műszaki vizsga, és egy újabb olajcsere is. Mivel a benzin ára sem változott kedvező irányba, arra is elment negyedmillió. Ez a biztosításokkal, adókkal együtt már 740 ezer felé közelít (egészen pontosan 738 343 forint). Ennyi történt eddig.

Summa

A vásárlás óta elment több mint 5 millió forint egy kisautóra. Érvelhetnénk azzal, hogy a francia autók kevésbé megbízhatóak, de esetünkben a Clio derekasan tartotta magát eddigi életében, komoly problémával nem keserítette a gazdáját. Felhozhatnánk, hogy nem muszáj márkaszervizben javíttatni az autót, de valljuk be, a mezei szervizekben talán még kevésbé bízunk. Az igazság az, hogy a cikkben szereplő éves futásteljesítmény mellett még casco nélkül is elmegy 1 millió forint az autózásra. Ez van.

Összesítés
Összes ráfordítás 5 153 126 Ft
Vételár 3 200 000 Ft
Összesen 8 353 126 Ft