Hallottunk ugyan olyat, hogy javított nullkilométeres autó került egy mit sem sejtő ügyfélhez, mégis sokkal nagyobb
biztonságban vannak azok, akik új autó mellett döntenek. A gyárból érkező autók ritkán potyognak le a trélerekről és a vonatszerelvényekről, felesleges emiatt aggódni.
Nem árt viszont vigyázni, aggódni, és teljes gyanakvással közelíteni a használt autók felé. Az emberi találékonyság és vele együtt az aljasság nem ismer határokat, ha eladásról van szó. Szinte sosem lehetünk teljesen biztosak abban, hogy jól döntöttünk, de néhány trükköt és tanácsot megfogadva jelentősen csökkenthető az utólagos költségek és meglepetések száma.
Több szem többet lát
Sokan elkövetik azt a hibát, hogy az autóvásárlás mámorító érzésében meg sem nézik rendesen, mire szórnak el több százezer, esetleg több millió forintot a családi malacperselyből. Pedig csak nyitott szemmel kellene közelíteni.
A külső sérülések kiszúrására jó szeme van a hölgyeknek, így érdemes őket is magunkkal cipelni, ha akad belőlük a háznál. A fényezést alaposan, a lehető legtöbb szögből vegyük szemügyre, lehetőleg napsütésben, így az apróbb horpadások, karcok és egyéb hiányosságok kellő hatékonysággal kiszűrhetőek. Újrafényezett elemeknél ritkán sikerül tökéletesen hozzáöregíteni az új színt a már kissé megkopotthoz, így ezeket is próbáljuk egymáshoz
viszonyítani.
Ha ilyet kiszúrunk, akkor érdemes nagyobb sérülések után is kutatni, de már belülről. A komolyabb gyűrődések sosem tüntethetőek el teljes mértékben, így ha elég figyelmesen keresgélünk, akkor biztosan találunk erre utaló nyomokat, gyűrődött lemezdarabokat a motorházban, vagy a csomagtérben.
Érdemes a hűtő környéki hosszanti nyúlványokat alaposan szemügyre venni, valamint hátul a csomagtartóban a szőnyeg alá is bekukkantani. Merjünk rákérdezni az illesztéseknél és az ablak körüli gumiknál talált fehér porra is, ami jó eséllyel nem kábítószer maradék, hanem a fényezéshez használt csiszolópor maradványa. Csavarozott sárvédőnél könnyű dolgunk van, ha a festék kopott a csavarfejeken, akkor ott valami történt.
Nézzünk a szoknyája alá
Vegyük a fáradságot arra is, hogy alánézünk az autónak, ezzel a művelettel sok kellemetlenségtől kímélhetjük meg magunkat. Nem árt ha kéznél van egy elemlámpa, és jó, ha nem öltönyben vagy kisestélyiben megyünk autót nézni. Ha nem akarjuk magunkat nagyon összekoszolni, akkor vegyük ki az egyik szőnyeget az autóból és térdeljünk arra.
Alul három dolgot érdemes vizsgálni. Az egyik a kipufogó, aminek a cseréje viszonylag költséges mutatvány, főkén
t ha már a dobot is eszi a rozsda. Akkor is nézzük át, ha hangra még mindent rendben találunk. Esetleg befoghatjuk egy ronggyal vagy papír zsebkendővel a kipufogó végét – vigyázva, hogy ne égessük meg magunkat -, így egyből megtudjuk, ha valahol szelel a rendszer.
A másik, amit érdemes végignézni, az a fő teherhordó elemek állapota. Ezek a kipufogóval párhuzamosan futnak hosszanti irányban. Ha ezeken javítást, gyűrődést vagy horpadást találunk, a legjobb amit tehetünk, hogy otthagyjuk az autót. Az ilyen autókat jó eséllyel romjaiból építették újra, és bármilyen ügyesen is csinálták, az eredeti állapotot biztosan nem sikerült reprodukálni.
A harmadik árulkodó jel a motor és a váltó környéki olajfolyás, olajsár, amit gyakorlatilag lehetetlen lemosni. Ez megint százezres javítási költség utaló nyom, így érdemes rá odafigyelni, akkor is ha felülről vizsgálva makulátlan tisztaságú a motor.
A próba és, ami megelőzi
Soha ne vegyünk autót próbaút nélkül, még látszólag makulátlan állapotút sem. Kezdésnek nyissuk fel a motorháztetőt, és figyeljük onnan az indítást, füleljünk a zörejekre, a szelepek csattogására. Dízeleknél húzzuk ki járás közben a nívópálcát, ha fehéren füstöl, az a motor kopottságára utal.
Ha már kicsit melegedett a motor, nyugodtan lépjünk neki oda, és megint füleljünk, sőt nem árt a kipufogó oldalról sem szemlélni az eseményeket. Érdemes többször leállítani és újraindítani a motort, és közben a visszajelző lámpákról sem megfeledkezni. A kiszerelt légzsákokat vagy egyéb elektronikus hibákat úgy a legegyszerűbb eltüntetni, ha kiiktatják azok jelzéseit.
Menet közben kapcsoljunk végig minden fokozatot, menjünk kis fordulaton és húzassuk ki a motort, szimuláljunk minél több életszerű helyzetet az autóval. Drága mulatság a kuplung, de a féltengelyek cseréje is. Utóbbiakat kitekert kormánnyal való indulással ellenőrizhetjük, ha recseg, ropog, akkor azt cserélni kell. Érdemes rápillantani a gumikra is, és az esetleges csere költségével is kalkulálni.
Annyit mutat, amennyit akarunk
„Ne bízz a szemedben, az megcsalhat” – mondta Obi van Kenobi, és milyen igaza volt! A kilométeróra mostanában nem az eddig megtett távolságot mutatja az autókban, inkább egy olyan számot, ami az eladó szerint még nem gyanús és nem csökkenti autójának eladási esélyeit.
Nem feltétlenül jelent jót a nagyon újszerű kormány vagy váltóborítás sem, a sokat futott autóknál azokat is előszeretettel cserélgetik. Inkább a menet közben nyújtott teljesítménye alapján ítéljük meg az autót, ha csak nem azért vesszük, hogy a kertben gyönyörködjünk benne.
Jobb 10 ezret bukni, mint milliókat
Nagy százalékban növelhetjük esélyünket a boldogságra, ha egy hozzáértő szerelőt is tudunk prezentálni a vásárláskor, aki esetleg olyan dolgokra is fényt deríthet, ami nekünk fel sem tűnik.
Nagyobb értékű használt autók esetében mindenképpen javasolt egy márkaszervizben átvizsgáltatni az autót. Erre érdemes áldozni, mert jobb elbukni 10 ezer forintot, mint egy többmilliós roncsot hazavinni.