Formel E, 1982: Ahol a környezetvédelem kezdődött

Az Audi 2010-re húsz százalékkal szeretné csökkenteni a teljes modellválasztékára számított üzemanyag-fogyasztást. A fogyasztáscsökkentés és ezzel párhuzamosan a környezetvédelem egyik leghatékonyabb eszköze a motor leállítása abban az esetben, amikor nincs rá feltétlenül szükség. A mai modern start/stop rendszerek teljesen automatikusan, üresben alapjáraton a kuplung felengedésekor kikapcsolják a motort, majd a pedál benyomására ismét elindítják.
A felújítás előtt sem volt rossz állapotban
Hihetetlen tágas a belső tér

Hihetetlen tágas a belső tér

Hihetetlen tágas belső tér


Az 1982-es Audi Formel E nem ennyire profin, de hasonló elven működik. Üresben, alapjáraton az ablaktörlő kar végén lévő gomb megnyomásával leállíthatjuk a motort, de amint a kuplung benyomása mellett ismét a gázra lépünk, újra elindul. Egyszerűen kezelhető rendszer, városi autózásban könnyen megszokható, és szinte mindig elkápráztathatjuk vele utastársainkat: lám, mit tud a huszonhét éves autó!

27 évesen 180-at megy és keveset fogyaszt

Formel E modell az 1,8 literes motorral is létezett

Formel E modell az 1,8 literes motorral is létezett

Formel E 1,8 literes motorral is létezett


1600 köbcentis motorja még ma is meglepően jól húz. Az Audi 80-asok Solex karburátora helyett erre a modellre automata szívatós kéttorkú Zenit került. A 85 lóerő többnek érződik menet közben, mint ahogy leírva sejtenénk; a végsebesség 180 is lehetne, de nem érdemes kínozni.

A mostanában megtett rövid távokon fogyasztása nyolc liter száz kilométerre nyáron.  Országúton kilencvennel autózva 5,2; 120-szal 7,4 litert kéne fogyasztania a megsárgult katalógus szerint. Ezt nagyjából most is képes tartani.

Olcsó, öreg és keveset fogyaszt 57

1982 eseményei
– Jurij Andropov követi Leonyid Brezsnyevet az SzKP (Szovjetunió Kommunista Pártja) főtitkári posztján
– Keke Rosberg nyeri a Forma-1-es világbajnokságot a Williams csapattal
– Felbomlik az ABBA együttes
– Az Egyesült Államokban elindul a Knight Rider sorozat
– Megjelenik a Sinclair Spectrum személyi számítógép

Négyes után Economy

Formel E a takarékosság jelzője

Formel E a takarékosság jelzője

Formel E a takarékosság jelzője


Ebben a típusban mutatkozott be a takarékos 4+E váltó is, amelynek ötödik, hangzatosan economy névre keresztelt fokozata a hosszú utazások során a fordulatszám csökkentésére hivatott. (A kocsi végsebességét négyesben éri el.) Ez a váltó nemcsak takarékosabbá, csendesebbé is tette az autót.

Viszonylag kevés adat található a neten az Audi Formel E-ről. A legendák szerint az 1983-ban az Év Autója címet elnyerő szivarforma Audi 100-as YP kódszámú motorja került bele. Tény, hogy alkatrész-vásárláskor ma is gondot okoz megtalálni a megfelelő darabot.

A következő oldalon kiderül, milyen varázsnyíl van a műszerfalon és vajon mennyiből lehet egy ilyen autót felújítani?


Szól, ha váltani kell

A Formel E típusok több más részletben is különböztek kortársaiktól. A műszerfalon egy ECON feliratú műszer tájékoztat a fogyasztásról. Ez még önmagában nem nagy csoda, volt ilyesmi más típusokban is: egy mezei vákuummérő, ami a karburátor szívócsövébe csatlakozik.

Olcsó, öreg és keveset fogyaszt 59

Középen a kis varázsnyíl

Középen a kis varázsnyíl

Középen a kis varázsnyíl


Ennél sokkal izgalmasabb az a kis nyilacska, ami a műszerfal közepén villan fel néha. Ez nem más, mint egy váltásjelző: vagy fel, vagy le kell kapcsolnunk az optimális és egyben takarékos működéshez. Kiváló szórakozás úgy autózni, hogy elkerüljük a figyelmeztetést.

Az autó elektromos rendszere is különleges. Az eredeti 18 kilovoltos gyújtás helyett 24 000 voltos rendszer biztosította a könnyebb és sűrűbb indítást. A megszakító nélküli rendszer gyárilag hárompólusú gyertyát kapott.

Egy kombi Zsiga utódja lett

Jani bá' családtagként szereti

Jani bá’ családtagként szereti

Jani bá’ családtagként szereti


Báder Jánoshoz tízévesen került az autó, százezer kilométerrel. Elsőre megriadt a sárga színtől, de a kocsi olyan kiváló állapotban volt, hogy a család az autó mellé állt, és lecserélték a kombi Zsigát. Előtte a Mozaik utcai VW szerviz egyik szerelőjének autója volt, Jani bá’ tőle vásárolta meg, 390 ezer 1990-es forintért.

Az első nagyobb javítás a szelepszárak kopása miatt a hengerfej teljes felújítása volt. A hiba valószínűleg az ólmozatlan üzemanyag bevezetésének tudható be. Ezután csak a kopó alkatrészek cseréjére volt szükség a mostani felújításig. Ez is várhatott volna még, csupán a fényezés mattult meg. Az apropót egy villanyoszlop adta, az autó jobb sarka megsérült. A tulajdonos úgy gondolta, megérdemli az autó a következő 27 évet is, így nekiállt a felújításnak.

300 ezerből, újabb 27 évre

A felújítás előtt sem volt rossz állapotban

A felújítás előtt sem volt rossz állapotban

A felújítás előtt sem volt rossz állapotban


A  lehetőségekhez mérten megpróbálta  az eredeti állapotokat visszaállítani, még az embléma elhelyezését is dokumentálta. Egyes karosszériaelemek, a szélvédő beszerzése Lengyelországból történt, a karosszéria felújítását a szomszéd falu ügyes kezű lakatosa végezte.
A motorhoz nem kellett hozzányúlni. A 276 000 km-t megtett, csak kívül felújított autó a műszaki vizsgán csont nélkül ment át.

A felújítás költsége körülbelül 300 000 Ft volt, ami bőven meghaladja a piaci árat, de tudjuk, felújításkor nem számít a józan ész. Egy családtagtól nem sajnáljuk a pénzt, szeretjük, ápoljuk, költünk rá és abban bízunk, meg fogja hálálni. Ettől az Auditól kitelik, hogy tényleg.