Ne vigye a pénzt és ne legyen túl öreg

Mindhárom megbízható és kevés pénzt visz el
Alig van légkondis autó félmillió alatt, itt mindegyikből hiányzik

Alig van légkondis autó félmillió alatt, itt mindegyikből hiányzik

Alig van légkondis autó félmillió alatt mindegyikből hiányzik


Halász-Szabó úr hamarosan megveszi élete első autóját. Egy Opelt. Esetleg egy Skodát vagy egy Suzukit. Nemrég szerzett jogosítványt, durván félmillió forintos autókban gondolkodhat. Nem baj, ha a kocsi kevesebbe kerül, de ha talál egy szépet, akkor elmegy hatszázezer forintig.

Kevés pénzből fenntartható autóra van szüksége, amely takarékos, megbízható, nem nagykorú és az alkatrészáraitól sem gyérül a hajkoronája. A feltételekből ordít, hogy első körben az Opel Astra F, a Skoda Felicia és a Suzuki Swift közül érdemes választani.

Bőséges a választék

Nehezíti a válogatást, hogy a Feliciából is van temérdek, igaz barátunkkal és a mi autónkkal meg egyenesen Dunát lehet rekeszteni. Rá kell szánni az időt, mert a szórás rendkívül nagy: pár tízezer forint választhat el reménytelen és igen korrekt autókat.

Irányárak a vezess.hu autókeresőjéből

Nagyjából 150-200 ezer forintba kerülnek a legolcsóbb Swiftek. Az árak egymillió forintig mennek fel, ezért a pénzért elvárhatjuk a légkondit. A típus előnye, hogy sok nagypapa kínálja eladásra megkímélt autóját, ami az F Astrára is igaz. Az Astrákat legalább 250 ezer forintra tartják az eladók, az elsők jövőre nagykorúak lesznek. A választék hatalmas, a másik két típussal szemben sok a külföldről behozott autó a kínálatban. 450 és 700 ezer Ft között igazán szépeket is találni. 800-850 ezer Ft körül a legdrágább, 2001-2002-es Classic Astrák ára összeér az utódmodellével.

Felicia: kétszázezertől felfelé

Skoda Feliciát 199 és 900 ezer forint között találtunk a cikk írásakor. A legtöbbe a legvonzóbbak kerülnek: a Volkswagen 64 lóerős szívódízelével és az 1,6 literes benzinessel szerelt autók. A legelterjedtebb a Felicia LX, amely a gyengébbik ezerhármas motort kapta, 54 lóerővel. Légkondicionáló kevés Feliciában van.

Suzuki Swift 1.3: 1997, 360 000 Ft

Mesze nem hibátlan, de működik a Swift

Mesze nem hibátlan, de működik a Swift

Mesze nem hibátlan, de működik a Swift

F

Zsebünkben félmillió forinttal reálisan 400 ezerig érdemes nézegetni, mert az eladás előtt elhanyagolt javítások, egy olajcsere és az átírás felemésztik a maradékot. A háromajtós Swift pont jó lehet, mert 360 ezer forintba kerül.

1997. novemberi autó, szép metálzöld színben. A papírvékony lemez könnyen behorpad, tömött szatyorral legyünk óvatosak! A gyenge kasztnin több helyen látni kisebb-nagyobb sérülést, a bal első ajtónál csúnyán egyenetlen a hézag, de a zárhíd ép, ez jó jel.

Szétmállott a kormány, puha, mint a szivacs

Szétmállott a kormány, puha, mint a szivacs

Szétmállott a kormány.Puha, akár a szivacs


Belül látszik rajta a 12 használatban töltött év: pár lamella törött a szellőnyílások előtt, a vezetőoldali belső kilincs tönkrement, az ajtó csak az ablakon kinyúlva nyitható. Az üveg kijár a sínből, ezért kínlódik vele ennyire az elektromos ablakemelő. Érdemes megcsináltatni ezeket az apróságokat, mert a Swift hajtáslánca egészséges.

Erős motor, se fék, se futómű

Csak városba elég az ezres háromhengeres, de a négyhengeres finomabban jár és jóval erősebb. A forgalmi szerint 780 kilós Swift 1.3 tényleg gyors autó. A váltó lötyögős, pontatlan, de elfogadható, a gyorsulás meggyőző.

A második oldalon eredményt hirdetünk és foglalkozunk az alkatrészárakkal


Kihúzatva a kipróbált Swift még jobban is megy annál, amit a gyenge fék és a bizonytalan úttartás engedne. Úthibákon fémes zörejek jönnek a futóműből, de ezen viszonylag kis befektetéssel, szilentek és gömbfejek cseréjével valószínűleg segíteni lehet.
Mindent kibír a Swift mechanikája

Mindent kibír a Swift mechanikája

Mindent kibír a Swift mechanikája


A Swiftből így is kinézünk még jó pár évet, a mechanika rendkívül megbízható és kevés törődést igényel. Érdemes 1998 utáni autót venni, mert az olajcsere-periódus ekkor 10 000-ről 15 000 kilométerre nőtt.

Opel Astra 1.4i Caravan, 1995, 430 000 Ft

Alku előtt 430 000 forintért eladó az 1995-ös Astra Caravan 1.4. A vonóhorgos kocsi ütött-kopott, fényezése erősen matt. A belső tér tágas, kényelmesek az ülések, a kombi (és a szedán) csomagtere is óriási, de ez az autó mintha az elmúlt 14 évet melósautóként töltötte volna.

Mintha melósautóként szolgált volna az olcsó kombi

Mintha melósautóként szolgált volna az olcsó kombi

Mintha melósautóként szolgált volna


Kicsit javít a képen, hogy bikázás nélkül beindul a 60 lóerős motor, amely a 75 lóerős ezerhatoshoz nagyon hasonlít abban, hogy utálatos lassúsággal pörög fel. Az Astra ezzel a motorral alig megy, de ugyanilyen keveset fogyaszt: átlagosan 6 literre számíthatunk.

Ott rohad, ahol a többi F Astra is

Bár ez egy agyonhasznált és ehhez mérten drága példány, a megbízható Astra jó vétel lehet. Megállni az üzemanyag-szivattyú hibája, illetve elszakadó kuplungbovden miatt képes. Ha a hűtővíz nagyon melegszik, általában elég cserélni a hőgombát, de több vízforralós menet után hengerfejes lehet az autó.

Tágas és kényelmes az Astra F, ezen az árszinten

Tágas és kényelmes az Astra F, ezen az árszinten

Árához mérten tágas és kényelmes az Astra F


A csomagtérajtó és a hátsó sárvédőív vígan rohad az Astrákon, a régebbi Opelek rozsdavédelme messze gyengébb az elvárhatónál. Belül a kijelző pixelhibája zavaró, de ezzel együtt lehet élni, ahogy a vészvillogó krónikusan elromló kapcsolójával is, amely nem akar kikapcsolni, amíg ki nem ékelik.

A kék kombi kuplungján érezni, hogy hamarosan cseréltetni kell, a rozsdásodások javítására is muszáj költeni és akkor még mindig egy lezuttyant kocsiban ülünk. Inkább keresünk valami jobbat első autónak.

Bruttó alkatrészárak, forintban

Opel Astra F 1.4i 1996
Skoda Felicia 1.3 2000
Suzuki Swift 1.3 1998
 Első féktárcsa 3115-6873 5094-9215  4703-12 182
 Első fékbetét  4479-11 422  4784-12 221  6406-12 740
 Olajszűrő 612-2543  797-4094 656-1350
 Bal első sárvédő  9495  9544  9007-18 549
 Bal első fényszóró  21 561  8245-21 194  19 235-35 860

Forrás: Bárdi Autó Zrt.

Felicia 1.3: 2001, 70 000 km, 499 000 Ft

A Skoda 7, a Swift 6 litert fogyaszt átlagosan

A Skoda 7, a Swift 6 litert fogyaszt átlagosan

A Skoda 7, a Swift 6 litert fogyaszt átlagosan


A fehér Felicia tábláján még 590 000 forintos ár szerepel, de egy ideje 499 000 forintért elhozható.

A 68 és 54 lóerős motorok közül ebben a gyengébbik van. Városba elég, országútra és autópályára már kevés a hét liter körül fogyasztó benzines ereje, de az autó máskülönben kiváló benyomást kelt.

Mindössze 70 ezer kilométert mutat az óra, amit vezetett szervizkönyv igazol.

Takaros a belső tér, vigyáztak a kocsira

Takaros a belső tér, vigyáztak a kocsira

Takaros a belső tér, vigyáztak a kocsira


Belül az összes kárpit ép, a műszerfal nem repedt, nem sérült, a megóvott belső tér gondos tulajdonosra utal. A kuplung finoman dolgozik, a váltó pontosan kapcsolható, nem is hasonlít a másik két kocsiéra a cikkben.

Egy Feliciát nincs miért ajnározni, de rendkívül ésszerű autó: sok benne a hely, a Combinak a csomagtere is bőséges, a lehajtható és ki is vehető hátsó üléssel az ötajtósé is kellően variálható.

Mi romlik el benne?

Mindhárom megbízható és kevés pénzt visz el

Mindhárom megbízható és kevés pénzt visz el

Mindhárom megbízható és kevés pénzt visz el


A Felicia kevés pénzből fenntartható. Ha alapjáraton a váltóból zörejt hallunk, nem kell megijedni. Ezt a hátrameneti fokozat villája okozhatja, amely nekiütődik a tengelynek. Amivel baj lehet, az az elektromos rendszer: ismétlődő hibaforrás a generátor és a feszültségszabályzó.

Kiadást jelent a toronycsapágy és a hátsó kipufogódob cseréje, mindkettő fokozottan igaz a sok városi kilométerrel terhelt autókra. A termosztát fogyóeszköz, a váltókulissza elkopása ritkán, a féltengely cseréje gyakrabban kényszeríti szervizbe a tulajdonosokat.

Ami megy: tej és kenyér
Bikázni kell, de egészséges a Felicia

Bikázni kell, de egészséges a Felicia

Bikázni kell, de egészséges a Felicia


Korábban a másfélmilliós autókra erős volt a kereslet, most azonban erre a kategóriára is alig van érdeklődő. Csak jó autót lehet eladni, erősen nyomott áron – tapasztalja Gábor és Tamás. Ebben az átmeneti időszakban alapvető fogyasztási cikkekre van kereslet – mondják a használtpiaci helyzetről egy márkakereskedés használtautó-értékesítői.

Mindenki a lehetőségeihez mérten kezd el autót nézni magának, a gépjárműpiac racionalizálódni látszik. A hitelre történő vásárlás szinte megszűnt. Akiknek hitelre lenne szükségük – a január elseje óta bevezetett változásoknak köszönhetően – formailag hitelképtelenek. Akik hitelképes vásárlók – ők vannak kevesebben – inkább nem vásárolnak, kivárnak, vagy készpénzben kifizetik a vételárat.

Kék Astra: sokat kell rá költeni

Ők a Skodát vennék meg, követhető múltja és jó állapota miatt

Ők a Skodát vennék meg, követhető múltja és jó állapota miatt

Ők a Skodát vennék meg, jó állapota miatt


A két szakértő a cikkben szereplő autók közül a Feliciát választaná. Az Astra 430 ezerre van kiírva, de 15 éves, és ki tudja, mennyi benne a kilométer. A dízelhangot okozó szelepvezérlést már megcsináltatták rajta, de a futóművére, a kuplungra és más kisebb-nagyobb javításokra még egyszer rá lehetne költeni az árát.

A Felicia nyer, 70 ezerrel

A 360 ezres Swift olcsó és működik, de szétmállott kormányából legalább kétszázezer kilométert néznek ki, a futóműve fémesen csattog minden úthibán és csak kétajtós. A Felicia azonban ép, takaros autó, szervizkönyvvel, jó állapotban és 500 000 Ft körül elhozható. De mi lesz a rozsdásodással? – kérdezem. Egy lassan 10 éves Skodánál nem kell rajta meglepődni – válaszolják.

Értékelés: most a Skoda, egyébként az Opel

Sokat nyújt egy kombi vagy lépcsőshátú Astra F

Sokat nyújt egy kombi vagy lépcsőshátú Astra F

Sokat nyújt egy kombi vagy lépcsőshátú Astra F


Figyelem! Ezen az árszinten nem a típusok közötti különbség, hanem a konkrét autók állapota dönt, tehát lehet jó Astrát, remek Swiftet és ótvar Feliciát is találni hasonló összegből. A cikkhez választott három autó közül egyértelműen a Felicia a nyerő.

Összehasonlítható ár és állapot esetén a vezess szerkesztősége az F Astrát preferálja. Az Astra nagyobb és biztonságosabb a Swiftnél és takarékosabb a Feliciánál. Lehetőleg lépcsőshátút vagy kombit vegyünk 1,4 vagy 1,6 literes, hengerenként kétszelepes benzines motorral.

Költségek: ebben verhetetlen a Swift

Egy esetben azért meginognánk: ha a Feliciából egy kombi incselkedne velünk. Amennyiben viszont a költségek minimalizálása az elsődleges, csak a Swift marad: ennél kevesebb pénzből képtelenség autózni, takarékossága és megbízhatósága is példás.

Mindhárom autó történelmi jelentőségű. Lapozás után erről lesz szó, korabeli gyári fotókkal


Igaz barátja, Opel Astra

Az Astra F volt az első kompakt Opel, amelyet nemcsak Nagy-Britanniában hívtak Astrának. A csepp vagy E Kadett utódja a brit előzmények miatt kapta rögtön az F jelzést. A Golf III-mal egyszerre, az 1991-es Frankfurti Autókiállításon mutatták be, 3 és 5 ajtós ferdehátún kívül volt belőle kombi, szedán és kabrió is.

Kis híján az Év Autója lett, de Golf III megelőzte

Kis híján az Év Autója lett, de Golf III megelőzte


Majdnem az Év Autója lett az Astra, további képek a galériában

A reklám szerint igaz barátja, Opel Astra 1992 és 1999 között Szentgotthárdon is készült. 1995-ben esett át a modellfrissítésen, majd 1998-ban leváltotta az Astra G, de Lengyelországban Astra Classic néven volt gyártásban 2002-ig.

Swift: a Mi Autónk

A Swift II a rendszerváltás után újrainduló hazai személyautó-gyártás másik klasszikusa. Eredetileg 1988-ban jelent meg, Esztergom 1992 és 2003 között ontotta a második generációs Swifteket.

1988-ban váltotta le ez a Swift szögletes elődjét

1988-ban váltotta le ez a Swift szögletes elődjét


Swift-generációk a galériában, meglepően jó képeken

Három- és ötajtós mellett Sedan is készült, létezett összkerékhajtással, más piacokon kabrióként is. 1996-ban az első átdolgozással új lámpákat kapott és a kasztnit is megerősítette a Suzuki. 2001 végén enyhe változáson ment át az orr.

Felicia: platóval is

Történelmi jelentőségű a Felicia is a gyártó szempontjából: a Skoda első új autója a Volkswagen tulajdonszerzése után. A Favorit alapos áttervezésével született, 1994-től 2001-ig volt piacon. Ez már a második Felicia, mert a hatvanas években egy kupé és egy kabrió már viselte ezt a nevet.

Combinak hívják a kombit, Forman a Favoritból volt

Combinak hívják a kombit, Forman a Favoritból volt


Gyári fotók, korabeli nőkkel a galériában

A platós kisteherautó, amelyből az ötletes Felicia Fun készült, VW Caddy pickupként is kapható volt. Az Octaviáéra hasonlító, krómozott hűtőmaszkos verzió az 1998-as modellfrissítéssel jelent meg. Összesen 1,4 millió Felicia készült, amiből 21 835 darabot helyeztek forgalomba hazánkban.