Nehezen felderíthető előélet
Két hete az új Polo leadásakor a Porsche Hungaria telephelyén több tucatnyi fehér Octaviába botlottunk. Az ötajtós és kombi Skodák új gazdára váró rendőrautók.
Ha nincsenek agyonütve, alku előtt 1,6 milliós árukkal az átlagcsalád autójaként is érdekesek lehetnek. Mind közrendes autók, lényeges különbségek vannak közöttük attól függően, hogy járőrözésre, helyszínelésre vagy főnöki autónak használták-e őket és melyik rendőr mekkora bakanccsal adagolta a gázt.
Járőrautók: ezek a legrosszabbak
Leginkább a járőrautóktól kell tartani. Nem a motorterhelés miatt, mert járőrözni nem leszabályozáson szokás, de az úthibák, városban a fekvőrendőrök, vidéken a földutak meggyötrik a futóművet, a sok indulás-megállás koptatja a kuplungot és a féket.
Az amortizációt mégis a sok gazda gyorsítja fel igazán: minél többen vezetnek egy autót, annál jobban elhasználódik.
Egy helyszínelő-autó jobb állapotban lehet. Akkor is, ha többet futott, mert hosszabb távokon és kevesebben vezették.
A legjobb karban azok a csíkos autók vannak, amelyeket egy főnök használt, de az egyes autók előéletet utólag alig lehetséges felderíteni. Az autót használó és ismerő rendőrök nem vehették meg helyben az autókat, ezért az Octaviák jó része Budapesten, a Frangepán utcai telepen landolt.
Bilinccsel a fényezés ellen
Találomra kiválasztunk egy autót, amelyik bikázás nélkül beindul és egyik kereke sem eresztett le. KAF-233 a kiszemelt, egy kombi. Átnézzük a papírjait, az autó novemberben lesz négy éves, 77 ezernél járt a márkaszervizben, ami szinte ajándék azt új tulajnak, mert utána már csak 3700 kilométert futott a leadásig.
A szervizkönyv és egyéb dokumentumok alapján a tapolcai kapitányságra vezettek a nyomok, de a helyi gépjárműparkos szakember szerint náluk KAF-124 és 125 szolgált, pont ez nem. Oda se neki.
A bal hátsó sárvédőn egy rész még kivehető a szolgálunk és védünk matricából, de az első ajtóoszlopok és az ajtókeret karcaiból ordít, hogy egy leszerelt rendőrautó áll előttünk. A fényezést rendesen összekaristolta a bilincs ki- és beszálláskor. A fényhíd kábele után lyuk maradt a tetőn, de ezeket syloplasttal rendesen tömítették a gumidugó alatt.
A túloldalon megmondjuk, miért nem vennénk kiszolgált rendőrautót és mit nézzen át, aki mégis rendőrségi múltú Octaviára vágyik
A motortér koszos, de porszáraz. A nívópálca alig jön k a helyéről, mert a sárga hüvely eltört, szigetelőszalaggal van betekerve. Fontosabb, hogy a frontális ütközésekben sérülő zárhíd eredeti és ép, ennek örülünk .
Vajon kiket vihettek hátul?
Meglepően jó autót szúrtunk ki, a cigiszag dacára. Cseppet sem lelakott autó, nincs kivágva az ülés, amire a vesébe nyomuló pisztolytáska miatt vetemedtek többen és nincs betörve a hangszóró rácsa sem. Hátul is ép az üléskárpit, de ide nehéz szívvel szállok be. Ki tudja, miféle stricit, gyilkost, tocsikoló politikust szállítottak itt.
Inkább induljunk! A forgalomból kivont járőrautót csak P-rendszámmal tudjuk kivinni próbaútra, ezért nem KAF-233 szerepel a képeken. A légkondi gyorsan hideget kezd fújni, a 102 lóerős motor szépen jár, nem vészesen gyenge és az országúti-város próbakör után a fedélzeti számítógépen látott 8,7 literes fogyasztás sem egetverő.
Csekklista: ez a minimum
Ilyen értékű autókat elsősorban is vigyünk el állapotfelmérésre egy márkaszervizbe, ami nagyon megéri az átvizsgálásért elkért 10-20 ezer forintot. Az átvizsgálás során dugják rá a kocsit a szervizszámítógépre, mert a hibatároló adatai érdekesek lehetnek. Lehetőleg emeljék meg a kiszemelt autót, hogy alulról is alá nézzünk. Számos hibát egy autótelepen is ki lehet szúrni. A törésnyomok felderítéséhez itt adunk tanácsokat. A lengéscsillapítókat könnyű ellenőrizni, csak nyomjuk le egymás után az autó sarkait! Ha elengedjük, a kasztni egyet leng és megáll, akkor jók a gátlók, ha kettőt-hármat himbálózik, akkor már kopottak. Nem baj, ha koszos a motortér, de a motor legyen porszáraz, ne szórja az olajat. Egy maximum 90 ezret futott autó motorjának tökéletesen kell működnie, ha kihagy, rángat, keressünk egy másikat. A motornak legyen egyenletes az alapjárata, a kocsi ne húzzon félre, ne üssön, a fékek súrlódó hangja viszont egy sokat állt autónál elfogadható. Ha egyes-kettesben, teljesen betekert kormánnyal gyorsítva kattog a féltengely, akkor kezdhetünk spórolni a cseréjére. A fent fogó kuplung a tárcsa kopottságra utalna, de az automatikus utánállítás miatt a Skodán ezt nehéz észrevenni. Csak a csúszó, teljesen elhasznált kuplung tűnik fel, ha gázadásra a motor felpörög, de a kocsi nem gyorsul. A legrizikósabb pont talán a váltó, figyeljünk működésére a próbaúton, mert a javítás, pláne a csere a vételár elég nagy hányadát tenné ki. Megérkezés után járassuk állva a motort, hogy bekapcsol-e a hűtőventilátor vagy túlmelegszik a víz. |
Nincs visszatekert óra
Kicsit makrancos a váltó, elsőre kelletlenül veszi a fokozatokat, de nem ijeszt ránk. Rendőrmúltja ellenére ez az Octavia rendesen működik, csak a kutyaszállításhoz illetve balesetvédelmi okok miatt beépített rács zörög idegesítően.
A kifutott rendőrautók előnye, hogy nem kell tartani visszatekert órától és meghamisított szervizkönyvtől. Ezeket az autókat 3 évre vagy 90 000 kilométerre bérelte a rendőrség, ami gyorsan össze is jött. A limitet maximum pár száz kilométerrel lehetett túllépni, így sok Octavia rostokolt hónapokig az udvaron, mert tilos volt további szolgálatba osztani őket. A százezer alatti futásteljesítményt a szervizkönyvön túl ez a kényszerűség is megerősíti.
Rendőrautó 1,5, normál Octavia 1,7 millióért
Talán csak szerencsénk volt, de KAF-233 nem pistult bele a szolgálatba, tehát a lelakottak helyett ki lehet fogni jó ex-rendőrautót is. Az 1 590 000 forintért hirdetett autó nem hivatalosan másfélmillióért elhozható, így 150-200 ezer forinttal kevesebbe kerül a hasonló korú és futásteljesítményű civil Octaviáknál.
Ezért a pénzért megfontolandó ajánlat, de saját magamnak másikat választanék. Nem a közrendes előélet, hanem a torkos motor miatt. Az alig gyengébb, de csak 7 litert fogyasztó Octavia Tour 1.4 sokkal jobb családi autó, újonnan és használtan is.