Kis autó, nagy puttony
Egykor a piac slágere volt Magyarországon a lépcsőshátú kisautó. Sokan örültek a négyajtós Daewoo Lanosnak, a 2000 végén bevezetett Renault Thalia letarolta a piacot, jól ment a Polo Classic, kapós volt a SEAT Cordoba és a Skoda Fabia Sedan. A vastagabb pénztárcájú vásárlóknak a Honda is behozott egy szedánt a Jazzből.
Használttesztünkben a kategória három autóját hasonlítottuk össze: egy Renault Thaliát a hipertakarékos 1,5 dCi dízellel, egy Fabia limuzint az 1,4-es, 68 lóerős Skoda-motorral és egy Honda Cityt 1,4-es benzinessel.
Érzésre a három autó közül a Thalia messze a legolcsóbb. Billegős futóműve, egyszerű anyagai, rossz szögben álló kormánya, kényelmetlen ülései miatt elég fapados kocsi, amin az esetleg jó felszereltség sem változtat. Belül szerény a térkínálat, főleg vállban szűk az autó és hátsó lábtere is gyermekekre szabott. Nem ígér többet, mint hogy strapabíró, gigantikus csomagterű autója lesz a családnak.
Variálható a takarékos City
Sokkal szebb belső kivitellel, de hasonlón gyatra futóművel készül a City. Ez is rosszul viseli az oldalszelet, stabilitása közepes. Nagy előnye a Jazzből átvett hátsó ülés, amely a csomagtér síkjába süllyed, az ülőlapokat felhajtva pedig biciklit, LCD-tévét vagy padlóvázát fuvarozhatunk hátul.
Alkatrészárak, Ft |
City I 1,4 |
Fabia I 1,4 |
Thalia I 1,4 |
Bal első fényszóró | 49 950 | 56 110 | 32 400 |
Első féktárcsa, pár | 45 580 | 43 480 | 18 545 (10 974) |
Első fékbetét-garnitúra | 23 325 | 21 110 | 14 319 (5793) |
Gyújtótrafó | 27 604 | 60 620* | 16 092 |
Olajszűrő | 3550 | 2830 | 3398 (998) |
Levegőszűrő | 5510 | 6880 | 3330 (1534) |
Külső féltengelycsukló | 71 330 | 89 175/60 109** | 110 841*** (44 990) |
Jobb első kerékagycsapágy | 18 040 | 45 116**** | 17 471 |
Forrás: budapesti márkaszervizek. A Thaliánál zárójelben a Motrio árai. A Motrio a Renault leányvállalata, amely a gyárinál alacsonyabb árú, de márkaszervizekben is használt alkatrészeket készít.
*Trafósor az összes hengerre, nincs hengerenkénti trafó
**A használt csukló leadásával
***Nincs külön külső, csak teljes féltengelycsukló
****Csak kerékaggyal együtt
Mégis felnőttebb autó a Fabia. Pontosabb kormányzása és jobban hangolt futóműve miatt ezt a legjobb vezetni. Motorja sem zajos, hátsó lábtere veri a Renault-t, csomagtartója viszont kisebb a konkurensekénél, bár így sem szűk.
Egy rendesen felszerelt Skoda Fabia a legkomolyabb autó a hármasból, ha van benne szervokormány. Jó útfekvése kifejezetten élvezhető. Magas embereknek ez az egyetlen, amely igazán kényelmes üléshelyzetet kínál, egyedüliként van benne tengelyirányú kormányállítás. A csökött jobb külső tükörben viszont semmit nem látni.
Csomagtér: a Thalia vezet
Csomagtérben a Thalia vezet, puttonya a legnagyobb, bár a Honda gyakorlatilag ugyanezt tudja és sokkal ügyesebben bővíthető. A Fabia igényessége látszik viszont a csomagtérfedél zsanérjából is: a másik kettő karja a csomagok közé fordul be, nyomja a bőröndöt és helyet vesz el. A Fabia szimpla rugók helyett teleszkóppal segít nyitni a fedelet, külső zsanérja sokkal drágább autókon sem általános.
Fogyasztásban a Honda a legjobb
1,4-es benzinessel a City fogyasztása a legjobb a három közül. Városon kívül 5 literre nem gond lemenni vele, a maximum 8,5 liter. A Thalia 75 vagy 98 lóerős egy-négyese sem fogyaszt rosszul, hat és kilenc liter közötti értékekre számíthatunk.
A 68 lóerős Skoda motor meghálálja a komótos tempót, ilyenkor hat literből elvan, de városban bekap bő kilencet is. Átlaga nagyjából 7,5 liter, míg a Renault legalább fél, a City jó egy literrel takarékosabb.
Mi bajuk lehet?
A City még fiatal, a legrégebbi sem múlt el ötéves, míg a másik kettőből sok az éltesebb. A Honda hibalistáján könnyű végigszaladni: általában kutya baja van, legfeljebb belül megkopik kicsit az ezüst szín. A hengerenként kétgyertyás (ikergyújtású) Citynek összesen nyolc gyújtótrafója van, de általában elég egyet cserélni.
A drágább Cityn kevésbé spórolnak a tulajok, de az ezerszám futó Fabiával és Thaliával belefuthatunk házilagos barkácsolás, a kontár munka következményeibe. Mint olcsó autókra, ha nem muszáj, nem költenek rájuk.
Nem rossz a Fabia
Egy Fabia motorházát többször kell felnyitni. A gyújtótrafóval adódhat baj, időnként cserés a termosztát és a vízhőfokmérő. A futóműben a stabilizátor igényel figyelmet, a kerékcsapágy elhasználódása nem kiugró. A szilentek nyiszogásán jó esetben némi kenéssel segíteni lehet. A Fabia, ha nem is nem zokszó nélkül, de bírja a kiképzést.
Strapabírásával a Thalia megszolgálja az árát, megbízhatósága miatt egyetlen Renault-nak hasonlóan alacsony a garanciális költsége: a Dacia Logannak. Még a közös nyomócsöves dízelekkel sincs sok gond, kivéve az EGR-szelepet. Ha elromlik a kipufogógáz-visszavezető szelep, azt itthon sokszor csak kiiktatják, nem cserélik ki, ami rontja a károsanyag-kibocsátást.
Strapabíró Thalia
Egy Thaliát általában a bekrepáló gyújtótrafó, a gyengélkedő motortartó bak és a cserélendő kerékagycsapágy kényszerít szervizbe. Az utastér karcolódó műanyagjai csak csúnyák, ami elromolhat, az a csomagtérajtó zárának kábele.
Mi van a dízelekkel?
A Cityből nincs dízel, a Thaliából viszont kifejezetten sok a gázolajos, mint a cikkben szereplő is. Az 1,5 dCi bármely verziója parádés fogyasztásra képes, nálunk városban is 5,5 liter alatt maradtak a tesztautók, országúton négy literből már nem vagyunk lassúak. A dízelek azonban érzékenyek a gázolaj minőségére, erre figyelni kell.
A Fabiából alig van 1,9 TDI, az 1,4 literes dízel elterjedt. A 75 lóerős háromhengeres erős és 4-6 literjével keveset is fogyaszt. A korai évjáratokban találni néhányat a 64 lóerős szívódízelből, de az 1,9 SDi éppoly gyenge, mint takarékos. Inkább az 1,4 PD TDI-t érdemes megcélozni, bár egy SDi sokat nyújt 850-900 ezer forinttól induló áráért.
Árak: a Thalia a legolcsóbb
Legolcsóbban a Thaliát lehet hazavinni, a 2001-2002-ben eladott benzineseket 500-600 ezer forinttól meg lehet venni. 750 ezer forintért egész szép autókat látni az 1,4-es benzinessel, nagyjából innen indulnak a nagyobb rizikót jelentő dízelek.
Drágán adják a Cityt
Ebből a szériából a legfrissebb, jól felszerelt dízelek ára 1,7-1,8 millió forintig kúszik fel, ahol a benzines City megjelenik. A Hondából csekély a választék, zsebünkben 1,7 millió forinttal hozhatóak el a legalacsonyabb árú Cityk.
Bőséges a választék
A Fabia Sedan árszintje a Thaliáéhoz áll közelebb. 800 ezer forinttal érdemes nekifutni a keresésnek, 900 ezerért dízelt is találni. A 20-30 ezer kilométert futott modellek kerülnek 1,6-1,8 millió forintba.
Mivel a választék a cseh és a francia szedánból is hatalmas, érdemes vezetett szervizkönyves vagy minél tovább márkaszervizbe hordott autót keresni. Nem azért, mert független javítók és maszek mesterek ne végezhetnének rendes munkát, de fontos a dokumentált előélet.