Egyszer élünk!
Talán igaza van Hamar Balázsnak: kollégánk hónapok óta alkuszik németországi MR2-es Toyotákra, hiába próbálják lebeszélni róla. Anyukája félti a középmotoros autó gonoszságától, testvérei óvják a lezúzott, széthajtott sportautók hibáitól és van épp elég más ellenérv. Viszont ő is csak egyszer él, lenne pár jó éve, amíg átül az 1,4-es Octavia Tourba.
Feleennyi pénzért, de hasonló választás elé kerültünk a budaörsi Nissan szalon használttelepén: az 1,3 milliós, tiptop Nissan Almera 1,5 Sedan mellett egy 1 290 000 forintos Alfa 147 1,6 incselkedik. Sajnos nem a 120, hanem a 105 lóerős ECO, de elég ránézni, hogy elbizonytalanodjunk.
Egyforma áron: 1,3 millió forintért
Az Alfa hétévesen is szép, jó kiállású autó, ezerszer vonzóbb a Nissannál. Felfüggesztése a kategória átlagánál messze igényesebb konstrukció, egyedül a nagy fordulókör szól az Alfa ellen.
Az elöl kettős keresztlengőkaros, hátul McPherson felfüggesztés a 156 öröksége, a direkt kormányzással az Alfában öröm minden kanyar.
Belül is más nívón áll az autó, mint a puritán Almera. A 147 a maga idejében kiemelkedett jó anyagminőségével és formatervével, ami máig érvényesül.
Törésteszt: jó az Almera, leszerepelt a 147
Korához képest a 2000-től forgalmazott Almera biztonsága színvonalas. Az Euro NCAP törésteszten ha nem is vastagon négycsillagos, de négycsillagos eredményt ért el a felnőttvédelemre kapott 25 pontjával. A vezető mellkasa és lába nem kellően védett, de a kasztni erős és a Nissan apróbb botlása semmi a 147-hez képest.
A 147 már büszkén viselte a 2001-es Év Autója címet – a második Ford Mondeót egy ponttal megelőzve a szavazáson – amikor az Euro NCAP közölte a törésteszt kiábrándító eredményét. Hiába volt benne az Almerához hasonlóan övfeszítő, överő-korlátozó és négy légzsák, az autó a vezető mellkasát, lábait és fejét sem védi tisztességesen, a kasztni megrogyott. A frontális teszt eredménye (15/3 pont) katasztrofális, amit az oldalütközésre kapott maximális pontszám (18/18) húzott csak fel, így kapott három csillagot az autó.
Átgondolt az Almera
Hosszabb útra viszont az Almerával mennénk, mert magas embereknek az üléshelyzete jobban beállítható, mint a mélynövésű olaszokra szabott 147-ben.
Hátsó lábtérben is az Alfa gyengébb, csomagtere is jóval kisebb a Nissanénál, amely öt ajtóval és lépcsős háttal is kimondottan praktikus autó.
Fogyasztás: a Nissan takarékosabb
A Nissan lustaságában nem a 98 lóerős motor, hanem az áttételezés a bűnös. Értelmetlenül hosszúak a fokozatok, a kettesben például 100 fölé húzatható az autó, míg a hármas 150 fölé ér az ezerötös motorral. Ez az áttételezés nyugodt, egyenletes sebességnél jót tesz a fogyasztásnak, de ha sokat kell gyorsítani, a kínlódó motor megéhezik. Átlaga ezért 7,5 liter.
Sokkal tüzesebb az Alfa, ha nem érjük be a cikkben szereplő 105 lóerős ezerhatossal. Érdemes inkább a 120 lóerős verziót keresni az 1,6 TS-ből, mert jó nyomatékú és élvezetesen pörgethető, ráadásul átlagosan 9 helyett 8,5 litert fogyaszt.
Az Alfa öltöztet
Stílusos kasztnija ma is öltöztet: az Alfával megérkezve inkább vagyunk valakik, mint a tájba simuló Almerával. Csak az a kérdés, hogy ez mennyi pénzt és szervizlátogatást ér meg?
Az alkatrészárakkal és a megbízhatósággal folytatjuk a túloldalon
115 ezer kilométerrel a cikkben szereplő kétajtós épp a hatvanezrenként esedékes vezérműszíjcsere előtt áll. A szelepvezérlő szett ára 50 ezer Ft márkaszervizben. Ha a 105 lóerősben is volna vezérlésmódosító, mint a többi benzines motorváltozatban, annak cseréje bő hatvanezer forintba kerülne. Egy vezérlésmódosító nagyjából két vezérműszíjszettet szolgál ki.
Megbízhatóságban messze jobb az Almera
A vezérműszíj-cserét semmiképp nem szabad elhanyagolni, mert így is előfordulhat szakadás, ami rossz esetben rendkívül drága javításhoz vezet a dugattyúkba beleverő szelepek miatt. A Nissan láncos vezérlésű motorjával ez nem fenyeget, 2,5 literes olajtöltete miatt az olajcseréje is olcsóbb.
Alkatrészárak | Alfa 147 1,6 (2003) | Nissan Almera 1,5 (2003) |
Bal első fényszóró | 68 100 Ft | 54 000 Ft |
Levegőszűrő | 7800 Ft | 5200 Ft |
Első féktárcsa (db) | 28 700 Ft | 30 108 Ft |
Jobb első kerékagycsapágy | 40 000 Ft (házzal) | 16 400 Ft |
Külső féltengelycsukló* | 68 100/29 000* Ft | 90-110 000** Ft |
*Gyári felújított, cseredarab ellenében
**Modelltől függően
Forrás: fővárosi márkaszervizek
Sajnos adódhat épp elég baj a 147-tel. A sűrű izzócsere, a központi zár, az elektromos ablakemelő vagy a légkondicionáló meghibásodása kisebb falat, de a hazai gödörállomány kiütéssel győz a nemes futómű felett. Az úthibák a fekvőrendőrökkel együtt veszélyeztetik a mélyen hordott orrot.
A használtpiac nem hisz az Alfákban
A 147-est nagyon kell szeretni ahhoz, hogy a kisebb-nagyobb hibák javíttatása ne utáltassa meg az emberrel az autót és a márkát is. Rajongóból kevés akad, ami a rémes értéktartáson is látszik: az Alfák hazai rossz megítélésének jele az intenzív értékvesztés. Pedig nem az elhanyagolt és megbízhatatlan Alfákból kellene kiindulni, mert meghálálják a drága és rendszeres szervizelést.
Sokat elmond a piaci helyzetről, hogy a zöld 147 mellől a fotózás óta rég elkelt az Almera.
A mutatós Alfát tavaly november óta látjuk a telepen, a kommersz kompakt autók rendre kikopnak mellőle a sorból.
Kevés baja lehet az Almerának
Erősen tartja magát a feltételezés, hogy az Almerák a második generációjából az egy ideig Japánban gyártott lépcsőshátúak a legjobbak, de a nagy-britanniai üzemből származó, ferdehátú modellek is megbízhatóak.
A fotókon szereplő autótól sem kell tartani. Szervizkönyv is megerősíti az első gazdás Almera 90 ezres futásteljesítményét, a takaros utastér gondos tulajra utal.
Esetenként a lambda-szondát kell cserélni, néha a váltóval van baj, de egy ezerötös Almerán gyakorlatilag minden nagyon tartós, még a rozsdavédelem is rendben van.
Ez a lényeg: beindul és célba is ér
Almerával járva javításra általában nem, csak karbantartásra kell költeni, az autó problémamentesen szolgál. A Nissan ezzel belopja magát az ember szívébe, mert minden reggel beindul és minden este célba ér, amit nehéz mégoly nagy vezetési élménnyel is kompenzálni.