Néhány közkedvelt, egymillió forintból megvehető családi autóhoz segítünk fogyasztási és megbízhatósági szempontból is jó motort választani. 1,4-es vagy 1,6-os Astrát, Focust, Lacettit vagy Octaviát érdemes venni?
Egy és 1,5 millió forint alatt jókat kapni használtan

Egy és 1,5 millió forint alatt jókat kapni használtan

1,5 millió forint alatt jókat kapni használtan


Ahogy telnek-múlnak az évek, elolvad az árkülönbség nagyja az újonnan drágább motorok és a belépőmodellek között. A használt autók árában alig van eltérés, mégsem mindig érdemes az 1,4-es helyett a nagyobb teljesítményű motort választani.

Néhány közkedvelt, egymillió forint alatt megvehető családi autóhoz segítünk fogyasztási és megbízhatósági szempontból is jó motort választani. A fogyasztással kapcsolatban a tesztautókkal gyűjtött saját tapasztalataink illetve a tulajdonosok fogyasztási adatait jegyző, sok százezer kilométerrel kalkuláló Spritmonitor.de adatbázis értékeiből indultunk ki.

Ford Focus: le az egy-négyessel!

Csak ezerhatos motorral vennénk meg a Focust

Csak ezerhatos motorral vennénk meg a Focust

Csak ezerhatos motorral vennénk meg a Focust


700 ezer és 1,3 millió forint között érdemes első generációs Ford Focust venni használtan. A Ford az 1999-es Év Autójával megelőzte a korát, mai új tesztautókból sem lemondás átülni egy jó állapotú egyes Focusba, ha a megfelelő motor van benne.

Itt nagy hiba az 1,4 literes, 75 lóerős benzinest becserkészni, mert az egy-hatoshoz képest abba csak hálni jár a lélek. A belépőmodell élettelen, főleg a bográccsal és gumicsónakkal kitömött kombiba kevés az egy-négyes.

Vele szemben az ezerhatost élvezet vezetni: jók a gázreakciói, vagány, életerős szívómotor. Esetében beigazolódik az a törvényszerűség, hogy a papíron takarékosabb gép a valóságban nem fogyaszt kevesebbet, ha jobban kell hajtani: a Spritmonitor szerint is egyformán 7,6 liter az átlaguk százon.

Opel Astra G: veszít az ezerhatos

Az 1,4-es benzines élénk, keveset fogyaszt és az 1,6-osnál kevésbé hajlamos enni az olajat

Az 1,4-es benzines élénk, keveset fogyaszt és az 1,6-osnál kevésbé hajlamos enni az olajat

Az 1,4-es benzines élénk, keveset fogyaszt és az 1,6 literesnél kevésbé hajlamos enni az olajat


Más a helyzet, ha ugyanezt a pénzt egy 1998-tól gyártott Opel G Astrára költjük. Itt annyira jól sikerült a 90 lóerős, 1,4 literes motor, hogy értelmetlen nagyobb benzinest, pláne dízelt vásárolni. Utóbbi használtan eleve több buktató tartalmaz az egyszerű és kiforrott szívó benzinmotoroknál, mi nem erőltetnénk.

A spritmonitoros bejegyzések alapján egy decivel takarékosabb csak a temperamentumos 1,4-es a bővérű 1,6-osnál, bár városban járva a 7,5 és 7,6 literes értéknél jelentősebb lehet az eltérés a kisebbik négyhengeres javára. Mégsem beszélnénk rá olvasóinkat az 1,6 literesre, mert inkább hajlamos az olajfogyasztásra, mint a minden szempontból jól sikerült ezernégyes.

Lacetti: inkább az 1,4

Kár, hogy kombiban nincs 1,4 literes Lacetti vagy Nubira

Kár, hogy kombiban nincs 1,4 literes Lacetti vagy Nubira

Kár, hogy kombiban nincs 1,4 literes Lacetti vagy Nubira


A Daewoo/Chevrolet Lacettik erős értékvesztése miatt a viszonylag fiatal autókat is elég jó áron meg lehet csípni.

Megbízhatóságuk és jó ár/érték arányuk miatt érdemes is 2003 utáni Daewoo Nubirára illetve Chevy Lacettire vadászni, de lehetőleg 1,4-es motorral.

Mert városi forgalomban az ezerhatos egy notórius zabagép.

Nálunk a tesztautókban 11-12 litereket bevert, mindegy, hogy Tacumában, Lacettiben vagy Nubirában autóztunk. Az 1,4 literes jóval mértéktartóbb.

Jó vétel az első Octavia, de az 1,6-os kétszelepes nagyon elavult

Jó vétel az első Octavia, de az 1,6-os kétszelepes nagyon elavult

Jó vétel az első Octavia, de az 1,6-os kétszelepes nagyon elavult


A Spritmonitor átlaga 7,6 vs. 8,2 liter a kisebb javára, de sok városi kilométerrel nagyobb a különbség az egyenletesen húzó, de tohonyán felpörgő, elég enervált motorok között. Kár, hogy pont a kombiból hiányzik a jobbik motor, de a Lacetti Sedan 1,4 is értelmes családi autó.

Skoda Octavia: könnyű a választás

Egy első generációs Octavia klasszikus családi autó: strapabíró, józan és csomagterében egy bálnaraj is meghúzhatná magát. Nagyjából hatszázezerért vehetünk Octaviát, de ebben az ársávban még nincs választék: többnyire a 75 lóerős 1,6-os benzines van a legolcsóbb Skodákban, amely ezért a pénzért megfelelő, tartós motor.

Fiatalabb autók között adódik a választás az 1,4 16V és a hengerenként kétszelepes ezerhatos között.

Saját magunknak az ósdi ezerhatos szóba sem jönne. Budapesten az 1,4-es legalább két literrel kevesebbet fogyaszt a rém torkos 1,6-osnál, amiből országúton is megmarad vagy egy liter.

1,6: rég nem itt tartunk

A VW-konszern 1,6-os motorját istenítőktől azt kérjük, hogy vezessenek csak egyszer egy Corollát, Civicet, Cee’det vagy i30-as Hyundait, de legalább egy első szériás Focust ugyanekkora szívómotorral és meglátják, miért tartjuk renyhe, elavult, benzinzabáló páriának ezt a benzinest.

Csak akkor preferálnánk az 1,6 literest a 16 szelepes 1,4-essel szemben, ha a kinézett autóban rengeteg kilométer van. Aki 300-500 ezer kilométert akar megtenni, az ki tudja használni a nagyon kiforrott motor fő előnyét: a magas élettartamot. A többieknek marad a finom járás és a gyakori tankolás.