Milliókból könnyű autót venni, 400 ezer alatt nehéz. A bankókötegeket Bill, az autóMAGAZIN neppercsászára lóbálja. Kép: Szabó-Jilek Ádám
Elterjedt autó, kis benzines motorral: költségalapon a Swift ideális

Elterjedt autó, kis benzines motorral: költségalapon a Swift ideális

Elterjedt autó, kis benzines motorral: költségalapon a Swift ideális


Nagy kérdés, nagyjából mekkora az az összeg, amiből már rendes autót lehet venni.

Tehát egy nem túl puccos kocsit, amelyre keveset kell költeni, de minden reggel beindul és a környéken, rövidebb utakon pár évig jól el lehet vele karistolni.

Mennyi a minimum?

Ki lehet fogni 200 ezer forint körül is tuti autókat, de szerintünk nagyjából 350-450 ezer Ft az az összeg, amiből kijön egy viszonylag megbízható, jól használható és nem 20-30 éves autó.

Hitel, okosba

Nekünk új volt az a hitelfelvételi mód, amelyről az AutóNéró velencei telepén hallottunk. Az ügyfélnek kellett a 140 000 forintos autó, de nem volt rá pénze, autóhitel viszont erre a kategóriára nemigen van. Ilyenkor válik be a MediaMarkt-os módszer: az illető részletre megvesz egy 180-200 ezres tévét, mert az áruházban még adnak neki kölcsönt, majd a szerzeményt becseréli az autóra. A tévé vagy más műszaki cikk aztán mehet fel internetes aukcióra vagy hazaviszi valaki a kollégák közül, aki amúgy is vett volna.

Enyhén beázott hátul a kocsi a mosástól

Enyhén beázott hátul a kocsi a mosástól

Enyhén beázott hátul a kocsi a mosástól


Egy autóbuzikkal terhelt szerkesztőségben E32-es vagy E34-es BMW-ket, V6-os Ford Scorpiókat vagy a klasszikusan jó, 177 lóerős sorhattal szerelt Opel Omegákat mutogatunk egymásnak az évszázad vételeként. Aztán mégsem veszünk egyet sem, hiába olcsók.

Olcsó autó: szívó benzinest, amiből sok van

Mert néhány százezer forintért az ideális járgány egy tucatautó, sok vizsgával, normális gumikon, nem túl nagy benzines szívómotorral. Ehhez nem gond lökhárítót, csomagtérfedelet vagy bármi mást keríteni bontóban, elterjedtségük miatt több cég ráállt az alkatrészeikre és többnyire olcsón adják őket.

Milliókból könnyű autót venni, 400 ezer alatt nehéz. A bankókötegeket Bill, az autóMAGAZIN neppercsászára lóbálja. Kép: Szabó-Jilek Ádám

Milliókból könnyű autót venni, 400 ezer alatt nehéz. A bankókötegeket Bill, az autóMAGAZIN neppercsászára lóbálja. Kép: Szabó-Jilek Ádám

Golyóálló a technika, szándékosan is nehéz benne kárt tenni

Golyóálló a technika, szándékosan is nehéz benne kárt tenni

Golyóálló a technika, szándékosan is nehéz benne kárt tenni


Ezen a szinten nagy falat egy vizsgára felkészítés és a műszaki, de 30-50 ezerért négy új gumi is komoly érvágás. A benzines szívómotor pedig egyszerű, mint a baltanyél, javítása olcsóbb, mint egy öreg dízelé, amely valószínűleg sokkal többet futott.

Alapautók: Astra F, Swift II, Felicia

Ebben a kategóriában az aranyháromszög csúcsaiban az Opel Astra F, a Suzuki Swift II és a Skoda Felicia áll, ésszerű alternatívákról a keretesben írunk.

Félmillió alatt: nem árt, ha japán

350 és 450 ezer forint közötti áron többek között a Renault 19, az 1992-1996 közötti Mitsubishi Lancer, az Almerát megelőző Nissan Sunny, egy szép első szériás Vectra 1,6, egy 15 év körüli Hyundai Accent, Mazda 323 vagy Corolla is jó vétel lehet. Ha egy kiskocsi is elég, a Citroën Saxo és testvére, a Peugeot 106 megbízható és keveset fogyaszt, főleg az 1,1 literes benzinessel jók. Mivel senki nem tud róluk, 10-11 évesen a Kia Sephia, vagy a praktikusabb, a Skoda Octaviára hasonlító Kia Shuma 1,5 is hálás darab, ha van rá bő félmillió Ft.

A Swift II maga a megbízhatóság

A Swift II maga a megbízhatóság

A Swift II maga a megbízhatóság


Cimboránk nemrég azt kérdezte, ezen a kategórián belül milyen kocsival lehet a legkisebb költséggel elautózni. Nincsenek különösebb igényei, vonattal jár munkába, de néha jó volna kocsival bemenni Székesfehérvárra, kirándulni egyet a Tátrába és a nagybevásárlás eredményét sem akarja a hátán hazacipelni.

Költségalapon a Swift a legjobb

Erre a célra nincs jobb a Mi Autónknál, az 1992-től Esztergomban gyártott Suzuki Swiftnél. Minden alkatrésze olcsó, motorjaiban van élet, fogyasztása is nagyon kedvező, de elsősorban a golyóálló, szinte soha el nem romló technika szól mellette.

Belül is szép állapotú a Csornán fellelt Swift

Belül is szép állapotú a Csornán fellelt Swift

Alig kopott a kormány, hihetőnek tűnik a 100 000 km alatti futásteljesítmény

Alig kopott a kormány, hihetőnek tűnik a 100 000 km alatti futásteljesítmény

Alig kopott a kormány, hihetőnek tűnik a 100 000 km alatti futásteljesítmény


Swiftet venni nehéz. Nehéz, mert tengernyi van belőle eladó, de pont a széles választék miatt van rá esély, hogy nagypapa garázsából megcsíphetünk egy olyan autót, mint a fotókon látható ezüstszürke Swift 1,3.

Nagypapa dédelgetett Swiftje

Volt ennél olcsóbb darab is, de ez az autó minden egyes forintot megér a 390 ezres vételárból. A tulajdonos a Dunántúlon, Csornán akadt erre az autóra, amely friss (két évig érvényes) vizsgával, jó állapotú gumikkal, 16 év után is húzásoktól, rozsdától mentes kasztnival bizonyítja, hogy előző két gazdája vigyázott rá.

Hat liter körül fogyaszt az ezerhármas motor

Hat liter körül fogyaszt az ezerhármas motor

Hat liter körül fogyaszt az ezerhármas motor


A hegesztések gyárinak tűnnek, az autón semmi nem áll csálén, nincs megroggyanva, egészségesen áll négy kerekén.

Poros és száraz

A motorházat felnyitva ép a zárhíd, nem szúr szemet gyorskötözős gányolás a motortérben, nem izzad olajat a motor és a váltó sem.

Poros és száraz minden felület, nem friss motormosással vakarták le az olajsarat. Használt autóban elképzelni sem lehet ennél szebbet.

Ez sem jár el 4-5 literrel

495 ezer forintra van kiírva a bordó 1,3 Sedan. Érdemes Swiftekre alkudni, a limuzinnak még csomagtere is van

495 ezer forintra van kiírva a bordó 1,3 Sedan. Érdemes Swiftekre alkudni, a limuzinnak még csomagtere is van

495 ezer forintra van kiírva a bordó 1,3 Sedan. Érdemes Swiftekre alkudni, a limuzinnak még csomagtere is van


Menet közben is meggyőző a Swift. Könnyen beindul, a gyári kapacitással hamar lemerülő akkut 45 amperórással pótolta az előző tulajdonos. Finoman járnak a pedálok, a kuplung nem fog fent, messze lehet a tárcsacsere.

A váltó bírja a gyors kapcsolást, kettesbe átkapva sem recseg, ami elárulná a kopott szinkrongyűrűket. A Swift szépen fut egyenesen és ha kihúzatjuk, kettes-hármasban egész tüzes.

Ezres vagy ezerhármas?

Korrekt működése, nem kopott kormánya, kiváló állapota alapján lehet, hogy tényleg nincs benne több 70 000 kilométernél. A szervizkönyv alapján az első három évben összesen 10 000 kilométert futott.

Biztonságosabb, de drágábban fenntartható autó az alku előtt 445 ezres Mondeo

Biztonságosabb, de drágábban fenntartható autó az alku előtt 445 ezres Mondeo

Biztonságosabb, de drágábban fenntartható autó az alku előtt 445 ezres Mondeo


Kizárólag városba elég az ezres, háromhengeres motor, de aki országúton vagy autópályán is megy, jobban jár az ezerhármassal.

Egyenletesebben fut, érezhetően erősebb és többletfogyasztása elenyésző. Ez a Swift átlagosan 6-6,5 litert fogyaszt, a hiánypótló teszt alanyához hasonlóan ez sem éri be 4-5 literrel, bármit is állít több suzukista.

Biztonság vs. autózás a legolcsóbban

Persze ez a Swift sem biztonságos, az 1994-es autóban nyoma sincs ABS-nek, pláne légzsáknak, papírvékony kasztnija is nyugtalanító.

Sajnos ez van, 20-22 éve a többi kisautó sem halmozta volna a csillagokat az Euro NCAP-nél.

Vagy megvéd, vagy olcsón használható

Négyszázezer Ft körül valamiben kompromisszumot kell kötni: vagy fixen több a kiadás egy nagyobb, biztonságosabb, jobban felszerelt autóra, például egy szilvamaszkos, 1996 utáni Ford Mondeóra, vagy akkor nagy a baj, ha pont minket ér baleset.

Biztonság 800 ezertől

Aki egy Swiftbe fél beleültetni a családját, annak legalább 800-900 ezer forintot érdemes összegyűjteni egy 10 év körüli G Astra 1,4-re, Focus I 1,6-ra, esetleg ezerhatos Nissan Primerára.

Ezek az autók legalább két légzsákkal, jóval erősebb karosszériával sokkal biztonságosabbak, tágasabbak és kényelmesebbek, de azt, amit egy Swift II biztosít, nem képesek megadni: az autózást a lehető legolcsóbban.