Kiadós mázli híján hónapokig tart, mire az ember kifogja a vágyott, árban, állapotban, kivitelben is megfelelő használt autót. Különösen népszerű modellek kutatva, például Swiftet, G vagy F Astrát, netán Toyota Corollát keresve a kínálat szélessége miatt is sokáig tart a válogatás és alig tűnik hihetőnek, hogy itthon használtautó-hiány van.
Kevés a használt autó
Pedig ez a helyzet, sokfelé látni halódó murvás telepeket, de a márkakereskedések placcain is gyakorta foghíjasak a sorok. Bill, az autóMAGAZIN Nagykőrösi úti neppere is panaszkodott rá, hogy a márkakereskedések már nem pattintják le neki a használt kocsikat, mert a rajtuk megfogható pénz is kell az életben maradáshoz.
Viszonylag fiatal és értékarányos használt autóból tehát kevés van, és amiből nincs elég, annak felmegy az ára. Bár a legkorábbi, 1997-es Skoda Octaviákat most is meg lehet venni 600 ezer forintból és az első Focusok ára sem mozdult el a 650-700 ezer forintos sávból, a drágulás hosszú hónapok óta érvényesül, ami látszik is a 2-2,5 millió forint alatti hirdetéseket böngészve.
Kell valami a visszavett helyett
Megmaradt a sajátságos hazai regadó-szabályozás, miközben a forint árfolyamingadozása, korábbi erős gyengülése miatt a behozatal feltételei romlottak, ami elsősorban a nagy értékű használt autókkal kereskedőket érinti. De a két év alatt negyedére zuhant újautópiacon a beszámítás is hasonló arányban csökkent, ezért eleve csekély az utánpótlás.
Gablini Gábor az elenyésző beszámításon kívül a részletfizetési feltételek drasztikus változását és a bedőlt autóhiteleket tartja a felértékelődés okának. „Nincsenek nulla százalékos indulóval elvihető autók és a banki visszavett autók tömege helyett az embereknek másképp kell biztosítani mobilitásukat” – érvel a GÉMOSZ elnöke.
Vége a felelőtlen hiteleknek
Főleg a felezős törlesztőkkel hirdetett autók korában nem volt becsülete az 1-1,5 milliós használt autóknak, mert a törlesztés első időszakában csak a tényleges részlet felét, mondjuk havi 20-25 ezer forintot befizetve lehetett egy nullkilométeres, szalonból átvett kocsit használni.
De 8-10 éves, őrült hitelkonstrukcióknak vége, sokan a saját kárukon tapasztalták meg, mit jelent az árfolyamkockázat és felismerték, hogy 350 ezer forint környékén is bőven lehet jól használható autót felhajtani, 800 ezer forintból pedig értelmes családi autókat találni.
A számok nem hazudnak
A drágulás nem illúzió, az EurotaxGlass’s Magyarország Kft. adatai is igazolják az árváltozást. Az Eurotax két szakértője, Horváth Zsolt műszaki igazgató és Kovács Barnabás termékmenedzser egységesen 5 éves, 100 ezer kilométert futott használt autók áráról bocsátott rendelkezésünkre statisztikát.
Ötéves használt autók árváltozása (árak millió forintban) | ||||
---|---|---|---|---|
Típus | Időszak | Alja | Teteje | Idei átlagár |
Suzuki Swift 1,3 GLX AC CD | 2010.03- 2010.09. |
1,176 | 1,274 | 1,227 |
Mazda6 2,0 CD 120 CE | 2010.01- 2010.09. |
2,204 | 2,301 | 2,243 |
Audi A6 2,0 TDI | 2010.01- 2010.09. |
3,596 | 3,834 | 3,674 |
Ötéves, 100 ezer kilométert futott autókkal kalkulálva. Mindhárom típus ára szeptemberben érte el idei csúcsát, a Mazda és az Audi májusban, a Swift márciusban volt a legolcsóbb Forrás: EurotaxGlass’s Magyarország Kft.
A kisautókat képviselő Suzuki Swift 1,3 GLX AC CD ára is nőtt, pedig az ötéves korosztály miatt a 2005 tavaszán bevezetett kiskocsi esetében rövid az adatsor. Ennek ellenére kimutatható, hogy 2010. márciustól szeptemberig 1,2-ről 1,3 millió forintra emelkedett egy százezret futott Swift átlagos ára, ami 8,3 százalékos növekedés.
Látványos az árváltozás a középkategóriás példaautónak választott, első generációs Mazda6-nál. A Mazdát azért választottuk, mert sok fut belőle és 2002 őszi bevezetésével gazdagon volt adat az ötévesekről.
Dízel Mazda6: félmilliós esésre százezres emelkedés
Egyformán 100 ezer kilométerrel a 120 lóerős dízel verzióért 2008 nyarán még 2,7 millió forintot kellett kiadni. Másodkézből egy hasonló autó értéke idén májusra 2,2 millió forintra apadt, majd pár hónap alatt 2,3 millióra erősödött.
Egy másik négyhengeres dízel, az Audi A6 TDI szerepel a felső középkategória példaautójaként, amelynek ára hasonló ívet írt le. Idén januárban egy ötéves A6 2,0 TDI értéke 3 709 000 Ft volt, ami májusra 3 596 000 forintra olvadt, de innen négy hónap alatt visszakapaszkodott 3 834 000 forintra, ami közel negyedmilliós különbséget jelent.