Nagyjából két ujjamon meg tudnám számolni, a környezetemből hányan vettek autót merőben racionálisan. Az autónak varázsa van és a kocsi státuszszimbólum is: egy jó autóval a külvilág szemében az is sikeresnek és gazdagnak tűnik, aki harmadmagával bérel egy panellakást.
Mindenkinek érdemes a saját pénztárcájához, bevételeihez igazítani autóvásárlását
De nem mindegy, reális áldozat-e egy vonzóbb autóra sokkal többet költeni, mint egy szerényebbre, amely csak a szükségleteinket elégíti ki, nem a vágyakat. Különösen megfontoltnak kell lenni, ha az autóra nem a megtakarításait áldozza a tulaj, hanem bankkölcsönből veszi.
A cikkben három gyakori modell törlesztőrészletének, adó- és biztosítási terheinek és a velük rossz esetben adódó szervizkiadásoknak jártunk utána, hogy segítsünk felmérni a természetes kopásból illetve balszerencséből fakadó kiadásokat.
Swift 1,3, Astra 1,6, Passat 2,0 TDI
Példautóink mindegyike 2008-as évjáratú. 1,35 millió forintért az ezerhármas Swift képviseli a józan belátást. Több teret, komfortot, biztonságot és presztízst nyújt az Astra H, amelyből 2,3 millióért egy ezerhatos benzinest néztünk ki.
De egy H Astrától már nincs messze egy Passat, persze dízel, hogy erős legyen és ne fogyasszon hét liter felett. A vágyak tárgya 3,8 millióért egy friss, hároméves autó a kétliteres, de még PD TDI és nem közös nyomócsöves motorral.
Hitelek és buktatók
Ma a legidősebb H Astrák is alig 7 évesek, a harmadik generációs Swift és a B6-os Passat 2005 óta kapható. Mivel a pénzintézetek maximum 15 éves korú autót finanszíroznak, ezekkel a kocsikkal nem lehet gond. Ám aki 1999-es Ford Focust vagy Nissan Primerát venne, figyeljen arra, hogy a 15 éves határig ki kell futnia a finanszírozásnak, tehát a 12 éves autóra csak hároméves futamidőre vehet fel kölcsönt.
Használt autó finanszírozásakor a minimális önrész a vételár 20 százaléka, a futamidő maximum 84 hónap lehet. Használt autóra jellemzően nagyobbak a kamatok, mint újra. Ugyanattól a banktól kisebb összeget és rövidebb futamidőre felvenni arányaiban többe kerül, mint nagyobb hitelbe és hosszabb távon bocsátkozni, amit jól mutat utóbbiak alacsonyabb THM-je. De ebből csak a legtájékozatlanabb emberek vonnák le azt a következtetést, hogy az utóbbi kisebb kiadással jár, hiszen jóval tovább fizetik a részleteket. Aki a 850 000 forintot 3 évre kéri kölcsön a Swiftre, az 981 720 forintot fizet vissza a banknak, az ötéves futamidő végén a havi részletek összeszorozva 1 076 100 forintra rúgnak, hiába az alacsonyabb THM.
Suzuki Swift 1,3 GLX AC CD 2008 (92 LE) |
Opel Astra H 1,6 2008 (115 LE) | VW Passat 2,0 TDI 2008 (170 LE) |
|
Vételár | 1 350 0000 Ft | 2 280 000 Ft | 3 800 000 Ft |
Önrész | 500 000 Ft | 750 000 Ft | 1 300 000 Ft |
Kölcsönösszeg | 850 000 Ft | 1 530 000 Ft | 2 500 000 Ft |
Futamidő/THM | 60 hó / 14,89% | 60 hó / 10,36% | 60 hó / 9,86% |
Törlesztőrészlet/hó* | 17 935 Ft | 29 558 Ft | 48 297 Ft |
Teljesítményadó Kötelező biztosítás** |
23 460 Ft 30 280 Ft |
29 325 Ft 38 896 Ft |
43 125 Ft 42 220 Ft |
Forrás: banki autóhitel-kalkulátorok alapján képzett tájékoztató átlag
**35 éves, fővárosi férfitulaj, A0, semmilyen kedvezménye nincs, csekken fizet, negyedévente
Itthon egy dízel Passat a siker jele, tényleg a középkategória egyik legjobb autója, amelyben napi 1200 kilométer is jól elviselhető.
Halk, hatalmas, tekintélyes, 170 lóerős dízelmotorja letaglózóan erős, így a meseautó 160 000 kilométerrel is megérne 3,8 millió forintot.
Többet bír az 1,9 TDI
Itt az első hibát azzal követi el az ábrándozó, ha a 105 lóerős és csak ötfokozatú váltós 1,9-es helyett a 2,0 TDI-t választja. Oké, hatgangos váltó, 140-170 lóerő, 250 Nm helyett 320 vagy 350 Nm, és miénk a világ. De meddig?
A sima 1,9 literesnek nem véletlenül jobb a híre, valóban strapabíróbb motor a kétezresnél, amiből könnyebb kifogni egy betegre hajtott gépet. A dízel Passatoknál eleve sok rizikós autóba lehet beleszaladni, tipikusan ilyen buktató a letagadott taximúlt (gyakran az 1,9 TDI-vel) vagy az a 246 000 kilométer, amivel a kocsi 4-5 évesen bejött nyugatról.
Szinte mindegy, mit mutat az óra
Egyik autónál sem érdemes hinni a kilométer-számlálónak. Mint azt az óratekergetésről nemrég megírtuk, a legtöbb épp annyit mutat, amit látni szeretne a vevőjelölt.
Balek, aki elhiszi, hogy egy jellegzetesen hosszú távú utakra tervezett, kényelmes és takarékos Passatba, amibe sokszor a magánutakra is állja a cég az üzemanyagot, nem pörög bele évi 30-60 ezer kilométer. Vannak kivételek, de a többségbe igen.
Fajsúlyos tételek: kettős tömegű lendkerék
Mivel a cikkhez választott dízel bonyolultabb konstrukció a szívó benzines motoroknál, ráadásul futásteljesítménye is nagyobb, pár éves távlatban több és költségesebb javítás adódhat vele, mint a másik kettővel.
Vegyük például a kettős tömegű lendkereket, ami a Mazda6-tól a Ford Mondeón át a 109 lóerős 1,6 HDI-vel szerelt francia autókig a kompakt és középkategóriás, kézi váltós dízelek zömében benne van.
Ez az alkatrész jót tesz a kényelemnek, de igen drága. A Passathoz a márkaszerviz 218 000 forintért adja és még ha jó esetben ki is bír 200 000 kilométert, a 2,5 milliótól kapható dízel Passatok zömébe ezt már beletette valaki, tehát számoljunk vele.
A TDI motorban az irtózatos befecskendezési nyomást, amitől az autó erős és takarékos, egy adagaló-porlasztó (Pumpe-Düse=PD) elem állítja elő. Ha cserélni kell, egy gyári új PD elem 192 000 forintba kerül, és ebből az alkatrészből idővel mind a négy elromolhat. Ez nem a Passat vagy a TDI motorok sajtossága, a többi márka közös nyomócsöves dízelmotorjai a hengerenként 100-120 ezer forintos injektorokkal, a 250-350 000 forintos nagynyomású szivattyúval még jobban megkopaszthatják a tulajt.
Más árszinten mozog a többi alkatrész cseréje is. Márkaszervizes áron a dízelhez egy komplett új kuplung kinyomócsapággyal nagyjából 170 000 Ft. Az Astrához ugyanennyiért mérik a tárcsát, a szerkezetet és a munkahengert. A Suzukinál viszont 75 000 forintból munkadíjjal együtt megvan a kuplungcsere, szintén márkaszervizben.
Alkatrészárak | Suzuki Swift 1,3 GLX AC CD 2008 (92 LE) |
Opel Astra H 1,6 2008 (115 LE) | VW Passat 2,0 TDI 2008 (170 LE) |
Komplett kuplung | 40 000 Ft | 170 590 Ft | 172 655 Ft |
Féktárcsa- és fékbetétcsere elöl* | 45 000 Ft | 62 000 Ft + 26 500 Ft | 65 500 Ft + 33 399 Ft |
PD TDI elem |
Nincs | Nincs | 191 916 Ft |
Egy PD TDI elemcsere munkadíja | – | – | 78 000 Ft |
Kettős tömegű lendkerék | Nincs | Nincs | 218 000 Ft |
Forrás: fővárosi márkaszervizek bruttó árai
*Munkadíjjal, kivéve Passat: ott csak az alkatrészek ára
Benzinesnél gyújtótrafó
A harmadik generáció az Astrából és a Swiftből is megbízható autóként ismert. Benzines motorral sok gond nem adódhat velük, esetleg gyújtótrafót kell cserélni, ami még mindig más nagyságrend, mint a modern dízelek hibái.
Nem arról van szó, hogy egy Passat mint típus volna megbízhatatlanabb a H Astránál vagy a hármas Swiftnél, egyszerűen a modern dízellel használtan több gond adódhat, mint egy primitív szívó benzines hajtásláncával.
Nem csak a részlettel, de az egyéb kiadásokkal is érdemes számolni, amikor kalkulálunk
Vegyük azt a szerencsés esetet, hogy javításra épp nem kell költeni, akkor is marad épp elég állandó kiadás, amivel túlterhelhető a családi büdzsé.
Hasznos linkek: mielőtt kölcsönbe verné magát
Mielőtt bárki is kölcsönt venne fel, érdemes böngésznie a PSZÁF hitelfelvételhez kapcsolódó tanácsait, különösen az autófinanszírozásról szóló részt. A gépjármű-finanszírozás különféle fajtáiról, a pénzügyi lízing, a hitel és a tartós bérlet különbségeiről többek között itt találnak felvilágosítást.
A havi törlesztőrészleten felül még adódik az üzemanyagköltség, amiben a dízel a legjobb. Az Astra lusta ezerhatosával vegyesen 8, a Swift életteli ezerhármasával 7, a Passat bikás dízelével 6 literes átlagfogyasztással érdemes kalkulálni százon, vegyes forgalomban.
Szerényebbet, de újabbat?
A kötelező biztosítás díjában és a teljesítményadóban évi pár tízezer forint a különbség a három autó között, mindkettőben a Swift viszi a legkevesebb pénzt.
Használt autót véve érdemes lehet kisebb autóval, szerényebb technikával beérni és inkább többet tankolni, de kevesebbet költeni javításra. Az autókra is igaz az a bölcsesség, amit réges-rég motorkerékpárokról olvastam: inkább hajts egész nyáron egy MZ-t, mint dédelgess a garázsban egy lerobbant Hondát.
Készült a Pénziránytű Alapítvány támogatásával. További cikkek a témában: www.mindennapipénzügyeink.hu