Nem lehetünk biztosak benne, hogy az új vagy használt autókkal kereskedő szakemberek a nekünk legmegfelelőbb kocsit ajánlják-e megvételre. A hibás döntés haszna a trükközőnél landol, árát viszont mi fizetjük meg
Álmodozni jó, de csak nagyon bő tartalékokkal szabad élményautót venni. A képen egy alaposan feltuningolt, kompresszoros Camaro 6,2 SS. A mérőpad 650 lóerőnél kiakadt

Álmodozni jó, de csak nagyon bő tartalékokkal szabad élményautót venni. A képen egy alaposan feltuningolt, kompresszoros Camaro 6,2 SS. A mérőpad 650 lóerőnél kiakadt

Álmodozni jó, de csak nagyon bő tartalékokkal szabad élményautót venni. A képen egy alaposan feltuningolt, kompresszoros Camaro 6,2 SS. A mérőpad 650 lóerőnél kiakadt


Nemrég hallottam egy kiugróan sikeres használtautó-értékesítőről. Az illető azzal emelkedett ki a kevésbé élelmes kollégák közül, hogy álhirdetéseket töltött fel az internetre. Ha volt egy komoly érdeklődő valamelyik autójára, akkor felrakott hasonló korú autókat irreálisan olcsón vagy drágán, attól függően, mit kívántak az érdekei.

Ki hinné: átverés a hirdetés

Amikor a vevőjelölt megjött és az ár került szóba, csak odafordította a monitort ügyfelének, aki saját szemével láthatta, hogy hasonló autót csak drágábban hirdetnek. Ha eladóként érkezett, azt tapasztalta, hogy az övé sehogy sem éri el a remélt árat, mert lám, fiatalabb autókat is olcsóbban hirdetnek.

Könnyű tűzbe jönni egy vonzó autóért, de a döntést racionálisan érdemes meghozni

Könnyű tűzbe jönni egy vonzó autóért, de a döntést racionálisan érdemes meghozni

Könnyű tűzbe jönni egy vonzó autóért, de a döntést racionálisan érdemes meghozni


Trükkök sajnos mindig lesznek, és mivel a legtöbben előbb-utóbb vesznek valamilyen autót, segítünk megválaszolni az autóvásárlással kapcsolatban az egyes életszakaszokban felmerülő alapkérdéseket.

Pályakezdő/egyetemista, félmillió forinttal

Az első feladat olcsó autót találni egyetemistáknak, friss jogosítvánnyal rendelkezőknek, illetve azoknak, akik munkába állnak és a mindennapi közlekedéshez autóra van szükségük. A limit félmillió forint, amibe rengeteg modell belefér, de csak csekély fenntartási költségű, létfontosságú részen lehetőleg későn rozsdásodó autó jöhetszóba, 4-5 embernek elegendő térkínálattal és elfogadható csomagtérrel.

Félmillió alatt a Swift II a legjobb vétel, ha a fenntartási költségeket kell minél lejjebb nyomni. Nagyon gazdaságos, de lomhább autó a Skoda Felicia, az F Astra kényelmével emelkedik a ki a három közül

Félmillió alatt a Swift II a legjobb vétel, ha a fenntartási költségeket kell minél lejjebb nyomni. Nagyon gazdaságos, de lomhább autó a Skoda Felicia, az F Astra kényelmével emelkedik a ki a három közül

Mindenki tudja, hogy a Toyoták sokat kibírnak, így használtan megkérik az árukat. Kisebb presztízsű márkák autójával is jól lehet járni, például egy Hyundai Elantrával, még ha ezt kevesebben is hiszik el

Mindenki tudja, hogy a Toyoták sokat kibírnak, így használtan megkérik az árukat. Kisebb presztízsű márkák autójával is jól lehet járni, például egy Hyundai Elantrával, még ha ezt kevesebben is hiszik el

Mindenki tudja, hogy a Toyoták sokat kibírnak, így használtan megkérik az árukat. Kisebb presztízsű márkák autójával is jól lehet járni, például egy Hyundai Elantrával, még ha ezt kevesebben hiszik is el


A rozsdavédelem az 1990-es évektől javult ugrásszerűen, akkoriban jelent meg legalább a vezető oldalán a légzsák, tehát a rendszerváltoztatás után gyártott autókból áll a merítés. Az élet igazolta, hogy a legkisebb költséggel egy Suzuki Swift II tartható fenn. Megbízhatósága, fogyasztása, alkatrészárai verhetetlenné teszik, és üzembiztossága fejében sok mindent el lehet nézni neki. A kettes Swift siralmas ütközésbiztonságát mindenki mérlegelje maga, de a korszak és az árkategória más autói sem hivalkodhatnak az Euro NCAP teszteken bekaszált csillagokkal.

Ha nem jó a Swift II

Csak városi autónak elég egy Citroën Saxo vagy Peugeot 106, az 1,1 literes benzinessel temperamentumos, keveset fogyasztó és élhető autók. Nagyobb térigénynél a Skoda Felicia kombi, az Opel F Astrája lehet a megoldás.

Misselling – Neki jó. De jó-e nekem?

Bármely területen megeshet, hogy egy értékesítő ügyfelei kárára trükközik. Pénzügyi termékek esetén különösen aggasztó a misseling. Az angol fogalom olyan, etikailag megkérdőjelezhető gyakorlatot jelöl a szolgáltató részéről, amelynek keretében egy termék vagy szolgáltatás ajánlásakor, értékesítésekor hiányos, olykor félrevezető tájékoztatást ad ügyfelének. Pl. pozitív jellemzőket emel ki a termékről vagy a szolgáltatásról, amelyek gyakran egyoldalúan, vagy a rövid távú előnyökre (pl. átmeneti akciók, kedvezmények) koncentrálva mutatják be a terméket.

Gyakran előfordul továbbá, hogy a szolgáltató, vagy annak ügynöke (!) nem veszi figyelembe, mire is van szükségsége az adott ügyfélnek és kizárólag a saját szempontjai alapján beszéli rá az ügyfelet az ügyletkötésre.  Tipikus eset a közvetítőnek legnagyobb jutalékot hozó biztosítási vagy hiteltermékre befűteni a kevésbé tájékozott vevőt. Védekezni úgy lehet, ha az ügyfél ismeri anyagi helyzetét, alaposan utánajár a termékek sajátosságainak és a versenytársak ajánlatainak. Ezt még a döntés meghozatala előtt kell megtenni, tehát nem utólag, amikor kézjegye már ott van az előnytelen szerződésen. Az alapos tájékozódással súlyos anyagi veszteségek előzhetők meg.

Egymillió forint körüli áron a G vagy Classic II-es Astra és a Focus I kései darabjai jó vételek. A Mégane I jóval kevesebbe kerül náluk, 1,4-es, 95 lóerős benzines motorral érdemes megvenni

Egymillió forint körüli áron a G vagy Classic II-es Astra és a Focus I kései darabjai jó vételek. A Mégane I jóval kevesebbe kerül náluk, 1,4-es, 95 lóerős benzines motorral érdemes megvenni

Egymillió forint körüli áron a G vagy Classic II-es Astra és a Focus I kései darabjai jó vételek. A Mégane I jóval kevesebbe kerül náluk, 1,4-es, 95 lóerős benzines motorral érdemes megvenni


5-10 évvel később, a családalapítás időszakában többet számít az autó biztonsága és a kisgyermekek miatt a légkondi megléte is, így ebben a körben 1,5 millió forintból megvehető autókat mustrálunk.

Családi autó 1,5 millióból

Nem hiba, de nem mindig érdemes a legjobb hírű márkákkal kezdeni, mert a 2008 előtti Honda Jazzről vagy a 2001-2007 közötti E12-es Toyota Corolláról mások is tudják, hogy jók. Erős értéktartásuk miatt az adott összegből elhasználtabb autót kapunk, mint kevésbé neves modellekből.

Elsősorban itt is a sokszázezres darabszámban eladott kocsik jönnek szóba az utángyártott alkatrészek illetve a bontott kasztni- és belső téri elemek bősége miatt.

Használati értékben a kombik sokat nyújtanak, az egyterűeknél alacsonyabb áron

Használati értékben a kombik sokat nyújtanak, az egyterűeknél alacsonyabb áron

Használati értékben a kombik sokat nyújtanak, az egyterűeknél alacsonyabb áron


Passat TDI és más dízel nem kéne, mert mire lesüllyed ebbe az ársávba, már megszolgálta valaki másnak az újkori felárat, mi meg állhatjuk a dízelek magas javítási költségeit. A dízelek zöme nagyon sokat futott és magas károsanyag-kibocsátásuk miatt előbb-utóbb nálunk is kívül rekedhetnek a környezetvédelmi zónahatárokon, ami pl. Németországban már megtörtént.

Dízel helyett benzines szívómotort

Tehát csak benzines szívómotorban bíznánk meg, és kompakt vagy középkategóriás autót néznénk. Az első generációs Ford Focus kései darabjai 1,4 vagy 1,6 literes motorral igen jó autók, beválhat a Chevrolet Lacetti, de csak a 6-8,5 litert fogyasztó 1,4-es benzinessel, mert a többi motor városban 11 litert is könnyen elfogyaszt.

Butaság spórolni a márkaszervizes állapotfelmérésen. A 10-20 ezer forintos átvizsgálás során fény derül a műszaki hiányosságokra és a sérült karosszériára

Butaság spórolni a márkaszervizes állapotfelmérésen. A 10-20 ezer forintos átvizsgálás során fény derül a műszaki hiányosságokra és a sérült karosszériára

Butaság spórolni a márkaszervizes állapotfelmérésen. A 10-20 ezer forintos átvizsgálás során fény derül a műszaki hiányosságokra és a sérült karosszériára


Hálás és többnyire gazdagon felszerelt típus a Hyundai Elantra vagy az 1999 utáni Nissan Primera 1,6-os benzinessel, esetleg a Mitsubishi Lancer, amelyből az 1,3 literes is használható. Nagyon sokat kibír és olcsó a Dacia Logan, amelyből a legfiatalabb családi autót vehetjük a keretösszegből. Ha hétszemélyes autó kell, akkor 5+2 üléssel az Opel Zafira az ésszerű választás 1,6 vagy 1,8 literes benzines motorral.

45-50 év: az első új autó

Ha elillant újabb 10-15 év, 45-50 éves korban már beleférhet egy új autó, persze nagyon alaposan mérlegelt, kellő tartalékkal kalkulált finanszírozással, ha nincs meg rá egyben a pénz.

Nagyon hasznos, de nem mindenható a rétegvastagság-mérő. A bontott, de nem fényezett elemekkel javított autót hibátlannak mutatja, itt viszont az értékekből látszik, hogy gitt van a fényezés alatt

Nagyon hasznos, de nem mindenható a rétegvastagság-mérő. A bontott, de nem fényezett elemekkel javított autót hibátlannak mutatja, itt viszont az értékekből látszik, hogy gitt van a fényezés alatt

Magas üléshelyzet, megbízható technika, kiszámítható költségek: a nyugdíj küszöbén megfontolandó egy benzines Suzuki SX4

Magas üléshelyzet, megbízható technika, kiszámítható költségek: a nyugdíj küszöbén megfontolandó egy benzines Suzuki SX4

Magas üléshelyzet, megbízható technika, kiszámítható költségek: a nyugdíj küszöbén megfontolandó egy benzines Suzuki SX4


Magánembereknek itt sem erőltetnénk a dízelt, inkább egy takarékos benzinest, amelyben azért elférnek kamasz gyermekek is. Nemrég kiskategóriás egyterűeket hasonlítottunk össze négymillió forint körüli áron, közülük beválhat a Nissan Note és a Honda Jazz is. Amennyiben komolyabb formájú autóra vágyik a családfő, akkor egy Skoda Octavia, Chevrolet Cruze vagy Renault Fluence lehet a befutó.

Dacia Lodgy: új, olcsó, nagyon nagy

Nagycsaládosoknak vagy egyszerűen egy vállalkozás, hobbi térigényéhez nem tudunk jobb autót mondani a Dacia Lodgynál, amely 2,8 és 4,6 millió forint közötti áron kapható, 150 ezres felárért harmadik üléssorral, amin megtermett felnőttek is jól elférnek.

A nyugdíj küszöbén: friss, de nem új autó, kétmillióból

60-65 éves kor között már a nyugdíjas évekhez érdemes autót választani. Ebben a korban az esküvőre, lakásra kuporgató gyermekek minden forintnak örülnek, így a szülőknek érdemes józanul autót választani.

Kétmilliós felső határt szabtunk, magas üléshelyzetű, megbízható, viszonylag fiatal autókat kerestünk, gondolva az unokák érkezésére. A magas ülés a beszállás kényelme, a jobb kilátás és biztonságérzet miatt fontos.

Kevés kiadást tartogat egy Suzuki SX4, amelyből az 1,5 literes benzines kitűnő vétel. Benzines motorjai nem ilyen nívósak, de a 2003-tól gyártott Ford Fusion csomagtere tágasabb, ami fontos érv. Nem olcsó, de tényleg jó és megbízható modell az Opel Meriva első generációja.

Állapotfelmérés: ezen nem szabad spórolni

Bármilyen autó vásárlása előtt áll a család, a félmilliós kategóriát leszámítva nem érdemes spórolni a márkaszervizes állapotfelmérésen. A 10-20 ezer forintos átvizsgálás során a műszaki hiányosságokon felül fény derül a sérült karosszériára, megnézik az autó alját, ahol lelepleződnek a húzatópad nyomai. Így nem fordulhat elő, hogy a bontott, de nem fényezett elemekkel javított autót hibátlannak mutatja a rétegvastagság-mérő, amelynek használatához ebben a cikkben adunk tanácsokat.

Cikkünk a Pénziránytű Alapítvány támogatásával készült. Hasznos információk a pénzügyekről a www.mindennapipenzugyeink.hu weboldalon. Pénziránytű a Facebookon: facebook.com/mindennapipenzugyeink.