Opel Vectra és Saab 9-3, 1,9 literes dízellel | |
---|---|
Mik ezek? | Már nem gyártott középkategóriás autók, közös műszaki alapokra. |
Mit tudnak? | Kényelmes és biztonságos családi autók, erős és dízelhez mérten kevés problémát tartogató motorral. |
Mibe kerülnek? | Pl. 2007-es évjárattal az 1,7-1,9 milliós Vectra közel félmillióval olcsóbb a Saabnál. |
Kinek melyiket? | A 9-3 szebb autó, többet mutat és számos svéd regényben Saabban lesznek egymáséi a szerelmesek. A Vectra falusi diszkók előtt sem hozza lázba kiscsajokat, de tágasabb, szintén csendes és olcsóbban javítható. Főleg, ha összetörik. |
Aki középkategóriás dízelt keres, amelyre még számíthat pár évig, érdekes ajánlatokba botlik. Hatévesen a 9-3-as Saabokat, például ezt a limuzint vagy ezt az igazán szép kombit a két és fél milliós határ alatt hirdetik márkakereskedésből, bevizsgálva, követhető előélettel.
Előkelő svéd vagy germán iparos
Belelkesedtünk, hogy egy kommersz modellnél alig drágábban ennyivel menőbb autókat is kapni. Kerítettünk hát egy használt dízel 9-3-ast majd mellé egyet a technikáját adó Opel Vectra C-ből, hogy kiderüljön, mire számíthatunk tőlük kétmillió körüli árért.
Jégszínű lámpáival a szűkebb Saab csábította a fineszes, elegáns autót keresőket. 530-1850 literes csomagterével a Vectra derék iparosként robotolt külszolgálatban, esetleg babakocsival vagy járólappal megtömve. A Vectrából ötajtós ferdehátú is készült, amely sikkesebb a Caravannál és praktikusabb a lépcsőshátúnál.
Szűkebb a Saab, bumfordibb az Opel
Belül a Vectra designja olyan, mintha a talajszintig egyszerű embereknek szólna. Mindene sikktelen és szögletes. De a bumfordi elemek tartósnak bizonyultak, a 140 ezret futott kocsiban minden kulturáltan működik, a kapcsolók egyike sem jár nehezen, szorulva. A Saab a korabeli prémiumtermékektől erősen elmaradt, ami nem változott meg varázsütésre.
Autók, jó áron
Dízel Saabok, takarékos Opelek és más autók ezrei a Vezess.hu használtautó-keresőjében.
Szerencsétlen megoldás, hogy nincs külön gombja az első és a hátsó elektromos ablakoknak, viszont a be nem akadó indexkart és ablaktörlő-kapcsolót simán meg lehet szokni.
Kényelmesebbnek tűnik a Saab ülése, bár egyszer Frankfurtig utazva a Vectrában sem fáradtunk el. Kellemetlenebb az Opelben a kis lábhely elöl, mert a behemót műszerfal elveszi a teret.
Alkatrészárak | Vectra C 1,9 CDTI 150 | Saab 9-3 1,9 TiD 150 |
Bal első fényszóró | 28 000 Ft | 30 000 Ft |
Hátsó lámpa (komplett) | 15 300 Ft | 23 700 Ft |
Első féktárcsa (Ferodo) | 10 000 Ft/db | 10 000 Ft/db |
Kuplungszett (Valeo) | 64 680 Ft | 64 680 Ft |
Dízel injektor/fúvóka (Bosch) | 101 570 Ft | 101 570 Ft |
Nagynyomású szivattyú (Bosch) | 235 675 Ft | 235 675 Ft |
Ugye, jók ezek az árak? Nézzen be Ön is a Vezess.hu autóalkatrész-webáruházába!
Autópályán nagy sebességnél mindkettő stabil és viszonylag halk autó. A maga korában a Vectra a legjobb utazóautók közé tartozott a középkategóriában. Igényes, hátul is független futóművet örökölt tőle a 9-3, számos, a rugózatlan tömeget csökkentő könnyűfém alkatrésszel.
A Vectrában valamivel a 2005-ös modellfrissítés előtt, a Saabban 2004 végétől jelentek meg a FIAT-eredetű, 1910 köbcentis dízelmotorok. Alapjaiban egyformák, csak teljesítménylépcsőik között van különbség: a Saabhoz nem volt 100, a Vectrához pedig 180 lóerős verzió, míg a 120 és a 150 lóerős közös.
Hibalehetőségek
A Vectra és a 9-3 is korrekt minőségű autó, de a modern dízelek magas javítási költségei rájuk is leselkednek. Pedig alkatrészáraik az alsó sávba tartoznak. Ki- és beszerelés nélkül új turbófeltöltőt 230 000 Ft körül kapni hozzájuk, a nagynyomású szivattyú ára nagyságrendileg 250 000 Ft, az injektoré 100-110 ezer Ft (rossz esetben négy kell belőle egyszerre).
Motortól függetlenül mindkét típusnál hibaforrás a toronycsapágy és a kormánymű hibájából is fakadhat javítási költség. A Saabnál távirányítóval adódhat gond, a Vectránál a generátorral.
Mintha ez a két autó ugyanolyan volna – szűrte le az árak alapján az autóalkatrész-webáruházban dolgozó kolléganőnk, aki mit sem tudott a GM Epsilon padlólemezéről, amelyre a cikkbéli autókon kívül a FIAT Croma, a Chevrolet Malibu, a Cadillac BLS, a Pontiac G6 és a Saturn Aura is épült.
Az egymáshoz közeli alkatrészárak miatt a Saab hasonló költséggel használható, mint a kevésbé elegáns Opel. Akkor van baj, ha összetörik és karosszériaelemre, utángyártottként el nem érhető alkatrészre van szükségünk Ilyenkor az elterjedtebb Vectra nagy előnyben van svéd testvérével szemben.
Árak: a Vectra majdnem félmillióval olcsóbb
A 2007-es átdolgozás utáni dízel 9-3-as ára hatévesen valamivel meghaladja a kétmillió forintot, de a négyéves autók is csak ritkán kerülnek többe 3,5 millió forintnál. A két típus között hasonló évjárat esetén nem nagy az árkülönbség.
A Saab csődje megrogyasztotta az eleve csekély értéktartást, bár az autógyártás megszűnése ellenére az alkatrészgyártó részleg továbbra is működik.
Értéktartása jobb ugyan, de az újonnan sokkal alacsonyabb árú Vectra C használtan is jóval olcsóbb rokonánál. A hatéves Opeleket 1,7-1,9 millió forint között lehet hazavinni, a Saab körülbelül félmilliós árkülönbséget tudott megőrizi az évek során.
A legkisebb rizikó: benzines szívómotor
A Saabok zömében a 150 lóerős dízel dolgozik, de a cikkhez fotózott 120 lóerősből is van választék. A régi 2,2 literes Opel-dízellel szemben a modernebb, FIAT-eredetű motorok ajánlhatók. Aki ezeket az autókat a lehető legkevesebb rizikóval vinné haza, maradjon a bevált, 1,8 literes szívó benzinesnél. Kevésbé fenyegető 6,5 helyett átlagosan 8 litert tankolni, mint előrántani több százezer forintot a dízel javítására.