Múlt héten a kétmillió forint körüli középkategóriás dízelek között állítottuk szembe egymással a Saab 9-3-at és az Opel Vectra C-t. Most egymillió forinttal lejjebb kerestünk kiskocsikat, hasonló párosításban. A derék iparosokat a 2001 és 2008 közötti Ford Fiesta képviselte, a különleges alternatíva a Smart Forfour, amit a gyári marketing írásmódja alapján csupa kis betűvel kellene írni.
Szerencsénk volt, mert a Ford Hovány szegedi telepén rábukkantunk egy benzines, 75 lóerős Forfourra és tőle pár méterre egy ötajtós Ford Fiestára, a 69 lóerős benzinessel.
70 illetve 110 ezer km
A 2006. májusi Smartban még 70 ezer kilométer sincs, egy csúnya svájci frankos história lezárása után került a márkakereskedésbe. Az autó tábláján 1 299 000 Ft szerepel, a neten 50 ezerrel alacsonyabb összeg olvasható, így a klímás kisautó valószínűleg elvihető 1,2 millió forintért.
Három évet sem élt a Forfour
Forfourból azért van ennyire kevés, mert 2004-től csupán 2006. júniusig volt gyártásban. A 2003 utáni Mitsubishi Colt testvérmodelljeként a két autó ugyanott készült Hollandiában, technikájuk jó része, így motorjaik és váltóik is azonosak.
Újonnan a Forfour nagyot bukott. A törpeautó rajongói nem fogadták el a nagytestvért, az átlagembert az autó drágasága miatt nem sikerült meggyőzni. Nehéz volna megmagyarázni, mitől került ez az autó súlyos százezrekkel többe egy Volkswagen Polónál. Ám az erősebb értékvesztés elrendezte a viszonyokat, 6-7 éves korban alig van árkülönbség a sokkal elterjedtebb Fiestához képest.
Utángyártott alkatrészek árai | Ford Fiesta 1,3i, 2006 | Smart Forfour 1,1i, 2006 |
Bal első fényszóró | 16 120 Ft | 20 670 Ft |
Hátsó lámpa (komplett) | 11 465 Ft | 33 590 Ft (gyári) |
Első féktárcsa (Ferodo) | 7485 Ft/db | 8100 Ft/db |
Kuplungszett | 28 350 Ft (Valeo) | 83 300 Ft (Sachs) |
Első fékbetét (Delphi) | 9410 Ft | 7846 Ft |
Féltengelycsukló Motorházfedél |
9718 Ft (külső, LPR) 22 190 Ft |
69 475 Ft (gyári, teljes) 50 960 Ft (gyári) |
Ugye, jók ezek az árak? Nézzen be Ön is a Vezess.hu autóalkatrész-webáruházába!
Az ötajtós smart a kategória legvidámabb autója. Kilincsei már új korában is akadva működtek, az ajtók feltűnően könnyűek, mert az acél vázon a karosszéria borítása műanyag. A bohém külső rendkívül tágas és praktikus utasteret rejt.
A hátsó üléspad ebben az 1,1 literes, Pulse alapfelszereltségű modellben is sínen mozgatható. 15 centi a játéktér, így vagy a hátsó lábtér lehet óriási, vagy a csomagtartó igen tágas, esetleg a kettő között bármi. Szerethetők benne a hajcsatszerű mutatók, üvegtetővel a csajoknál végképp nyerő. A Forfourból felbukkanhatnak négyszemélyes változatok is, erre érdemes figyelni.
A jópofa design elveszi az élét, de a minőségérzet lényegesen rosszabb, mint a 2005-ös modellfrissítés utáni Fiestában. A Ford kormánya, ajtóbehúzója kopottabbnak tűnt, de a színes (akár zöld vagy terrakotta), puha anyagú műszerfal sokkal igényesebb. A kilátás is a Fiestából jobb, ami városi autókban fontos szempont.
1,3i: ha úgysem sietsz
A Ford nyolcszelepes, 69 lóerős négyhengerese pont olyan, ami a helyváltoztatáshoz az átlagembernek kell. Tisztességesen húz lent és középen, de nem tud felszabadulni magas fordulaton. Aki szeret néha rákapcsolni, vegye inkább az 1,25 literes, jóval élénkebb benzinest. Átlagfogyasztásuk a Spritmonitoron egyformán 7 liter/100 km.
Modernebb motorjával a Forfour lelkesebben indul meg, szívesebben pörög és főleg kevesebbet fogyaszt. A háromhengeres beéri 6,2 literrel százon. A könnyű 1,1-es az ADAC autóklub tesztjén is a kiskategória átlaga alatt fogyasztott, 4,7 literes országúti és 6,9 literes városi értékkel.
A Fiestában magasabb az üléshelyzet és kevésbé kényelmes az ülés, mégis jobb vezetni, mint a Forfourt. Rugózása sokkal komfortosabb a zötyögős Smarténál, az eltalált rásegítésű, pontos kormányzással és a jól hangolt futóművel ebben támadnánk meg a Mecsek vagy a Mátra legjobb szakaszait.
Alapjában véve mindkét modell megbízhatóan működik. A benzineseknél a gyújtótrafó hibája előfordul, de nem gyakoribb az átlagnál. A Fiesta bőrkormánya elég csúnyán öregszik, a műanyagokon is jobban látszik az idő, mint a Forfour belső terében. A Fordon még a kerékcsapágyakkal lehet gond. A Forfour összes motorja lánchajtású vezérműtengelyekkel mozgatja a szelepeket, kivéve a 177 lóerős Brabus verziót. A Fiesta 1,3-as motorja is láncos, így nem kell rajtuk vezérműszíjat cseréltetni, ami nagy kiadás volna. A csekélyebb karbantartási költség mellett a lánc előnye, hogy nem hajlamos elszakadni, szemben a szíjjal, ha előírás szerinti cseréje elmarad.
Bár a márka létezik és meg is marad, a gyártás gyors megszüntetése nem ébreszt bizalmat a Forfour alkatrészellátása iránt. A karbantartáshoz szükséges elemek hozzáférhetők és a gyakori kopóalkatrészek árában a smart nincs nagy van hátrányban a Fiestával szemben. A fajsúlyosabb tételek, például a kuplungszett azonban jóval többe kerül hozzá, mint a Fordhoz.
Féltengelyt csak gyári forrásból találtunk hozzá. Külön külső csukló nincs, a komplett féltengely ára 69 475 Ft. Érdemes a testvérmodellre is rákérdezni, a sokkal nagyobb darabszámban eladott Colt alkatrészei jók lehetnek.
A gyári alkatrészek árszintje nyilván magasabb, de a célközönséget aligha rettenti el. Mercedes-Benz szalonban megrendelve a fényezetlen motorházfedél például 50 960 forintba kerül, a hátsó lámpa ára 33 590 Ft.
Végeredmény: inkább a Fiesta
Ha a fotókon látható autók közül kellene dönteni, akkor a légkondi megléte önmagában eldönti a meccset a Smart javára. Ám használtautó-tesztjeink nem két konkrét autó, hanem két típus közötti választásról szólnak.
Kényelmesebb futóművével, agilisabb viselkedésével, az átdolgozás után igényesebb belső terével és kedvezőbb alkatrészáraival A-ból B-be eljutni a Fiesta jobb vétel. A Forfour pedig csekély felárért sokkal izgalmasabb, stílusosabb alternatíva mindazoknak, akik egzotikus, de praktikus kisautóra vágynak.