Múlt héten a kétmillió forint körüli középkategóriás dízelek között állítottuk szembe egymással a Saab 9-3-at és az Opel Vectra C-t. Most egymillió forinttal lejjebb kerestünk kiskocsikat, hasonló párosításban. A derék iparosokat a 2001 és 2008 közötti Ford Fiesta képviselte, a különleges alternatíva a Smart Forfour, amit a gyári marketing írásmódja alapján csupa kis betűvel kellene írni.

Szerencsénk volt, mert a Ford Hovány szegedi telepén rábukkantunk egy benzines, 75 lóerős Forfourra és tőle pár méterre egy ötajtós Ford Fiestára, a 69 lóerős benzinessel.

70 illetve 110 ezer km

A 2006. májusi Smartban még 70 ezer kilométer sincs, egy csúnya svájci frankos história lezárása után került a márkakereskedésbe. Az autó tábláján 1 299 000 Ft szerepel, a neten 50 ezerrel alacsonyabb összeg olvasható, így a klímás kisautó valószínűleg elvihető 1,2 millió forintért.

Egymillió forint körül egy strapabíró Ford Fiesta helyett vehetünk egy jóval izgalmasabb Smart Forfourt is. Utánajártunk, megéri-e kockáztatni

Nagyon elterjedt kisautó a Fiesta. Kombi híján családi autónak a tágasabb Fusiont érdemes megvenni helyette

Nagyon elterjedt kisautó a Fiesta. Kombi híján családi autónak a tágasabb Fusiont érdemes megvenni helyette

110 ezret futott az 1,3-as, 890 000 forintos irányárú Fiesta. 2006 októberében kapott rendszámot, előélete tökéletesen nyomon követhető a szervizkönyv bejegyzéseiből. Az ötajtós kiskocsiból hiányzik a légkondicionáló, ami nagyon leszűkíti a potenciális ügyfelek körét.

Három évet sem élt a Forfour

Forfourból azért van ennyire kevés, mert 2004-től csupán 2006. júniusig volt gyártásban. A 2003 utáni Mitsubishi Colt testvérmodelljeként a két autó ugyanott készült Hollandiában, technikájuk jó része, így motorjaik és váltóik is azonosak.

Nem látszik rajta, de a lemezek alatt szinte megegyezik a most kifutó Mitsubishi Colttal

Nem látszik rajta, de a lemezek alatt szinte megegyezik a most kifutó Mitsubishi Colttal

A változó szelepvezérléses, igen jó benzineseket a Mitsubishi fejlesztette. Teljesítményük 75-95-109-177 lóerő, utóbbi a turbós 1,5-ös. Az 1,5 literes dízelmotort a Mercedes-Benz, a smart anyavállalata hozta létre, egy hengert elhagyva a kétliteres négyhengeresből.

Újonnan a Forfour nagyot bukott. A törpeautó rajongói nem fogadták el a nagytestvért, az átlagembert az autó drágasága miatt nem sikerült meggyőzni. Nehéz volna megmagyarázni, mitől került ez az autó súlyos százezrekkel többe egy Volkswagen Polónál. Ám az erősebb értékvesztés elrendezte a viszonyokat, 6-7 éves korban alig van árkülönbség a sokkal elterjedtebb Fiestához képest.

Utángyártott alkatrészek árai Ford Fiesta 1,3i, 2006 Smart Forfour 1,1i, 2006
Bal első fényszóró 16 120 Ft 20 670 Ft
Hátsó lámpa (komplett) 11 465 Ft 33 590 Ft (gyári)
Első féktárcsa (Ferodo) 7485 Ft/db 8100 Ft/db
Kuplungszett 28 350 Ft (Valeo) 83 300 Ft (Sachs)
Első fékbetét (Delphi) 9410 Ft 7846 Ft
Féltengelycsukló
Motorházfedél
9718 Ft (külső, LPR)
22 190 Ft
69 475 Ft (gyári, teljes)
50 960 Ft (gyári)

Ugye, jók ezek az árak? Nézzen be Ön is a Vezess.hu autóalkatrész-webáruházába!

Az ötajtós smart a kategória legvidámabb autója. Kilincsei már új korában is akadva működtek, az ajtók feltűnően könnyűek, mert az acél vázon a karosszéria borítása műanyag. A bohém külső rendkívül tágas és praktikus utasteret rejt.

15 centis úton állítható a hátsó pad a tágasabb csomagtér és az óriási lábtér között

15 centis úton állítható a hátsó pad a tágasabb csomagtér és az óriási lábtér között

Bohém Smart, józan Fiesta

A hátsó üléspad ebben az 1,1 literes, Pulse alapfelszereltségű modellben is sínen mozgatható. 15 centi a játéktér, így vagy a hátsó lábtér lehet óriási, vagy a csomagtartó igen tágas, esetleg a kettő között bármi. Szerethetők benne a hajcsatszerű mutatók, üvegtetővel a csajoknál végképp nyerő. A Forfourból felbukkanhatnak négyszemélyes változatok is, erre érdemes figyelni.

A jópofa design elveszi az élét, de a minőségérzet lényegesen rosszabb, mint a 2005-ös modellfrissítés utáni Fiestában. A Ford kormánya, ajtóbehúzója kopottabbnak tűnt, de a színes (akár zöld vagy terrakotta), puha anyagú műszerfal sokkal igényesebb. A kilátás is a Fiestából jobb, ami városi autókban fontos szempont.

1,3i: ha úgysem sietsz

A Ford nyolcszelepes, 69 lóerős négyhengerese pont olyan, ami a helyváltoztatáshoz az átlagembernek kell. Tisztességesen húz lent és középen, de nem tud felszabadulni magas fordulaton. Aki szeret néha rákapcsolni, vegye inkább az 1,25 literes, jóval élénkebb benzinest. Átlagfogyasztásuk a Spritmonitoron egyformán 7 liter/100 km.

Alig tartogat hibalehetőséget az egyszerű és bevált, 1,3 literes benzines

Alig tartogat hibalehetőséget az egyszerű és bevált, 1,3 literes benzines

Takarékosabb a japán háromhengeres

Modernebb motorjával a Forfour lelkesebben indul meg, szívesebben pörög és főleg kevesebbet fogyaszt. A háromhengeres beéri 6,2 literrel százon. A könnyű 1,1-es az ADAC autóklub tesztjén is a kiskategória átlaga alatt fogyasztott, 4,7 literes országúti és 6,9 literes városi értékkel.

A Fiestában magasabb az üléshelyzet és kevésbé kényelmes az ülés, mégis jobb vezetni, mint a Forfourt. Rugózása sokkal komfortosabb a zötyögős Smarténál, az eltalált rásegítésű, pontos kormányzással és a jól hangolt futóművel ebben támadnánk meg a Mecsek vagy a Mátra legjobb szakaszait.

600-650 ezer forintért kapni 9-10 éves Fiestákat

600-650 ezer forintért kapni 9-10 éves Fiestákat

Jó jel: láncos motorok

Alapjában véve mindkét modell megbízhatóan működik. A benzineseknél a gyújtótrafó hibája előfordul, de nem gyakoribb az átlagnál. A Fiesta bőrkormánya elég csúnyán öregszik, a műanyagokon is jobban látszik az idő, mint a Forfour belső terében. A Fordon még a kerékcsapágyakkal lehet gond. A Forfour összes motorja lánchajtású vezérműtengelyekkel mozgatja a szelepeket, kivéve a 177 lóerős Brabus verziót. A Fiesta 1,3-as motorja is láncos, így nem kell rajtuk vezérműszíjat cseréltetni, ami nagy kiadás volna. A csekélyebb karbantartási költség mellett a lánc előnye, hogy nem hajlamos elszakadni, szemben a szíjjal, ha előírás szerinti cseréje elmarad.

Bár a márka létezik és meg is marad, a gyártás gyors megszüntetése nem ébreszt bizalmat a Forfour alkatrészellátása iránt. A karbantartáshoz szükséges elemek hozzáférhetők és a gyakori kopóalkatrészek árában a smart nincs nagy van hátrányban a Fiestával szemben. A fajsúlyosabb tételek, például a kuplungszett azonban jóval többe kerül hozzá, mint a Fordhoz.

750 ezer forint körül elvihetők a legelsők, másfél millióra tartják a 2006-os modelleket, sok extrával kicsit többre

750 ezer forint körül elvihetők a legelsők, másfél millióra tartják a 2006-os modelleket, sok extrával kicsit többre

Alkatrészárban jobb a Ford

Féltengelyt csak gyári forrásból találtunk hozzá. Külön külső csukló nincs, a komplett féltengely ára 69 475 Ft. Érdemes a testvérmodellre is rákérdezni, a sokkal nagyobb darabszámban eladott Colt alkatrészei jók lehetnek.

Melyiket választanád?
A Smartot
6% (38)
A Fordot
94% (562)
A Smart ritkasága akkor üt vissza, ha karosszériaelemeket kell pótolni. A csekély darabszám miatt a háttéripar nem állt rá úgy a Forfour alkatrészeire, mint a népszerűbb Fiesta cseredarabjaira.

A gyári alkatrészek árszintje nyilván magasabb, de a célközönséget aligha rettenti el. Mercedes-Benz szalonban megrendelve a fényezetlen motorházfedél például 50 960 forintba kerül, a hátsó lámpa ára 33 590 Ft.

Végeredmény: inkább a Fiesta

Ha a fotókon látható autók közül kellene dönteni, akkor a légkondi megléte önmagában eldönti a meccset a Smart javára. Ám használtautó-tesztjeink nem két konkrét autó, hanem két típus közötti választásról szólnak.

Kényelmesebb futóművével, agilisabb viselkedésével, az átdolgozás után igényesebb belső terével és kedvezőbb alkatrészáraival A-ból B-be eljutni a Fiesta jobb vétel. A Forfour pedig csekély felárért sokkal izgalmasabb, stílusosabb alternatíva mindazoknak, akik egzotikus, de praktikus kisautóra vágynak.