Aki viszonylag jó áron akar nem túl öreg dízelt venni, az szinte csak flottaautók közül választhat. Céges múltú kocsinál, amit elég kevesen használnak a sajátjukként, de annál többen taposnak, még fontosabb a márkaszervizek számítógépes nyilvántartásával és a szervizkönyv bejegyzéseiből ellenőrizhető előélet.

Ez viszont reális óraállással jár, amitől az átlagember megijed. Neki kell az a hit, hogy a cseppet sem ritka, évi 40-70 ezer kilométer helyett ő kifogta azt az autót, amiben négyévesen csak 80-100 ezer kilométer van.

Négy év körül, de már kétmillió forint alatt vonzó dízel autókat találni. Kipróbáltunk egyet és utánanéztünk, milyen kiadások várhatóak vele, 200 ezer kilométer után

Nem mindegy, hogy egy autó két vagy hét év alatt fut-e 100-150 ezer kilométert. Ha nem volt taxi, akkor ilyen sok kilométer csak országúton és autópályán pöröghet bele az autóba, ami nagyságrendekkel kisebb igénybevétel sok rövid útnál

Nem mindegy, hogy egy autó két vagy hét év alatt fut-e 100-150 ezer kilométert. Ha nem volt taxi, akkor ilyen sok kilométer csak országúton és autópályán pöröghet bele az autóba, ami nagyságrendekkel kisebb igénybevétel sok rövid útnál

Óratekerés: tízezer forinttól

Az illúzió könnyen megteremthető, a digitális óra visszaállítása egy átlagos autónál 10-12 ezer forintba kerül. A bonyolultabb melók pl. a BMW-kkel 100 ezer Ft körül megoldhatók. Mivel az embereknek ez kell, a használtan kínált autók fájdalmasan nagy része vár vevőre hazug és irreális óraállással.

Mi kerestünk egy kétmillió forint alatti dízelt, mert érdekelt, hogy mit mutat 200 ezer kilométerrel. A Hovány cégcsoport szegedi kereskedésében találtunk egy beszámított Focus kombit 1 990 000 forintos irányáron, 1,8-as dízellel és jó felszereltséggel. Már a 2008-as modellfrissítés utáni verzió, reális a futásteljesítménye, megvan a vezetett szervizkönyve és a fotókon ígéretesnek tűnt.

Négy év alatt 200 000 kilométer kicsit sem magas futásteljesítmény egy dízel céges autótól

Négy év alatt 200 000 kilométer kicsit sem magas futásteljesítmény egy dízel céges autótól

Nem látszik rajta a 197 812 kilométer

Élőben is jól mutat. Orrát nem pettyezik kőfelverődések, épek a dísztárcsái és a lökhárítóról sem pereg le a lakk, mint a korábbi évjáratokban. Nincsenek parkolási sérülések rajta, optikailag szinte makulátlan autó.

Utasterében a gyakran használt gombok csúnyán elkoptak a rádión és a kétzónás, automatikus légkondicionáló kezelőfelületén, karcos az ezüstre fújt műanyag a váltó mögött és a kormányon is látszik a használat. Bár céges autó volt és bő négy év alatt 197 812 ezer kilométert hajtottak bele, belső tere kulturált gazdáról tanúskodik.

Szerviztapasztalatok a második generációs Ford Focusról

A dízelmotoros Ford személyautók szervizintervalluma 20 000 km vagy egy év. Az általános szervizeknél olajat, olajszűrőt, levegőszűrőt és pollenszűrő cserélünk, dízel autóknál 60 000 kilométerenként vagy háromévente üzemanyagszűrőt is. Tapasztalataink szerint az évi 50 ezret futó autókban 200 000 kilométeren megközelítőleg két fékbetét- és egy féktárcsa-garnitúra cseréjével lehet számolni. Figyelni kell arra, hogy a 200 ezres szerviznél előírás a komplett vezérműszett cseréje, ami az 1,8 TDCi esetében 267 461 forintba kerül. Ugyanez a költség az 1,6-os dízeleknél az eltérő konstrukció és a rövidebb normaidő miatt csupán 56 080 Ft. Egy injektor cseréje furattisztítással és tanítással 91 969 forintba kerül, nem jellemző, hogy egyszerre romlana el mind a négy. Az 1,8 TDCi és az 1,6 TDCi motorok minden változata kettős tömegű lendkerekes, így a 90 lóerős alapmodell is.

Fekete Károly, szervizvezető, Ford Hovány Szeged

Messze még a vég

Motorja könnyen indul, zaja hidegen csúnya, de hangja egészséges. Nem ingadozik az alapjárat, nincs kékes füst a kopott turbónál bejutó olajtól és gyorsításkor sem marad koromfelhő mögöttünk. Az ép és egészséges benyomást erősíti a kopogásmentes futómű, az autó szépen gurul, lassításkor a fékek nem húznak félre.

Kombi, dízel, magas éves futásteljesítmény és vezetett szervizkönyv: ez a Focus is céges autó volt

Kombi, dízel, magas éves futásteljesítmény és vezetett szervizkönyv: ez a Focus is céges autó volt

Családi autónak a 90 lóerős 1,6TDCi is bőven elég, a 110 lóerős változat vagy a 115 lóerős 1,8 TDCi már igazán jól gyorsul. A rugalmas dízelt vezetve az autó igazán jónak tűnik, a váltó is szépen veszi a fokozatokat, de hatodik sajnos nincs. A 197 812 kilométertől nem kell megijedni, a gondos karbantartás miatt ennek a Focusnak messze még a végelgyengülés.

Melyik dízelt vegyük?

Dunát lehet rekesztani a használt dízel Focusokkal, de nagyon nem mindegy, melyik motorváltozatot választjuk! Az 1,6-os és az 1,8-as motor egyaránt hosszú élettartamú, a fogyasztáskülönbség is indifferens. Több millió kilométer alapján a Spritmonitor.de a 90 lóerős ezerhatosra 5,55, a 110 lóerősre 5,81, az 1,8 TDCi-re pedig 6,22 l/100 km átlagfogyasztást ír.

Ritkább az 1,8 TDCi, mint a PSA Peugeot Citroëntől vett 1,6-os. A kisebbikben sokkal olcsóbban cserélhető a vezérműszett

Ritkább az 1,8 TDCi, mint a PSA Peugeot Citroëntől vett 1,6-os. A kisebbikben sokkal olcsóbban cserélhető a vezérműszett

A döntő különbség a vezérmű cseréjekor adódik – tudtuk meg Fekete Károlytól, a szegedi autószalon szervizvezetőjétől. Az 1,8 TDCi-ben a szíjas szelepvezérlésen kívül a nagynyomású szivattyút hajtó láncot is cserélni kell, ami összesen 7,5 munkaórás feladat és az alkatrészekkel együtt mintegy 270 000 forintba kerül. Megérheti tehát egy kicsit többet futott autót választani, ha abban már új a vezérműszett.

Ezzel szemben az 1,6 TDCi-kben csak a vezérműszíjat, a vezetőgörgőket és a feszítőgörgőket kell lecserélni, munkadíjjal együtt nem egészen 60 ezer forintért. Ugyanúgy márkaszervizben, számlával, garanciával, adókkal, mindennel.

Szépek az üléskárpitok, nem látszik az utastéren, hogy itt valaki évi 50 ezer kilométert vezetett

Szépek az üléskárpitok, nem látszik az utastéren, hogy itt valaki évi 50 ezer kilométert vezetett


A kipróbált autó tehát jó benyomást keltett, de nem véletlenül. A nagy futásteljesítmény csak akkor nem azonos a jelentős elhasználódással, ha a tulajdonos költ az autó karbantartására. Ez a Focus 20 ezrenként túlesett azokon a szervizmunkákon, amitől hasznos termelőeszköze maradt az adott vállalkozásnak.

Azért jó, mert költöttek rá. Sokat

Ettől függetlenül is tartogathat kiadásokat a közeljövőre. 200 ezer táján a turbótól már ne várjunk sokat, egy új feltöltő nemcsak márkaszervizben jelentős kiadás (ld. a szervizmunkák árait a táblázatban). Az injektorok cseréje darabonként közel 100 000 forintos tétel, szerencsére nem szokták egyszerre feladni.

Hibalehetőségek: a dízelmotor bajai drágák, a többi nem vészes

Gyakori hiba viszont a Focusban a fényszóróizzók kiégése. Erre lehet megoldás a feszültségingadozást kivédő kütyü, ami nem nagy tétel.

A fejlett, elöl-hátul független futómű jól viseli a magyarországi úthálózatot. Amire idővel költeni kellhet, az a stabilizátorpálca elöl, ritkábban a kerékcsapágy és a lengéscsillapító. Előfordul még tömítetlenség a szervokormánynál, de összességében a Focus ajánlható, gyors áresése miatt nagyon jó ár/érték arányú használt autó. Csak le kell mondani a mesésen alacsony óraállásról.

Alkatrészárak, karbantartási és javítási költségek
Időszaki szervizek
20.000, 40.000, 80.000, 100.000, 140.000, 160.000 km 39 900 Ft
60.000, 120.000, 180.000 km (gázolajszűrő cseréjével) 59 900 Ft
Vezérműszett-csere 200 000 kilométernél 1,8TDCi / 1,6 TDCi 267 461/56 100 Ft
Egy injektor cseréje (furattisztítással és tanítással) 91 970 Ft
Turbófeltöltő cseréje (1,8 TDCi) 439 500 Ft
Fékrendszer
Féktárcsa elöl/hátul (1 db) 23 300 / 20 500 Ft
Fékbetét elöl/hátul (pár) 15 00 / 15 800 Ft
Futómű
Első kerékcsapágy cseréje, munkadíjjal 41 300 Ft
Első lengéscsillapító cseréje, munkadíjjal 48 700 Ft
Első stabilizátor pálca  cseréje, munkadíjjal 28 900 Ft
Hátsó lengéscsillapító cseréje, munkadíjjal 47 700 Ft
Hátsó kerékcsapágy cseréje, munkadíjjal 52 100 Ft

Bruttó ügyfélárak. Forrás: Ford Hovány