Magyarországon ötödik éve csak a céges eladásokból vegetál az autókereskedelem. Mivel a magánvásárlók nem cserélnek autót és a céges flották futamideje is nőtt, hiány alakult ki fiatal és korrekt használt autókból. Fiatal használtként többnyire csak a leadott flottaautók jönnek szóba, mert nemigen van más. De érdemes-e céges tulajtól vagy autópark-kezelőtől kocsit venni?

Korábban a céges múlt fajsúlyos ellenérv volt, ami meg is látszik pl. a vállalati autóként népszerű Ford Focusok rémes értékvesztésén. De a vállalkozások autóinak van egy döntő előnye a magánszemélyek autóival szemben: a márkaszervizes karbantartás. Akinek a saját zsebére megy a márkaszervizek rezsióradíja, hamarabb otthagyja a profi hálózatot és olcsóbb műhelyben, esetleg otthon végzi az átvizsgálásokat. Netán megy 40-60 ezret ugyanazzal az olajjal.

Másfélmillió forint alatt könnyen és gyorsan eladhatók itthon a józan és nem túl öreg autók. Ám pont ezekből van hiány, ami felértékelte a leadott céges autókat

Ritka a japán autót választó cég, a kínálat használtan sajnálatosan szerény

Ritka a japán autót választó cég, a kínálat használtan sajnálatosan szerény

Ami számít: szép külső és vezetett szervizkönyv

Egy használtautó-vásárló szemével a rendes karbantartás egyetlen bizonyítéka a végigpecsételt szervizkönyv és a számla az elvégzett munkálatokról. Lehet valakinek aranykezű mestere, cserélheti ügyesen az olajat a garázsban, a vevő ezt miért higgye el? Főként, ha máshol az erre felkent hálózattól kap dokumentumokat arról, mennyit futott az autó és mit, mikor cseréltek benne. Ez ellensúlyozhatja a helyenként kíméletlen használatot, amiben a vállalati autóknak része van.

A céges múltú autók ellen szól az a tény, hogy sokan ütik-vágják, mert nem az övék, pláne, ha utálják a munkáltatójukat és ezt a kocsin élik ki. Sokakat egyszerűen nem hat meg, hogy a gázadással meg kéne várni, míg az olaj körbekeni a motort, hogy leállítás előtt idő kellene lecsengeni a turbónak vagy síneken, úthibákon áthajtva mérsékelni lehetne a tempót.

Behozatal: ami jó, az kint sincs gombokért

Magyarországon relatíve drágák a fiatal használt autók, mert kevés van belőlük. A behozatal ígéretesnek tűnik és nem egy esetben érdemes is belevágni a nem túl bonyolult műveletbe, de ne vegyük biztosra, hogy a mostani euró-forint árfolyammal az igazán szép autók is olcsóbbak a Lajtán túl. „Az autóvásárlók nehezen hiszik el, de ha egy használt autó belföldön négymillió forintot ér, mert korrekten szervizelt, nem visszatekert órás kocsi, akkor külföldről sem lehet behozni ugyanilyet hárommillióból.” – állítja Tekse Kálmán, a flottakezeléssel foglalkozó Arval Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.

Minden felmérés azt mutatja, hogy az új kocsik között az autóválasztás elsősorban érzelmi kérdés. Az összes autógyár szerint a design a legfontosabb döntési szempont, nem a vélt megbízhatóság, a térkínálat, de még a fogyasztás és az ebből fakadó szén-dioxid-emisszió is csak a második helyen következik.

Kétmillió forint alatt nem nehéz értékesíteni a szép kocsikat, főleg 1 és 1,5 millió forint között kelnek el a kedvező költséggel fenntartható, elterjedt típusok

Kétmillió forint alatt nem nehéz értékesíteni a szép kocsikat, főleg 1 és 1,5 millió forint között kelnek el a kedvező költséggel fenntartható, elterjedt típusok

Milyenek a rendőrségi Focusok?

Aki viszont használtan keres családi autót, nem árt, ha racionálisabb alapokra helyezi a szelekciót és bevonja a mustrába a rendőrség leadott Ford Focusait. Az MKB Euroleasing budaörsi telepén százszámra álltak a fehér kombik, amelyek eladási ára 1,5 és 1,8 millió forint között mozog. A rendőrségi autók más telepeken is könnyen felismerhetők az LMZ, LRL kezdetű rendszámokról, a tetőn lévő lyukról, a kartervédőről, bent a csomagtérrácsról, a pisztoly okozta sérülésekről az ülések melletti műanyagokon és a rádió körüli csavarnyomokról.

A járőri bevetés nem szól az autók mellett, jobb lenne ügyintézői autót venni a szervektől, de a Focusok futásteljesítménye egyértelmű, ha törtek, rendes helyen, rendes alkatrészekkel gyógyultak meg és csak márkaszervizben nyúltak hozzájuk, hogy minél kevésbé maradjanak el a lízingkonstrukcióban kalkulált maradványértéktől (használtkori eladási ártól).

Futásteljesítményük változó, 80-120 000 km közötti

Futásteljesítményük változó, 80-120 000 km közötti

A ránézésre egyforma autók közül nehéz választani. Floch Gábor, az MKB-Euroleasing Autópark Zrt. beszerzési igazgatója szerint „A járőrautókon tisztán látszik, hogy a nagyobb futásteljesítmény nem feltétlenül jelent rosszabb állapotot: egy 120 ezer kilométeres autó vonzóbb lehet egy 80 ezret futottnál. Az értéktartás és a megbízható működés miatt is ragaszkodunk a márkaszervizes karbantartáshoz valamint javításhoz. Minden mechanikus javítás és káreseti sérülés javítása a Ford márkaszerviz hálózatban történt a teljes futamidő alatt.” Az Opelekre cserélt járőrautók részletes állapotfelmérésen vannak túl és az érdeklődők kérésére a lízingcég teljes szerviztörténetüket kiadja. Az aktuális a kínálatból mindig ki lehet választani jónak tűnő autókat, rendes gumikkal.
6,5-10,5 liter között fogyaszt a 100 lóerős kombi Focus. Vételáruk 1,5 és 1,8 millió forint között szór

6,5-10,5 liter között fogyaszt a 100 lóerős kombi Focus. Vételáruk 1,5 és 1,8 millió forint között szór

Újratermelődnek a kifutott járőrautók

Bár az eddig visszaadott rendőrautók elfogytak, nagyjából egy hónap múlva érkezhet egy újabb nagy kontingens belőlük. Ezek a kombik jelenleg felkészítés alatt állnak, lepolírozzák róluk a rendőrségi matricák nyomait, ledugózzák az antenna lyukát a tetőn és kitakarítják őket kívül-belül.

A Trend Plus kivitelű járőrautók felszereltsége tartalmazza az összes fontos biztonsági és kényelmi extrát, így az ESP és a klímaberendezést, az ablakemelő hátul is motoros. A rendőri munkához az autók kartervédő lemezt és csomagtér-elválasztó rácsot kaptak, a növelt kapacitású akkumulátor viszont 3-4 évnyi intenzív használat után már nem érv.

Az egyforma modellek leverik az árakat

Az újautó-vásárlóknak érdemes megfontolniuk, hogy az állami vagy magánflottákban több százas darabszámban futó modellt megvéve az ő autójuk használtkori értékét is lenyomhatják a szerződések lejártakor egyszerre, nagy tömegben dobra vert kocsik. Főleg, ha ugyanolyan színt választottak, mint a nagybani vevő.

Ez azonban esély azoknak, akik kivárják például a rendőrségnek lízingelt Golf VI 1,4 TSI-k kifutását. Ez 2014-ben esedékes és 400 autóról van szó. Még ugyanabban az évben jöhet az ORFK-tól 250 darab Škoda Octavia 1,6i is, ha valaki jobban bízik a kiforrott szívómotor tartósságában, cserébe szorgalmasan tankol.

Ló híján a szamár is jó

Az ideális megoldás tehát egy vezetett szervizkönyves autó volna magánszemélytől, számlákkal a munkálatokról. De amíg ilyenből ennyire kevés akad, az előírt átvizsgálások elvégzése és a követhető múlt miatt a céges autókkal is jól járhatunk használtan.

Mellette – Ellene
  • Kevés kivétellel márkaszervizes karbantartás
  • Józan, praktikus autókból álló kínálat
  • Korrekt helyreállítás ütközés esetén (casco megléte)
  • Normális gumik eladáskor
  • Nem ritkán kíméletlen használat
  • Szűk típus- és karosszériaválaszték
  • Kizárólag kommersz színek