Ahogy múlik az idő, egyre modernebb és jobb autók ára esik a viszonylag sokak számára megfizethető egymilliós határig. A Vectra harmadik generációját a 850-900 ezer forintról induló árak kimondottan érdekessé teszik a használt autót kereső családoknak.
Rokonok: BLS, Croma, 9-3
A C Vectra 2002 és 2008 között készült, 2005-ben nagy modellfrissítéssel és négyféle karosszériával. A négyajtós lépcsőshátú és az ötajtós GTS tengelytávja 2,7 méter, míg a Caravan (kombi) és az előkelő Vectrának szánt Signum 13 centivel hosszabb tengelytávval kedvez a hátsó utasoknak.
Strapabíró az utastér
A cikkben bemutatott autó egy törzsolvasónké, aki újkora óta használja a kék limuzint. Az 1,8 literes benzinessel 122 000 kilométert tett meg. A polírozás óta a karosszéria jól mutat, ahogy az utastér is szinte érintetlen. Egyedül a kormánykerék kopott meg csúnyán.
A tulajdonos véleménye: Balázs, Opel Vectra 1,8 2003, 122 000 kilométer
Vectránk új kora óta a családban fut, én pár éve ültem át bele egy H Astra szedánból. Meglepő, de a két autó hosszban és tengelytávban is szinte ugyanakkora, lábterük is egyformán tágas, csomagtartójuk pedig 500-500 liter.
A Vectrával az első nyolc év eseménymentesen telt, 90 ezer kilométerig csak olajat és kopóalkatrészeket kellett cserélni: első fékbetéteket, a vezérműszíjszettet vízpumpával, valamint egyszer akkumulátort. Anyaghiba miatt eltört a jobb első rugó. Ezt párban cseréltük a sok Vectrában meghibásodó toronycsapággyal, bár még nem recsegett. A futóműben az első stabilizátor és a hátsó lengőkarok cseréjére kellett még költeni.
Kilencévesen a légkondicionáló igényelt szerelőt: a klímakompresszor tömbszelencéjét kellett cserélni és a belső párologtató is kilyukadt. A párologtató ára 260 000 Ft lett volna, de 58 ezres utángyártottal sikerült kiváltani. Még egy állítómotor ment bele, de magát a kompresszort nem kellett bütykölni. A klímafelújítás teljes munkadíja 30-35 ezer Ft körül volt.
A féktárcsák még az eredetiek, bár hamarosan újakat veszek. Elférne a bevásárlólistán pár gumiszilent is, mert a futómű itt-ott kopog rossz úton. A télen, rövid szakaszokkal 12 literre felszökő fogyasztást országúton a felére le lehet nyomni, autópályán 7,5 litert szoktam mérni. Összességében a C Vectra nagyon bevált az elmúlt évtizedben.
Elsőre a kék Vectra egy nagypapa agyonóvott autójának tűnik, ám erről szó sincs. Jó ideje egy debreceni család használja kisgyermekekkel, az üléseket sosem védte huzat, de a tartós anyagokon nem fogott az idő.
Amit az Opel eredetileg eltolt benne, az máig sem változott, így az első és a hátsó ablakemelők között csúszkával kell váltani a vezető ajtaján. A belső design 10 éve sem volt sikkes, a kategória számos autója kapott ennél jóval elegánsabb műszerfalat. A kényelmes ülés, a gondos zajszigetelés és a jó térkínálat ma is vonzó az autóban.
Rengeteg motorváltozat
A C Vectra motorkínálata kivételesen széles. A német Wikipedia 12 különböző benzines és hétféle dízelmotort hoz, minden habitushoz megtalálni az igazit. Többségüket teszteltük is, a benzines 1,6-ostól sokféle dízelen és a 3,2 literes hathengeresen át az OPC-ig, ezeket a cikkeket itt mind megtaláljátok. A 255 lóerős OPC érdekessége, hogy 260-at megy, ne érezze magát annyira jól a belső sávban a sok Audi, BMW és Mercedes-Benz.
A dízelek közül érdemes a FIAT eredetű, 2004-től elérhető motorokat keresni. Az 1,9 literes négyhengeres jól sikerült és tartós, a V6-ossal viszont nem kísérleteznénk. Ez az Isuzu-eredetű hathengeres a Vel Satisban, az Espace-ban és a Saab 9-5-ben sem vált be.
A cikkben szereplő autóban az 1,8 literes benzines szívómotor van, amely a legracionálisabb választás a rendkívül gazdag felhozatalból. 122 vagy 140 lóerős, ami a forgalmiból azonosítható a 90/103 kW teljesítmény alapján. Enyhén lusta, de elviszi a Vectrát, kis igényű, örök darab, 6,5-10,5 literes fogyasztással.
Hibák és megbízhatóság
Az Opelek még akkor is csúnyán rohadtak, amikor ezt már nem illet volna, ld. a B Omegát. Ám a Vectra rozsdavédelme alapos, a fotózott autó egyetlen korrodált eleme a kipufogódob, de az még a gyári eredeti, 2002-ből. A polikarbonát lámpabura nem mattult le csúnyán, talán mert a kocsi sokszor áll garázsban.
A távirányító nyomkodásával könnyű elnyűni a slusszkulcsot, aminek cseréje 30 ezres tétel volt a modernebb bicskakulcsra. Ismert hibaforrás a klímavezérlés illetve a jobb hátsó ajtó kábelátvezetésénél a kábelköteg szakadása.
A kormánymű hibájából fakadhat javítási költség, elromló generátorra is van példa. Jó hír, hogy az elkoszolódó EGR (kipufogógáz-visszavezető) szelepet csere helyett szinte mindig elég megtisztítani. Mérsékelt alkatrészárai, strapabíró technikája és családbarát méretei alapján az utolsó Vectra megérdemli a figyelmet.
Tetszik az Opel Vectra C? Erre a linkre kattintva böngészhet a használt autó ajánlatok között!
Alkatrészárak
Első fényszóró: 61 174 Ft (Hella)
Hátsó lámpa: 11 278 Ft (Magneti Marelli)
Motorházfedél: 34 353 Ft (Klokkerholm)
Pollenszűrő: 2904 (Hengst)
Olajszűrő: 1301 Ft (Mann-Filter)
Légszűrő: 3304 Ft (Hengst)
Első féktárcsa: 11 665 Ft (Zimmermann) Sportfutóművel: 20 385 Ft
Első fékbetét: 10 815 Ft (Zimmermann)
Lengéscsillapító elöl: 16 031 Ft (Sachs)
Lengéscsillapító hátul: 13 711 Ft (Sachs)
Első toronycsapágy: 18 818 Ft (Ruville)
Első függőleges stabilizátorpálca: 3906 Ft (Febi)
Első alsó lengőkar: 33 222 Ft (Ruville)
Kuplung szett: 30 381 Ft (Sachs)
Féltengelycsukló: 10 661 Ft (Hans Pries)
Vezérmű szíj szett: 27 115 Ft (SKF)
Vízpumpa: 7745 Ft (Hans Pries)
Kipufogódob, hátsó: 21 616 Ft (Walker)
Ugye, jók ezek az árak? Nézz be Te is a Vezess.hu autóalkatrész-webáruházába!