Ellopják, lerobban, fenntarthatatlan, visszaveszi a bank. Tucatnyi szerencsétlen helyzet, amikor autó nélkül találjuk magunkat, de égető szükségünk van egy működőképes négykerekűre. Ebből a kutyaszorítóból jelenthet gyors menekülést egy olcsó, lógó belű, de megbízható használt autó.

A lélektani határ meghúzása ebben az esetben nem egyszerű feladat, mert nyilván akad működőképes autó 70 000 forintért is, de mi olyan darabot szeretnénk, ami nagy vonalakban megfelel a mindennapokra, bírja az autópályát, nem csak egy vicces csettegő. Így kerül képbe az átlag havi fizetésért (átírási költségek nélkül) mért, 1987-1991 között gyártott Honda Civic. Nincs belőle hatalmas választék, mégis elég erényt mutat fel ahhoz, hogy megkapja használtteszt rovatunk aktuális főszerepét.

Piaci helyzet

A Frankfurti Autószalonon bemutatott negyedik generációs Civic nem egy elmaszatolt marketingfogás volt a Honda részéről, beleadtak apait-anyait. Tizenhat szelepes injektoros motorok, kettős-keresztlengőkaros felfüggesztés, opcionális összkerékhajtás, és változó szelepvezérlés járt a legerősebb kivitelekhez. Az 1,2 literes alapmodell Európában nem került piacra, de motorból így is akad elég, a kizárólag szívó benzines blokkok 75-150 lóerő között mozogtak, ekkora teljesítményspektrum előtt pedig még ma is süveget kell emelnünk.

A csomagtartó 383 literes, japán szokás szerint csak belülről nyitható

Mélynövésű a Civic, 1,36 méteres magassága ma már nagyon alacsonynak számít

Mélynövésű a Civic, 1,36 méteres magassága ma már nagyon alacsonynak számít

Civicre vadászva két karosszériával találkozhatunk, a háromajtós mellett a tesztben szereplő négyajtós verzió került gyártásba. A megegyező tengelytáv (2,5 méter) miatt nincs különbség a helykínálatban, a csomagtér nyers méretét tekintve viszont vezet a szedán, 383 (3 ajtós-196 l) liternyi teret ad a farra varrt fémbőrönd. Praktikus apróság, hogy az itt tárolt csomagok menet közben is elérhetőek, a két részben dönthető hátsó üléssor miatt.

A közelmúltra jellemzően 20-30 eladó darabot találtunk a nagyobb hirdetési portálokon kutatva, a legelterjedtebb az 1,5 literes injektoros motorral szerelt 90 lóerős verzió, 120-300 ezer forint közötti áron.  Érdemes erre vadászni, a d15b2 kódjelű blokk ereje bőven elég az alig kilenc mázsás kocsi mozgatásához, kifinomult járása, gyors gázreakciója ma is megállja a helyét, ha nincs elhanyagolva könnyedén hozza a 9,6 másodperces százas sprintet. A közvélekedéssel ellentétben nem találunk nehezebben hozzá alkatrészt, mint a korabeli német, francia autókhoz, egy komplett bontott motor 25-30 ezer forintért elérhető az online piactereken.

Motorváltozatok, átlagfogyasztási értékkel:

1.3 (75 LE@6300) – 6,76 l/100 km
1.4 (90 LE@6300) – 6,92 l/100 km
1.5i (90 LE@6000) –  7,11 l/100 km
1.6i (110 LE@6300) – 8,23 l/100 km
1.6i-16 GT (130 LE@6800) – 9,34 l/100 km
1.6i-VT (150 LE@7600) –  9,96 l/100 km

Erények és hibák

A fotókon szereplő fakó Honda tökéletes példája egy húszas éveit taposó, átlagosan használt, átlagosan karbantartott japán autónak. Megvásárlása után felújításra került az elkopott kuplungtárcsa, kicserélték a futómű elöregedett szilentjeit, új olajat, szűrőt, vezérműszíjat kapott a motor, és hajlott kora ellenére ezen felül semmilyen komoly beavatkozást nem igényelt a hajtáslánc.

Nem vagyok megrögzött Honda hívő, de azért az elektromos napfénytető tökéletes működése láttán kezdtem megtérni, sehol egy beázás nyom, apró folt a kopott kárpiton. Ugyanez igaz az autó egyéb villannyal életben tartott funkcióira, ebben a korban már legyintenénk a lefittyenő sebességmérőre, mégis minden működik, a központi zártól kezdve a belső világításig.

Az elterjedt 1.5i motort szinte lehetetlen kinyírni, csak hosszas rideg bánásmóddal törhető meg

Az elterjedt 1.5i motort szinte lehetetlen kinyírni, csak hosszas rideg bánásmóddal törhető meg

Végigböngészve a hazai, angol, ausztrál, német tulajdonosok véleményeit, nincs nagy meglepetés, mindenki az általam is tapasztalt, korabeli japán modellekre jellemző megbízhatóságot magasztalja. Ez pedig nem a pénztárcában hordott négylevelű lóherének, vagy nyúllábnak köszönhető. Ebben az időszakban egyszerűen még nem éreztek rá a japán gyártók a tervezett elavulásra. Legalábbis a gépészeti hátteret tekintve nem. Mert a garantált mobilitást ellensúlyozandó van egy komoly, halálos ellensége a Civicnek, a jó öreg oxidáció.


Ahogy az a kipróbált autón is látszik, a küszöbök, kerékjárati ívek viharos sebességgel válnak porrá, és ez még csak a szerencsésebb eset, a szerkezeti tartóelemeket, futómű kapcsolódási pontokat is ugyanolyan intenzitással támadja rozsda úr, ezek helyrehozatal pedig már rémisztő összeg, főleg ha a vételárhoz mérten. Vásárlás előtt mindenképp nézzük át a kényes területeket, a hátsó műanyag lökhárító rögzítési pontja, a koptatócsík, és a küszöb szélei, valamint a tetőantenna környéke lehetnek gócpontok. Belül a taposólemezek, és a pótkerék helyét érdemes mindenképp átvizsgálni.


A tesztelt példány szerencsére még nem érte el a végső mállás fázisát, a közlekedést nem veszélyeztető, csak esztétikailag ronda rozsda csúfítja testét, de elég egy-két sóval szórt téli szezon, hogy rosszabbra forduljon a helyzet. Ha utólag jövünk rá, hogy a kerék mellett fém helyett 1993-as Fürge Újjak tölti ki a hézagot, akkor sem jön a világvége, egy sárvédő javítóív 4-5 ezer, a küszöb pedig 8 ezer forintot kóstál, de a nagy webshopok helyett jobb a márkahívőknél kezdeni a keresést.

A típus sportos hangulata itthon is komoly közösséget tart össze, a megfelelő márkafórumokon pezseg az alkatrészpiac, a CRX forumtól indulva szinte biztosan találunk megoldást az adott problémára. 

Kaphatunk autót egy havi fizetésért? 63

Összegzés

Ha autópótlót, egy beugró melóst keresünk ebben az ársávban, egész sok választásunk akad. Viszont ha szórakozni is szeretnénk, akkor a Civic lép előre. Nincs szükség kifacsart körmondatokra, hogy érzékeltessem miért. 1,36 méteres magassága, stabil, kemény futóműve, és pörgős, élénk motorja garantáltan felpezsdít. Nyilván az alacsony üléshelyzet, és a rossz úton büntető, gyakran felütő lengéscsillapítás nem vénnek való (vagy az utak nem valóak az autónak, de ez egy másik cikk témája) , de mindez vállalható kompromisszum.

A kipróbált GL felszereltségű Civic nem kényeztet komoly extrákkal, a kormányzást szervómentes, és az ablakok kurblizása is ránk marad, de akad a piacon négy elektromos ablakkal, szervóval kistafírungozott verzió is. Fogyasztását tekintve sem lehet panasz a városi japánra, a Spritmonitor.de tanulsága szerint spórolva 5,9 átlagos méretű lábbal pedig 7,1 literes átlagra számíthatunk.

Minden kezelőszerv, kapcsoló működik, csak a kevésbé merev karosszériának hála minden kicsit csálén áll már a beltérben

Minden kezelőszerv, kapcsoló működik, csak a kevésbé merev karosszériának hála minden kicsit csálén áll már a beltérben

A legveszélyesebb lappangó veszélyforrás a negyedig generációs Civic esetén a múlt. A magasztalt sportos karakterre gerjedt fiatalok tömegei gondolják, hogy ők tudnak még csiszolni a japán technikán, és bátran csökkentik a hasmagasságot, növelik a teljesítményt. Ha ezeket a látványosan tuningolt, és a porrá rohadt példányokat sikerül elkerülni, már nyert ügyünk van, jöhetnek a kilométerek ezrével, ez a gép biztosan nem áll le alattunk.

Megéri az árát egy használt Honda Civic? Szavazzatok bátran!
átlag
8.65
szavazat
153
Megéri az árát egy használt Honda Civic? Szavazzatok bátran!