Röviden – Suzuki Swift 1.0 (2002) | |
---|---|
Mi ez? |
A mi autónk. Az 1992-től 2003-ig hazánkban is gyártott második generációs Swift megkerülhetetlen szereplője a hazai utaknak |
Mennyibe kerül? | Ezer felett mozog az eladó autók száma, 150 000 forinttól egészen 700 000-ig terjed a skála |
Mit tud? |
Négy személlyel elgurulni a kijelölt célig, aránylag kevés üzemanyag felhasználásával, mindezt kívánt alkalommal ismételve, olcsón |
Mi van helyette? | Némileg rakoncátlanabb, de magasabb komfortot ad a Skoda Felicia, a keleti szél kedvelőinek pedig akár a Lada Samara is szóba jöhet |
Érdekes, mert leharcolt
Suzukival gurult a kilencvenes évek, gyártottuk az egész világnak, elneveztük a mi autónknak, gyűlöltük és imádtuk. Mára pedig lassan, de biztosan eléri a mélypontot. A minden típus életében elérkező lemorzsolódás éveit. Egy generáció életciklusának érdekfeszítő pillanata ez, a kínálat hatalmas, az ár pofátlanul alacsony, ha Suzuki-keretekben gondolkodunk, maga a paradicsom.
Kaphatunk megkímélt tízéveset félmillióért, autószerű korait gombokért, tulajdonképpen a Swiftre vágyók Gombóc Artúrként élhetik ki rajongásukat, minden forma, fajta elérhető. A háromhengeres egyliteresből hordák állnak a kereskedésekben, az 1,3-as 68 lóerősből szintén szín szerint válogathatunk. Az összkerékhajtással, vagy 1,6 literes motorral szerelt verziók ritkábbak (pláne a GTi), de ezek az extrák amúgy is túlmutatnak a pénztárcabarát puritán Suzukin.
A használt tesztekre gyúró kollégák általában előásnak egy megkímélt példányt, kulturált 1,3 literes motorral, nyugodt családi kilométerekkel kitömve. Nem nagy kihívás a hatalmas merítést tekintve, bőven akad ilyen ajánlat. Ezekkel kitűnően lehet demonstrálni, hogy a Swift ma sem vállalhatatlan romhalmaz, hanem a mobilitás legolcsóbb eszközeinek egyike.Ezért a másik végletre vadászva kerestem egy szakadt, melóban izzadt, aránylag fiatal darabot. Mert ez egy érdekes alternatíva lehet az esztétikára kevésbé fogékonyaknak. Tíz év körüli, rút, megbízható autó 150 000 forint körüli áron. Mi ez, ha nem az év üzlete? A cikkben felsorolásra kerülő hibahalmaz cseppet sem csorbít a használati értéken, viszont kitűnő alkupozíciót kínál vásárláskor. A kulcskérdés, hogy lenyelhető mindez a nyomott árért cserébe?
Takarékos, megbízható
2002, a forgalomba kerülés éve óta egy tulajdonosnál szolgált a képeken látható, javarészt piros Swift. Az egyliteres motorral szerelt gép már ifjú korában sem teljesítette túl a minimál programot, elektromos fényszóróállítás, és egy utólag beszerelt rádió képezi az extrákat. Nem túlzok, tényleg nincs más, még a visszapillantó tükrök üveglapjait is csak kinyúlva, kézzel tudjuk állítani.
Ennél a kivitelnél vakarhatja a fejét a vevő, mikor óratekerésre gyanakszik, hiszen a műszerfalon csak öt számjegyű a számláló, ami esetünkben már kétszer átfordult. Több mint 200 000 kilométerrel a G10A kódjelű, központi injektoros blokk még zokszó nélkül szolgál, a szokásos szűrők, szíjak, olajok cseréjén túl nem igényelt komolyabb beavatkozást.
Nem éppen Nobel-díjas felfedezés, mint ahogy a csekély fogyasztás feltárása sem. Kilencvenhat autó adatai alapján 6,08 literes átlagot mutat a Spritmonitor.de honlapja, de a listát böngészve könnyen látható, hogy megfelelő kezekben nem fantázia szülte érték az 5,2-5,4 liter.
Suzuki Swift fogyasztása egyéb motorral szerelve:
– 1,3 (68 LE) – 6,68 l/100 km
– 1,6 (90 LE) – 6,29 l/100 km
– 1,3 (101 LE) – 7,78 l/100 km
A 2002-es gyártás miatt ez a darab is pont beleesett a visszahívási hullámba, a márkaszervizben cserélték a megviselt állapotban lévő lengéscsillapítókat. A futómű környékén a szakadásra hajlamos gumiharangok, és csereérett féltengelycsuklók okozhatnak bosszúságot. Utóbbiból több verzió került gyártásba, ez nehezíti az évjáratnak megfelelő alkatrész beszerzését, és azt is általában a féltengellyel együtt akarják ránk sózni.
A minden téren hadra fogott Swiftet baleset kényszerítette szervizbe, a javítás eredménye könnyen kiszúrható, a csomagtartó ajtaja és jobb far fakó színe egyértelmű bizonyítékkal szolgál a törött előéletről. Ezzel pedig elérkeztünk a filléres árat még lejjebb tuszkoló apróbb hibák sorához. Ezek részben a használatból erednek, de akad köztük olyan, amit a hosszúra nyúlt gyártási ciklus ellenére sem sikerült kiküszöbölni.
Ronda de olcsó
A gumitömítések mindenhol elértek, szakadtan, petyhüdten lógnak, a légies karosszéria és a földutak kettőse miatt mozgó ajtók az összes lehetséges helyen fémig csiszolták a fényezést. Ehhez jönnek a karcosra kopott oldalablakok, amelyek a kígyóként tekergő fémtestben maguktól indulnak lefelé, ezért érdemes minden megálláskor ellenőrizni, hogy nem-e csúsztak le pár centit. Korrózió nincs, sérülések karcolások annál inkább, de ezeken a pontokon sem támad a rozsda, 2002-re ezen a téren fejlődött a típus az évek során.
A felsorolt hibákat sejthetően a megengedett össztömeget elérő 11 rekeszes sörrakomány is elősegítette, a zárak kopására azonban nincs mentség. Egy 25 éves autótól gyakori és jópofa jelenség, ha menet közben kihúzható az indítókulcs, de ezt a 11 éves Swift is simán produkálja. Ugyanez a hiba kényszerítette ki az ajtózárak cseréjét, hiszen egy bicska elég volt az autó feltöréséhez.
Belül szintén duplán tombolt a kor, meggyötört állapotúak a kárpitok, az ülésekből szökik a szivacs, a visszapillantó tükör felülete rejtélyes okból mállani kezdett. Fényes a kormány, kitaposott szobapapucsra emlékeztetnek a pedálok, a mindennapi robot jegyei köszönnek vissza minden részletben.
Vezetni először vigyorfakasztó móka, ahogy a saját ujjainkra átfogva tekerjük a szervó nélküli volánt, üvöltünk a 120 km/órás tempónál mindent elnyomó szél és motorzajban. Ez az érzés azonban hamar elillan, marad a kényelmetlen rugózás, a harmatos fék, és újra bizonyságot nyer, hogy ez a típus sosem volt az a mindenes svájci bicska, aminek itthon kikiáltották.
De kit érdekel mindez? A karcos, megviselt, lelakott külső alatt sértetlenül megmaradt a Suzuki legfontosabb, ha nem az egyetlen pozitív tulajdonsága: indul, és visz. Olcsón. Érthető választás, főleg, ha sürgető az autóhiány, egy ilyen leharcoltan is hadra fogható példány megoldhatja problémát.
Alkatrészek és áraik:
– Féltengely gumiharang (850-4000 Ft. Utóbbi Nipparts, japán, előbbi Noname utángyártott)
– Komplett motorblokk (25-45 000 Ft, bontóból, internetes piacterekről)
– Motorházfedél (25 000 Ft)
– Első lámpa (bontott 5-7000, áruházból 10 000-30 000 Ft)
– Fékbetétek (2500-5000 Ft)
– Kuplungtárcsa (8-16 000 Ft)
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|