Röviden – Škoda Felicia
Mi ez? A Škoda és a Volkswagen első közös típusa, ami elindította a cseh gyártót a fellendülés útján
Mennyibe kerül? 150 000 forinttól már akad műszakival rendelkező autó, a plafont 500 000-nél érjük el
Melyik motor jó bele? A 68 lóerős ideális választás, de a piacon rengeteg az 54 lóerős kivitel, a dízel a legritkább
Mi van helyette? Közvetlen ellenfele a Suzuki Swift, árban, felszereltségben, minőségben ez áll a legközelebb

Hogy ma a Škoda nem csak emlék, hanem egy élő, fejlődő, sikeres márka, az nagyban köszönhető a kilencvenes évek egyik legismertebb cseh típusának, a Feliciának. Ez volt az első olyan autó Mladá Boleslavban, amihez pár kósza alkatrésznél többet adott a Volkswagen,  ennek bizonyítékaként a korai kivitelek farán büszkén virított a VW System felírat. Ezt egyesek figyelmeztetésként, mások a megbízhatóság jeleként értelmezik mind a mai napig, kérdés, hogy melyik csoportnak van igaza?

Modelltörténet

Annyi biztos, hogy a sorozatgyártás 1994-es beindulása óta eltelt tizenkilenc év alatt alatt hatalmas kazal tapasztalat gyűlt össze a típusról, így érvek hadát állíthatjuk szembe egymással. Hiába tekintjük a németekkel való együttműködés kezdetének a Feliciát, a hajtáslánc főbb alkatrészei még az előd Favorittól származnak, a változás főleg a karosszérián, a futóművön, és a minőségi ugrást jelentő belső térben érhető tetten.

A csomagtér egész tágas az autó méretéhez képest, 270 literig pakolhatjuk a Felicia farát

A beltéren látszik meg igazán a Volkswagen gondoskodása, kevesebb zörgés, pontosabb illesztések, a kor színvonalának megfelelő kialakítás a főbb jellemzők

A beltéren látszik meg igazán a Volkswagen gondoskodása, kevesebb zörgés, pontosabb illesztések, a kor színvonalának megfelelő kialakítás a főbb jellemzők

Először az ötajtós ferdehátú került a piacra, amelyet a következő évben a kombi változat követett. A piaci igényeknek megfelelően Pick up és Van Plus néven a Feliciából áruszállító változat is készült. Ezt a modellt 1995 augusztusától gyártották. A modellciklus ötödik évében az autó átesett egy kisebb ráncfelvarráson, amellyel megújult orr-részt kapott a kocsi, ekkor tűnt fel az Octaviától örökölt téglalap alakú hűtőmaszk.

Világviszonylatban több mint 1,4 millió Felicia talált gazdára, amelyek közül Magyarországon 21 836 darabot értékesítettek. A legkelendőbb típus az 54 lóerős, 1,3 literes motorral szerelt változat volt, mind a ferdehátú, mind a kombi esetében. A gyártás 2001 júniusában fejeződött be végleg, és egy névváltásnak köszönhetően egyelőre eltűnt a Felicia típusnév, átadva helyét az azóta több generációt megélő Fabiának.

A Felicia hét éves pályafutása során kiterrmelt néhány érdekes verziót, és mind közül a legcsábítóbb a pick up Fun elnevezésű kivitele. Igazi életmódautó, vidám és ötletes, instant csábítás, hogy a szürke hétköznapokat otthagyva a tenger felé vegyük az irányt. A feltűnő sárga fényezésben pompázó Fun legnagyobb húzása a plató rovására bővíthető utastér, így még plusz két fő élvezheti az utazást, igaz az ő hajukat biztos összeborzolja a menetszél.

A sikeres Škodából nemcsak utcai autó készült, hanem a rali-világbajnokságon résztvevő kit-car is. 1996-ban a brit Network Q világbajnoki ralifutamon Stig Blomquist az abszolút harmadik helyre hozta be a Feliciát, sok jóval erősebb, ráadásul négykerékhajtású versenyautót megelőzve.

Kellett is némi ralisiker, mert a Felicia tökéletes jelölt a legunalmasabb személyszállító eszköz kitüntető címre. Pont ezért lehet érdekes. Egy olcsón fenntartható, pár százezer forintért mért tucat autó, ami már megszokta, hogy alig kap törődést, mégis vállalhatóan alacsony kockázattal teszi a dolgát. Napjainkban 100-150 eladó darab keres új gazdát, a 150 000 forintos árszinttől egészen a félmilliós plafonig.

Motorkínálat

Nem véletlen, hogy nincs drágább, a típusból már új korában is a legolcsóbb, 1,3 literes motorral felszerelt alapkivitel volt népszerű.  Vásárlás esetén így nagy eséllyel botlunk ebbe az ősi blokkba, de ha nem lajhár volt oviban a jelünk, inkább kerüljük el. Iszonyat lomha, gyűlöli a fordulatot, 54 lóereje és 99 Nm nyomatéka már a Favoritot is nehezen mozgatta, pedig az egy szűk mázsával könnyebb volt a 935 kilós Feliciához képest.

Mit tud a legolcsóbb modern Škoda? 42

Skoda Felicia – A cseh típusokból igazán mély a merítés, Felicia, Fabia bőven akad egymillió alatt, Feliciából 500 ezer körül már a lakótelepi garázsok királynője címet elnyert példányok között válogathatunk, hobbiból zsírozott csavarokkal, kispárnával védett utasüléssel.

Némileg jobb választás az 1997-ben bevezetett hengerenkénti injektoros 68 lóerős kivitel, ezzel már vállalható menetteljesítményt produkál az autó, és a fogyasztás sem szökik az egekbe, 6-7 literrel megelégszik a korszerűsített cseh technika. A Volkswagentől örökölt 75 lóerős 1,6 literes benzines viszont már torkosabb, nem meglepetés a nyolc literes átlag, igaz sokkal élénkebb, mint az 1,3-as motor. A benzinesekhez mérten ritkán tűnik fel az 1,9-es dízel ami 64 lóerejével könnyedebben mozog az ezerhármasnál, és beéri 5-6 liter gázolajjal száz kilométerenként.

Az egyes motorok átlagfogyasztása

benzinesek:
1,3 (54 LE): 7,18 l/100 km
1,3 (68 LE): 6,93 l/100 km
1,6 (75 LE): 7,4 l/100 km

dízel
1,9 (64 LE): 5,87 l/100 km
forrás: spritmonitor.de

Bármelyik motor dolgozhat a Felicia orrában, a vezetése minden esetben gyári melóhoz hasonló tevékenység, néha elfordítunk egy kart, megnyomunk pár gombot, és munkánk nyomaként tűnnek el alattunk a kilométerek. A Golftól örökölt futóműve mára  minden esetben elég fáradt, hogy kényelmesen billegő, ringó hangulatot hozzon, a fékek kellően erősek, a váltó hosszú úton, lötyögősen, de nagy találati pontossággal kapcsolható. Legfájóbb pont a szervó hiánya, bár rendelhető extra volt, ez a legtöbb hazai Feliciából kimaradt, így a parkolás férfias izommunka marad.

Lomha, de kijön hat literből az ős-Skoda blokk, 54 lóereje türelemre tanít

Lomha, de kijön hat literből az ős-Skoda blokk, 54 lóereje türelemre tanít

Lomha, de kijön hat literből az ős-Skoda blokk, 54 lóereje türelemre tanít

 

Vásárlás előtt semmiképp se hagyjuk ki a próbautat, a lapos, teherautós szögben álló kormány egyeseknek kényelmetlen, és mivel a volán helyzete fix, nincs esély a korrekcióra, az ülésmagasság is csak a jobban felszerelt GLXi verzióban állítható. Ha vágyunk némi kényelmi extrára, érdemes erre a kivitelre vadászni, központi zár, elektromos ablak, ködlámpák könnyítik meg a mindennapokat.

A kor színvonalához mérten megállja helyét a műszerfal, az utastér kellően tágas, a második sorban is elegendő teret találunk, a csomagtér pedig 280 liter az alapverzió, és 447/1388 liter a kombi karosszéria esetén.

Amire figyelni kell

A kipufogók tartóssága nem éri el az átlagot, a futómű alapvetően bírja a hazai utakat, a kerékcsapágyak gyors kopására viszont figyelni kell. Az elektromos rendszerekben szintén jelentkezhetnek problémák, a hajtáslánccal kapcsolatban viszont kevés tömegesen előforduló hiba akad. Az 1,3 literes motornál a hűtésrendszer okozhat gondokat, (gyakori a termosztát-meghibásodás) a hőterhelés miatt akár átégett hengerfejtömítéssel is számolnunk kell, ennek jeleit (fehér kipufogófüst, barnás-fehéres, sűrű massza a nívópálcán) mindenképp vegyük szemügyre a próbaút során.

Legfájóbb pont a látványos korrózió, ami főképp esztétikai szempontból ront az összképen. A hátsó kerekek mellett a sárvédőív, és az ötödik ajtó gyakorlatilag spontán rohad. Az oxidáció ezen a területen rekordidő alatt készít leveles tésztát a lemezekből, gyógyír nincs, legalábbis az autóhoz illő költségkereteken belül.

Erős a rozsdásodási hajlam, főleg a hátsó kerékjárati ív, és az ötödik ajtó kezd rondán oxidálódni

Erős a rozsdásodási hajlam, főleg a hátsó kerékjárati ív, és az ötödik ajtó kezd rondán oxidálódni

A képeken szereplő példány már az utolsókat rúgja, tipikusan az a darab, amit egy szerencsésen megnyert műszakival még két évig kínozhatunk, hogy utána szerveit felajánlva donorként lehessen hasznos tagja az autós társadalomnak. Mivel céges autóként szolgál, kiváló állatorvosi ló, minden esetleges hiba megtalálható rajta. Karosszériája az említett helyeken látványosan rojtos, a kipufogódob régen elmállott, a motorblokk olajsár-bundába burkolva dohog az orrban. Nem szívderítő látvány, de ha piaci értékéhez hasonló autókra vadászunk, (egy Suzuki Swifttel szembeállítva) máris feltűnnek erényei.

Alkatrészárak (tájékoztató jelleggel):

Karosszériaelemek
– bontott csomagtérajtó 12 000-20 000 Ft.
– Hátsó sárvédő javítóív 3-4000 Ft.
– Küszöb 5-7 000 Ft.

Lámpák
– Hátsó lámpa, bontott 2-3000 Ft/utángyártott 5000 Ft/Hella 8000 Ft.

Kopó alkatrészek
– Kuplungszett 18 000-20 000 Ft.
– Kerékcsapágy 2500-5000 Ft/készlet
– Fékbetét 3000-9000 Ft.

Mennyire tetszik az első cseh-német közös termék, a Skoda Felicia? Értékeld!
átlag
7.73
szavazat
1188
Mennyire tetszik az első cseh-német közös termék, a Skoda Felicia? Értékeld!